Jak to działa?
(każdy filmik trwa ok. 1 minuty)

Dlaczego multimedialne fiszki pomogą Ci w nauce języków?

Jak najefektywniej powtarzać słówka?

Jak stworzyć własne fiszki?

Co to jest Fiszkoteka?


Tworzenie fiszek głosem - jak to robić?

Jak się uczyć z fiszek?

Jak stworzyć własne fiszki z listy słówek?

Rodzaje ćwiczeń dostępnych w Fiszkotece

Jak w pełni wykorzystać możliwości Fiszkoteki?

Najczęściej zadawane pytania

Nie znaleziono wyników :(

Korzystanie z Fiszkoteki

1. Czym jest Fiszkoteka?

Fiszkoteka to platforma, która pomaga w skutecznej nauce języków obcych. Jest połączeniem pasji do języków obcych i najnowszych technologii, które - idąc w parze - dają ogromne rezultaty. Najważniejszy jest dla nas fakt, że naprawdę lubimy naszą pracę i wkładamy serce w to, aby nauka z Fiszkoteką była po pierwsze skuteczna, a po drugie przyjemna dla użytkowników.

Kluczową sprawą jest też, że nasze kursy są przygotowywane przez ludzi z krwi i kości, prawdziwych pasjonatów i filologów, którzy robią co w ich mocy, aby jak najprzystępniej przekazać swoją wiedzę. To właśnie odróżnia nas od konkurencji - nasze kursy do nauki języków nie są generowane automatycznie. Tworzą je osoby, które tak samo jak Ty musiały zmierzyć się z gramatyką i słownictwem i znają sposoby na to, jak sobie z tym poradzić.

2. Jak mogę tworzyć moje własne fiszki?

Tworzenie fiszek jest bardzo proste i intuicyjne. Metoda dodawania fiszek różni się w aplikacji i na stronie internetowej.

Na stronie internetowej
Po wejściu w panel dodawania fiszek należy wybrać języki poszczególnych stron fiszki. Jest to bardzo ważne, ponieważ od tego kroku zależy, czy lektor będzie poprawnie czytał słówka i zdania. Dodajemy nasze słówko, a następnie jego tłumaczenie. Pod polem wpisywania znajdują się trzy dodatkowe ikonki: obrazek (który pozwala nam wgrać własny plik lub wybrać go z fiszkotekowej bazy), cudzysłów (gdzie możemy wpisać przykład użycia naszego słówka) oraz żarówka (tutaj wpisujemy wskazówkę, która pomoże nam w nauce).

Gdy już skończymy wprowadzanie słówek, wpisujemy tytuł lekcji, a następnie decydujemy, czy lekcja ma być widoczna dla wszystkich czy tylko dla nas (dla użytkowników Premium). Niżej możemy wybrać kurs, w ramach którego zapiszemy naszą lekcję (jeśli jeszcze żadnego nie mamy, wybrany zostanie kurs domyślny). Na końcu klikamy „Stwórz fiszki” i możemy przejść do nauki.

Dodawanie fiszek na stronie www

W aplikacji - android i iOS
W aplikacji na androida musimy najpierw wybrać, jaki tytuł chcemy nadać nowej lekcji oraz gdzie chcemy zapisać nasze słówko (jako nowy kurs lub w istniejącym folderze) i już na tym etapie wybieramy języki stron fiszki. Fiszkoteka oferuje 4 metody dodawania fiszek (widać je po rozwinięciu panelu Więcej): wpisz ręcznie, zrób zdjęcie tekstu, wybierz zdjęcie z tekstem oraz stwórz głosem. Gdy wybierzemy najwygodniejszy dla nas sposób, wybieramy czy lekcja ma być publiczna czy prywatna (tylko dla użytkowników Premium) i przechodzimy do panelu tworzenia fiszek.

W iOS miejsce zapisania fiszki wybieramy już z poziomu panelu dodawania nowego słówka (zapisz w…). Zasada dodawania fiszek w obu aplikacjach jest ta sama: wybieramy, co chcemy wpisać na przodzie i tyle fiszki, następnie dodajemy zdjęcie. Po rozwinięciu menu Więcej możemy dodać przykład użycia słówka, jego tłumaczenie, a następnie wskazówkę, która pomoże nam w nauce (ujednoznacznienie pytania i wyjaśnienie odpowiedzi). Na końcu klikamy Stwórz i możemy rozpocząć naukę ze świeżo stworzonych fiszek.

Dodawanie fiszek w aplikacji

 

3. Czym jest Konto Premium? Czym się różni zakup Konta Premium od wykupienia dostępu do pojedynczego kursu i od Megapacka? Czy żeby w pełni korzystać z kursu muszę mieć Konto Premium?

Konto Premium sprawia, że możesz korzystać ze wszystkich funkcji Fiszkoteki bez żadnych ograniczeń - daje Ci to chociażby możliwość tworzenia własnych fiszek bez limitów.

Z kolei kurs to kompletny, opracowany przez profesjonalistów zbiór fiszek, służący do określonego celu, na przykład nauczenia się słówek na egzamin FCE, przygotowania do matury czy przyswojenia słownictwa potrzebnego do pracy.

Nie potrzebujesz Konta Premium, aby korzystać z zakupionego kursu - w ramach niego otrzymasz dostęp do wszystkich funkcjonalności (np. pobierania fiszek w formacie mp3 i pdf). Nie będziesz móc jednak dodać więcej niż 300 własnych fiszek czy ustawić trybu prywatnego.

Ponieważ uważamy, że kursy i Konto Premium wzajemnie się uzupełniają, oferujemy specjalną ofertę promocyjną - gdy kupisz Konto Premium na rok, dostaniesz trzy kursy (do wyboru) gratis! Podobnie, jeżeli kupisz jeden z Megapacków (wszystkie kursy z danego języka), to Konto Premium otrzymasz za darmo. W skład Megapacków wchodzi samo Konto Premium - bez trzech gratisowych kursów.

Więcej informacji o różnych opcjach dotyczących Konta Premium, Megapacków i pojedynczych kursów znajdziesz w zakładce Zakupy i zwroty (Co kupić: Konto Premium, Kurs czy Megapack?).

4. Które kursy otrzymam za darmo? Z jakich funkcjonalności mogę korzystać bez Konta Premium?

W Fiszkotece istnieje specjalny, zupełnie darmowy cykl kursów przeznaczony dla debiutantów. Są to kursy języków „w 1 dzień”, które pozwalają nauczyć się podstawowego słownictwa i zasad gramatycznych wybranego języka. Te kursy są w całości dostępne zupełnie za darmo.

Ponadto oferujemy możliwość przetestowania każdego kursu w jego wersji demo. Dzięki temu możesz wybrać ten, który najbardziej Ci odpowiada i dopiero wtedy zdecydować się na zakup pełnej wersji.

Dokładną rozpiskę różnic między standardowym kontem a Kontem Premium można znaleźć tutaj: https://fiszkoteka.pl/premium (tabela na dole strony).

5. Czy mogę udostępnić stworzone przeze mnie fiszki drugiej osobie?

Oczywiście! Nauka w grupie jest jeszcze przyjemniejsza. Na stronie internetowej można to zrobić poprzez skopiowanie linku, natomiast w aplikacji przez kliknięcie znaku udostępniania na stronie wybranej lekcji (znak w prawym górnym rogu). Udostępnione nam fiszki nie wliczają się w limit 300 słówek, które możemy stworzyć bez Konta Premium.

6. Czy w ramach jednego konta mogę korzystać z Fiszkoteki na kilku urządzeniach?

Jest to wręcz wskazane :) Z Fiszkoteką możesz uczyć się zawsze: na komputerze, telefonie i tablecie. Wystarczy zalogować się tymi samymi danymi w aplikacji i uczyć się kiedy nam tylko wygodnie: na spacerze, podczas jazdy do pracy czy przed snem. Fiszkoteka synchronizuje się automatycznie, więc nawet zmieniając jedno urządzenie na inne nigdy nie stracisz swoich wyników.

7. Czy z jednego konta może korzystać kilka osób?

Z jednego konta powinna korzystać jedna osoba. Powód jest bardzo prosty: nauka z Fiszkoteką bazuje na zindywidualizowanym systemie powtórek, który ma sens jedynie wtedy, kiedy opiera się na danych jednego użytkownika. Rozumiemy, że każdy uczy się inaczej i we własnym tempie i właśnie dlatego zdecydowaliśmy się na wprowadzenie Inteligentnego Systemu Powtórek (więcej w pytaniu: Czym jest Inteligentny System Powtórek?).

8. Czy Fiszkoteka jest dla dorosłych, dla młodzieży czy dla dzieci?

Fiszkoteka jest dla wszystkich! Mamy zadowolonych użytkowników w praktycznie każdym wieku. Najmłodszy nam znany ma 4 lata, a najstarszy prawie 90 :)

Wielokrotnie spotkaliśmy się z sytuacją, kiedy mama kupiła Fiszkotekę dla swoich dzieci, a potem sama wciągnęła się w naukę języków. Równie częsta jest sytuacja odwrotna, gdy rodzic myślał o samodzielnej nauce, a potem dziecko zabierało mu komputer czy tablet, żeby samemu poznawać nowe słowa.

Dzieje się tak dlatego, że nasza strona oraz aplikacja są bardzo proste w obsłudze, a algorytmy są w stanie znaleźć odpowiedni tryb nauki dla każdego, niezależnie od wieku.

Jeżeli chcesz kupić Fiszkotekę dla naprawdę małego dziecka, najlepiej zdecydować się na specjalny kurs dla dzieci. Dobrym pomysłem będzie też wykupienie Konta Premium (wspólne tworzenie fiszek jest – jak piszą nasi użytkownicy – naprawdę świetnym sposobem na fajne i pożyteczne spędzanie czasu z dzieckiem).

9. Czym są fiszki społeczności i jak z nich korzystać?

To fiszki stworzone przez fiszkotekową społeczność, która liczy sobie już ponad milion użytkowników! W odróżnieniu od profesjonalnych kursów nie są one przygotowane przez nas, a przez osoby prywatne, które uczą się z własnych fiszek. Można wśród nich znaleźć lekcje z języków, których nie posiadamy w ofercie, a także inne przydatne informacje - fiszki społeczności nie ograniczają się do języków obcych, znajdziesz w nich także słówka z historii, biologii, a nawet wojskowości!

Nauka

1. Czy naprawdę nauczę się tego, co obiecujecie?

To w dużej mierze zależy od Ciebie. Jeżeli będziesz korzystać z Fiszkoteki choćby kilka minut każdego dnia (a nie jest to trudne, bo nauka z nami wciąga), to możemy zagwarantować, że będziesz naprawdę zachwycony swoimi wynikami.

Zachęcamy do zapoznania się z niezależnymi opiniami na temat Fiszkoteki. Pamiętaj jednak, że zdanie innych nie zastąpi wypróbowania nauki na własnej skórze!

2. Czym jest Inteligentny System Powtórek?

SRS (ang. Spaced Repetition System) to system, który oblicza, w którym momencie przypomnieć Ci dane słówko w taki sposób, abyś nigdy go nie zapomniał(a). Opiera się to na tak zwanej „krzywej zapamiętywania” - gdy nauczysz się nowej fiszki, obliczamy dokładny moment, w którym powinniśmy Ci ją przypomnieć. Dzięki temu zyskujesz dwukrotnie: nie uczysz się wciąż tych samych rzeczy i nie musisz przejmować się, że przyswojona wiedza uleci Ci z głowy. Wystarczy, że będziesz się regularnie uczyć, a Twoja pamięć już nigdy Cię nie zawiedzie.

3. Jakie tryby nauki mam do wyboru?

Tryb nauki można wybrać z poziomu fiszki, klikając w ustawienia nauki. Oferujemy pięć trybów:

- Wiem / Nie wiem - sam(a) decydujesz, czy znasz dane słówko a następnie porównujesz odpowiedź z tyłem fiszki,
- Wpisz lub powiedz - ten tryb pozwala na ręczne wpisanie odpowiedzi lub podyktowanie jej za pomocą mikrofonu (jedynie w aplikacji),
- Jeden z wielu - to forma quizu, w ramach której wybierasz poprawną odpowiedź spośród czterech opcji,
- Przeglądanie - ta metoda pozwala Ci na szybkie przejrzenie fiszek w ramach danej lekcji,
- Przeglądanie aktywne - tryb dostępny jedynie na stronie internetowej, pozwala zapoznać się z materiałem jednocześnie ćwicząc pisownię.

Uwaga! Jedynie dwa pierwsze tryby przekładają się na postępy w nauce. Używając dwóch pozostałych nie wpłyniesz na system powtórek ani nie zmienisz liczby przerobionych fiszek.

 

4. Dlaczego Fiszkoteka nie zapisuje moich postępów w nauce?

Dzieje się tak albo w związku z wybraniem jednego z dwóch trybów, które nie wpływają na postępy w nauce (patrz pytanie wyżej) albo na skutek włączenia trybu treningowego. Tryb treningowy jest dostępny na stronie internetowej i oznaczony jest gwiazdką.

5. Jak pobrać fiszki w formacie pdf i audio?

Wystarczy wejść na stronę internetową Fiszkoteki, wejść w wybraną lekcję i kliknąć Ściągnij w prawym górnym rogu.

6. Czy istnieje możliwość zamiany stron fiszki (odwrócenia języków)?

Tak. Na stronie internetowej wystarczy wejść w edycję lekcji i kliknąć znaczek. Natomiast w aplikacji można to zrobić wchodząc w ustawienia danej fiszki i wybierając opcję Zamień strony fiszki. Zamiana zostanie zastosowana do całej lekcji (ale nie całego kursu).

7. Czy mogę usunąć fiszkę z mojego cyklu powtórek?

Na stronie internetowej należy otworzyć system powtórek na danej fiszce i kliknąć znaczek kosza. W aplikacji iOS można usunąć fiszkę z planu nauki lub kliknąć ikonę kosza na stronie podglądu niechcianej fiszki. Ta opcja będzie wkrótce dostępna również na androidzie.

Zakupy i zwroty

1. Czy mogę wypróbować Fiszkotekę przed zakupem?

Jak najbardziej! Jesteśmy przekonani, że Fiszkoteka jest najlepszym na świecie narzędziem do nauki i zachęcamy wszystkich do czerpania z jej ogromnych możliwości. Chcemy, żeby każdy zakup był świadomy i wszyscy użytkownicy byli przekonani, że za wydane pieniądze rzeczywiście dostaną najlepszą na rynku usługę e-learningową.

Każdy kurs ma swoją wersję próbną, którą można przetestować zupełnie za darmo i bez żadnych zobowiązań.

2. Jakie metody płatności mam do wyboru?

Na stronie internetowej: przelew PayU, karta kredytowa, PayPal oraz przelew tradycyjny.

W aplikacjach: Google Play i PayU (przelew online/tradycyjny, karta debetowa/kredytowa, BLIK oraz portfele elektroniczne).

3. Mieszkam za granicą, nie mam konta w polskim banku, jak mogę zapłacić?

Najwygodniej jest zapłacić za pomocą Google Play (w aplikacji) lub platformy PayPal (na stronie).

4. Czym jest 30-dniowa gwarancja zwrotu pieniędzy? Jak mogę z niej skorzystać?

Gwarantujemy zwrot całości kwoty, jeśli w przeciągu miesiąca uznasz, że Fiszkoteka nie jest dla Ciebie. Wierzymy jednak, że nauka Ci się spodoba i zostaniesz z nami na dłużej! Jeśli zdecydujesz się na zwrot, prosimy o kontakt mailowy na adres fiszkoteka@fiszkoteka.pl. Będziemy ogromnie wdzięczni za wszelkie sugestie, co możemy jeszcze poprawić. Chcemy być coraz lepsi i Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna :)

5. Do Konta Premium dołączone są trzy gratisowe kursy. Jak wybrać te, które mnie interesują?

W aplikacjach
Najprościej jest zrobić to własnoręcznie w aplikacji: po zakupie Konta Premium pojawi się informacja o możliwości wyboru 3 kursów. Wystarczy wejść w zakładkę Moja nauka i przy powiadomieniu kliknąć Wybierz, aby odblokować wybrane kursy.

Na stronie internetowej
Po każdym zakupie wysyłamy maila z informacją o aktywacji Konta Premium. Automatycznie przyznajemy trzy kursy: Podstawowe słownictwo niemieckie, Podstawowe słownictwo angielskie oraz Słownictwo do FCE. Jeśli inne kursy bardziej przypadły Ci do gustu, wystarczy przesłać do nas maila z ich nazwami i prośbą o wymianę. Nasz adres to fiszkoteka@fiszkoteka.pl

6. Czy po upływie ważności wykupionej usługi zostanę obciążony(a) dodatkowymi kosztami?

Nie :) Jeśli nie zechcesz przedłużyć Konta Premium bądź dostępu do kursu, po prostu straci on swoją ważność. Z naszej strony wyślemy Ci jedynie przypominającego o tym maila wraz z atrakcyjną ofertą dla stałych klientów. Będzie nam miło, jeśli z niej skorzystasz, ale nie jest ona zobowiązująca.

7. Czy jeśli przedłużę Konto Premium automatycznie przedłużę również dostęp do moich kursów?

Przedłużenie Konta Premium nie jest równoznaczne z przedłużeniem kursów - przy zakupie Konta Premium podpinają się automatycznie 3 kursy: Słownictwo do FCE, Podstawowe słownictwo niemieckie oraz angielskie. Konieczna jest ich wymiana na wybrane kursy, w tym te, do których już miało się dostęp.

8. Czy dostanę fakturę VAT?

Oczywiście! Wystarczy, że na adres fiszkoteka@fiszkoteka.pl wyślesz dane na jakie mamy wystawić fakturę, a my prześlemy ją mailem lub zwykłą pocztą, jeżeli bardziej Ci to odpowiada. Potrzebne nam informacje to: Twoja nazwa użytkownika, nazwa usługi, kwota, nazwa firmy, ulica, kod i miasto oraz NIP.

9. Czy płatność przez Internet jest bezpieczna?

Obsługę przelewów zleciliśmy PayU S.A., największej w Polsce firmie obsługującej płatności. Usługi PayU spełniają wszystkie współczesne standardy bezpieczeństwa. Oferujemy również płatności za pomocą platformy PayPal (na stronie internetowej).

Jeżeli nie posiadasz konta w banku, możesz zapłacić tradycyjnym przekazem - wystarczy wydrukować blankiet dostępny na naszej stronie (Wybierz sposób płatności - Przelew tradycyjny). Pamiętaj jednak, że taka płatność będzie realizowana znacznie dłużej niż płatność online (którą otrzymamy praktycznie natychmiast).

10. Co kupić: Konto Premium, Kurs czy Megapack?

To zależy. Jeżeli potrzebujesz tylko jednego kursu, najlepiej zdecydować się na pojedynczy zakup. Bardzo dobrym wyjściem jest też wybór Konta Premium, które idzie w pakiecie z dostępem do trzech wybranych przez Ciebie kursów oraz pozwala na nieograniczone dodawanie fiszek.

Jeśli chcesz kompleksowo podejść do nauki nowego języka, najlepszym wyborem będzie Megapack, dzięki któremu możesz korzystać ze wszystkich kursów w danym języku oraz tworzyć własne fiszki. Jest to najkorzystniejsza opcja, ponieważ jeśli zamieścimy na stronie nowy kurs w wybranym przez Ciebie języku, automatycznie pojawi się on na Twoim koncie zupełnie za darmo!

11. Co się stanie, gdy wygaśnie ważność mojego Konta Premium / kursu / Megapacka? Czy będę mieć dostęp do fiszek na zawsze?

Możliwość nauki z fiszek kończy się wraz z utratą dostępu do danego kursu. Po wygaśnięciu wróci on do wersji demo i jeśli będziesz chciał(a) dalej się z niego uczyć, konieczne będzie ponowne wykupienie dostępu. Nie pobieramy jednak żadnych opłat z góry - usługa po prostu wygasa i jeśli zechcesz ją przedłużyć, będziesz musiał(a) samodzielnie dokonać nowej płatności.

Szkoły i firmy

1. Czym jest Fiszkoteka dla szkół (firm)?

Jest to specjalny serwis przeznaczony dla grup zorganizowanych. Poza standardową rolą Ucznia znajdziesz tam również role Lektora i Administratora. Lektor zajmuje się tworzeniem kursów, natomiast Administrator zarządza użytkownikami, grupami i kursami. Fiszkoteka dla szkół (firm) daje dostęp do wszystkich naszych kursów w bardzo przystępnej cenie. Oferujemy ponadto darmowy branding takiej Fiszkoteki - otrzymasz wersję serwisu z Twoim logo bez dodatkowych kosztów.

2. Chcę skorzystać z Fiszkoteki dla szkół (firm). Co mam zrobić?

Napisz do nas na adres karolina.mlodzka@fiszkoteka.pl. Ważne jest dla nas to, czy reprezentujesz szkołę czy firmę oraz ile osób miałoby korzystać z naszej platformy w ramach Twojej organizacji. Skontaktujemy się z Tobą, aby przedstawić warunki i koszty takiego rozwiązania, a także w celu wyjaśnienia działania Twojej wersji Fiszkoteki.

Co więcej, możemy zaproponować zupełnie za darmo specjalną Fiszkotekę testową, która posiada pakiet funkcjonalności pełnopłatnego serwisu. Dzięki temu poznasz wszystkie zalety Fiszkoteki bez żadnych opłat.

3. Posiadam szkolny/firmowy dostęp do Fiszkoteki. Wszystko działało dobrze, ale teraz nie mogę się zalogować. Co zrobić?

Jeśli nie jest to problem z logowaniem (np. literówka w haśle lub loginie), najprawdopodobniej szkoła/firma, z ramienia której posiadasz dostęp do Fiszkoteki, zablokowała Twoje konto. Najlepszym rozwiązaniem będzie kontakt z sekretariatem Twojej szkoły/osobą odpowiedzialną w Twojej firmie.

4. Korzystam z Fiszkoteki z ramienia szkoły. Nie chodzę już tam na zajęcia, ale chcę kontynuować naukę. Co mam zrobić?

Po prostu zaloguj się swoimi dotychczasowymi danymi. Znajdziesz tam wszystkie przerobione przez siebie fiszki prócz tych udostępnionych z ramienia szkoły. Aby stworzyć więcej niż 300 fiszek, konieczny będzie zakup Konta Premium.

Inne

1. Nie mogę się zalogować, co zrobić?

Sprawdź, czy na pewno nie popełniasz literówki podczas wpisywania loginu i hasła. Jeśli logowanie wciąż nie jest możliwe, spróbuj odzyskać hasło klikając „Zapomniałeś hasła?” na stronie logowania. Po wpisaniu loginu lub adresu e-mail wyślemy Ci wiadomość z linkiem, pod którym będziesz mógł ustawić nowe hasło. W razie dalszych problemów prosimy o kontakt na adres fiszkoteka@fiszkoteka.pl.

2. Chciał(a)bym kupić dostęp do Fiszkoteki w formie prezentu, jak to zrobić?

Skontaktuj się z nami – prześlemy Ci pdf z kodem, który możesz wydrukować i wręczyć komuś w prezencie. Wystarczy, że ta osoba wpisze go na stronie Fiszkoteki (www.fiszkoteka.pl/kody), a my aktywujemy jej dostęp. Z kodu można skorzystać przez rok od jego wygenerowania, a czas trwania usługi liczy się z pierwszym dniem zalogowania na konto.

3. Czy mogę uzyskać zniżki na większe zakupy?

Jeśli potrzebujesz więcej kursów niż proponujemy w regularnej ofercie, zachęcamy do kontaktu na adres fiszkoteka@fiszkoteka.pl - na pewno znajdziemy satysfakcjonujące Cię rozwiązanie. Natomiast jeżeli chcesz korzystać z naszych zasobów w ramach szkoły bądź szkolenia dla pracowników, jesteśmy w stanie zaproponować wersję Fiszkoteki stworzoną specjalnie dla Ciebie (z Twoim brandingiem, panelem nauczyciela, administratora oraz raportami z postępów uczniów). Wystarczy, że zgłosisz chęć wykupienia takiego pakietu (patrz pytanie: Chcę skorzystać z Fiszkoteki dla szkół (firm). Co mam zrobić?).

4. Jak mogę dodać fiszkotekową wtyczkę do mojej przeglądarki?

Fiszkotekowa wtyczka współpracuje z przeglądarką Chrome i pozwala tworzyć fiszki bezpośrednio poprzez zaznaczenie słówka na jakiekolwiek przeglądanej przez Ciebie stronie. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które oszczędza mnóstwo czasu :) Wtyczkę można pobrać tutaj.

4. Mam inne pytanie, gdzie mogę je zadać?

Zachęcamy do kontaktu mailowego: nasz adres to fiszkoteka@fiszkoteka.pl. Bardzo chętnie odpowiemy na wszystkie pytania - kto pyta, nie błądzi :)