Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
nauka, zajmująca się badaniem społeczeństwa i procesów w nich zachodzących
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zajmuje określone terytorium
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa ludzi, którzy posiadają tą samą cechę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
trwałe więzi społeczne, jest wewnętrzna struktura, obowiązują normy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stosunki i zależności wiążące jednostki należące do zbiorowości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa o wspólnych zainteresowaniach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
specyficzna zbiorowość, której towarzyszą silne emocje i cel
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przypadkowi ludzie, bezrefleksyjne zachowanie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bardzo silna więź wewnętrzna, wspólne przekonania, akceptowane wartości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w pewnym stopniu samowystarczalna największa zbiorowość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powiązania, relacje i podobieństwa łączące jednostki należące do zbiorowości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wymuszanie pewnych zachowań, poprzez stosowanie sankcji presja nieformalna- sekta
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bezpośrednia, pośrednia, trwała, nietrwała, wartościująca (więź na podstawach wspólnych cech), poznawcza, subiektywna(więź z uczuć np małżeństwo), obiektywna (wspólne interesy, wartości)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
reguły określające jakie zachowania są akceptowane a jakie odrzucane przez daną zbiorowość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawne- tworzy je władza państwowa, za złamanie grożą sankcje. religijne-tworzą je władze danej religii, za złamanie grożą kary religijne moralne- określają co jest dobre, a co złe, tworzy je społeczeństwo.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obyczajowe- zawierają wzorce zachowań w ważnych społecznych sytuacjach. zwyczajowe- obyczaje tworzone przez społeczeństwo. mają charakter nawyków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organizacje, którym powierzono trwałe wykonywanie funkcji społecznych. Musi mieć: trwałe środki, personel, cel!!!
|
|
|
ZADANIA INSTYTUCJI SPOŁECZNYCH rozpocznij naukę
|
|
zaspakajanie potrzeb społecznych, narzucanie porządków publicznych, integracja, utrzymanie trwałości
|
|
|
CO TRZEBA DO ISTNIENIA INSTYTUCJI SPOŁECZNYCH rozpocznij naukę
|
|
podział pracy, prawidłowa organizacja wewnętrzna, precyzyjne cele, zaufanie społeczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stan osłabienia lub wzajemnej sprzeczności norm społecznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bierne podporządkowanie się
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ściśle trzymanie się tradycyjnych sposobów postepowania przy odrzuceniu celów społecznych, ograniczanie swoich ambicji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uciekanie w życie poza społeczeństwem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
całkowite odrzucenie norm i dążenie do wprowadzenia na ich miejsce nowych zasad
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stosowanie nowych, często sprzecznych z prawem środków do osiągnięcia celów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
światopoglądowe, gospodarczo-ekonomiczne, polityczne
|
|
|
NEGATYWNE SPOSOBY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW rozpocznij naukę
|
|
-uciekanie-prowadzi do zaprzestania działań. -Uleganie- jedna z osób rezygnuje. -rywalizacja-wzajemne nastawianie na wygraną. -rozwiązanie za pomocą siły
|
|
|
POZYTYWNE SPOSOBY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW rozpocznij naukę
|
|
-negocjacje-porozumienie. -mediator-pomaga rozmawiać. - arbitraż- wybrany sędzia. -kompromis-jednoczesna rezygnacja z aspiracji - współpraca- strony wyjaśniają powód konfliktu i osiągają porozumienie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces nabywania przez jednostkę wiedzy, umiejętności potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozpoczyna się od urodzenia, odbywa się w grupach: rodzina, rówieśnicy, odbywa się poprzez naśladowanie dobrych lub złych zachowań
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odbywa się w późniejszym etapie życia, pod wpływem społeczeństwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-Laissez-faure- bezstresowe wychowanie gówniarza. - lepienie z gliny- dobre zachowanie to nagroda, złe to kara. - konfliktowy- zmuszanie do konkretnego zachowania. - wzajemności- wychowanie do collab dziecko i rodzic
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzina, szkoła, rówieśnicy, nauczyciele, media, kościół
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zespół środków wychorzystywany do zmuszenia jednostki do zachowania zgodnie z normami społecznymi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nałożone nieformalnie, nadanie złej opinii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1) formalna. 2) nieformalna. 3) wewnętrzna. 4) zewnętrzna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
naznaczenie, trwałe przypisanie osobie lub grupie osób negatywnych cech
|
|
|
SOCJALIZACJA ANTYCYPUJĄCA rozpocznij naukę
|
|
nie należę do grupy, ale chcę w niej byc, więc zachowuje się jak oni
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
młodzi uczą starych nowych warunków kulturalnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyswajanie norm i reguł niezgodnych do obowiązujących w społeczeństwie. jednostka jest forever Alone, bo jej nie akceptują
|
|
|