Pytanie |
Odpowiedź |
1. Skąd wywodzi się i co oznacza „romantyzm”. rozpocznij naukę
|
|
- Pochodzi od słowa romantyczny (ang. romantic, fr. romantique). Nazwy użyto do opisania krajobrazu, a potem cech człowieka: wrażliwość, melancholijność, uczuciowość, marzycielstwo. Następnie tym słowem określono nowatorską poezję
|
|
|
2. Daty epoki oraz zdarzenia rozpocznij naukę
|
|
- Koniec wieku 18 do drugiej połowy 19. Polska(1822r. -1864.) 1822 – pierwszy zbiór poezji Mickiewicza. 1864 – upadek powstania styczniowego.
|
|
|
3. Państwa, które kojarzą się z kolebką romantyzmu. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
4. Co oznacza okres „burzy i naporu”? rozpocznij naukę
|
|
- Nurt w literaturze niemieckiej. Zakładał odejście od klasycystycznych reguł sztuki, zawierał krytykę cywilizacji oraz pochwałę uczuć i namiętności, podkreślał wagę historii i kultury ludowej.
|
|
|
5. Przedstawiciele preromantyzmu. rozpocznij naukę
|
|
- J. G. Herder - J. W. Goethe - F. Schiller
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ascynacja średniowieczem, a głównie klimatem. Stare budynki, tajemnicze i straszne klimaty.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Utożsamia wszystko z bogiem. Neguje istnienie boga osobowego, głosi zaś przenikanie absolutu we wszystkie substancje jakie istnieją.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nauka zajmująca się rozważaniami o kwestiach pozazmysłowych, pozarozumowych, niedostępnych racjonalnemu poznaniu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Świat poznajemy przez intuicję i uczucia.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
– Fascynacja zjawiskami występującymi w kulturze dalekiego wschodu.
|
|
|
11. Najważniejsi filozofowie: rozpocznij naukę
|
|
- J.G. Fichte - G. W. F. Hegel - F. Schlegel - F. W. J. Schelling
|
|
|
12. Literackie inspiracje ówczesnych twórców: rozpocznij naukę
|
|
orientalizm, nieszczęśliwa miłość, ludowość, tajemnicze zjawiska, duchy i zjawy, młodość, historyzm, William Shakespeare
|
|
|
13. Epoka, którą najbardziej fascynowano się: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Poeta ma role przywódcę narodowego, który ma zachęcać naród do walki, dzięki swojej twórczości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ballada, powieść poetycka, dramat romantyczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występują elementy dwóch lub trzech rodzajów literackich.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poetycka natura, emocjonalność, indywidualizm, osamotnienie, obserwacja natury i czerpanie z niej refleksji egzystencjalnych, skłócenie z światem, nieszczęśliwa miłość
|
|
|
18. Prekursor muzyki romantycznej: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pejzaże, ruiny, ciemne kolory, nastrój grozy, tajemniczość, motywy batalistyczne, ulubiony temat to noc.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
łączenie w jednym utworze elementów z różnych dziedzin sztuki, np. literatury, malarstwa, muzyki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pod zaboray Rosji, Austrii i Prus. łrolą poezji było wyrażanie istoty i ducha narodu. Po upadku powstały dzieła, w których przedstawiono idee historiozoficzne. emigrację po powstaniu listopadowego: Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki i Cyprian Norwid.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
filozofia historii, która zajmuje się odkrywaniem sensu wydarzeń historycznych. Próba stworzenia teorii wyjaśniającej przyczyny, cele i przemiany procesu dziejowego.
|
|
|
23. Najważniejsze tematy literatury rozpocznij naukę
|
|
ludowość, tematyka narodowa, historyzm, miłość.
|
|
|
24. Twórca opery narodowej: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
25. Najwybitniejszy przedstawiciel polskiej muzyki romantycznej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|