podstawy psychologii rozwojowej cz.1.

 0    94 fiszki    wercianowak1
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
początki psych rozw
rozpocznij naukę
1882, Wilhelm Preyer "Dusza dziecka"
psych rozw to...
rozpocznij naukę
nauka badająca zmiany psychiczne w człowieku od poczęcia po późne lata życia
Charlotte Buhner
rozpocznij naukę
prekursorka nurtu life-span development
life-span development
rozpocznij naukę
człowiek rozwija się od narodzin do śmierci
badania nad rozwojem w doroslosci zaczely sie
rozpocznij naukę
po 2 W. Światowej
Charlotte Buhner
rozpocznij naukę
prekursorka nurtu life-span developnemt
teorie w psych rozw chcą odpowiedzieć na 3 pyt
rozpocznij naukę
-jak i pod wplywem czego ksztaltuja sie losy życiowe człowieka? -co decyduje o przebiegu procesu rozw? -co decyduje o poziomir odiagnięć rozw?
nowe podejscie do psych rozw-kiedy
rozpocznij naukę
lata 60. i 70. XX w
nowe spojrzenie na psych. rozw. -jakie?
rozpocznij naukę
spojrz na rozw psychiczny czlowieka w związku z jego spol-kult uwarunkowaniami
zalozenie nowego spojrz na psych rozw
rozpocznij naukę
człowiek jest aktywny od początku życia; komunikuje otoczeniu swoje potrzeby, domaga sie ich zaspokojenia w odpowiednim czasie/sposobie
wyposażenie konstytucjonajne
rozpocznij naukę
czynniki/możliwości wrodzone
zadania psych rozw
rozpocznij naukę
opis prawidłowości rozwoju(na podstawie charakterystyk różnych okresów, manifestowane w zachowaniu) i poszukiwanie wzorców rozwoju
prawidłowości rozwojowe vs. różnice indywidualne
rozpocznij naukę
wszyscy ludzie podlegają tej samej logice rozwoju jako istoty żywe i społ. żyjące pośród innych oraz każdy człowiek ma swoją indywidualną logikę(różnie postrzegamy/przeżywamy sytuacje)
podstawowe prawo rozwoju to (2)
rozpocznij naukę
od stanów jednorodności do różnorodności i od chaosu do uporządkowania i integracji
rodzaje zmian rozwojowych dzielimy pod względem (5)
rozpocznij naukę
1charakteru 2powszechności 3czasu występowania 4uwarunkowania 5dynamiki [zmian]
jaki może być charakter zmian(2)
rozpocznij naukę
ilościowe(coś przybywa) i jakościowe
jaka może być powszechność zmian(3)
rozpocznij naukę
uniwersalne(biol-dojrzewanie, społ-oczekiwania); indywidualne(unikatowe); wspólne(dla danej grupy)
jaki może być czas występowania zmian rozwojowych(2)
rozpocznij naukę
punktualny lub niepunktualny
jakie mogą być uwarunkowania zmiany(3)
rozpocznij naukę
1wydarzenia traumatyczne(mogą być subiektywne) 2wydarz. krytyczne 3wydarz. niepunktualne
dynamika zmian jest determinowana przez 2 procesy
rozpocznij naukę
dojrzewanie i uczenie się
pkt zwrotny to...
rozpocznij naukę
moment, w którym następują większe zmiany(pozyt./negat.) np. awans zawodowy
wydarzenie krytyczne to...
rozpocznij naukę
wydarzenie wywołujące zmiany
wydarz. niepunktualne to...
rozpocznij naukę
wydarzenie, które odbiega od normy (która zmienia się w czasie) np. urodzenie dziecka w wieku 13 lat
rozwój psychiczny dziecka jest procesem...(jakim?)
rozpocznij naukę
długotrwałym
rozwój psychiczny dziecka jest uwarunkowany (jak?)
rozpocznij naukę
biol. i społ.
rozwój psychiczny dziecka-jego efektem są...
rozpocznij naukę
ilościowe i jakościowe zmiany zachodzące w całokształcie psychiki dziecka
rozwój psychiczny dziecka to...
rozpocznij naukę
zmiany o charakterze progresywnym
zmiany o charakterze progresywnym (rozwój psychiczny dziecka) zachodzą...
rozpocznij naukę
wg określonej kolejności i czasie i wzajemnie się warunkują
dojrzewanie to...
rozpocznij naukę
proces fizycznego wzrostu prowadzący do takiego stopnia dojrzałości organizmu, który warunkuje od str. somatycznej i neurofizjolog. rozw. zakresu danej f(xlub całokształtu zachowania jednostki
uczenie się to...
rozpocznij naukę
proces wytwarzania/przekształcania i utrwalania czynnosci na podłożu doświadczenia indywidualnego zdobytego przez człowieka pod wpływem bodźców zewn. i wewn.
dojrzewanie vs. uczenie się
rozpocznij naukę
istnieje ścisła współzależność; dojrzewanie(proces zdeterminowany wewn.)+uczenie się(proc. zdet. zwen.)
okresy krytyczne interpretujemy na 2 sposoby
rozpocznij naukę
1interpretacja skrajna-dany rodzaj bodźców wywołuje zmiany w zachow. jednostki w określonym czasie, a potem zanika. 2okr. krytyczny jako okr. maksymalnej podatności na dany bodziec. caly czas hest sie podatnym ale mniej
norma to...
rozpocznij naukę
ogólnie przyjęta zasada, reguła, schemat
norma rozwojowa to...
rozpocznij naukę
cechy i osiągnięcia rozwojowe w zakresie poszczególnych f(x)cji, ktore stwierdza sie u wiekszosci dzieci z tym samym wiekiem
prawidłowości rozwoju psychoruchowego to...
rozpocznij naukę
wzorce prawidłowego rozwoju z ktorym porownuje sie dziecko sprawdzajac czy jest w normie
modele zmian rozwojowych (3)
rozpocznij naukę
liniowy, stadialny i cykliczno-fazowy
model liniowy(1charakter, 2istota, 3kumulacja czegoś)
rozpocznij naukę
1ciągły, płynny 2 istotą zmiany jest przyrost(czyli zmiana ma charakt. ilościowy); ludzie różnią się jego tempem 3kumulacja nowego doświadczenia, które istnieje obok starego
model stadialny(1charrakter, 2tempo i dynamika między ludźmi, 3odpowiedzialny za, 4inicjuje coś)
rozpocznij naukę
1nie jest ciągły. ma etapy 2różnią się 3odpow. za bieg procesu rozwoju(rytm, dynamikę, długość stadiów) 4inicjuje proces dojrzewania jako czynnik biol, a środowisko podtrzymuje zmiany
model cykliczno-fazowy(1 na czym polega zmiana rozw., 2aby nastąpiła transformacja potrzebna jest...,3później znowu jest...)
rozpocznij naukę
1na transformacji posiadanego doświadczenia, a nie kumulacji jak w innych modelach. chwilowa dezintegracja, 3 ponowna integracja
często podstawą podziału są...
rozpocznij naukę
odmienne założenia i dotyczą analiz zmian zachodzących w różnych obszarach f(x)wania człowieka
Fazy życia człowieka w etapach (6)
rozpocznij naukę
niemowlęctwo 0-1, dziciństwo 2-3, wiek zabawy, wiek szkolny, wczesna i późna adolescencja, wczesna dorosłość
4 ery rozwoju wg Levinsona
rozpocznij naukę
1 okres prenatalny i niemowlęctwa (od pocz. do 1); 2okr. dzieciństwa (1-10/12); 3okr. dorastania (10/12-20/25); 4okr. dorosłości (20/25-powyżej)
przyczyny zaburzeń rozwoju psychoruchowego dziecka (3)
rozpocznij naukę
1odziedziczone wrodzone zadatki 2środowisko i wychowanie 3własna aktywność i działania
przyczyny biol zaburzen tozw psych-ruch
rozpocznij naukę
gdy czynniki patogenne powodują uszkodzenie struktury i funkcjonowania c.u.n.
przyczyny społ. zaburzeń rozw. psych-ruch dziecka
rozpocznij naukę
wiążą się z niekorzystnym oddziaływaniem środowiska społ.-wychowawczego i nie prowadzą do uszkodzeń u.n.
podejście psychanalityczne Freuda-3 techniki, które wykorzystywano
rozpocznij naukę
1) wolne skojarzenia 2) analiza słów 3) interpretacja przejęzyczeń
teoria psychoanalizy głosiła, że zaburzenia u pacjentów mogą być spowodowane przez...
rozpocznij naukę
traumatyczne przeżycia
osiągnięcia dziecka w 1. roku życia to: (5)
rozpocznij naukę
uśmiech społeczny, lęk separacyjny, lęk przed obcymi, przywiązanie i rozwój przywiązania
Z czym kojarzymy Harrego Harlow'a?
rozpocznij naukę
Z badaniami nad małpkami, które obaliły teorie, że dziecko wybiera osobę, która zaspokoi jego potrzeby
Co w skrócie mówiła teoria Bowly'ego?
rozpocznij naukę
Zachowania wynikające z przywiązania są mechanizmem adaptacyjnym
socjalizacja to
rozpocznij naukę
proces w którym dziecko nabywa zachowania potrzebne do dopasowania się do kultury i społeczeństwa
Eriksona teoria rozwoju psychospołecznego obejmuje okres rozwoju człowieka od... do...
rozpocznij naukę
od urodzenia do śmierci
Erikson opisał stadia rozwoju psych. uniwersalne dla...
rozpocznij naukę
ludzi pochodzących z różnych kultur
z czym są zwiazane stadia wg Eriksona?
rozpocznij naukę
z kryzysem
ile stadiów wymyślił Erikson?
rozpocznij naukę
8
1. stadium Eriksona opisz
rozpocznij naukę
1. rok życia; zaufanie-brak zaufania; dziecko potrzebuje stałej troski, by kształcić poczucie bezpieczeństwa
2. etap Eriksona opisz
rozpocznij naukę
2-3lata; autonomia-wstyd i zwątpienie; poszukiwanie dróg uniezależnienia od rodziców
3 etap Eriksona opisz
rozpocznij naukę
4-5lat; inicjatywa-poczucie winy; dziecko poznaje otoczenie, zaspokaja ciekawość seksualną
4. etap Eriksona opisz
rozpocznij naukę
6-11 lat; przedsiębiorczość-poczucie niższości; wiedza i umiejętności właściwe jego kulturze
5. etap Eriksona opisz
rozpocznij naukę
DORASTANIE 12-19lat; tożsamość-rozproszenie ról; poszukiwanie tożsamości
6. etap Eriksona opisz
rozpocznij naukę
WCZESNA DOROSŁOŚĆ 20-30 lat; intymność-samotność; poszukiwanie trwałego związku
7. etap Eriksona opisz
rozpocznij naukę
ŚREDNIA DOROSŁOŚĆ 40-64 lata; produktywność-stagnacja; zdolność do opieki i troski nad innymi
8. etap Eriksona opisz
rozpocznij naukę
PÓŹNA DOROSŁOŚĆ od 64 lat; integracja-rozpad; ocena osiągnięć w życiu
teoria uczenia się głosiła, że...
rozpocznij naukę
rozwój warunkują głównie czynniki zewnętrzne
Bandura-teoria uczenia się
rozpocznij naukę
dziecko uczy się przez obserwację podobnego do niego modela
Wygotski-poglądy
rozpocznij naukę
podobnie do Piageta, uważał, że dziecko konstruuje wiedzę poprzez aktywne zainteresowanie otoczeniem
wg Wygotskiego rozwój umysowy to...
rozpocznij naukę
proces społeczny
bieg rozwoju wg Wigotskiego przebiega w 2 okresach -jakich?
rozpocznij naukę
okres stabilny i okres kryzysowy)
okres kryzysowy dzielimy na 3 części
rozpocznij naukę
faza przedkryzysowa-pkt kulminacyjny-faza pokryzysowa
kryzysy wg Wygotskiego (5)
rozpocznij naukę
1narodzin-zmiana warunków rozw. 2 1r.ż.- niezależność, lokomocja, mowa 3 3r.ż.-wola, upór, negatywizm 4 6-7r.ż.-moment intelektualny, zmienność nastrojów, zaburzenia woli 5 12-13-zwiazany z dojrzewaniem, spadek osiągnięć
kluczowy czynnik w rozwoju poznawczym stanowią(2)
rozpocznij naukę
kultura i interakcje społeczne
teoria historyczno-kulturowa głosiła...
rozpocznij naukę
psychika kształtuje się w wyniku rozwoju indywidualnego(w kontekście historyczno-kulturowym)
3 poziomy rozwoju ludzkiego wg Wygotskiego
rozpocznij naukę
kulturowy, interpersonalny i indywidualny
Wygotski uważał naturę człowieka za...
rozpocznij naukę
produkt społeczno-kulturowy; dziecko nie musi poznawać świata na nowo, może zdobyć wiedzę od starszych pokoleń
narzędzia kulturowe, które przyczyniają się do dziedziczenia kultury przez dziecko: (2)
rozpocznij naukę
technologiczne(książki, kalkulatory itp.) i psychologiczne (język, mowa, wartości matematyczne)
język jako najważniejsze narzędzie kulturowe to
rozpocznij naukę
główny środek przekazu doświadczeń społecznych
w aspekcie interpersonalnym dziecko jest...
rozpocznij naukę
praktykantem, partner we wspólnym przedsięwzięciu
STREFA NAJBLIŻSZEGO ROZWOJU to...
rozpocznij naukę
rozstęp między tym co dziecko może samo się nauczyć a tym co może przekazać mu ktoś z większą wiedzą
3etapy postępu w strefie najbliższego rozwoju- opisz krótko
rozpocznij naukę
1-dorosły z większą wiedzą prowadzi dziecko, ktore sie dostosowuje; 2-dziecko zaczyna przejmować inicjatywę;3-dziecko otwarcie dyryguje
ukierunkowane uczestnictwo wprowadzila
rozpocznij naukę
B. Rogoff
ukierunkowane uczestnictwo to...
rozpocznij naukę
proces w którym dorosły prowadzi dziecko ku wiedzy metodą rozwiązywania problemów
pojęcie 'rusztowania' zaproponował Bruner rozpowszechnił...?
rozpocznij naukę
Wood
co oznacza pojęcie'budowanie rusztowania'?
rozpocznij naukę
proces, w którym dorosły pomaga dziecku znaleźć rozwiązanie problemu i dostosowuje jego trudność
(Wygotski) tutoring rówieśniczy-rozwiń temat
rozpocznij naukę
zależność tutor-podopieczny może występować w różnych parach np. rówieśniczych. jedna ze str musi mieć większą wiedzę
aspekt indywidualny (Wygotski, knstruktywizm poznawczy głosił)
rozpocznij naukę
dziecko jest aktywnym współtwórcą swojego rozwoju
konstruktywizm społeczny głosił że
rozpocznij naukę
dziecko nie osiągnie spełnienia rozwoju na własną rękę
J. Bruner, twórca teorii poznawczej w której...
rozpocznij naukę
przeniesiono uwagę psychologów z analizy zachowań na analizę umysłu który wpływa na zachowania
kategoryzacja to
rozpocznij naukę
opanowanie i tworzenie nowych pojęć
teoria Brunera o kodowaniu
rozpocznij naukę
uczący się układa odpowiednio kategorie w system
3 systemy poznawczej reprezentacji J. Brunera
rozpocznij naukę
1enaktywnypoprzez dzialanie 2ikoniczny-obrazy, wyobrażenia 3symboliczny-najważniejszym symbolem słowo
system reprezentacji
rozpocznij naukę
to zbiór reguł poznanych przez jednostkę tworzących całość
Ainsworth
rozpocznij naukę
badala przywiązanie w Ugandzie
procedura 'nieznana sytuacja' Ainsworth
rozpocznij naukę
dziecko jest/nie jest/jest/nie jest z matką w pomieszczeniu
typy przywiązania (4)
rozpocznij naukę
lękowo-unikajace, bezpieczne, ambiwalentne, zdezorientowanie i zdezorganizowane

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.