dyslalia allalia

 0    17 fiszek    marlenabista8
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
definicja orm
rozpocznij naukę
termin określający zjawisko wolniejszego wykształcenia się zdolności percepchjnych i ekspresyjnych u dziecka w porównaniu z rówieśnikami, które powoduje że dynamika rozwoju tych zdolności jest odmienna od normalnej... oxe być wywołane różnymi czynnikami
orm diagnoza
rozpocznij naukę
określa ogolny stan funkcjonowania komunikacji dziecka. diagnozę możemy postawić kiedy stwierdzamy posługiwanie się mową w stopniu uznawanym za niewłaściwy dla jego wieku, ale jednocześnie nie obserwujemy głębokich nieprawidłowości
sprawności językowa według grabiasa
rozpocznij naukę
językowa sprawność systemowa, społeczna, sytuacyjna, pragmatyczna
językowa sprawność systemowa
rozpocznij naukę
wyrażona przez stopień opanowania systemu językowego na 3 jego poziomach: fonologicznym, morfologicznym, składniowym
językowa sprawność społeczna
rozpocznij naukę
określona przez umiejętność dopasowania wypowiedzi do jej odbiorcy
językowa sprawność sytuacyjna
rozpocznij naukę
polega na umiejętności dostosowania wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej
językowa sprawność pragmatyczna
rozpocznij naukę
jest zdolnością osiągania celu złożonego przez nadawcę wypowiedzi
zjawisko orm jest analizowane pod kątem
rozpocznij naukę
objawów, przyczyn, patomechanizmu i pochodzenia
objawy
rozpocznij naukę
moment pojawienia się kolejnych stadiów rozwojowych, przedział czasowy między etapami kształtowania i rozwoju mowy, stopień opanowania języka na wszystkich jego poziomach, które spakty mowy rozwijają się z opóźnieniem, poziom sprawności komunikacyjnej
przyczyny
rozpocznij naukę
zewnątrzpochodne i wewnątrzpochodne, tempomat dojrzewania układu nerwowego, zaburzenia rozwojowe, przyczyny mające podłoże psychiczne, somatycznego, będące następstwem patogennych czynników (biologicznych, psychospołecznych)
patomechanizm i pochodzenia
rozpocznij naukę
czy zaburzenie pierwotne/ wtórne, na jakim tle opóźnienie powstało, jakie ma konsekwencje dla rozwoju jednostki, czy jest następstwem zaburzenia/ zakłócenia rozwoju, jaki jest wpływ na funkcjonowanie poznawcze i spoleczno- emocjonalne dziecka
co świadczy o orm
rozpocznij naukę
liczba, jakość wymawianych dźwięków. zasób słownictwa biernego/ czynnego, umiejętności stosowania słów zastępczych, formy realizacji dźwięków, wymowa głosek w różnych sąsiedztwach fonetycznych i pozycjach w wyrazie, budowa wypowiedzi,
jak ustalić stopień orm
rozpocznij naukę
na podstawie badań testowych, wywiadu, obserwacji
ograniczenie zasobu dźwięków wg Kani
rozpocznij naukę
większość głosek zastępowana przez t, a, samoglosko e, o zastępowane przez a, spółgłoski dźwięczne realizowane bezdźwięcznie, spółgłoski dentalizowane mogą być zastępowane przez t, d, realizowanie tylko jednego z szeregów
w 7 roku życia trzeba zwrócić uwagę na
rozpocznij naukę
kontaminacja, reduplikacje sylab komcowych, akcentowanych, asymilacje (upodobnienia) augumentatywy, używanie sylab początkowych w znaczeniu całego wyrazu, neologizmy dziecięce, nowotwory językowe
augumentatywy
rozpocznij naukę
specyficzne zgrubienia wyrazów
kontaminacja
rozpocznij naukę
tworzenie nowych wyrazów w połączeniu 2 innych

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.