arcydzieła sztuki hiszpańskiej

 0    148 fiszek    dominikafrankowicz7
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
rozpocznij naukę
Altamira, paleolityczne ryty naskalne, prehistoria, ok 30 000 lat p.n.e.
rozpocznij naukę
Merida, amfiteatr rzymski, sztuka rzymska 25 rok p.n.e.
rozpocznij naukę
Merida, rekonstrukcja miasta za czasów rzymskich, 25 lat p.n.e.
rozpocznij naukę
Merida, akwedukt "Cudu", I wiek p.n.e.
pewniak
rozpocznij naukę
Muzeum Sztuki Rzymskiej, Rafael Moneo, Merida, 1986
pewniak
rozpocznij naukę
Muzeum Sztuki Rzymskiej, Rafael Moneo, Merida, 1986
pewniak
rozpocznij naukę
Muzeum Sztuki Rzymskiej, Rafael Moneo, Merida, 1986
pewniak
rozpocznij naukę
Segowia, akwedukt, 50 r. p.n.e.
pewniak
rozpocznij naukę
Tarragona, akwedukt, Punto del Diablo, I wiek p.n.e.
rozpocznij naukę
Tarragona, łuk triumfalny Arc de Bera, 108 roku n.e.
rozpocznij naukę
Lugo, rzymskie mury, III w. n.e.
rozpocznij naukę
Latarnia morska Herkulesa, La Coruña, I w. n.e.
rozpocznij naukę
Santa Maria del Naranco, Asturia, sztuka przedromańska, VIII w.
rozpocznij naukę
Santa Maria del Naranco, Asturia, VIII w., sztuka przedromańska
rozpocznij naukę
San Miguel de Lillo, Asturia, VIII w., sztuka przedromańska
rozpocznij naukę
Kościół Santa Cristina de Lena, Asturia, ok. 860, sztuka przedromańska
rozpocznij naukę
Camera Santa de Oviedo, Asturia, IX, sztuka przedromańska
rozpocznij naukę
San Millan de la Cogolla, 473-574, La Rioja, sztuka romańska
rozpocznij naukę
San Millan de Suso, X-XI w., La Rioja, sztuka romańska
rozpocznij naukę
San Millan de Yuso, XI w., La Rioja, sztuka romańska
pewniak
rozpocznij naukę
Valle de Boi, Kościół San Climente w Taull, XI-XII, sztuka romańska, Lleida
rozpocznij naukę
Valle de Boi, Kościół Santa Maria w Taull, XI-XII, sztuka romańska, Lleida
rozpocznij naukę
Valle de Boi, Kościół Santa Maria w Coll, XI-XII, sztuka romańska, Lleida
rozpocznij naukę
Valle de Boi, Sant Quirc de Durro, XII, sztuka romańska, Lleida
rozpocznij naukę
Valle de Boi, kościół Santa Maria Cardet, XII, sztuka romańska, Lleida
rozpocznij naukę
Valle de Boi, kościół La Nativitat, Durro, XII, sztuka romańska, Lleida
rozpocznij naukę
Real Monasterio de Santa Maria de Poblet, Klasztor w Poblet, XII w., Katalonia, klasztor cysterski
rozpocznij naukę
Real Monasterio de Santa Maria de Poblet, Klasztor w Poblet, XII w., Katalonia, klasztor cysterski
rozpocznij naukę
Puerta Dorada w klasztorze w Poblet, XII w., Katalonia
rozpocznij naukę
Avila, mury obronne, XI-XII, Kastylia i Leon
rozpocznij naukę
Santiago de Compostela, XI-XII, La Coruña
rozpocznij naukę
Burgos, katedra, gotyk, XIII
pewniak
rozpocznij naukę
Portyk Chwały, Santiago de Compostela, XII, La Coruña
pewniak
rozpocznij naukę
Puerta de la Coroneria, Katedra w Burgos, XIII w.
pewniak
rozpocznij naukę
Puerta del Sarmental, Katedra w Burgos, XIII w.
pewniak
rozpocznij naukę
Puerta de la Pellejeria, Katedra w Burgos, Francesco de Colonia, XVI w.
pewniak
rozpocznij naukę
Meczet w Kordobie, la Mezquita, VIII, wizygocka świątynia, później postawiono tam gotycką katedrę
pewniak
rozpocznij naukę
Meczet w Kordobie, la Mezquita, VIII, wizygocka świątynia, później postawiono tam gotycką katedrę
rozpocznij naukę
Alhambra w Granadzie, XIII w., architektura islamu
rozpocznij naukę
Alhambra w Granadzie, XIII-XIV w., przebudowa XVI-XIX w., architektura islamu
pewniak
rozpocznij naukę
Pałac Madinat al-Zahra, Kordoba, X w., architektura islamu
pewniak
rozpocznij naukę
Pałac Madinat al-Zahra, Kordoba, X w., architektura/sztuka islamu
pewniak
rozpocznij naukę
Palacio de las Cadenas, Ubeda, XVI w., renesans
pewniak
rozpocznij naukę
El palacio de Jabalquinto, Baeza, XV w., styl gotycki/renesansowy
pewniak
rozpocznij naukę
Uniwersytet w Salamance, XIII, styl plateresco, Kastylia i Leon
rozpocznij naukę
El Generalife, ogrody królewskie (Alhambra kompleks letni), Grenada, XIV w.
pewniak
rozpocznij naukę
Escorial, XVI w., Madryt, brak zdobień- desornamentado, późny renesans, (Real Monasterio de San Lorenzo de El Escorial)
rozpocznij naukę
"Portret Filipa II", Tycjan, 1551, zlecił budowę Escorialu
pewniak
rozpocznij naukę
"Sen Filipa II" El Greco, 1579, XVI w., kompozycja dwustawowa? (ziemia + niebo); ekstaza- uniesienie (pokazał czyściec, którego nie da zobrazować według biblii)
rozpocznij naukę
styl nazari- strach przed pustym miejscem, geometryczne, plecione, florystyczny, kolorowe- w Granadzie, wszędzie w sztuce islamu
rozpocznij naukę
El Greco- Domenikos Theotokopoulus (1541-1614) manieryzm, koniec renesansu początek baroku
rozpocznij naukę
"Zaśnięcie Marii" El Greco, 1567, ikona, Bóg
rozpocznij naukę
"Wypędzienie przekupniów ze świątyni" El Greco, 1570, odchodzi od ikon i zaczyna malarstwo, wyjeżdża i poznaje innych artystów (w prawym, dolnym rogu: Tycjan, Michał Anioł, Giulio Clovio, Rafael Santi)
rozpocznij naukę
"Chłopiec zapalający świeczkę" El Greco, 1575, luminizm, barok, Caravaggio
rozpocznij naukę
"Alegoria z chłopcem zapalającym świeczkę w towarzystwie głupca i małp" El Greco, 1575, luminizm, barok
rozpocznij naukę
"Portret Giulio Clovio" El Greco, 1572
pewniak
rozpocznij naukę
"Obnażenie z szat"(El expolio) El Greco, 1577-1579, Toledo, obraz religijny
rozpocznij naukę
"Pokutująca Maria Magdalena" El Greco, 1577, cykl obrazów, łza w oku,
pewniak
rozpocznij naukę
"Pogrzeb hrabiego Orgaza" El Greco, 1586-1588, zestawienie dwóch światów, manieryzm
rozpocznij naukę
"Święty Franciszek pogrążony w modlitwie" El Greco, 1595-1600, manieryzm, cykl obrazów
pewniak
rozpocznij naukę
"Portret kardynała Fernando Nino de Guevara" El Greco, 1600
pewniak
rozpocznij naukę
"Otwarcie piątej pieczęci Apokalipsy" (Wizja św. Jana) El Greco, 1608-1614, przycięty obraz, postacie abstrakcyjne (uproszczenie, deformacja- rok śmierci El Greca)
rozpocznij naukę
"Laokoon" El Greco, 1610-1614, kontekst: śmierć synów na oczach ojca, tematyka mitologiczna
rozpocznij naukę
"Kwiaty pomarańczy, pomarańcze i cytryny" Francisco de Zurbaran, 1633, martwa natura, wczesny barok, ekspresja, mistyczność
rozpocznij naukę
"Angus Dei" Francisco de Zurbaran, 1638, martwa natura, symbolika, baranek boży
pewniak
rozpocznij naukę
"Św. Małgorzta" Zurbaran, 1635-40, cykl święte niewiasty, mistycyzm złączony z życiem, życie niebiańskie i na ziemi
pewniak
rozpocznij naukę
"Św. Apolonia" Zurbaran, 1636, cykl święte niewiasty, mistycyzm złączony z życiem, życie niebiańskie i na ziemi
rozpocznij naukę
"Kuchnia anielska" Bartolomé Estebana Murilla, 1646, barok
pewniak
rozpocznij naukę
"Finis Gloriae Mundi" (Hieroglify naszych dni ostatnich) Juan de Valdés Leal, 1672, nic nas nie uchroni przed śmiercią, zważone uczynki. Motywy: vanitas, makabra. Barok
pewniak
rozpocznij naukę
"In Ictu Oculi" (W mgnieniu oka) Juan de Valdés Leal, zgasnie ogień, nic nie ma znaczenia bo wszystko zniknie. Władza świecka i duchowa, vanitas, barok
rozpocznij naukę
Velazquez, self-portrait, 1643, barok, później nadworny malarz
rozpocznij naukę
"La Mulata" lub "Chrystus w Emmaus" Velazquez, 1618, barok. Bodegones- martwe natury połączone ze sceną w ciemności, sceną rodzajową. Dwa światy- kobieta i obraz/okno sceny Chrystusa w Emmaus. Martwa natura staje się sceną religijną?
pewniak
rozpocznij naukę
"Staruszka smażąca jaja" Velazquez, 1618, bodegon, barok
pewniak
rozpocznij naukę
"Nosiwoda z Sewilli" Velazquez, 1620, bodegon, barok
pewniak
rozpocznij naukę
"Poddanie Bredy" Velazquez, 1634-35, barok
rozpocznij naukę
"Pijacy" Velazquez, 1629, Velazquez wyjeżdża do Włoch, barok
pewniak
rozpocznij naukę
"Kuźnia Wulkana" Velazquez, 1630, metamorfoza Owidiusza, barok ale widać wpływy malarstwa włoskiego
pewniak
rozpocznij naukę
"Krwawa szata Józefa" Velazquez, 1630, światło i krajobraz- to już nie bodegones
rozpocznij naukę
"Baltazar Carlos z karłem Francisco Lezcano" Velazquez, 1631, nadworny malarz. Godność dla każdego człowieka, wiele obrazów karłów
pewniak
rozpocznij naukę
"The Buffoon Calabazas" (Calabacillas) Velazquez, 1637-39. Godność dla ludzi chorych/niepełnosprawnych
rozpocznij naukę
"Portret Innocentego X" Velazquez, 1650, przenikliwość i wrogość, czerwień, napięcie
rozpocznij naukę
"Wenus z lustrem" Velazquez, 1650, inspiracje mitologią i Włochami/Rzymem, rzeźbą
rozpocznij naukę
"Infanta Margarita" (Małgorzata) Velazquez, 1656, cykl obrazów
pewniak
rozpocznij naukę
"Las Meninas" (Damy Dworskie) Velazquez, 1656-57, udowodnienie, że malował bo kochał, a nie dla pieniędzy. Kto jest bohaterem obrazu? Tajemnica ostatniego obrazu, brak interpretacji. Inspiracja/zainteresowanie dla innych artystów
rozpocznij naukę
"Prządki" Velazquez, 1657, inspiracja antykiem, dwa światy i stopnie ważności
rozpocznij naukę
Goya autoportret 1771-75, od baroku do rokoko i klasycyzmu
pewniak
rozpocznij naukę
"Parasolka" Goya, 1776-78, seria obrazów, ukazanie posiadłosci królewskich, pogodne scenki rodzajowe, hiszpańskie zwyczaje i zabawy. Sielankowość, jasne i kontrastujące kolory, światło, realizm i naturalizm
rozpocznij naukę
"Sprzedawczyni naczyń" Goya, 1779, wrażliwość społeczna Goi
rozpocznij naukę
"Portret konny Marii Teresayde Vallabriga" Goya, 1783, elementy pejzażu, portret psychologicznie pogłębiony
rozpocznij naukę
"Rodzina infanta don Luisa" Goya, 1784, Goya w lewym, dolnym rogu- tak jak Velazquez w Las Meninas, kolory już ciemniejsze, biały blik, dramatyzacja
rozpocznij naukę
"Maria del Rosario Fernandez" (La Tirana) Goya, 1794, monochromatyczny obraz
rozpocznij naukę
Goya autoportret w pracowni, 1790-95, strój narodowy
rozpocznij naukę
"Sabat czarownic" Goya, 1789, nawiązanie do inkwizycji
pewniak
rozpocznij naukę
"Portret księżnej Alba" Goya, 1797, kochanka Goi, kobiety samoświadome
rozpocznij naukę
"Maja ubrana" (La Maja Vestida) Goya, 1800
rozpocznij naukę
"Maja naga" (La Maja Desnuda) Goya, 1800
pewniak
rozpocznij naukę
"Dona Isabel de Porcel" Goya, 1805, ciemne kolory, początki choroby Goi
rozpocznij naukę
"Majas na balkonie" Goya, 1800-14
rozpocznij naukę
"Nosiwoda" Goya, 1808-12, inspiracja Velazquezem
pewniak
rozpocznij naukę
"Drugi Maja 1808: Szarża Mameluków" Goya, 1814, wydarzenia wojenne, klasycyzm
pewniak
rozpocznij naukę
"Trzeci maja 1808: Rozstrzelanie Powstańców Madryckich" Goya, 1814, wydarzenia wojenne, podzielenie na dwie strony, dobrą i złą, klasycyzm
rozpocznij naukę
"The Meadow of san Isidoro on his Peast Day" (Łąka św. Izydora) Goya, 1788, styl sielankowy, później pojawia się kopia w czarnych obrazach
pewniak
rozpocznij naukę
"Asmodeusz" Goya, cykl czarnych obrazów (seria czternastu obrazów namalowanych na ścianach w domu 1819–1823, przedstawiają one ciemne wizje Goi w czasie jego choroby)
pewniak
rozpocznij naukę
"Parki" Goya, cykl czarnych obrazów, 1819–1823
pewniak
rozpocznij naukę
"Bójka na kije" Goya, cykl czarnych obrazów, 1819–1823
pewniak
rozpocznij naukę
"Dwie kobiety i mężczyzna" Goya, cykl czarnych obrazów, 1819–1823
pewniak
rozpocznij naukę
"Dwaj starcy" Goya, cykl czarnych obrazów, 1819–1823
pewniak
rozpocznij naukę
"Dwie staruchy jedzące zupę" Goya, cykl czarnych obrazów, 1819–1823
pewniak
rozpocznij naukę
"Judyta i Holofernes" Goya, cykl czarnych obrazów, 1819–1823
pewniak
rozpocznij naukę
"Lektura" Goya, cykl czarnych obrazów, 1819–1823
pewniak
rozpocznij naukę
"Leokadia przy grobie Goi" Goya, cykl czarnych obrazów, 1819–1823
pewniak
rozpocznij naukę
"Pielgrzymka do źródła św. Izydora" Goya, cykl czarnych obrazów, 1819–1823, Łąki Izydora kopia obrazu
pewniak
rozpocznij naukę
"Pies" Goya, cykl czarnych obrazów, 1819–1823
pewniak
rozpocznij naukę
"Sabat czarownic" Goya, cykl czarnych obrazów, 1819–1823
pewniak
rozpocznij naukę
"Saturn pożerający własne dzieci" Goya, cykl czarnych obrazów, 1819–1823
pewniak
rozpocznij naukę
"Przechadzka Świętego Oficjum" Goya, cykl czarnych obrazów, 1819–1823
pewniak
rozpocznij naukę
El Capricho/willa Quijano, Gaudi, 1883-1885, Comillas, Kantabria, styl modernistyczny (i neogotycki)
rozpocznij naukę
Casa Vicens, Gaudi, 1883-88, Barcelona, styl zdobniczy, sztuka organiczna, inspiracja stylem islamskim/maczetami
pewniak
rozpocznij naukę
Pałac biskupi, Gaudi, 1889-1915, Astorga, surowość materiału, neogotyk
pewniak
rozpocznij naukę
Casa Batllo, Gaudi, 1904–1906 (przebudowa), Barcelona. Wieloryb/twarz monstrum. Budowla istniała, a Gaudi ją zmodernizował, styl secesyjny
chyba będzie
rozpocznij naukę
Casa Mila, Gaudi, 1906-12, Barcelona. Brak kątów prostych, szkielet na to budowla. Sztuka ogranicza, abstrakcja
pewniak
rozpocznij naukę
Park Guell, bramy, 1900-14, Gaudi, Barcelona, modernizm, natura
pewniak
rozpocznij naukę
Sagrada Familia, 1867-2021, Gaudi (był jednym z architektów tej budowli, został nim w 1883, w 1926 ginie w wypadku), Barcelona, kościół secesyjny, budowla miała przypominać wielki organizm
pewniak
rozpocznij naukę
Palacio de la Musica, Domenech, 1905-08, Barcelona, secesja
rozpocznij naukę
Sala z orkiestrą- Palacio de la Musica, Domenech, 1905-08, secesja, chóry anielskie-sklepienie
pewniak
rozpocznij naukę
Szpital Santa Cruz y San Pablo, Domenech, 1902-1930, Barcelona, secesja
pewniak
rozpocznij naukę
Szpital Santa Cruz y San Pablo-pawilony, Domenech, 1902-1930, Barcelona, secesja
rozpocznij naukę
"Kufel piwa" Picasso, 1901-02, okres błękitny, monochromia
rozpocznij naukę
"Życie" Picasso, 1903, okres błękitny
rozpocznij naukę
"Akrobatka na piłce" Picasso, 1905, okres różowy (Picasso ma mową kochankę- życie barwne, jasne kolory)
pewniak
rozpocznij naukę
"Chłopiec z fajką" Picasso, 1905, okres różowy
pewniak
rozpocznij naukę
"Rodzina linoskoczków" Picasso, 1905, okres różowy
pewniak
rozpocznij naukę
"Panny z Avignonu" Picasso, 1907, brzydkość, manifest kubizmu (rzeźba afrykańska, deformacja)
pewniak
rozpocznij naukę
"Moja kochana" Picasso, 1911-12, kubizm, obrazy już nie muszą być ładne
pewniak
rozpocznij naukę
"Trzech muzyków" Picasso, 1921, technika mieszana, powraca do syntezy, interpretacja własna każdego człowieka
pewniak
rozpocznij naukę
"Guernica" Picasso, 1937, malarstwo historyczne, wojna domowa, cierpienie i chaos, manifest, bombardowanie cywili, widok po zniszczeniu
rozpocznij naukę
"Sąd ostateczny" Hieronymus Bosch, 1506-1508, surrealizm, raj, Biblia
rozpocznij naukę
"Święty Jan Chrzciciel na pustkowiu" Hieronymus Bosch, 1450-1516, wizje religijne, namalowane realistycznie ale malarstwo surrealistyczne
pewniak
rozpocznij naukę
"Miód jest słodszy od krwi" Salvador Dali, 1928, surrealizm
pewniak
rozpocznij naukę
"Trwałość pamięci" Dali, 1931, surrealizm, stopiony ser camembert
pewniak
rozpocznij naukę
"Miękka konstrukcja z gotowaną fasolką- przeczucie wojny domowej" Dali, 1936, surrealizm
rozpocznij naukę
"Płonąca żyrafa" Dali, 1937, surrealizm
rozpocznij naukę
"Gala rozdzielona na atomy" Dali, 1952, abstrakcja optyczna
pewniak
rozpocznij naukę
"Kuszenie św. Antoniego" Dali, 1946, surrealizm
pewniak
rozpocznij naukę
"Chrystus św. Jana od Krzyża" Dali, 1951, malarstwo mistyczne
rozpocznij naukę
"Sen spowodowany lotem pszczoły" Dali, 1944, surrealizm
rozpocznij naukę
"Słonie" Dali, 1948, surrealizm
rozpocznij naukę
Muzeum Archeologiczne w Segowii, makieta akweduktu

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.