Diagnostyka I kolokwium

 0    344 fiszki    lumbagokochane
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Plan badania klinicznego
rozpocznij naukę
trzeba dalej wymienić i po łacinie
Opis zwierzęcia
rozpocznij naukę
signalement, generalia
Wywiad
rozpocznij naukę
anamnesis
Badanie stanu obecnego - część ogólna
rozpocznij naukę
status presens
Badanie stanu obecnego - część szczegółowa,
rozpocznij naukę
status presens
Badanie dodatkowe
rozpocznij naukę
examinatio accesoria
Podsumowanie wyników badania
rozpocznij naukę
epicrisis
Rozpoznanie
rozpocznij naukę
diagnosis
Rokowania
rozpocznij naukę
prognosis
Leczenie
rozpocznij naukę
terapia, curatio
I Opis zwierzęcia
rozpocznij naukę
signalement, generalia
wymienić co po kolei bierze sie pod uwagę
rozpocznij naukę
gatunek, płeć, maść, wiek, rasa, wielkość (wzrost i ciężar), użytkowość
Gatunek
rozpocznij naukę
wiąże się ze skłonnością do zapadania na niektóre choroby zakaźne, np.
Konie
rozpocznij naukę
nosacizna, morzyska i zołzy
Bydło
rozpocznij naukę
niestrawności, kwasica, zasadowica, wzdęcia, przeładowanie żwacza i zaraza płucna
su
rozpocznij naukę
różyca wikłana przez E. rusiopathiae i pomór
koty
rozpocznij naukę
FIV, katar koci, syndrom urologiczny u kastratów
psy
rozpocznij naukę
parwowirozę, nosówkę i leptospirozę
w leczeniu i przy wyborze leków należy mieć na uwadze
rozpocznij naukę
zwiększoną wrażliwość zwierząt na niektóre leki
Ru
rozpocznij naukę
preparaty rtęciowe
kotów i małych mięsożernych
rozpocznij naukę
na fenol i jego pochodne
co nie może być podawane przeżuwaczom doustnie
rozpocznij naukę
preparaty nasercowe, zawierające związki naparstnicy
co nie może być podawane koniom
rozpocznij naukę
pochodne amoksycyliny
Płeć
rozpocznij naukę
głównie patologie rozrodu
samice
rozpocznij naukę
patologia ciąży, porodu i laktacji
samce
rozpocznij naukę
syndrom urologiczny kotów i nowotwory gruczołu krokowego
ogier
rozpocznij naukę
przepukliny pachwinowe mogą stać się przyczyną morzysk
buhaje i knury
rozpocznij naukę
zatrzymanie kamieni w cewce moczowej może powodować utrudnienia w oddawaniu moczu.
o czym pamietac u samic?
rozpocznij naukę
o zachowaniu ostrożności przy badaniu i leczeniu ciężarnych samic oraz o krótszej samiczej cewce moczowej, co predysponuje do zakażeń dróg moczowych,
Maść - na co wskazuje
rozpocznij naukę
na niektóre choroby skóry i alergie, związane z rasą,
Mieszańce
rozpocznij naukę
może wskazywać na rasy, z jakich składa się dane zwierzę
Białe umaszczenie
rozpocznij naukę
może być związane z głuchotą i skłonnością do atopii
wiek - skłonność do
rozpocznij naukę
o zapadania nma wpływ na skłonność zwierzęcia da choroby, np. u młodych zwierząt występuje krzywica, u koni zołzy, u psów - nosówka
noworodki prosiat
rozpocznij naukę
niedokrwistość
Rasa
rozpocznij naukę
ma wpływ na odporność zwierzęcia,
owce algierskie
rozpocznij naukę
są odporne na wąglik (antrax)
Jamniki - dyskopatia
rozpocznij naukę
zesztywnienie odcinka lędźwiowego kręgosłupa, co w dalszym rozwoju choroby prowadzi do porażenia nerwowego, wywołując paraliż kończyn tylnych, brak czucia w kończynach oraz upośledzenie funkcjonowania mięśni zwieraczy odbytu i pęcherza moczowego).
psy ras wydelikaconych
rozpocznij naukę
są bardziej podatne na nosówkę, niż psy nierasowe
Wielkość (wzrost i ciężar)
rozpocznij naukę
należy brać je pod uwagę podczas dawkowania leków
Wysokość w kłębie u bydła i koni?
rozpocznij naukę
daje nam informacje, czy rozwój zwierzęcia jest prawidłowy,
Użytkowość
rozpocznij naukę
niektóre typy użytkowe są bardziej podatne na niektóre choroby
bydło mleczne
rozpocznij naukę
mastitis
psy policyjne
rozpocznij naukę
choroby układu krążenia, niewydolność lewokomorowa
świnie mięsne
rozpocznij naukę
PSE
II Wywiad
rozpocznij naukę
anamnesis
wywiad
rozpocznij naukę
wiadomości dotyczące chorego zwierzęcia, zebrane przed właściwym badaniem klinicznym. Zadaniem wywiadu jest zebranie informacji, które mogą być wykorzystane do ustalenia przyczyny choroby, jej przebiegu i leczenia
Wywiad składa się z 2 części:
rozpocznij naukę
danych o warunkach życia zwierzęcia do czasu wystąpienia choroby (anamnesis vitae) i danych o chorobie (anamnesis morbi).
Wywiad o warunkach życia ma na celu ustalenie:
rozpocznij naukę
• Pochodzenie zwierzęcia • Warunki utrzymania i pielęgnacji, np. oświetlenie, wentylacja, ściółka, czyszczenie, ruch na powietrzu • Warunki żywienia i pojenia • Sposób użytkowania • Historia szczepień
Wywiad o chorobie obejmuje:
rozpocznij naukę
co wymienic i opisać
• Czas trwania choroby 
rozpocznij naukę
Jak długo zwierzę choruje? W jakich okolicznościach zachorowało? Czy zwierzę chorowało już z podobnymi objawami? - Daje wyobrażenie o czasie trwania choroby, czy choroba jest ostra czy przewlekła, czy daje nawroty
• Czy choruje jedno lub więcej zwierząt w stadzie?
rozpocznij naukę
Ma to znaczenie w przypadku chorób zakaźnych
• Czy chorowało rodzeństwo lub rodzice?
rozpocznij naukę
Ma to znaczenie w przypadku chorób dziedzicznych, np. cukrzyca, wnętrostwo, dysplazja,
• Zaobserwowane objawy choroby
rozpocznij naukę
• Zaobserwowane objawy choroby
• Czy zwierzę było leczone u innego lekarza?
rozpocznij naukę
- Daje to informacje o stosowanych lekach, ich dawce, co ma szczególne znaczenie w przypadku udzielania pomocy przez osoby niekompetentne.
III Badanie stanu ogólnego
rozpocznij naukę
III Badanie stanu ogólnego
• Budowa ciała (structura)
rozpocznij naukę
są to wzajemne proporcje kości, stawów, mięśni, ścięgien, linia kręgosłupa i układ kończyn. Budowa może być silna, średnia lub słaba
Przy słabej budowie ciała można dodać zaobserwowane odejścia od normy, np.
rozpocznij naukę
o Grzbiet karpiowaty (kyphosis) - wygięty ku górze o Grzbiet łęgowaty (lordosis) - wygięty w dół o Skrzywienie boczne (scoliosis) o Garb (gibbus) - deformacja głównie kręgów piersiowych,
• Stan odżywienia (conditio)
rozpocznij naukę
daje wyobrażenie o tym, czy procesy przemiany materii przebiegają prawidłowo i czy zwierzę otrzymuje karmę pełnowartościową i w odpowiedniej ilości. Stan odżywienia określamy przez oglądanie i omacywanie.
o U psów i kotów
rozpocznij naukę
szczeg. uwagę na tułów, czy doły przylędźwiowe i skroniowe są wypełnione mięśniami, czy widoczne są żebra, guzy biodrowe i wyrostki kolczyste kręgów. Stopień odżywienia określamy w skali BCS od 1 do 9. Jego wartość prawidłowa dla psów wynosi 4-5/9.
o U koni
rozpocznij naukę
ogląda się i omacuje głównie oczodoły, grzebień łopatki, żebra i guzy biodrowe.
o U bydła
rozpocznij naukę
ogląda się długie mięśnie grzbietu, mięśnie udowe, pośladkowe i łokciowe.
W celu sprawdzenia grubości tkanki podskórnej
rozpocznij naukę
należy omacać mostek, fałd kolanowy i nasadę ogona
Ze stanem odżywienia związane jest
rozpocznij naukę
wychudzenie (inanitio) i otyłość (obesitas
z czym zwiazane wychudzenie lub otyłość?
rozpocznij naukę
która może być wywołana czynnikami genetycznymi i chorobowymi (np. cukrzyca u psów i kotów, niedoczynność tarczycy, kastracje) lub nieprawidłowym żywieniem.
Otyłość przejawia się
rozpocznij naukę
niewidocznymi żebrami, syndromem tłustej wątroby u drobiu, brakiem talii, pokładami tłuszczu w okolicy lędźwiowej i ogonowej oraz zaokrąglonym brzuchem.
Wychudzenie może być spowodowane czynnikami zewnętrznymi
rozpocznij naukę
brak lub niemożność pobrania pokarmu) lub wewnętrznymi (zespoły złego wchłaniania i trawienia) i doprowadzić może do wyniszczenia (charłactwo - cachexio).
• Stan utrzymania (wygląd zewnętrzny)
rozpocznij naukę
badanie przeprowadzamy przez oglądanie, omacywanie, oglądanie stanu sierści, pazurów, kopyt, grzywy i zębów i określamy go jako bardzo dobry, dobry, mierny lub zły.
stan utrzymania c.d
rozpocznij naukę
Stan bardzo dobry występuje u zwierząt luksusowych w hodowli zarodowej i sportowej, zaś stan dobry jest dla zwierzęcia najlepszy. Zły stan utrzymania przy prawidłowej pielęgnacji może być spowodowany chorobą,
• Temperament
rozpocznij naukę
jest to szybkość i stopień reakcji na różne bodźce zewnętrzne, przyjmowane przez zwierzę za pomocą narządów zmysłów.
temperament ile rodzai
rozpocznij naukę
4 rodzaje temperamentu zwierząt:
Żywy niezrównoważony
rozpocznij naukę
przewaga procesów pobudzania nad procesami hamowania w korze mózgowej; u koni manifestuje się silną pobudliwością i gwałtownością, przez co są one nieprzydatne w pracy)
Żywy zrównoważony
rozpocznij naukę
(cechuje się silnymi procesami pobudzania i hamowania, stałością i dokładnością odruchów warunkowych i dużą dzielnością w pracy; takie konie są najcenniejsze)
Spokojny zrównoważony
rozpocznij naukę
(silne, lecz mało aktywne procesy hamowania i pobudzania)
Spokojny niezrównoważony
rozpocznij naukę
słabe procesy hamowania i pobudzania).
z czym związany jest rodzaj temperamentu
rozpocznij naukę
Rodzaj temperamentu zwierzęcia związany jest z jego gatunkiem, rasą i typem konstytucjonalnym, np. konie sportowe (arabskie, angielskie) mają żywy temperament, zaś konie zimnokrwiste - spokojny,
• Typ konstytucjonalny
rozpocznij naukę
zespół odziedziczonych cech wrodzonych, nabytych, morfologicznych i czynnościowych osobnika, warunkujących sposób jego reagowania na bodźce zewnętrzne. Obecnie według Dursta wyróżnia się 3 typy:
o Typ oddechowy (typus respiratorius
rozpocznij naukę
wąska klatka piersiowa, lekka i wąska głowa, cienka szyja, długie kończyny. Bydło typu oddechowego cechuje się dużą mlecznością i skłonnością do zachorowań na gruźlicę. Przykłady: chart, bydło mleczne, konie wyścigowe
o Typ trawienny (typus digestorius)
rozpocznij naukę
- krótka i szeroka klatka piersiowa, duży brzuch, mocne kończyny, krótka szyja, duża głowa. Bydło takie wykazuje tendencję do tycia, więc nadaje się na opas. Zwierzęta takie narażone są na schorzenia przewodu pokarmowego i układu krążenia,
o Typ mięśniowy (typus muscularis)
rozpocznij naukę
mocna głowa, szeroka klatka piersiowa, dobrze rozwinięte mięśnie zadu i kończyn. Zwierzęta takie narażone są na schorzenia układu mięśniowego i nerwowego, np. bydło stepowe, boksery, dogi, mastiffy
• Zachowanie się zwierzęcia - obejmuje:
rozpocznij naukę
pozycję i postawę ciała, przyjmowanie pokarmu i wody, przytomność, wyraz twarzy, spojrzenie, głos, chód i sposób poruszania się, ruchy poniewolne
Pozycję ciała
rozpocznij naukę
pozycja jest to położenie linii kręgosłupa zwierzęcia w stosunku do podłoża (może być stojąca, siedząca lub leżąca)
Postawę ciała
rozpocznij naukę
postawa jest to wzajemny stosunek części ciała, czyli ułożenie linii grzbietu i szyi do kończyn oraz kończyn do osi ciała (może być prawidłowa lub nieprawidłowa)
postawy patologiczne
rozpocznij naukę
postawy patologiczne
o Przy ochwacie
rozpocznij naukę
trofoalergeny uwalniają histaminę, która powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych miazgi rogu kopytowego, co sprawia że koń z bólu stoi nieruchomo
o Przy morzysku
rozpocznij naukę
przy morzysku konie przyjmują postawę wahadłową (przednie kopyta daleko z przodu, zaś tylne daleko z tyłu) lub leżą na grzbiecie (podobnie jak przy zapiaszczeniu okrężnicy małej)
o Ostre rozszerzenie żołądka
rozpocznij naukę
(acuta dilatatio ventriculi) - koń przyjmuje pozycję siedzącego psa
o Przy tężcu
rozpocznij naukę
konie stoją z szeroko rozstawionymi kończynami i wyciągniętą głową, grzbiet mają wyprostowany, zaś ogon uniesiony
o Przy urazowym zapaleniu osierdzia u krów
rozpocznij naukę
na skutek przedostania się ciał obcych do przewodu pokarmowego krowy odczuwa ona bolesność w III - V p. m, co sprawia że odstawia ona łokcie na bok (objaw patogomiczny),
o Porażenie wiotkie kończyn tylnych
rozpocznij naukę
występuje u małych zwierząt przy przerwaniu ciągłości kręgosłupa. Przyjmują one wówczas pozycję foki.
Przyjmowanie pokarmu i wody
rozpocznij naukę
podczas chorób obserwuje się zaburzenia pobierania pokarmu i wody, np. przy wściekliźnie psy zjadają przedmioty niejadalne, wzmożone pragnienie występuje w gorączce, cukrzycy, ketozie i moczówce prostej, a także przy ropomaciczu u suk
Przytomność
rozpocznij naukę
(zachowana, zmniejszona, zniesiona, zwiększona, np. przy chorobach układu nerwowego)
Wyraz twarzy
rozpocznij naukę
żywy lub spokojny). Możliwe zmiany wyrazu twarzy to: stan agonalny/twarz Hipokratesa (facies Hippocraticus - błyszczące oczy, wyostrzone rysy), grymas sardoniczny (risus sardonicus obserwowany podczas tężca u koni), krzyż śmierci (zapaść)
Głos
rozpocznij naukę
głos ochrypły może występować przy zapaleniu krtani, zaś ochrypłe szczekanie stanowi objaw wścieklizny,
Chód i sposób poruszania się
rozpocznij naukę
daje możliwość wykrycia kulawizny, chwiejności, niedowładu lub bezwładu kończyn,
Ruchy poniewolne
rozpocznij naukę
są to ruchy niezależne od woli zwierzęcia, występujące przy chorobach OUN:
Ruchy poniewolne jakie to
rozpocznij naukę
parcie do przodu, do tyłu, obrót wokół własnej osi, ruchy menażowe, obrotowe, wedrowanie
IV. BADANIE TEMPETATURY WEWN
rozpocznij naukę
Mierzenie temperatury ciała (thermometria)
Mierzenie temperatury ciała
rozpocznij naukę
jest jedną z najbardziej obiektywnych metod badania klinicznego, gdyż jej wszelkie odchylenia od normy są ważnym objawem chorobowym. W praktyce weterynaryjnej mierzenie temperatury ciała przeprowadza się w każdym przypadku chorobowym,
Temperaturę mierzy się u zwierząt w
rozpocznij naukę
odbycie, a u ptaków w kloace, gdyż w tych miejscach temperatura jest najbardziej stała.
Przy ocenie temperatury należy wziąć pod uwagę
rozpocznij naukę
płeć (SAMCE wyższa), stan fizjologiczny (ciąża), wiek (młode mają wyższą temperaturę), rasę (większe mają niższą), temperament, porę dnia, warunki środowiska i miejsce pomiaru (w pochwie jest o kilka dziesiątych wyższa, niż w odbytnicy).
Fizjologiczne wartości temperatury ciała:
rozpocznij naukę
Fizjologiczne wartości temperatury ciała:
• Pies (37,4- 39,3):
rozpocznij naukę
psy małe szczenięta (38,6- 39,3 ), - psy małe dorosłe (38,5- 39 ), - psy średnie szczenięta (38,3- 39,1 ), - psy średnie dorosłe (38 - 38,6 ), - psy duże szczenięta (38,2- 39 ), - psy duże dorosłe (37,4- 38,3 ),
• Koty
rozpocznij naukę
38 - 39,5,
• Konie
rozpocznij naukę
ponad 5 lat - 37,5- 38 - źrebięta w pierwszych dniach życia- do 39,3, - źrebięta i młode konie do 5 lat- 37,5- 38,5,
• Bydło
rozpocznij naukę
• Bydło (37,5-39) - cielęta- 38,5- 40,5, - bydło młode do roku- 38,5- 40, - bydło powyżej roku- 38- 39,
• Świnie
rozpocznij naukę
38 - 40), prosięta – 39- 40,5
• Owce i kozy
rozpocznij naukę
38,5- 39
Wahania temperatury
rozpocznij naukę
(1-1,5 stopnia) w zależności od pory dnia. Najniższa temperatura ciała występuje w godzinach nocnych do 6 rano. Pierwsze maksimum występuje między 6 a 9 rano, drugie minimum między 10 a 16, zaś temperatura najwyższa występuje między 16 a 19.
Kiedy Zjawisko odwrotne (wahania temp)
rozpocznij naukę
obserwuje się w przebiegu gruźlicy, kiedy temperatura poranna jest wyższa, niż wieczorna (typus inversus). Zaliczana jest do podziału ze względu na czynnik wywołujący.
Pomiaru temperatury można dokonywać przy użyciu:
rozpocznij naukę
termometru rtęciowego (najwyższą wartość osiąga po około 1 minucie, zaś po wyjęciu słupek rtęci nie opada), termometru spirytusowego, elektronicznego, termisioru (badanie temperatury skóry).
Gorączka
rozpocznij naukę
pyreksia, febris)
gorączka
rozpocznij naukę
to reakcja adaptacyjna fizjologicznie sprawnych ośrodków termoregulacji i zespołu podporządkowanych im mechanizmów obwodowych na działanie czynników gorączkotwórczych.
Gorączka występuje z reguły pod wpływem
rozpocznij naukę
czynników zakaźnych (septycznych), chociaż gorączka może wystąpić też na tle niezakaźnym (aseptyczna), spowodowana rozpadem obumarłych elementów komórkowych i tkankowych (pooperacyjnie, złamania kości, krwotoki wew, poród, wysiłek mięśniowy).
wzrost temperatury może wystąpić też na skutek
rozpocznij naukę
bodźców nerwowych pochodzenia centralnego lub obwodowego (neurozy, silne bóle)
Gorączka jest zespołem
rozpocznij naukę
objawów nieswoistych, spośród których najważniejsze są:
Objawy gorączki
rozpocznij naukę
• Podwyższona temperatura wewnętrzna, • Przyspieszenie tętna i oddechu, • Upośledzenie lub brak łaknienia, często wzmożone pragnienie, • Przekrwienie błon śluzowych, • Zmniejszenie ilości oddawanego moczu (oliguria),
Objawy gorączki
rozpocznij naukę
• Zwiększenie ciężaru właściwego moczu i lepkości, białkomocz, • Zmiana odczynowości moczu o Zwierzęta trawożerne fizjologicznie mają mocz zasadowy (w patologii kwaśny) o Mięsożerne - kwaśny (w patologii zasadowy) o Wszystkożerne - obojętny
Objawy gorączki
rozpocznij naukę
• Nierównomiernie rozłożona ciepłota skóry • Dysproteinemia - zachwianie wzajemnych proporcji między IgG a albuminami (spadek syntezy albumin w wątrobie) • Przyspieszenie OB (szybkość opadu zależy od stosunku albumin do globulin) • Leukocytoza
Typy gorączki w zależności od
rozpocznij naukę
stopnia podwyższenia temperatury ciała:
• Stan podgorączkowy
rozpocznij naukę
podwyższenie temperatury ciała o 0,2- 0,5 stopnia,
• Gorączka lekka
rozpocznij naukę
podwyższenie temperatury o 1-1,5 stopnia,
• Gorączka wysoka
rozpocznij naukę
podwyżowca szenie temperatury powyżej 1,5 stopnia. Towarzyszy chorobom zakaźnym, np. nosówce psów, odoskrzelowemu zapaleniu płuc, zołzom u koni - Streptococcus equi), różyca i pomór świń, wąglik i księgosusz u bydła)
W zależności od czasu trwania wyróżniamy:
rozpocznij naukę
W zależności od czasu trwania wyróżniamy:
• Gorączka jednodniowa
rozpocznij naukę
febris ephemera) - trwa do 3 dni. Występuje często u bydła po podaniu szczepionek i surowic odpornościowych, a także przy zaburzeniach trawienia,
• Gorączka ostra
rozpocznij naukę
febris acuta) - może ciągnąć się nawet do miesiąca. Występuje np. w krupowym zapaleniu płuc, nosaciznie, niedokrwistości zakaźnej, nosówce psów,
• Gorączka przewlekła
rozpocznij naukę
(febris chronica) - może ciągnąć się miesiącami. Zdarza się przy malarii, gruźlicy, niedokrwistości zakaźnej.
W zależności od wahań dobowych temperatury:
rozpocznij naukę
W zależności od wahań dobowych temperatury:
• Gorączka ciągła
rozpocznij naukę
(febris continua) - wysoka temperatura z niewielkimi wahaniami dobowymi, nieprzekraczającymi 1 stopnia. Występuje w ciężkich schorzeniach o charakterze posocznicowym, np. wąglik, różyca, wągry, krupowe zapalenie płuc u koni,
• Gorączka zwalniająca
rozpocznij naukę
febris remittens) - cechuje się znacznymi wahaniami dobowymi od 1 do 2 stopni, jednak nigdy nieobniżającymi się do granic fizjologicznych. Jest to najczęściej spotykany typ gorączki w chorobach zakaźnych, wikłanych przez paciorkowce i gronkowce,
• Gorączka trawiąca
rozpocznij naukę
febris hectica) - gorączka, w której temperatura z bardzo wysokiej obniża się poniżej granic normy. Podczas niej następuje nasilony katabolizm, a zwierzę po kilku tygodniach ulega wyniszczeniu, np. przy gruźlicy,
• Gorączka przerywana (febris intermittens)
rozpocznij naukę
obj się krótkimi skokami temperatury występującymi na przemian z okresami bezgorączkowymi. Każdy napad gorączki rozpoczyna się silnymi dreszczami i kończy obfitymi potami. W najbardziej typowej formie występuje przy niedokrwistości zakaźnej u koni
• Gorączka powrotna
rozpocznij naukę
(febris reccurens) - objawia się występowaniem kolejnych okresów wysokiej gorączki i okresów bezgorączkowych, trwających kilka dni (dłużej, niż przy przerywanej).
Okres bezgorączkowy
rozpocznij naukę
(apyrexia) trwa zwykle 6-8 dni. Występuje przy chorobach pasożytniczych krwi, np. malaria, babeszjoza, borelioza, gruźlica, nosacizna
• Gorączka nietypowa
rozpocznij naukę
febris atypica) - wyróżnia się nieprawidłowymi wahaniami dobowymi i nieokreślonym czasem trwania. Występuje przy zołzach, krupowym zapaleniu płuc, nosaciznie i pomorze świń.
Typy gorączki ze względu na czynnik wywołujący:
rozpocznij naukę
Typy gorączki ze względu na czynnik wywołujący:
• Gorączka septyczna
rozpocznij naukę
związana z działaniem pirogenów. Może być zewnątrzustrojowa (bakterie i wirusy) lub wewnątrzustrojowa (zatrucia i toksyny)
• Gorączka aseptyczna
rozpocznij naukę
powstaje bez zadziałania czynnika zakaźnego, np. w wyniku uszkodzenia tkanek po urazach czy oparzeniach, np. podczas porodu, silnego wysiłku mięśniowego, w wyniku złamań kości, gorączka pooperacyjna,
• Gorączka adynamiczna
rozpocznij naukę
temperatura ciała utrzymuje się w granicach normy, mimo wyraźnych objawów gorączki. Występuje u starszych zwierząt
• Gorączka resorpcyjna
rozpocznij naukę
występuje, gdy w organizmie zachodzi wchłanianie płynów, • Gorączka alergiczna
• Gorączka alergiczna
rozpocznij naukę
Gorączka alergiczna
• Gorączka na skutek podawania substancji pobudzającej
rozpocznij naukę
zachodzi w celu pobudzenia układu siateczkowo- śródbłonkowego (cytokiny prozapalne)
W przebiegu gorączki wyróżnia się
rozpocznij naukę
3 okresy
• Okres początkowy
rozpocznij naukę
(stadium incrementi) - obejmuje okres narastania temperatury do szczytu i pojawienie się objawów swoistych dla gorączki,
• Okres szczytowy
rozpocznij naukę
(stadium fastigii) - zbiega się z okresem, w którym występują wszystkie objawy typowe dla gorączki. Jest to czas największego nasilenia choroby,
• Okres ustępowania
rozpocznij naukę
(stadium decrementi) - może cechować się szybkim lub litycznym przebiegiem. Szybki spadek temperatury (crisis) objawia się silnymi potami, spowolnieniem tętna i oddechów. Przy tym rodzaju spadku może nastąpić zjawisko przełomu rzekomego
zjawisko przełomu rzekomego
rozpocznij naukę
(pseudokryzysu pseudocrisis), polegające na nagłym wzroście ciepłoty wewnętrznej po lekkim spadku. Jest to objaw niekorzystny, świadczący o powikłaniach
Zapaść
rozpocznij naukę
hipotermia (hypothermia)
Zapaść
rozpocznij naukę
spadek temperatury wewnętrznej poniżej wartości fizjologicznej. W ocenie hipotermii należy zachować ostrożność i nie zapominać o błędach techn., jakie mogą być popełnione, np. niedomykanie odbytu, wprowadzenie termometru do mas kałowych
temperaturą podnormalną.
rozpocznij naukę
• Obniżenie temperatury o 1 stopień poniżej normy
temperatura podnormalna
rozpocznij naukę
Obserwuje się ją u zwierząt starych przy niskich temperaturach otoczenia, u koni wyniszczonych, po silnych krwotokach, a także pod wpływem działania środków nasennych i przeciwgorączkowych.
zapaścią średniego stopnia
rozpocznij naukę
Obniżenie temperatury o 2 stopnie
zapaścią zimna
rozpocznij naukę
a spadek o 3-4 stopnie
Zapaść od kryzysu różni się
rozpocznij naukę
dużym spadkiem temp, ochłodzeniem powierzchni ciała, osłabieniem czynności serca, ogólnym osłabieniem. Skóra w zapaści jest chłodna, pokryta lepkim potem, błony śluzowe są zasinione, występuje drżenie kończyn, tętno jest przyspieszone, ale słabe
krzyż śmierci” (crux mortis),
rozpocznij naukę
W stanach agonalnych występuje tzw., krzyż śmierci” (crux mortis), w którym spadek temperatury krzyżuje się ze wzrostem oddechów i tętna
Hipertermia niegorączkowa
rozpocznij naukę
udar cieplny, udar słoneczny
• Udar cieplny
rozpocznij naukę
(siriasis) - jest to czynnościowe przeciążenie ośrodka termoregulacji spowodowane zmniejszoną utratą ciepła podczas wysokiej temperatury otoczenia i dużej wilgotności. Wzrost temperatury ciała powiązany jest z drgawkami, wymiotami i apatią.
• Udar słoneczny
rozpocznij naukę
(insolatio) - jest to reakcja organizmu na działanie promieni słonecznych, podczas której (oprócz zmniejszonej utraty ciepła) dochodzi do wchłaniania promieniowania. Najbardziej narażone są na nie zwierzęta bez okrywy włosowej, np. świnie,
Tętno
rozpocznij naukę
ętno jest to falisty ruch tętnic, powstający w momencie wyrzutu krwi i przenoszący się na obwód. Jakość tętna zależy od siły skurczu lewej komory, ilości krwi w naczyniach i napięcia ich ścian
Częstość ta zależy od:
rozpocznij naukę
wieku, wielkości zwierzęcia, płci (u samic jest częstsze), od wysiłku, temperamentu i stanu fizjologicznego.
Na falę tętna mają wpływ:
rozpocznij naukę
• Częstość tętna - zależy od pobudzeń w węźle zatokowym i następowego skurczu serca • Objętość wyrzutowa serca i szybkość wyrzutu krwi • Elastyczność naczyń krwionośnych • Opory na obwodzie
Ze względu na liczbę skurczów wyróżniamy:
rozpocznij naukę
• Tętno przyspieszone (pulsus frequens),• Tętno zwolnione (pulsus rarus)
• Tętno przyspieszone
rozpocznij naukę
powyżej wartości referencyjnych. Tętno takie związane jest z podwyższeniem temperatury ciała, a także powstaje na skutek działania substancji toksycznych na receptory serca. Obserwuje się je w chorobach zakaźnych i pasożytniczych krwi, z gorączką
• Tętno przy spieszone
rozpocznij naukę
Obserwuje się je w chorobach zakaźnych i pasożytniczych krwi, przebiegających z podwyższeniem temperatury ciała, a także w niewydolności układy krążenia, przy ciężkich schorzeniach przewodu pokarmowego
• Tętno zwolnione
rozpocznij naukę
najczęściej towarzyszy bradykarii (bradycardii). Towarzyszy przede wszystkim chorobom mózgowym, związanym z podwyższeniem ciśnienia wewnątrzczaszkowego
tetno zwolnione
rozpocznij naukę
w nowotworach mózgu, w wodogłowiu i zakaźnym zapaleniu mózgu i opon mózgowych. Fizjologicznie może występować u trenujących koni sportowych, psów wyścigowych i u starszych zwierząt
Ze względu na napięcie tętnic
rozpocznij naukę
podatność tętnicy na ucisk palcem):
• Tętno miękkie
rozpocznij naukę
(pulsus mollis) - przy niewielkim ucisku tętnicy zanika fala tętna. Występuje w niewydolności krążenia i przy utracie napięcia ścian naczyń,
• Tętno nitkowate
rozpocznij naukę
(pulsus filliformis) - obserwowane przy zapaści, ciężko wyczuwalne,
• Tętno twarde (pulsus durus
rozpocznij naukę
wyst. gdy mimo przytknięcia św. tętnicy palcem nadal nie jest ona zamknięta, a tętno jest wyczuwalne. Występuje przy stwardnieniu ścian tętnic, w tężcu i intoksykacji. T. twarde wyrażone w silnym stopniu zwane jest t. drutowatym (pulsus contractus)
Ze względu na stopień wypełnienia tętnic:
rozpocznij naukę
Ze względu na stopień wypełnienia tętnic:
• Tętno pełne
rozpocznij naukę
(pulsus plenus) - występuje przy tętnicy dobrze wypełnionej, kiedy można wyczuć więcej, niż połowę jej obwodu. Fizjologicznie występuje ono u krów wysokomlecznych, zaś u reszty jest patologiczne i związane np. ze wzmożoną akcją serca,
• Tętno puste
rozpocznij naukę
(pulsus vacuus/ inanis) - występuje przy tętnicy słabo wypełnionej, kiedy obwód tętnicy nie jest wyczuwalny.
Badanie i wartości tętna u poszczególnych gatunków.
rozpocznij naukę
Badanie i wartości tętna u poszczególnych gatunków.
• Koń:
rozpocznij naukę
Tętno badamy na tętnicy szczękowej zewnętrznej (a. maxillaris externa), przebiegającym we wcięciu naczyniowym żuchwy (incisura vasorum),
kon - wartości
rozpocznij naukę
konie ogólnie: 30-40, - konie w wieku 1-2 lat: 40-56, - ogier: 28-32, - wałach: 33-39, - klacz: 34-40.
źrebaki
rozpocznij naukę
- źrebaki nowonarodzone: 128, - źrebaki 1-2 dniowe: 100-120, - źrebaki 2-tygodniowe: 80-100, - źrebaki 3-6 miesięcy: 64-76, - źrebaki 6-12 miesięcy: 48-72,
• Bydło
rozpocznij naukę
tętno badamy na tętnicy twarzowej (a. facialis) dwoma rękoma, przebiegającej przed przednią krawędzią mięśnia żwacza. Przy badaniu rektalnym tętno mierzymy na tętnicy biodrowej. U cieląt i małych przeżuwaczy tętno wyczuwalne jest też a tętnicy udowej,
bydło wartosci
rozpocznij naukę
- bydło ogólnie: 50-80, - cielę nowonarodzone- 116-141, - cielę 8- 14 dni- 108, - cielę jednomiesięczne- 105, - cielę półroczne- 95, - bydło roczne- 90, - krowa- 40-60, - buhaj- 45-72.
• Świnie -
rozpocznij naukę
u świń tętna nie mierzy się palpacyjnie ze względu na zbyt duże otłuszczenie.
świnie wartości
rozpocznij naukę
- świnie ogólnie- 60-70, - prosięta do 2 tygodni- 110-140, - prosięta 3-miesięczne: 100-110, - knur- 60-70, - locha- 90-100, - wieprze i świnie stare- 55-75.
• Owce i kozy
rozpocznij naukę
tętno mierzymy na tętnicy udowej (70-78 ),
• Psy
rozpocznij naukę
tętno mierzymy na tętnicy udowej. Badania tętna dokonuje się przez całą minutę. U psów występuje arytmia oddechowa, co pociąga za sobą zmianę pracy serca ze względu na zianie, podczas którego tętno ulega spowolnieniu.
psy wartości
rozpocznij naukę
- psy ogólnie - 70-160, - psy młode: 100-180, - psy dorosłe małych ras: 80-160, -psy dorosłe dużych ras: 60-120,
koty
rozpocznij naukę
tętno mierzymy na tętnicy udowej. U kociąt wynosi 130-140, zaś u kotów dorosłych 120-140.
Sposoby badania liczby oddechów.
rozpocznij naukę
Sposoby badania liczby oddechów.
Liczbę oddechów na minutę określa się:
rozpocznij naukę
• Obserwując ruchy klatki piersiowej i brzucha, Obserwując ruchy skrzydełek nosowych, Wysłuchując szmery oddechowe na tchawicy, Przykładając dłoń do nozdrzy,
Liczbę oddechów na minutę określa się:
rozpocznij naukę
Obserwując skraplającą się parę wydychanego powietrza w niskiej temperaturze otoczenia, Przykładając rękę do klatki piersiowej w czasie ruchów oddechowych, Metodami graficznymi.
Co decyduje o liczbie oddechów?
rozpocznij naukę
• Wiek - zwierzęta młode mają większą liczbę oddechów, niż stare, ponieważ ich przemiana materii jest szybsza i w jednostce czasu wydalają więcej dwutlenku węgla, • Płeć - samice oddychają szybciej niż samce, a samice ciężarne szybciej, niż nieciężarne,
Co decyduje o liczbie oddechów?
rozpocznij naukę
• Rasa i wielkość zwierzęcia, • Pora dnia- w nocy w czasie spoczynku liczba oddechów jest mniejsza, niż w trakcie dni, • Pora roku, • Wysiłek fizyczny
Przyspieszenie oddechów (polypnoe)
rozpocznij naukę
występuje we wszystkich przypadkach utrudnionej wymiany gazowej w płucach, a więc w przypadku zmian chorobowych (np. zapalenie czy obrzęk płuc), zaburzeń czynności mięśni oddechowych (np. skurcze tężcowe, wzdęcie żołądka i jelit),
Przyspieszenie oddechów (polypnoe)
rozpocznij naukę
niewydolności krążenia, gdyż przepełnione krwią naczynia zmniejszają światło pęcherzyków płucnych. Liczba oddechów zwiększa się także w stanach anemicznych i przy podwyższonej temperaturze ciała.
Spowolnienie oddechów
rozpocznij naukę
(bradypnoe) obserwuje się przy zwężeniu światła dużych oskrzeli i przy zwiększeniu ciśnienia wewnątrzczaszkowego (wylew, wodogłowie, acetonemia krów).
Prawidłowa liczba oddechów na minutę u różnych gatunków.
rozpocznij naukę
Prawidłowa liczba oddechów na minutę u różnych gatunków.
• Konie dorosłe:
rozpocznij naukę
8-16 (badamy przykładając grzbietową część dłoni do nozdrzy):
konie - pozostałe
rozpocznij naukę
- Konie czystej krwi arabskiej: 6-10, - Konie pełnej krwi angielskiej: 9-12, - Konie bezrasowe: 14-16, - Źrebięta- 14-15.
Bydło
rozpocznij naukę
• Bydło dorosłe: 10-20, - Jałowizna: 27-30, - Cielęta do 5 tygodni: 35-40, - Cielęta do 2 tygodni: 50- 56.
• Owce dorosłe
rozpocznij naukę
9-15,
• Kozy dorosłe
rozpocznij naukę
9-15,
• Świnie:
rozpocznij naukę
• Świnie: 8-18
• Psy
rozpocznij naukę
badamy fonendoskopem, ruchy skrzydełek, powietrze wydychane zimą): - Psy dorosłe: 14-18, - Psy młode: 20-22,
koty
rozpocznij naukę
• Koty dorosłe: 17-23, Koty młode: 22-24.
WĘZŁY CHŁONNE, BŁONY ŚLUZOWE, OKO
rozpocznij naukę
WĘZŁY CHŁONNE, BŁONY ŚLUZOWE, OKO
Badanie węzłów chłonnych
rozpocznij naukę
Przez naczynia i węzły chłonne przepływają rozmaite wytwory przemian fizjologicznych i patologicznych, zachodzących w ustroju. W węzłach chłonnych zatrzymywane są drobnoustroje chorobotwórcze.
Badanie węzłów chłonnych
rozpocznij naukę
Czynniki te mogą powodować zmiany w węzłach chłonnych w postaci ich obrzęku i bolesności, a nawet ropienia i dlatego ich badanie ma duże znaczenie diagnostyczne (również dlatego, że schorzały narząd może być niedostępny badaniu,
Przy badaniu węzłów chłonnych bierze się pod uwagę:
rozpocznij naukę
wielkość i kształt, Budowa, KONSYSTENCJA, TEMPERATURA, BOLESNOŚĆ
Wielkość i kształt
rozpocznij naukę
wielkość podaje się w cm lub porównuje do figur geometr). W. chł. Zw. zdrowych są dość drobne i przysłonięte otaczającymi tk. Poza tym ich wielkość zależy od gat., rasy, wielkości i wieku (węzły młodych są z reguły większe i bardziej soczyste
Budowa
rozpocznij naukę
fizjologicznie jest zrazikowa, a w patologii zatarta i gładka),
Konsystencja
rozpocznij naukę
fizjologicznie jest elastyczna i tęga, zaś w patologii twarda i chełbocząca),
Temperatura węzła
rozpocznij naukę
(fizjologicznie jest taka sama jak otaczających tkanek, zaś w patologii- wyższa),
Bolesność
rozpocznij naukę
fizjologicznie niebolesne),
Przesuwalność na podłożu i skóry nad nimi
rozpocznij naukę
prawidłowo są przesuwalne).
Dla porównania należy badać
rozpocznij naukę
węzły chłonne symetrycznie po obu stronach ciała, gdyż zmiany stwierdzane obustronnie są objawem uogólnienia choroby. Gdy chociaż jeden z wymienionych czynników się różni należy opisać węzły oddzielnie.
Badanie węzłów chłonnych u poszczególnych gatunków.
rozpocznij naukę
Przeżuwacze: dostępne badaniu są:
• Węzły chłonne podżuchwowe
rozpocznij naukę
lnn. submandibularis (za kątem żuchwy, pod ślinianką) - należy stojąc przy głowie twarzą w kierunku grzbietu omacywać dwoma rękoma okolicę podszczękową,
• Węzły chłonne przedłopatkowe
rozpocznij naukę
lnn. prescapulares (nad stawem barkowym) - stanąć przy szyi twarzą ku kończynom tylnym i wciskać palce pod brzeg łopatki,
• Węzły chłonne fałdu kolanowego
rozpocznij naukę
lnn. politei (dole podkolanowym) - stanąć z boku twarzą ku ogonowi i oprzeć jedną rękę na guzie biodrowym, a drugą ująć fałd kolanowy i przesunąć dłoń nieco ku górze,
• Węzły chłonne nadwymieniowe
rozpocznij naukę
- stajemy z tyłu krowy, uginamy się na nogach i obmacujemy górną jedną trzecią wymienia. Węzły zlokalizowane są w więzadle podwieszającym wymię.
Konie:
rozpocznij naukę
• Węzły chłonne podżuchwowe- zlokalizowane w dole żuchwy po wewnętrznej stronie sanek. Najczęściej powiększone są w przebiegu zołzów i nosacizny. W zołzach są znacznie powiększone, bolesne, gorące, przesuwane i chełboczące na skutek ropienia
Konie
rozpocznij naukę
Ropa zwykle przebija się na zewn przez liczne przetoki; po wyropieniu węzeł zmniejsza się, a po przetokach pozostają blizny. W przebiegu nosacizny zwykle powiększony jest tylko jeden węzeł (zwykle lewy). Jest on twardy, nieboles, nieprzesuwalny.
• Węzły chłonne fałdu kolanowego
rozpocznij naukę
- zlokalizowane w skórnym fałdzie kolanowym,
• Węzły chłonne pachwinowe powierzchowne
rozpocznij naukę
lnn. Inguinales superficiales (u klaczy nadwymieniowy, a u ogierów nadprąciowy ). Aby je wymacać należy polecić pomocnikowi uniesienie przedniej kończyny po stronie badanej i wsunąć dłoń między udo i brzuch
Świnie
rozpocznij naukę
mają węzły chłonne niemacalne na skutek otłuszczenia
Psy i koty:
rozpocznij naukę
• Węzły chłonne podżuchwowe- zawarte w kącie żuchwy pod ślinianką. Ich silne powiększenie występuje podczas chłoniaka • Węzły chłonne przedłopatkowe- macalne u dużych psów • Węzły chłonne podkolanowe - w dole podkolanowym, macalne u dużych psów
Ostre zapalenie węzłów chłonnych
rozpocznij naukę
lymphadenitis acuta
Ostre zapalenie węzłów chłonnych
rozpocznij naukę
Bywa spow. ostrym zapal. miąższu węzłów z surowiczo - komórkowym nacieczeniem. Węzły są wówczas powiększone, przekrwione, wypełnione płynem surowiczym, mają zmieniony kształt i zatartą budowę. Stają się twarde, napięte, chełboczące, gorące, bolesne
Ostre zapalenie węzłów chłonnych
rozpocznij naukę
Przesuwalność na podłożu zwykle jest zachowana, jednak przy nacieczeniu tkanki otaczającej może być nieprzesuwalny. Przyczyną ostrego obrzęku mogą być: ostre choroby zakaźne, ropawica, ostre zapalenie naczyń chłonnych.
Przewlekłe zapalenie węzłów chłonnych
rozpocznij naukę
lymphadenitis chronica)
Przewlekłe zapalenie węzłów chłonnych
rozpocznij naukę
lymphadenitis chronica)
Przewlekłe zapalenie węzłów chłonnych
rozpocznij naukę
Obrzęk przewlekły spowodowany jest rozrostem tkanki łącznej węzłów i przylegającej warstwy podskórnej. Węzeł jest mniej powiększony, niż przy obrzęku ostrym, ma guzowatą powierzchnię, zatartą budowę, ale jest niebolesny i nieprzesuwalny na podłożu.
Przewlekłe zapalenie węzłów chłonnych
rozpocznij naukę
Węzeł zachowuje temp otaczających tkanek. Niekiedy może rozwinąć się w przewlekłe zapalenie naczyń chłonnych (lymphangioitis), co na kończynach może doprowadzić do słoniowatości (elephantiasis) i ich trwałej deformacji  utrudniony odpływ limfy
Błony śluzowe dostępne do badania
rozpocznij naukę
Błony śluzowe są niezabarwione, okrywa je cienka warstwa nabłonka i są obficie unaczynione, co sprawia że dobrze widoczne są na nich wszystkie wykwity  efflorescentia. Błony dostępne do badania:
• Spojówka oka
rozpocznij naukę
błona powieki górnej, dolnej i trzeciej) - badania u zwierząt małych dokonuje się rozchylając powieki kciukiem lub palcami wskazującymi, zaś powiekę trzecią podważa się wacikiem nawiniętym na zapałkę.
• Śluzówka przedsionka jamy nosowej
rozpocznij naukę
przedsionek jamy nosowej to przestrzeń jamy nosowej do ujścia przewodów łzowych (tractus lacrimalis). U bydła przechodzi on w śluzawicę. U małych zwierząt jest ona niedostępna badaniu ze względu na wąskość przewodów nosowych.
• Śluzówka przedsionka jamy ustnej
rozpocznij naukę
przestrzeń zawarta między wew pow. policzków i zew pow dziąseł. W celu zbadania u małych rozwiera się ją końc palców obu rak za zęby sieczne, zaś u bydła i koni- ujmując język dłonią wprowadzoną wzdłuż brzegu bezzębnego i wyciągając go nieco na bok,
• Śluzówka przedsionka pochwy lub napletka
rozpocznij naukę
• Śluzówka przedsionka pochwy lub napletka
• Śluzówka odbytu
rozpocznij naukę
na ogół niewidoczna)
Zmiany związane ze stanem błon śluzowych.
rozpocznij naukę
• Zmiany barwne, obrzęk, wybroczyny, wypływy
• Zmiany barwne
rozpocznij naukę
bladość (palor), zaczerwienienie, zasinienie, zażółcenie. Zmiany te są zwykle następstwem niedokrwistości, chorób układu krążenia i narządu oddechowego oraz przewodu pokarmowego i zatruć.
• Obrzęk
rozpocznij naukę
oedema)
• Wybroczyny
rozpocznij naukę
wynaczynienia krwi poza ściany naczyń,
• Wypływy (diectio)
rozpocznij naukę
ocenia się ich kolor, wilgotność, pokrycie nalotem i przejrzystość.
Bladość (palor) błon śluzowych
rozpocznij naukę
Bladość najlepiej widoczna jest na spojówkach. Błony śluzowe stają się bladoróżowe, bladoszare, papierowe lub porcelanowo białe. Bladość nagle powstająca jest objawem krwotoków wewnętrznych
Bladość (palor) błon śluzowych
rozpocznij naukę
Powoli narastająca bladość występuje w niedożywieniu, niedokrwistościach pokarmowych, fizjologicznej niedokrwistości prosiąt, w przebiegu inwazji pasożyt narządu oddechowego (np. motylicą wątrobową) oraz we wszelkich chorobach zakaź i wyniszczających
Bladość (palor) błon śluzowych
rozpocznij naukę
Bladość jest skutkiem niedokrwienia błon śluzowych. Anemia niedoborowa (anemia procelorum) u prosiąt, cechująca się bladością śluzówki, występuje w 1 tygodniu życia. Spowodowana jest nagłym rozpadem hemoglobiny płodowej po urodzeniu.
Zaczerwienienie (rubor) błon śluzowych
rozpocznij naukę
Fizjo wyst po wysiłku fiz, podnieceniu psych lub przy wyso temp otoczenia. Zaczerwie. chorobliwe może być spowodowane przekrwieniem lub wybroczynami krwi do bł śluz. postać czerwonych plamek, obwódek dookoła zębów lub zaczerwienienia całej bł śluz
Przekrwienie możemy podzielić
rozpocznij naukę
czynne, bierne i mieszane.
• Przekrwienie czynne (zapalne
rozpocznij naukę
typ tętniczego i wywoła zastojem krwi w nn tętni (hyperaemia activa). Może występować w postaci plamek (skupionych przy różyczce raseola lub rozsianych w formie wysypki exanthema), rumienia (słoneczny lub cieplny) lub może być to przekrwienie ogólne
• Przekrwienie bierne
rozpocznij naukę
(niezapalne) jest typu żylnego i wywołane jest zastojem krwi w naczyniach żylnych (hyperaemia passiva). Może mieć postać przekrwienia ogólnego, plamek czerwonych (livido) lub być spowodowane rozszerzeniem naczyń (telangiectasis).
• Przekrwienie mieszane tętniczo- żylne
rozpocznij naukę
spowodowane jest gorączką, czynnikami chorobotwórczymi. Przekrwienie może być następstwem niedotleniania i przesycenia krwi dwutlenkiem węgla, a więc jest objawem niedomogi serca, chorób układu oddechowego (upośledzających oddychanie)
• Przekrwienie mieszane tętniczo- żylne
rozpocznij naukę
albo uciśnięciem płuc przez trzewia, co zdarza się w morzyskach koni. Może występować w chorobach gorączkowych i zakaźnych, np. u koni w przebiegu zarazy piersiowej, u psów w nosówce, u świń w różycy i pomorze
Zaczerwienienie spowodowane wybroczynami może być:
rozpocznij naukę
punkcikowate (petechiae), pręgowane (vibices) lub rozlane (ecchymosis) lub mogą mieć postać krwawych podbiegnięć (sugilationes), spowodowanych wydostaniem się dużej ilości krwi z naczyń.
Jak odróżnić zaczerwienienie od wybroczyn?
rozpocznij naukę
Za pomocą diaskopii, czyli uciskania zmian. Wybroczyny nie bledną przy ucisku, zaś przekrwienie - tak
Zażółcenie błon śluzowych (flavedo, flavitas)
rozpocznij naukę
Stanowi objaw żółtaczki (icterus) i najwyraźniej uwidacznia się na spojówkach, a jest spowodowane obecnością we krwi barwnika żółci - bilirubiny. Zależnie od ilości bilirubiny błony śluzowe są żółte do pomarańczowych.
• Żółtaczkę przedwątrobową (hemolityczną)
rozpocznij naukę
- spowodowana nadmiernym rozpadem erytrocytów pod wpływem czynników uszkadzających. Hemoglobina uwolniona z rozpadłych krwinek wydalana jest z moczem i kałem,
• Żółtaczka wątrobowa
rozpocznij naukę
- spowodowana niewydolnością wątroby i jej niezdolnością do wychwytu i sprzęgania diglukuroidu, przez co bilirubina koncentruje się także poza wątrobą, np. w skórze,
• Żółtaczka postwątrobowa (zastoinowa, obturatoryjna, mechaniczna)
rozpocznij naukę
wywołana zaczopowaniem przewodu żółciowego (np. kamica). U Ru może być także spowodowana uszkodzeniem wątroby przez mot. wątrobową. W kale nie stwierdza się obecności bilirubiny, natomiast jej znaczne ilości występują w surowicy i moczu,
Sinica błon śluzowych (cyanosis)
rozpocznij naukę
Jest następstwem przekrwienia rozlanego żylnego, co prowadzi do niedotlenienia krwi.
Sinica błon śluzowych (cyanosis)
rozpocznij naukę
Przyczynami sinicy są: niewydolność serca lub upośledzenia wymiany gazowej w płucach (krupowe zapalenie płuc, ucisk trzewi na przeponę na skutek wzdęcia żwacza lub jelit, pęknięcie przepony, wodobrzusze).
Badanie ogólne oka
rozpocznij naukę
• Powieki i szpara powiekowa, gałka oczna
• Powieki i szpara powiekowa
rozpocznij naukę
zmiany: obrzęk powiek, zwężenie szpary powiekowej, wypadanie powieki trzeciej.
• Gałka oczna
rozpocznij naukę
oceniamy jej osadzenie i symetryczność.
 Wytrzeszcz
rozpocznij naukę
(exophtalmus) - spowodowany chorobą Graversa- Basedowa (nadczynność tarczycy
 Wypadnięcie gałki ocznej
rozpocznij naukę
retractio) - może być objawem nowotworu
 Zez
rozpocznij naukę
strabimus) - zazwyczaj jest dziedziczną wadą rozwojową. Występuje przy schorzeniach CUN, wylewach i guzach. Wyróżniamy: zez rozbieżny (divergens) lub zbieżny (convergens),
 Oczopląs
rozpocznij naukę
(nystagmus) - objaw chorób OUN, np. przy padaczce. Może być poziomy (horizontalis przy wodogłowiu), pionowy (verticalis przy zapaleniu mózgu) lub okrężny (rotatorius)
 Rogówka
rozpocznij naukę
oceniamy jej wilgotność, przejrzystość i powierzchnię. Zmiany: wrzód rogówki (ulcus cornea), perofracja rogówki (kończy się usunię gałki ocznej), zmętnienie (obj chorób wirus, wikłanych przez herpes- corona- i adenowirusy, pasożytów lub urazów mech),
 Źrenica
rozpocznij naukę
rozszerzenie (mydriasis) lub zwężenie (myosis).
Co wchodzi w skład badania klinicznego?
rozpocznij naukę
Badanie podmiotowe- wywiad, • Badanie przedmiotowe- objawy u pacjenta, • Badanie dodatkowe- laboratoryjne, hematologiczne, biochemiczne krwi, surowicy i innych płynów ustrojowych, badanie moczu (bad biochem i badanie osadu), badanie treści żwacza,
Co wchodzi w skład badania klinicznego?
rozpocznij naukę
• Badania histopatologiczne i laboratoryjne punktatu, np. szpik kostny, punktakt z jamy otrzewnowej, Badania anatomopatologiczne i histopatologiczne, sekcyjne.
Co wchodzi w skład badania klinicznego?
rozpocznij naukę
• Badanie mikrobiologiczne, serologiczne, parazytologiczne, metody obrazowania pośrednie (RTG, USG, tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny) i bezpośrednie (endoskopia, laparoskopia),
Symptomatologia
rozpocznij naukę
nauka zajmująca się opisem i grupowaniem objawów choroby, stanowiąc podstawę diagnostyki, ale bez wnikania w przyczyny. W badaniach uwzględnia się anatomiczno- morfologiczne zmiany chorobowe oraz zaburzenia funkcji fizjologicznych chorego organizmu
Objaw (symptoma)
rozpocznij naukę
Zaobserwowane cechy pacjenta (czynnościowe i anatomiczne), które może ocenić lekarz lub właściciel. Oceniane cechy mogą być podstawą do scharakteryzowania stanu czynnościowego ustroju, jego narządów i tkanek zarówno w stanie zdrowia, jak i choroby
Opis jednostki chorobowej.
rozpocznij naukę
Opis jednostki chorobowej.
1. Przyczyna choroby
rozpocznij naukę
(aetiologia)
2. Wywód choroby (pathogenesis)
rozpocznij naukę
mechanizm powstawania zmian chorob, np. w niestrawności kwaśnej u bydła złe żywienie powoduje nadprodukcję kw mlek w żwaczu, który powoduje wzrost ciśń osmo, przejście płynów krwi do żwacza i rozwodnienie treści. Ustaje praca wymoczków, spada pH
3. Objawy
rozpocznij naukę
(symptomata) - fizykalne, z badań laboratoryjnych i dodatkowych. Podział objawów chorobowych:
• Objawy przedmiotowe
rozpocznij naukę
(obiektywne, stwierdzone badaniem klinicznym)
• Objawy podmiotowe
rozpocznij naukę
(subiektywne, dane z wywiadu)
• Objawy pierwotne
rozpocznij naukę
(wywołane przez pierwotny czynnik choroby)
• Objawy wtórne
rozpocznij naukę
(następstwa objawów pierwotnych, np. odwodnienie po biegunce przy kolibakteriozie)
• Objawy miejscowe
rozpocznij naukę
(zaczerwienienie, rumień)
• Objawy ogólne
rozpocznij naukę
(podwyższona temperatura, przyspieszone tętno)
• Objawy swoiste
rozpocznij naukę
(patognomiczne), np. szczękościsk, ochrypły głos, zez, wodowstręt, ślinienie się to objawy swoiste wścieklizny
• Objawy nieswoiste
rozpocznij naukę
(przypadkowe), np. biegunka, kaszel, gorączka
4. Zmiany anatomopatologiczne (laesiones anatomopathologicae)
rozpocznij naukę
- charakterystyczne dla danej choroby zmiany w narządach wewnętrznych stwierdzone sekcyjnie, np. ciałka Negriego w mózgu przy wściekliźnie, perełki gruźlicze przy gruźlicy, wybroczyny w nagłośni, nerkach i błonie śluzowej żołądka przy pomorze świń
5. Rozpoznanie kliniczne
rozpocznij naukę
(diagosis) - identyfikacja choroby lub syndromu chorobowego, wniosek wynikający z badań subiektywnych i obiektywnych oraz w oparciu o badania dodatkowe,
6. Przebieg choroby (decurbitus morbi)
rozpocznij naukę
• Podkliniczny (morbus subclinicus) - w badaniu fizykalnym niewidoczne są objawy kliniczne, różnice widoczne są tylko w badaniach laboratoryjnych
6. Przebieg choroby (decurbitus morbi)
rozpocznij naukę
• Podostry (morbus subacutus) - widoczne są słabo wyrażone objawy kliniczne, np. biegunka dopiero po wysiłku fizycznym • Ostry (morbus acutus) • Przewlekły (morbus chronicus)
W przebiegu może nastąpić
rozpocznij naukę
zaostrzenie (excerebratio) lub złagodzenie (remissio) objawów chorobowych.
7. Rokowanie
rozpocznij naukę
(prognosis) - pomyślne, ostrożne, niepomyślne,
8. Zapobieganie
rozpocznij naukę
(prophylaxis)
9. Leczenie
rozpocznij naukę
(curatio, therapia)
Rodzaje rozpoznania ze względu na jego poprawność.
rozpocznij naukę
• Poprawne (d. certa), • Prawdopodobne (d. probabius) - podejrzenie choroby (suspectio morbi), • Niepewne (incerta) - brak pewności co do słuszności diagnozy, • Błędne (d. falsa)
Ocena wieku krów - po wygladzie rogów
rozpocznij naukę
• 2-4 tygodnie - zgrubienie naskórka w miejscu, w którym pojawi się róg, • 2 m- ce - wyraźne, lecz jeszcze ruchome jądro rogu wielkości pestki wiśni, • 3-m-ce - nieruchome jądro rogu, • 6 m-cy - róg długości 5 cm, • 1 rok - 10 cm, • 18 miesięcy - 15 cm
Występowanie wielokrotnych pierścieni na rogach pozwala
rozpocznij naukę
ilość ciąż. 1 pierścień pojawia się, zależnod rasy, w 2-3 r ż. Po ocieleniu się przybywa pierścień. U krów, które nie były w ciąży, pierścień się nie pojawia. Jeśli poroni to są 2 pierścienie leżące blisko siebie (wtedy tylko pół roku).
Ocena wieku krów Po uzębieniu
rozpocznij naukę
W 1 tyg życia mleczne zęby sieczne są ułożone dachówkowato koło siebie. Dopiero po ukończeniu 1 m-ca życia łuk zębowy się rozszerza i zęby układają się koronami obok siebie. Wymiana uzębienia następuje między 1,5 a 2,5 rokiem życia.
Gdy bydło kończy:
rozpocznij naukę
• 5 lat- jedna trzecia powierzchni językowej I1 zostaje starta, • 6 lat- połowa powierzchni językowej I1 zostaje starta, • 7 lat- połowa powierzchni językowej I2 zostaje starta, • 8 lat- połowa powierzchni językowej I3 zostaje starta,
Gdy bydło kończy:
rozpocznij naukę
• 9 lat- powierzchnia trąca I1 obejmuje prawie całą powierzchnię językową, • 10 lat- powierzchnie trące są czworokątne, • 12-13 lat- powierzchnia trąca jest okrągła, • 14-15 lat- powierzchnia trąca jest podłużnie owalna.
Wybroczyny
rozpocznij naukę
wynaczynienia krwi do błony śluzowej poza łożysko naczyniowe. Mogą być punkcikowate, prążkowane lub rozlane lub mogą mieć postać krwawych podbiegnięć.
Diaskopia
rozpocznij naukę
Jest to uciskanie zaczerwienionej błony śluzowej. Pozwala określić czy zaczerwienienie spowodowane jest przekrwieniem czy wybroczynami. Wybroczyny nie bledną przy ucisku, zaś przekrwienie blednie.
Status praesens
rozpocznij naukę
Jest to stan ogólny oceniany w badaniu klinicznym. W badaniu części ogólnej bierzemy pod uwagę:
Status praesens
rozpocznij naukę
• Bud ciała • Stan odży • Stan utrzym • Temperament, • Typ konstytucjonalny • Zachowanie zwierzęcia: pozycja i postawa ciała, przytomność, przyjmowanie pokarmu i wody, spojrzenie, głos, wyraz twarzy, chód i sposób poruszania się, ruchy poniewolne.
Kiedy u psa występują podwójne kły? 
rozpocznij naukę
 Są przetrwałe zęby mleczne. Na skutek tego w szczęce i żuchwie pojawiają się zarówno zęby mleczne, jak i stałe. Stan taki powoduje bolesne wady zgryzu, odkładanie się kamienia nazębnego i choroby dziąseł i przyzębia
zeby u psa
rozpocznij naukę
• Mleczne siekacze przebijają się w wieku 3-4 tygodni, a wyrastają w wieku 1-2 miesięcy. Rozsuwają się w wieku 3-4 miesięcy. • Wymiana mlecznych siekaczy: 4-5 miesięcy. • Wymiana mlecznych kłów: 5-6 miesięcy.
Basensji
rozpocznij naukę
nie szczeka, a jodłuje
Pies rzeźnika
rozpocznij naukę
rottweiler. W średniowieczu rzeźnicy używali rottweilerów do pędzenia bydła, ciągnięcia wózków z towarami i ochrony gospodarstwa.
Śpiączka śpiączka (coma
rozpocznij naukę
to głębokie zaburzenie świadomości i przytomności, objawiające się brakiem reakcji na silne bodźce i uogólnionym bezruchem. Często występuje przy uszkodzeniu pnia mózgu lub rdzenia kręgowego. Śpiączka może być też wynikiem powikłań metabolicznych
Śpiączka śpiączka (coma
rozpocznij naukę
. Śpiączka może być też wynikiem powikłań metabolicznych (cukrzyca, mocznica, encefalopatia wątrobowa), zatrucia lekami, zapalenia mózgu, krwawień, udaru, guzu lub ropnia mózgu itd. Występuje też w przypadku trypanosomozy afrykańskiej.
Rozpoznanie różnicowe 
rozpocznij naukę
To rodzaj rozpoznania klinicznego (diagnosis) polegająca na wykluczeniu innych chorób o podobnych objawach i wysunięciu rozpoznania najbardziej prawdopodobnego.
Objaw przedmiotowy
rozpocznij naukę
Inaczej: objaw obiektywny, stwierdzony na podstawie badania fizykalnego (za pomocą narządów zmysłów lekarza) i klinicznego.
Rodzaje objawów
rozpocznij naukę
• Objawy przedmiotowe (obiektywne, stwierdzone badaniem klinicznym), • Objawy podmiotowe (subiektywne, dane z wywiadu), • Objawy pierwotne (wywołane przez pierwotny czynnik choroby),
Rodzaje objawów
rozpocznij naukę
• Objawy wtórne (następstwa objawów pierwotnych, np. odwodnienie po biegunce przy kolibakteriozie), • Objawy miejscowe (np. zaczerwienienie, rumień), • Objawy ogólne (podwyższona temperatura, przyspieszone tętno),
Rodzaje objawów
rozpocznij naukę
• Objawy swoiste (patognomiczne), np. szczękościsk, ochrypły głos, zez, wodowstręt, ślinienie się to objawy swoiste wścieklizny, • Objawy nieswoiste (przypadkowe), np. biegunka, kaszel, gorączka
Objaw prodromowy 
rozpocznij naukę
jest to nieswoisty objaw chorobowy, występujący zanim pojawią się objawy patognomiczne danej choroby, np. biegunka.
Czym jest jednostka chorobowa?
rozpocznij naukę
Jest to choroba o określonych przyczynach, objawach i przebiegu, oficjalnie uznana przez zespół specjalistów
Od czego bezpośrednio zależy tętno? 
rozpocznij naukę
od czynności serca, a zwłaszcza siły skurczu lewej komory.
Co to jest objaw?  (symptoma)
rozpocznij naukę
) to możliwe do zaobserwowania cechy czynnościowe i anatomiczne pacjenta, możliwe do stwierdzenia przez lekarza lub właściciela zwierzęcia. Świadczą one o stanie czynnościowym ustroju, jego narządów i tkanek zarówno w okresie choroby, jak i zdrowia.
Czym jest objaw swoisty?
rozpocznij naukę
objaw swoisty jest objawem charakterystycznym, patognomicznym danej choroby, np. ciałka Negriego w mózgu psów przy wściekliźnie, obrzęki talarowate przy zarazie stadniczej koni
Czym są objawy subiektywne?
rozpocznij naukę
Inaczej są to objawy podmiotowe. Zaliczamy do nich dane z wywiadu, świąd i ból (osobiste odczucia zwierzęcia)
Czym jest syndrom chorobowy? 
rozpocznij naukę
syndrom (zespół) chorobowy - grupa objawów klinicznych, laboratoryjnych i innych, które występując wspólnie i w określonej kolejności są charakterystyczne dla danej jednostki chorobowej,
• Zespół urologiczny
rozpocznij naukę
koty kastraty. brak testost organizm ma zaburzenia przem. materii, co wywołuje nadmierny apetyt i tycie. Po latach ma on trudności z oddaw moczu, dochodzi do zmiany pH, pows złogi fosforanów siarczanowo- magnezowych, które zatykają c. moczową,
• Zespół Hoflund’a-
rozpocznij naukę
u bydła, dot. ukł pokarm. Uszkodzenie gałązek n. błędnego doch do przedżołądków pow skurcz zwieracza między czepcem a księgami i odźwiernika w trawieńu, czego następstwem jest opóźnienie pasażu tres pokarmowej i zwolnienie akcji serca,
• Syndrom tłustej wątroby u bydła
rozpocznij naukę
zaburzenia metaboliczne prowadzi do niedoboru mediatorów transportujących tłuszcze w organizmie. Tłuszcz gromadzi się wokół zrazików wątrobowych, powodując stłuszczenie wątroby
• Syndrom sercowo- płucny-
rozpocznij naukę
stan zapalny pęcherzyków płucnych u cieląt prowadzi do zwężenia dróg oddechowych, wywołując zmniejszone utlenowanie krwi, przerost mięśnia sercowego i jego uszkodzenie.
Metody poskramiania zwierząt
rozpocznij naukę
Metody poskramiania zwierząt
Konie 
rozpocznij naukę
podniesienie przedniej kończyny po stronie badanej, dutka- wywołuje ból, który odciąga uwagę zwierzęcia od badania. Podobno przy zakładaniu dutki zostają uwolnienie endorfiny, prowadzące do uśmierzenia bólu, poskrom.
Bydło 
rozpocznij naukę
klucz nosowy- wyłącznie u zwierząt agresywnych, chwyt za ogon- wygięcie ogona w stronę dogłowową. Wtedy ocierają się o siebie kręgi ogona, co wywołuje ból, chwyt za f kolan- powoduje unieruchomienie k miedni, klucz pęcinowy, chwyt nosowy, poskrom.
Owce 
rozpocznij naukę
posadzenie.
Psy 
rozpocznij naukę
oburęczny chwyt za kark, trzymanie za kark i szczękę- jedną ręką łapie się za luźną sierść na karku, zaś drugą otacza pysk, tak aby kciuk był na grzbiecie nosa, kaganiec, taśma na pysk,
Koty 
rozpocznij naukę
trzymanie za luźną skórę na karku. Kończyny muszą być przyciśnięte do ciała zwierzęcia lub unieruchomione przez drugą osobę, czasem koty uspokajają się po zasłonięciu oczu, kaganiec dla kota, klatka.
Różaniec krzywiczy 
rozpocznij naukę
jest to jeden z objawów zaawansowanej krzywicy (rachitis). W przebiegu tej choroby dochodzi do zgrubienia połączeń chrzęstno - kostnych żeber, co manifestuje się jako charakterystyczny różaniec.
Czym się różni udar cieplny od gorączki? 
rozpocznij naukę
Podczas gorączki (febris, pyrexia) ośrodki termoregulacyjne w podwzgórzu są sprawne. Stanowi reakcję fizjologiczną organizmu, przejawiającą walkę organizmu z chorobą.
Czym się różni udar cieplny od gorączki?
rozpocznij naukę
Udar cieplny (siriasis) to czynnościowe przeciążenie ośrodka termoregulacji związane z upośledzoną utratą ciepła podczas wysokich temperatur otoczenia i dużej wilgotności powietrza. Często towarzyszą mu takie objawy jak drgawki, wymioty i apatia.
Rodzaje rozpoznania. Które jest dla lekarza najlepsze?
rozpocznij naukę
• Rozpoznanie przyczynowe (diagnosis etiologica), • Rozpoznanie etiopatogenetyczne (d. etiopathogenetica) - gdy zmiana jest zarówno przyczyną jak i mech rozw choroby, np. gdy podczas badania stwierdzamy Babesię canis w rozmazie i bladość bł śluz,
Rodzaje rozpoznania. Które jest dla lekarza najlepsze?
rozpocznij naukę
• Rozpoznanie objawowe (d. symptomatica)- stwierdzane w opariu o bad kliniczne na podst obj, z których wnioskujemy o zmianach wewnętrznych i zewnętrznych, • Rozp czynnościowe (d. functionalis), np. niewydolnośc krążeniowa pochodzenia sercowego,
Rodzaje rozpoznania. Które jest dla lekarza najlepsze?
rozpocznij naukę
• Rozpoznanie anatomiczne (d. anatomica) - np. w krzywicy, • Rozpoznanie pośmiertne (d. post mortem), • Radiologiczne, ultrasonograficzne, histologiczne, mikrobiologiczne, wczesne i późne,
Rodzaje rozpoznania. Które jest dla lekarza najlepsze?
rozpocznij naukę
• Rozpoznanie różnicowe- ustalenie choroby poprzez wykluczenie innych o podobnych objawach, co prowadzi do postawienia diagnozy najbardziej prawdopodobnej,
Rodzaje rozpoznania. Które jest dla lekarza najlepsze?
rozpocznij naukę
• Rozpoznanie prodromalne (zwiastunowe) - wczesny, nieswoisty objaw wskazujący na początek choroby, zanim pojawią się jej objawy patognomiczne, • Rozpoznanie przez leczenie.
Poty
rozpocznij naukę
• Nadmierne poty ogólne • Nadmierne poty miejscowe • Pot złowonny • Poty wonne • Poty barwne • Zmniejszone pocenie -suchość skóry, brak pocenia
Objaw Graefego 
rozpocznij naukę
wyst objaw w chorobie Gravesa-Basedowa gdzie powieka górna nie nadąża za ruchem gałki w dół. Na skutek zaburzenia współdziałania ruchów górnej powieki i g. ocznej przy śledzeniu obniżającego się przedmiotu g. oczna porusza się szybciej od powieki
Różnica w sposobie gojenia nadżerki i wrzodu 
rozpocznij naukę
wrzód z blizną, nadżerka bez
Rasy FCI
rozpocznij naukę
• Grupa 1 - Owczarki i inne psy pasterskie, z wyłączeniem szwajcarskich psów do bydła • Grupa 2 - Pinczery i sznaucery, molosy, szwajcarskie psy górskie i do bydła, pozostałe rasy • Grupa 3 - Teriery
Rasy FCI
rozpocznij naukę
• Grupa 4 – Jamniki  wykorzystywane do polowań i wypłoszenia zwierząt z nor • Grupa 5 - Szpice i psy w typie pierwotnym • Grupa 6 - Psy gończe i rasy pokrewne • Grupa 7 - Wyżły
Rasy FCI
rozpocznij naukę
• Grupa 8 - Aportery, płochacze i psy dowodne • Grupa 9 - Psy ozdobne i do towarzystwa • Grupa 10 – Charty

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.