Pytanie |
Odpowiedź |
CHRONOLOGIA GOTYKU I ATRYBUTY rozpocznij naukę
|
|
1) 1150-1200 gotyk wczesny 2). 1200-1350 gotyk dojrzalh 3) 1350-1500 gotyk pozny // luk ostry, sklepienie krzyzowo-zebrowe na luku ostrym, system przypor i lukow oporowyxh // kierunek wertykalny // przeciwienstwo antyku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
KATEDRA W SALISBURY 1220-1258
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1) okres normanski do -1200 2) wczesny gotyk angielski 1200-1300 3) gotyk dekoracyjny 1300-1400 4) styl perpendykularny 1400-1500r// dwutranseptowoac/ wydluzone korpusy nawowe/ wieze na skrzyzowaniu nawy glownej i teanseptu/
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
KATEDRA W DURHAM 1175-1200
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
katedra notre dame w Amiens 1220-1269 (doskonaly uklad planu, wysokosc nawy glownej 43m)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gotyk we wloszech 1300 KATEDRA W SIENIE
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1) odrodzenie 2) koniec anonimowosci artystow 3) powrot do porzadkow adchitektonicznych 4) powrot do wzorow antycznych 5) harmonia spokoj rownowaga 6) PROPORCJE
|
|
|
najslynniejsze traktaty renesansowe rozpocznij naukę
|
|
1) LEON B. ALBERTI- „o sztuce budowania” 2) SEBASTIAN SERLIO „architektura 1537 3). GIACOMO VIGNOLA „o pieciu porzadkach w architekturze” 1562 4) ANDREA PALLADIO „cztery ksiegi o architekturze” 1570
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ojciec renesansu/ zakonczyl epoke sredniowiecza i gotyk/ pracowal GLOWNIE WE FLORENCJI // SANTA MARIA DDL FIORE FLORENCJA // OSPEDALE DEGLI INNOCENTI // SAN LORENZO FLORENCJA // CAPELLA PAZZI/ SANTO SPIRITO
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
KOPULA SANTA MARIA DEL FIORE FLORENCJA 1420
|
|
|
WCZESNY RENESANS WLOSKI BRUNELLESCHI rozpocznij naukę
|
|
OSPEDALE DEGLI INNOCENTI 1420// pierwszy calosciowy projekt BRUNELLESCHIEGO // koniec luku ostrego LUKI POLOKRAGLE// SKLEPIENIE ZAGLASTE
|
|
|
WCZESNH RENESANS WLOSKI BRUNELLESCHI rozpocznij naukę
|
|
SAN LORENZO FLORENCJA 1421// TROJNAWOWA BAZYLIKA NA PLANIE KRZYZA LACINSKIEGO// stara zakrystia
|
|
|
WCZESNY RENESANS WLOSKI BRUNELLESCHI rozpocznij naukę
|
|
CAPELLA PAZZI 1430 // ideal renesansu
|
|
|
F. BEUNELLESCHI 1377-1446 rozpocznij naukę
|
|
SANTO SPIRITO 1436 UKLAD KRZYZA OTOCZONY SKLEPIENIAMI ZAGLASTYMI
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszechstronnie wyksztalcony/ mocno zwiazany z RZYMEM/ inspir. WITRUWIISZ/ SANTA MARIA NOVELLA FLORENCJA // SAN ANDREA W MANTUI // SAN FRANCESCO RIMINI
|
|
|
LEON BATTISTA ALBERTI RENESANS WLOSKI rozpocznij naukę
|
|
santa maria novella FLORENCJA 1456-70
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
San Andrea w Mantui 1470-94r
|
|
|
PALACE WLOSKIEGI RENESANSU rozpocznij naukę
|
|
Miejskie rezydencje // podkreslaly prestiz mieskzancow // wenwtrzny dziedziniec// trzy kondygnacje// PALAZZO STROZZI FLORENCJA 1489-1538// PALAZZO RUCELLAI FLORENCJA 1446-51
|
|
|
PALACE WLOSKIEGO RENESANSU rozpocznij naukę
|
|
PALAZZO STROZZI FLORENCJA 1489-1538r// harmonijne proporcje// okna zwienczone lukiem klinowym
|
|
|
PALACE WLOSKIEGO RENESANSU rozpocznij naukę
|
|
PALAZZO RUCELLAI FLORENCJA 1446-51
|
|
|
KOSCIOLY CENTRALNE WLOSKIEGO RENESANSU rozpocznij naukę
|
|
SANTA MARIA DELLE CARCERI, PRATO 1484r
|
|
|
KOSCIOLY CENTRALNE WLOSKIEGO RENESANSU rozpocznij naukę
|
|
SANTA MARIA DELLE CONSOLAZIONE 1506-1607
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mistrz dojrzalego renesansu// rzym // TEMPIETTO(plan kola, ideal renesansu, inspo: antyczna swiatynia)
|
|
|
DOJRZALY RENESANS WLOSKI BRAMANTE rozpocznij naukę
|
|
TEMPIETTO SAN PIETRO IN MONTORIO RZYM
|
|
|
RENESANS WLOSKI BRAMANTE DONATO rozpocznij naukę
|
|
BAZYLIKA SW PIOTRA 1506 (budowa przerwana dokonczona przez mochala aniola)
|
|
|
DOJRZALY RENESANS WLOSKI BRAMANTE rozpocznij naukę
|
|
PALAZZO CAPRINI RZYM 1510 kolumny toskanskie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
POZNY RENESANS WLOSKI// WENECJA jako kowy osrodek kultury/ lamanie harmoni klasycznej / rozlam protestantymz-katolicyzm / DYNAMIKA I PATOS/ rzezbiarz
|
|
|
POZNY RENESANS WLOSKIICHAL ANIOL rozpocznij naukę
|
|
NOWA ZAKRYSTIA SAN LORENZO FLORENCJA 1520 pierwszy przyklad manieryzmu// okno trapezowe/ kopula kasetonowa
|
|
|
POZNY RENESANS WLOSKI MICHAL ANIOL BUONAROTTI rozpocznij naukę
|
|
PRZEDSIONEK BIBLIOTEKI LAURENZIANA FLORENCJA 1524-34// MANIERYZM
|
|
|
POZNY RENESANS WLOSKI MICHAL ANIOL BUONAROTTI rozpocznij naukę
|
|
BAZYLIKA SW PIOTRA W RZYMIE 1547
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
harmonia symetria// stosowanie zasad klasycyzmu// // RATUSZ BAZYLIKA VICENZA // ROTONDA // PALAZZO CHIERICATI
|
|
|
PALLADIO POZNY RENESANS WLOSKI 1 rozpocznij naukę
|
|
Ratusz bazylika Vicenza 1546r SERLIANA(motyw palladianski) ANDREA PALLADIO
|
|
|
PALLADIO POZNY RENESANS WLOSKI 2 rozpocznij naukę
|
|
PALLAZO CHIERICATI VICENZA 1550r
|
|
|
PALLADIO POZNY RENESANS WLOSKI 3 rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
POZNY RENESANS GIACOMO B. VIGNOLA rozpocznij naukę
|
|
kosciol IL GESU RZYM 1568r
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1) okres wczesny XVI W 2) OKRES DOJRZALY 2 pol XVI w // 3) okres koncowy za henryka iii i iv// MANIERYZM// 4 okragle wieze narozne// plaska dekoracja scian // bogactwo wystroju / rytmiczne podzialy// klasyczne porzadki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zamki: BLOIS, AZAY-LE RIDEAU, DE BURY
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
FONTAINEBLEAU 1527r GILLES DE BRETON
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
LUWR PARYZ 1546-51r PIERRE LESCOT
|
|
|
RENESANS NIDERLANDZKI POLNOCNY 1535-1600 rozpocznij naukę
|
|
na poczatku sredniowieczu wierni// potem od wloch// HOLENDRZY// ornamenty ZAWIJANY// MALZOWINIWO CHRZASTKOWH// OKUCIOWY
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nurt klasyczny// nurt antyklasyczny // dekoracyjnksc formy// osiowosc kompozycji// fasada dudaktyczna walka religijna // FASADA KOSCIOLA IL GESU // ROZBUDOWA BAZYLIKI SW PIOTRA RZYM// PALAZZO CARIGNANO // KOPULA KOSCIOLA SAN LORENZO TURYN /
|
|
|
BAROK WLOSKI- NURT ANTYKLASYCZNY rozpocznij naukę
|
|
palazzo carignano TURYN 1680 arch. GUARINI
|
|
|
BAROK WLOSKI- NURT ANTYKLASYCZNY 2 rozpocznij naukę
|
|
KOPULA KOSCIOLA SAN LORENZO TURYN 1668r GUARINI
|
|
|
BAROK HABSBURSKI 1680-1760 NIEMCY AUSTRIA CZECHY rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
KLATKA SCHODKWA PALACU W WURZBURGU
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1) faza I wczesny barok styl ludwika xiii 2) faza ii- rozkwit baroku styl ludwika xiv 3) faza iii rokoko // wplywy wloskie i niderlandzkie // bogate w formie bebny kopul// rzezbiarska dekoracyjnosc wnetrz/: LEMERCIER// MANSART//
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. kosciol uniwersytecki SORBONA 1635-1656r LEMERCIER
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
2 tum inwalidow PARYZ 1675-1706 MANSART
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
MAISONS LA FITTE POD PARYZEM 1642 MANSART
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lekkosc i swoboda kompozycji// ornament w postaci linearnych plecionek // dolne czesci scian BOAZERIA// kolorystyka pastelowa// lekkie meble o dekoracyjnych profilach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaintereaowanie antykiem // motywy antyczne// chlodne podejscie odkrycia naukowe// wzorcem swiatynia antyczna z kolumnada// prate brylowo kompozycje // surowosc i oszczednosc wystroju
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1) 1760-1800 styl ludwika xvi 2) 1800-1815 styl empire 3) 1815-1830
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
PETIT TRIANON WERSAL JACQUES GABRIEL 1761-64
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
KOSCIOL ST. GENEVIEVE PANTENON PARYZ arch. SOUFFLOT 1764-90
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
BRAMA BRANDENBURSKA BERLIN 1789r
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
STARE MUZEUM BERLIN 1824r
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1800-1920// architekci zaczeli poslugiwac sie foznymi jezykamj archi: neoklasystycznyn, neogotyckim, neorenesansowym a takze laczac te wsyzstkie style EKLEKTYZM // pojawily sie nowe materialy zeliwo i szklo // nowe typy budowli dworce kolejowe, gieldy//
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najwzniejsza jest UZYTECZNKSC a forma powinna byc jej podpirzadkowana // koscioly neogotyk// budowle miejskie neobarok// wille historym malowniczy // architektura PARLANTE- ARCHI MOWI O SWOJEJ FUNKCJI FUNKCJA NARZUCA FORME /
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
glowne kierunki: neostyle:/ eklektyzm i malowniczy historyzm// nurt inzynierski historyzmu// HISTORYZM MALOWNICZY POLSKA NIEMCY NEUSCHWANSTEIN W BAWARII// asymetryczna malownicza kompozycja // nurt inzynierski polaczenie form historycznych z nowymi mater.
|
|
|