Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
obszary o dużej gestosci zaludnienia i sielnie zagospodarowane np zachosnia europa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszary o małej gęstości zaludnienia i w malym stopniu zagospodarowane np mongolia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszary przejsciowo zamieszkiwane
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszary niezamieszkiwane np antarktyda
|
|
|
czynniki warunkujace rozmieszczenie ludnosci: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uksztaltowanie terenu, warunki klimatyczne,żyznosc gleby, dostep do wody
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyst surowcow mineralnych, czynnik historyczny, rozwoj sieci komunikacyjnych,
|
|
|
przyklady regionow o duzej koncentracji ludnosci rozpocznij naukę
|
|
wsch chiny, plw indyjski (pd wsch azja) klimat podzwrotnikowy, zyzne gleby, dobrze rozbudowany system rzeczny, dostep do surowcow mineralnych
|
|
|
przyklady regionow o duzej koncentracji ludnosci rozpocznij naukę
|
|
pln wsch wybrzeze usa nowoczesne sposoby zagospodarowania, klimat umiarkowany morski, bliskosc do wod morskich i oceanicznych
|
|
|
przyklady regionow o duzej koncentracji ludnosci rozpocznij naukę
|
|
europa zachodnia klimat umiarkowany morski, zyzne gleby, rozwoj osrodkow przemyslowych
|
|
|
konsekwencje nadmiernej koncentracji ludnosci rozpocznij naukę
|
|
wyz demograficzny, emigracja zarobkowa, deficyt wody, zanieczyszczenia srodowiska
|
|
|
najludniejsze panstwa swiata rozpocznij naukę
|
|
chiny 1,3 mld indie 1,1 usa 300 mln
|
|
|
pozaprzyrodnicze uwarunkowania rozmieszczeniem ludnosci(bariery) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
pozaprzyrodnicze uwarunkowania rozmieszczeniem ludnosci(bariery) wysokosciowa rozpocznij naukę
|
|
wysokosciowa- boliwia, japonia, chiny. zagrozenia: utrudnienia rolnictwa, choroby gorskie, zle samopoczucie ze zgl spadku cisnienia przystosowania: zwiekszenie pojemnosci pluc
|
|
|
pozaprzyrodnicze uwarunkowania rozmieszczeniem ludnosci(bariery) termiczna rozpocznij naukę
|
|
termiczna-meksyk, strefa zwrotnikowa, rownikowa. zagrozenia: udary sloneczne, poparzenia skory, odwodnienia. przystosowania: noszenie odp odziezy, pocenie sie, klimatyzacja obszary polarne zagrozenia: zaburzenia temp ciala, odmrozenia, utrudniony rozwoj rolnictwa przystosowania: odp ubranie, wieksza masa ciala, podporzadkowanie budownictwa np igloo
|
|
|
pozaprzyrodnicze uwarunkowania rozmieszczeniem ludnosci(bariery) wodna rozpocznij naukę
|
|
wodna-sachara, obsz pustynne zagrozenia: brak warunkow do produkcji zywnosci, brak dostepu do wody, susze. przystosowania: zapory wodne, melioracja terenu
|
|
|
pozaprzyrodnicze uwarunkowania rozmieszczeniem ludnosci(bariery) swietlna rozpocznij naukę
|
|
swietlna-obszary polarne zagrozenia: deficyt swiatla, zaklocenia rytmu biol, niedobor wit d, zaburzenia psychiczne przystosowania: wyjazd do miejsc slonecznych, fototerapia
|
|
|
zminy liczby ludnosci w polsce i na swiecie: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
przyczyny eksplozji demograficznej rozpocznij naukę
|
|
wzrost jakosci zycia, rozwoj medycyny, zwiekszenie dl zycia, mpoprawa warunkow higienicznych
|
|
|
cgarakterystyka faz rozwoju demograficznego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
maly przyrost naturalny, duza liczba urodzen, duza liczba zgonow spowodowane jest to przez zle warunki zycia, slabym rozwojem medycyny np afryka, obszary ameryki pld
|
|
|
faza 2-ekzplozja demograficzna rozpocznij naukę
|
|
b duzy przyrost naturalny, duza liczba urodzen, zmniejsanie sie liczby zgonow spowodowane dustepem do uslug medycznych, np egipt, bangladesz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyrost naturalny sredni, spadek liczby urodzen, liczba zgonow na niskim poziomie spowodowane aktywnoscia zawodowa koiet np brazylia, indie
|
|
|
faza 4-implozja demograficzna rozpocznij naukę
|
|
czesto ujemny przysrost naturalny, niski poziom urodzen, niski poznion zgonow np francja polska.
|
|
|
faza 5-regres demograficzny rozpocznij naukę
|
|
przewaga zgonow nad umieralnoscia, zmniejszenie liczny ludnosci np ukraina, rosja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
europejska-europa, ameryka pld, australia. indyjska-indie, mongoidalna np grenlandia, filipiny, pln kanada afrykanska-afryka. malenezyjska-papua. polinezyjska-nowa gwinea
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
australijska-aborygeni. zamerykanska-indianie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mulaci(bialy+czarny) metysi(biala i zolta) 4mbosi(czarna+zolta) jezyki europejskie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
a) europejskie germanskie(niemiecki, norweski, szwedzki romanskie(hiszp, wloski, francuski) slowianskie(polski, rosyjski) baltyckie(litewski, lotewski) celtyckie (irlandia)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
b) uralskie baskijski, ugrofinski(estonski, finski)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
religia zydowska, monoteistyczna, ksiega tora, obrzezanie, przestrzeganie szabatu, zakaz spozywania wieprzowiny, nakaz szanowania starszych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
eur zach, ameryka pln. np zakaz palenia tytoniu, spoz alkoholu, wieprzoewiny, kawy, herbaty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
koran, wiara w allaha, modlitwa 5 razy dziennie, ramadan, jalmuzna, pielgrzymka do mekki, zakaz spozywania wieprzowiny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
indie, tolerancja dla odmiennych pogladow, rownosc spoleczenstwa,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
politeizm, reinkarnacja, zakaz spozywania wolowiny, indie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
japonia, nie uprawiaja ziemi ich pozywienie to dziko rosnace rosliny, zycie zgodnie z prawami przyrody
|
|
|