Pytanie |
Odpowiedź |
oznaczenie osoby w prawie rzymskim rozpocznij naukę
|
|
persona - istota wolna ale też niewolnik, po prostu osoba
|
|
|
kiedy rozpoczynała się zdolność prawna człowieka wolnego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Kiedy dziecko uzyskiwało korzyści majątkowe rozpocznij naukę
|
|
jeśli urodziło się żywe, to prawo rozciągało się wstecz, do momentu poczęcia, tzn płód mógł być spadkobiercą ale otrzymywał te prawa dopiero po urodzeniu
|
|
|
kto miał zdolność prawną w Rzymie rozpocznij naukę
|
|
było to uzależnione od pozycji, w sytuacji prawnej danej osoby
|
|
|
Czym jest zdolność prawna (osobowość prawna) rozpocznij naukę
|
|
zdolność do tego aby być podmiotem praw i obowiązków, czyli ten kto może być właścicielm, może dziedziczyć, mieć długi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
status osoby ze względu na na obywatelstwo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przez pozycje w rodzinie agnatycznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osoby niepodległe władzy w rodzinie, jeśli był to mężyzna nosił miano pater familias
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osoby podległe władzy w rodzinie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
każda zmiana statusu człowieka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
utrata osobowości prawnej w stopniu najwyższym - przez utrate wolności - niewolnictwo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
konsekwencja kary wygnania, pozbawiała obywatelstwa i pozycji w rodzinie, ale zostawała wolność
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
utrata osobowości w stopniu najmniejszym, zerwanie więzór agnacyjnych w rodzinie np przez adopcje
|
|
|
co jeśli komuś udało się powrócić z niewoli rozpocznij naukę
|
|
odzyskiwał wszystkie swoje prawa, ale nie odżywały stosunki prawne np małżeństwo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
istota ludzka której status został zredukowany do kategorii rzeczy
|
|
|
Czym jest odpowiedzialność noksalna rozpocznij naukę
|
|
za czyny niewolnika odpowiada właściciel
|
|
|
co się działo gdy niewolnik popełnił czyn zabroniony rozpocznij naukę
|
|
właściciel mógł albo wydać sprawcę deliktu osobie poszkodowanej albo zapłacić na jej rzecz kare prywatną
|
|
|
Jakie były sposoby wyzwolenia rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. przed organem władzy państwowej 2. obrońca wolności dotykając laską niewolnika oświadcza że jest człowiekiem wolnym 3. właściciel uznawał roszczenie albo milczał
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. przez wpisanie na liste obywsteli rzymskich (co 5 lat)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. nadanie zawarte w testamencie a) directa - nakazywał, niewolnik był wolny w chwili przejęcia spadku przez dziedzica b) fideicommissaria - testator zwraca się z prośbą do dziedzica
|
|
|
4. Manumissio in ecclesia rozpocznij naukę
|
|
1. przez oświadczenie złożone do biskupa w kościele
|
|
|
5. Manumissio inter amicos rozpocznij naukę
|
|
ustne oświadczenie o wolności w obecności przyjaciół jako świadków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przez dopuszczenie niewolnika do stołu
|
|
|
7. Manumissio per epistulam rozpocznij naukę
|
|
za pomocą listu wyzwoleńczego do niewolnika
|
|
|
jakie ograniczenia mieli wyzwoleńcy rozpocznij naukę
|
|
1. nie mogli sprawować urzędów państwowych 2. zabronione związki senatorów z wyzwoleńcami
|
|
|
Czym było prawo patronatu? rozpocznij naukę
|
|
1. szacunek i posłuszeństwo dla właściciela 2. nie mógł go pozwać 3. musi mu świadczyć oewne usługi 4. patron dziedziczył po nim 5. mógł za przyzwoleniem patrona na drodze przywileju cesarskiego uzyskać status urodzonego jako osoba wolna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
według prawa były wolne Ale faktycznie doznawały ograniczenia w korzystaniu ze swojej Wolności
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. osoby in mancipio - oddane dzieci np przez delikt 2. Koloni - dzierżwacy rolni, którzy zostali na stałe przypisani do ziemi albo przez zasiedzenie (30 lat) 3. addicti i nexi - niewypłacalni dłużnicy
|
|
|
Jak można było się stać wolnym rozpocznij naukę
|
|
przez urodzenie lub nadanie
|
|
|
jak i kto mógł nadać wolność rozpocznij naukę
|
|
W drodze ustawy ludowej a później za pomocą rozporządzenia cesarza
|
|
|
Jakie były najważniejsze uprawnienia prywatnoprawne obywatela rzymskiego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawo zawierania związków małżeńskich
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawo do udziału w obrocie gospodarczym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawo występowania i roszczenia przed sądem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawo sprawowania władzy ojca rodziny
|
|
|
5. testamenti factio activa oraz testameti factio passiva rozpocznij naukę
|
|
prawo do testamentu i możliwość zostania dziedzicem
|
|
|
jakie grupy dzielono Latynów rozpocznij naukę
|
|
1. dawni - mieszkańcy Lacjum 2. osiedleni (mieli ius commercium, legis actio, nie mieli ius honorum) 3. kolonialni - osiedleni w koloniach z prawem latyńskim 4. juniańscy - niewolnicy nieformalnie wyzwoleni (na początku nie mieli praw politycznych)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawo zasiadania w urzędach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawo zawierania małżeństw z Rzymianami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawo wystepowania przed sądem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cudzoziemcy mieszkający na terenie w Rzymie lub poza
|
|
|
Jakie były dwa rodzaje peregrynów rozpocznij naukę
|
|
1. Peregrini certae civitas - cudzoziemny gmin, które uznały zwierzchnictwo Rzymu, zostawiono im sądownictwo i administracje (brak commercium) 2. Peregrini dediticii - włączono ich do Rzymu w wyniku podbojów (nie mieli praw)
|
|
|
co to infamia i na co sie dzieli rozpocznij naukę
|
|
to brak honoru 1. infamia immediata (bezpośrednia) - przez zawód lub czyn społecznie pogardzany 2. Infamia mediata (pośrednia) nie mogli sprawować urzedów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
na początku żaden ale gdy chrześcijaństwo zostało religią państwową heretycy żydzi, poganie nie mogli sprawować urzędów i posiadać niewolników
|
|
|
Czym była osoba prawna (korporacje) w Rzymie rozpocznij naukę
|
|
1. zaczęto kształtować do odniesieniu do gmin miejskich 2. na ich wzór były też np stowarzyszenia, spółki, fundacje, kościoły 3. miały one swój majątek 4. korporacje reprezentował syndyk (przedstawiciel) 5. co najmniej 3 osoby w korporacji
|
|
|
Czym jest zdolność do czynności prawnych rozpocznij naukę
|
|
zdolność do samodzielnego dokonywania ważnych czynności prawnych
|
|
|
Czym jest zdolność prawna rozpocznij naukę
|
|
osoba fizyczna w nią wyposażona mogła być podmiotem praw i obowiązków ale nie mogła ich nabywać
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. brak zdolności do czynności prawnej - dzieci do 7 roku życia, chorzy 2. mieć ograniczoną zdolność do czynności prawnych - niedojrzali, kobiety, marnotrawcy 3. mieć pełną zdolność do czynności prawnych - dojrzali
|
|
|
Jakie były grupy osób przez wiek rozpocznij naukę
|
|
1. dzieci (do 7 lat) 2. niedojrzali - do 12, kobiety do 14 3. dojrzali poniżej 25 roku życia 4. dojrzali >25
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jak wyglądała zdolność do czynności prawnych chorych umysłowo rozpocznij naukę
|
|
1. nie mieli jej 2. jeśli chory był sui iuris przyznawano mu kuratora, który miał piecze nad jego kasą
|
|
|
Jak wyglądała sytuacja prawna osób marnotrawnych rozpocznij naukę
|
|
nie mogli oni samodzielnie dokonywać czynności prawnych pomniejszających lub obciążających ich majątek bez współdziałania kuratora Ale mogli zawierać takie czynności które polecały ich sytuację prawno-majątkową
|
|
|