Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
być zaciekle rywalizującym, ambitnym rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
być pod dużą presją, naciskiem rozpocznij naukę
|
|
be under a lot of pressure
|
|
|
być pierwszym zająć pierwsze miejsce rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
develop physical strength
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wiązać się z dużym stopniem ryzyka rozpocznij naukę
|
|
involve a high degree of risk
|
|
|
nie mieć determinacji, zapału rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zmusić się do wielkiego wysiłku rozpocznij naukę
|
|
push oneself to the limit
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
doznać urazu spowodowanego uprawianiem sportu rozpocznij naukę
|
|
suffer sport-related injuries
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
sercowo-naczyniowy, krążeniowy rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
diseases of affluence /civilisation/ lifestyle diseases
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zostać odesłanym (z boiska) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Defining and non-defining relative clauses rozpocznij naukę
|
|
Definiujące i nieokreślające zdania względne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
who which whose where when
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
do ludzi i określa przynaleznosc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
do osób lub rzeczy mowa potoczna
|
|
|
Defining relative clauses rozpocznij naukę
|
|
stos by doprecyzować o kim lub o czym jest mowa w zdaniu nadrzędnym. Występuja w nich zaimek wzgledne: who/that which/that whose where when których nie poprzedza przecinek. Zaimki who/that i which/that można pominąć gdy po nich rzecz lub zaimek osobowy
|
|
|
Defining relative clauses rozpocznij naukę
|
|
informacje konieczne dla zrozumienia sensu zdania
|
|
|
1. Powinieneś zapytać kogoś, kto ma prawo jazdy. rozpocznij naukę
|
|
You should ask someone who/that has a driving licence
|
|
|
2. Właśnie obejrzałem film (o którym) mi powiedziałeś. rozpocznij naukę
|
|
2. I've just watched the film (which/that) you told me about.
|
|
|
3. To dziewczyna, której bliźniak zajął pierwsze miejsce w wyścigu kolarskim. rozpocznij naukę
|
|
3. That's the girl whose twin came first in the cycling race.
|
|
|
4. Bristol to miasto, w którym przesiadamy się. rozpocznij naukę
|
|
4. Bristol is the city where we're changing trains
|
|
|
5. Luty był miesiącem, w którym rozpoczęły się Zimowe Igrzyska Olimpijskie. rozpocznij naukę
|
|
5. February was the month when the Winter Olympics began.
|
|
|
Non-defining relative clauses rozpocznij naukę
|
|
stosujemy by podać dodatkowe info na temat osób i rzeczy o których jest mowa w zdaniu nadrzędnym. Wystepuja w nich zaimki względne who which whose where when których nie można pominąć. Zdania tego typu są odzielone przecinkami od zdania nadrzednego
|
|
|
Non-defining relative clauses rozpocznij naukę
|
|
Informacja dodatkowa można ja opuścić. Nie występuje THAT
|
|
|
1. Fox, który w zeszłym tygodniu doznał kontuzji, nie zagra. rozpocznij naukę
|
|
Fox, who sustained an injury last week, isn't going to play.
|
|
|
2. Jej nowy szalik, który sama zrobiła, jest bardzo miękki. rozpocznij naukę
|
|
2. Her new scarf, which she made herself, is very soft.
|
|
|
3. Lara, której wypracowanie było najlepsze, dostała piątkę z angielskiego. rozpocznij naukę
|
|
3. Lara, whose essay was the best, got an A in English.
|
|
|
4. Le Moulin, w którym odbywało się twoje przyjęcie, jest zamykane. rozpocznij naukę
|
|
Le Moulin, where your party took place, is closing down.
|
|
|
5. W 2018 roku, gdy miałam jedenaście lat, po raz pierwszy poszłam surfować. rozpocznij naukę
|
|
5. In 2018, when I was eleven, I went surfing for the first time.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zredukowane zdania względne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zamiast zaimka względnego zawierają
|
|
|
1. przymiotnik a. Ci, którzy są gotowi (=którzy są gotowi) do wyjścia, mogą zająć swoje miejsca w autokarze rozpocznij naukę
|
|
Those ready(=who are ready) to go can take their seats on the coach
|
|
|
1. przymiotnik b. Aktor rozczarowany (=który był rozczarowany) swoim występem wybuchnął płaczem rozpocznij naukę
|
|
The actor, disappointed(=who was disappointed) with his performance, burst into tears
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czasownik z końcówka -ing-. Jesli podmiot jest wykonawcą czynnosci
|
|
|
2. present participle a. Ten łysy mężczyzna stojący (= który stoi) przy drzwiach to mój tata. rozpocznij naukę
|
|
That bald man standing (= who is standing) by the door is my dad.
|
|
|
2. present participle b. Psy szczekające (=które szczekają/szczekały) na przechodniów należą do mojego sąsiada. rozpocznij naukę
|
|
The dogs barking (= which are / were barking) at passers - by belong to my neighbour.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jeśli podmiot zdania jest obiektem czynności
|
|
|
3. past participle a. Student zadał (= kto został zapytany) pytanie nie znał odpowiedzi. rozpocznij naukę
|
|
The student asked (= who was asked) the question didn't know the answer.
|
|
|
3. past participle b. Listy wysłane (= które zostały wysłane) wczoraj zostaną wysłane dzisiaj. rozpocznij naukę
|
|
The letters posted (= which were posted) yesterday will be dispatched today.
|
|
|
4. wyrażenia przyimkowe a. Ludzie na stadionie (=którzy byli na stadionie) głośno wiwatowali. rozpocznij naukę
|
|
The people in the stadium (= who were in the stadium) were cheering loudly.
|
|
|
4. wyrazenia przyimkowe b. Nie zapomnij umyć talerzy na stoliku do kawy (= które są na stoliku do kawy). rozpocznij naukę
|
|
Don't forget to wash the plates on the coffee table (= which are on the coffee table).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
uznany, cieszący się popularnością rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
upoważniać, wzmacniać, dbać komuś wiarę we własne siły rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
W oczach opinii publicznej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
uniemożliwić komuś zrobienie czegoś rozpocznij naukę
|
|
prevent sb from doing sth
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
bełgotac mówić niewyraźnie rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
pozwać kogoś, wznieść sprawę do sądu rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
(zawodnik) odbijajacy, palkarz rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
kwalifikacje, kompetencje rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okreslniki w połączeniu z rzeczownikiem lub zaimkiem osobowym opisują osoby lub rzeczy ogólne np. Most players are tested for performance-enhancing drugs Większość graczy jest testowana pod kątem środków zwiększających wydajność
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Aby opisać konkretne osoby lub rzeczy do określenia dodajemy (one) of+ przymiotnik dzierżawcy/ przecinek określony Most of the/our players tested negative Większość/naszych graczy uzyskała wynik negatywny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Dawno się nie widzieliśmy rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Mam nadzieję że masz wspaniały dzień rozpocznij naukę
|
|
I hope you have a wonderful day
|
|
|
Mam nadzieję że u ciebie wszystko w porządku rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Bardzo sie cieszę razem z toba rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Zrobiłeś to! Taki dumny z ciebie rozpocznij naukę
|
|
You did it! So proud of you
|
|
|
W każdym razie powodem dla którego pisze jest rozpocznij naukę
|
|
Anyway, the reason I am writing is
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Dziękujemy za gratulacje! To wiele dla nas znaczy rozpocznij naukę
|
|
Thanks for youryour congratulations! It means a lot to me
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Gdybym był tobą zrobiłbym rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Innym dobrym pomysłem jest rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Mam nadzieję że wkrótce się odezwiesz rozpocznij naukę
|
|
I hope to hear from you soon
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Gratulujemy dostania się do najlepszej drużyny w regionie. Wiem, że włożyłaś w to dużo pracy i jest to Twoje marzenie rozpocznij naukę
|
|
Congratulations on getting to the best team in the region. I know you put a lot of work and it is your dream
|
|
|
Wiem ze pogodzenie szkoły z regularnym uprawianiem sportu bedzie trudne jednak pamiętaj że taka szansa jest tylko jedna. Szkołe zawsze możesz nadrobić gdy tylko się zdyscyplinukesz rozpocznij naukę
|
|
I know that reconciling school with regular sports will be difficult, but remember that there is only one such chance. You can always make up for school as soon as you discipline yourself
|
|
|
Chciałam cię również zapytać o wrażenia z treningów w tak poważnym klubie. rozpocznij naukę
|
|
I also wanted to ask you about your impressions of training in such a serious club.
|
|
|
Za kilka miesięcy chce Cię odwiedzić aby móc zobaczyć twój trening i spędzić z Tobą czas. Napisz lub zadzwoń kiedy mogłabym do Ciebie przyjechać rozpocznij naukę
|
|
In a few months I want to visit you so that I can see your training and spend time with you. Write or call me when I could come to you
|
|
|
Ostatnio widziałam twe zdjęcie w mediach na którym bardzo schudłaś. rozpocznij naukę
|
|
Recently I saw a photo of you in the media where you lost a lot of weight.
|
|
|
Zrzucenie wagi w tak krótkim czasie jest niezdrowe i niebezpieczne. rozpocznij naukę
|
|
Losing weight in such a short time is unhealthy and dangerous.
|
|
|
Pamiętaj aby wszystko konsultować z lekarzem rozpocznij naukę
|
|
Remember to consult everything with your doctor
|
|
|
Wady odchudzania to jest niebezpieczne, należy się skonsultować z lekarzem gdyż sami możemy sobie zaszkodzić. rozpocznij naukę
|
|
Disadvantages of losing weight is dangerous, you should consult a doctor because we can hurt ourselves.
|
|
|
Zaletą sprawdzonego odchudzania jest dobra sylwetka. rozpocznij naukę
|
|
The advantage of losing weight is a good figure.
|
|
|
Aby zachować zdrowy tryb życia należy zdrowo się odżywiać, często ćwiczyć oraz spacerować. rozpocznij naukę
|
|
To maintain a healthy lifestyle, you need to eat healthy, work out of gym and take walks.
|
|
|
Widziałam niedawno w mediach zajęcia sportowe online w których razem mogłybyśmy wziąć udział rozpocznij naukę
|
|
I recently saw online sports activities in the media where we could take part together
|
|
|