Pytanie |
Odpowiedź |
Czym jest materializm dydaktyczny / encyklopedyzm? rozpocznij naukę
|
|
celem pracy szkoły jest przekazanie uczniom jak największego zasobu wiadomości, proporcjonalnie do ilości przyswojonego materiału kształtować się będzie u uczniów rozumienie danego obszaru rzeczywistości.
|
|
|
Kto jest twórcą nazwy materializmu dydaktycznego? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Wymień przedstawicieli encyklopedyzmu? rozpocznij naukę
|
|
1. Komeński, 2. Milton, 3. Basedow
|
|
|
jakie są wady encykolpedyzmu / materializmu encylkopedycznego? rozpocznij naukę
|
|
1. pedagog encyklopedysta chce wtłoczyć w ucznia jak najwięcej faktów zeswojej dziedziny, 2. przeładowany program zmusza nauczyciela do szybkiego, pobieżnego jego przerabiania, 3. uczniowie są biernymi odbiorcami materiału, bez zrozumienia
|
|
|
Czym jest formalizm dydaktyczny? rozpocznij naukę
|
|
celem pracy szkoły jest pogłębianie, rozszerzanie i uszlachetnianie zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów, głównym kryterium doboru przedmiotu winna być ich wartość kształcąca, podstawa teoretyczna formalizmu przekonanie o istnieniu transferu dodatniego.
|
|
|
Czym jest transfer dodatni? rozpocznij naukę
|
|
poszerzanie się skutków jednego procesu uczenia na inny.
|
|
|
kto posługiwał się nazwą formalizm dydaktyczny? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Kim byli zwolennicy formalizmu dydaktycznego? rozpocznij naukę
|
|
1. Heraklit, 2. cyceron, 3. Kant, 4. Pestalozzi, 5. Diesterweg, 6. Dawid, 7. Dobrowolski.
|
|
|
Jakie są zalety formalizmu dydaktycznego? rozpocznij naukę
|
|
zwrócenie uwagi na potrzebę rozwijania zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów
|
|
|
Jakie są wady formalizmu dydaktycznego? rozpocznij naukę
|
|
eksponowanie w nauczaniu przede wszystim przedmiotów instrumentalnych i matematyki
|
|
|
Jaką zależność jes pomiędzy treścią a formą myślenia rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Kto mówił o zalezności dwustronnej między treścią a formą myślenia? rozpocznij naukę
|
|
Piaget, Herbart i Spencer
|
|
|
Co oznacza zalezność dwustronna między treścią a formą myślenia? rozpocznij naukę
|
|
poznanie faktów wpływa na kształtowanie określonych operacji umysłowych, a rozwój operacji umysłowych umożliwia przyswojenie odpowiednich faktów.
|
|
|
Co łączy encyklopedyzm i formalizm? rozpocznij naukę
|
|
jedni i drudzy patrzyli tylko na jedną stronę owego związku
|
|
|
Czym jest utylitaryzm dydaktyczny? rozpocznij naukę
|
|
kształcenie to rekonstrukcja doświadczenia, proces i cel kształcenia jest jednym i tym samym - mumożliwienie uczniowi rekonstrukcji społecznych doświadczeń ludzkości, najważniejsz w kształceniu jest indywidualna i społeczna aktywność ucznia, nalezy koncentrować uwagę przede wszystkim na zajęciach ekspresyjnych i konstrukcyjnych, w tym gotowaniu i robotach ręcznych. Uczniowie powinni mieć jak największa swobodę w samodzielnym doborze treści
|
|
|
zwolennicy utylitaryzmu dydaktycznego? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|