Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ograniczenia koncentracji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadmierne zogniskowanie koncentracji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niepamięć, luka; całkowita-fragmentaryczna, trwała-przemijająca, krótko-długotrwała, wsteczna-następcza, pełna-cząstkowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmniejszenie zdolności zapamiętywania i odtwarzania wspomnień
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przeżywanie przeszłości jako teraźniejszości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zniekształcone odtworzenie wspomnień rzeczywistych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odtwarzanie przeżyć bez rozpoznania ich wtórności (nieświadomy plagiat; niekiedy glossolalia)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wrażenie, zwiewne uczucie, subiektywne, nie upieramy się przy nim; przeżycia błędnie usytuowane w czasie (deja vu, deja vecu, jamais vu, jamais vecu)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wypełnianie luk pamięciowych fałszywymi informacjami, bez świadomej intencji wprowadzenia w błąd (w odróżnieniu od omamów pamięci pacjent nie upiera się przy swojej wersji)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fałszywe wspomnienia zdarzeń, które nie wystąpiły (silny sąd realizujący i silny motywujący wpływ na zachowanie)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w amnezji nie tworzymy wspomnienia w ogóle, w kryptomnezji wspomnienie jest, ale bez rozpoznania wtórności
|
|
|
zniekształcenie (anomalia) rozpocznij naukę
|
|
spostrzeżenia rzeczywistych przedmiotów, prawidłowo rozpoznanych, cechujące się jednak zmianą niektórych właściwości tego, co spostrzegamy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nierzeczywiste spostrzeżenie wyprowadzane z jednostajnego, nieostrego lub rytmicznego tła; brak sądu realizującego (w przeciwieństwie do iluzji)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
błędnie rozpoznane spostrzeżenia istniejących realnie przedmiotów, którym towarzyszy sąd realizujący
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spostrzeżenia nieistniejących w rzeczywistości przedmiotów bez odpowiedniego, realnego bodźca (w odróżnieniu od iluzji) z sądem realizującym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wzrokowe, słuchowe, czuciowe, węchowe, smakowe, czynnościowe
|
|
|
omamy rzekome (pseudohalucynacje) rozpocznij naukę
|
|
rozpoznanie nieistniejącego przedmiotu z jego nieadekwatnym umiejscowieniem; tracą charakter doznań zmysłowych, a zbliżają się do wyobrażeń; raczej mało prawdopodobna sytuacja, np. głos szatana dochodzący z kolana
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spostrzeżenia nieistniejących realnie przedmiotów bez sądu realizującego (chory jest świadomy, że to, co widzi, jest niezwykłe, chorobowe)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niemożność rozpoznania cech przedmiotu mimo prawidłowego stanu narządów zmysłów i często zachowanej zdolności spostrzegania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nierozpoznawanie znanych twarzy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nietrwałość trzymania ciągłości sądów i braku zdolności do hamowania przypadkowych skojarzeń
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
brak możliwości przechodzenia od jednego do drugiego sądu czy sposobu działania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tendencja do nieproduktywnych i wieloznacznych rozważań
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekonania prawdziwe (w odróżnieniu od urojeń), mają silny wpływ na decyzje, zachowania; utrata elastyczności, zaangażowanie w ideę; np. w anoreksji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fałszywe przekonania pochodzenia chorobowego, niekorygowalne postawy; silne odczucie oczywistości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prześladowcze, ksobne (odnoszące), wielkościowe (wyższościowe), oddziaływania, poniżenia (depresyjne, małej wartości), winy i grzeszności, zazdrości, hipochondryczne, zmiany osoby, zubożenia (ruiny materialnej)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przeżycia zatracania lub utraty wpływu chorego na spostrzeganie, myślenie, mowę, ruchy własnego ciała; często towarzyszy poczucie pozostawania pod wpływem jakiejś zewnętrznej siły czy instancji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
myśli uporczywie i natarczywie powracające, narzucające się choremu z poczuciem przymusu, mimo prób i wysiłku wkładanego w ich oddalenie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chwilowa, zwykle nieoczekiwana pauza w biegu myśli i wypowiedzi; często charakteryzowane jako urojenie zabierania myśli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
komunikowane najczęściej za pomocą wypowiedzi wyraźne odstępstwa od obowiązujących reguł logiki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zakłócenie reguł wiązania składników myślenia w spójną całość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mimo zachowanej formy gramatycznej, wypowiedzi stają się mało zrozumiałe lub niezrozumiałe; świadomość jest zachowana (w odróżnieniu od splątania)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
złożone zaburzenie struktury i czynności myślenia prowadzące do wypowiedzi niezrozumiałych, niekomunikatywnych (brak świadomości)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzaj myślenia paralogicznego; myślenie oderwane od rzeczywistości, wypełnione pseudofilozoficznymi lub absurdalnymi treściami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osoba utożsamia myślenie z działaniem (jeśli pomyślę, że latarnia się zapali, to tak się stanie), jej myślenie często wiąże się z wiarą w zabobony albo z myśleniem życzeniowym (np. jeśli pierwszy podjedzie autobus nr 10, to zdam egzamin
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
automatyczne powtarzanie słów, fraz sugerując się ich brzmieniem, bez logicznego uzasadnienia, np.: szkoła, koła, boła, woła;
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wielokrotne, niewynikające z przebiegu kontaktu wtrącenie tych samych, raz już udzielonych odpowiedzi lub reakcji ruchowych; bardziej dosłowne i automatyczne od stereotypii i bardziej nieregularne od iteracji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wielokrotne, seryjne powtarzanie głosek, fragmentów wyrazów, krótszych wypowiedzi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
silna tendencja do zasypiania na tle zmniejszonej aktywności, nieostrości spostrzegania i pojmowania, przy zachowaniu kontaktu
|
|
|
półśpiączka (sopor, st. przedśpiączkowy) rozpocznij naukę
|
|
znaczne pogłębienie senności, kontakt tylko przez silne bodźce
|
|
|
śpiączka (stan śpiączkowy) rozpocznij naukę
|
|
wyłączenie przytomności, w najgłębszej śpiączce brak reakcji pacjenta, życie jest podtrzymywane sztucznie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niewyrazistość spostrzegania, zaburzenie orientacji w czasie i miejscu, spowolnienie ruchów i wypowiedzi, opóźnienie reakcji na bodźce; jako pierwsze pojawiają się zaburzenia uwagi; jakość przeżyć adekwatna ale utrudniona, bodźce są osłabione
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fragmentaryczne, zniekształcone spostrzeganie, zniekształcona interpretacja zdarzeń; nastawienia urojeniowe, omamy, iluzje; bodźce są zniekształcone jak po zanurkowaniu w basenie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pole widzenia rzeczywistości jest takie jak przez dziurkę od klucza; nie wszystkie bodźce docierają do osoby (u osób zdrowych przy silnej reakcji emocjonalnej, np. u żołnierzy na polu bitwy lub w ataku paniki)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uogólnione poczucie zmiany zachodzącej w otoczeniu, często nieokreślonej, zastanawiającej, zagrażającej
|
|
|
dezorientacja autopsychiczna rozpocznij naukę
|
|
zaburzenie świadomości co do własnej osoby, własnych stanów psychicznych (np. nieświadomość swojego wieku)
|
|
|
dezorientacja allopsychiczna rozpocznij naukę
|
|
zaburzenie świadomości miejsca, czasu, przestrzeni i sytuacji własnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postać parakinezy; poziom elastyczności, który pozwala choremu przybrać dowolną, często nienaturalną, dziwaczną pozycję, ograniczoną jedynie giętkością stawów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postać parakinezy; automatyczne powtarzanie po innej osobie gestów (echopraksje), wyrazu twarzy (echomimie), wypowiedzi (echolalie)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postać parakinezy; nienaturalne wzmożenie napięcia mięśniowego o charakterze plastycznym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postać parakinezy; zjawisko niemal automatycznego, bezrefleksyjnego podporządkowania się chorego poleceniom czy sugestiom otoczenia (zastyganie, giętkość woskowa, echo, automatyzm nakazowy są tego przejawami)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postać parakinezy; opór chorego, przeciwstawianie się poleceniom płynącym z otoczenia (bierny - niepodejmowanie nakazywanych czynności; czynny - aktywne przeciwstawianie się)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postać parakinezy; wykonywanie dokładnie odwrotnego ruchu do tego, który jest zalecany przez rozmówcę (oczekiwane ruchy można otrzymać przez polecenie ich niewykonania)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postać parakinezy; pozostawanie w pozycji nadanej ciału chorego i spowolnienie ruchów umożliwiających powrót do stanu poprzedzającego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przesadna ekspresja uczuciowa, nieadekwatnie silna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
brak lub ograniczenie ekspresji emocjonalnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niedostosowanie lub sprzeczność między zdarzeniem a przeżywaniem i ekspresją emocji osoba śmieje się, opowiadając o przeżytym groźnym wypadku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
życzeniowe przekształcanie się przeżyć lub zachowań pod wpływem WEWNĘTRZNYCH nastawień emocjonalnych, powstające przeżycia mogą sprawiać wrażenie spełnienia nastawień lub zaprzeczenia im osoba agresywna w każdym widzi atakującego / skazaniec, siedząc w celi, słyszy kroki zwiastujące ułaskawienie lub egzekucję
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gwałtowne, niekontrolowane i intensywne reakcje emocjonalne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nietrwałość, labilność, przejawia się w łatwym przechodzeniu od jednego skrajnego uczucia do drugiego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
długotrwałe utrzymywanie się tego samego uczucia, pochodzącego z przeszłości (podczas gdy inni już o nim zapomnieli) żal, krzywda, chęć zemsty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
długotrwałe utrzymywanie się tego samego uczucia bez możliwości oderwania się od niego i przejścia do innego
|
|
|
zobojętnienie (stępienie) rozpocznij naukę
|
|
obniżenie intensywności (hipopatia) lub brak przeżyć (apatia) emocjonalnych oraz zredukowanie ich różnorodności
|
|
|
spłycenie (bladość, sztywność) rozpocznij naukę
|
|
obniżenie intensywności uczuć, monotonność, bladość emocjonalna przy zachowaniu różnorodności przeżyć (inaczej niż w zobojętnieniu, gdzie nie ma różnorodności)
|
|
|
zubożenie (prymitywizacja) rozpocznij naukę
|
|
przewaga emocji pierwotnych, (towarzyszących zaspokojeniu lub niezasp. potrzeb biologicznych) nad uczuciowością ukształtowaną w procesie socjalizacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
✓nastrój depresyjny ✓depresyjno-dysforyczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
✓nastrój maniakalny ✓nastrój euforyczny ✓nastrój moriatyczny
|
|
|