Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
zgodność własności próby z własnościami populacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
każda jednostka populacji ma jednakowe prawdopodobieństwo znalezienia się w próbie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
im większa, tym większa zgodność własności próby z własnościami populacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
materiały użyte w celu wylosowania próby np. wykaz jednostek losowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
po wylosowaniu każdej jednostki, struktura populacji zmienia się
|
|
|
wieksza efektywności losowania bezzwrotnego rozpocznij naukę
|
|
gdy proba stanowi znaczna czesc populacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jednostkami losowania są jednostki populacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wylosowanie danej jednostki nie ogranicza mozliwosci pozniejszego wylosowania jakiejkolwiek innej jednostki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przydzielamy jednostkom losowania numery od 1 do N, ustalamy odstęp k, losujemy jedną z pierwszych k jednostek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dzielac liczebności populacji przez olanaowaną liczebność próby
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jednostki populacji grupuje się w zespoły, jednostkami losowania sa utworzone w ten sposob grupy (naturalne zespoly np klasy)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przed losowanie populacje dzieli sie na warstwy(kryteria warstwowania), z kazdej warstwy oddzielnie losuje sie do proby okreslona liczbe jednostek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
populacje dzieli sie na duże zespoły jednostek populacji tzw. jednostki losowanie pierwszego stopnia, każda z nich dzieli sie na mniejsze zespoły tzw. jednostki losowania drugiego stopnia itd.
|
|
|
wady i zalety losowania nieograniczonego indywidualnie rozpocznij naukę
|
|
wymaga operatu obejmującego wszystkie jednostki populacji, w przypadku dużych populacji jest to bardzo trudne, wykorzystywane glownie w ostatnich etapach losowan wielostopniowych lub warstwowych
|
|
|
wady i zalety losowania systematycznego indywidualnego rozpocznij naukę
|
|
bardziej efektywne od losowania nieograniczonego i dywidualnego, gdy jednostki losowania o bliskich sobie numerach sa bardziej do siebie podobne, nie wolno stosować, gdy jednostki wystepuja w operacie co jakas stala liczbe numerów
|
|
|
wady i zalety losowania grupowego rozpocznij naukę
|
|
mniej efektywne od nieograniczonego i dywidualnego, bo naturalne grupy obejmuja jednostki bardziej podobne do siebie niz do innych jednostek z innych grup - > nadmierna reprezentacja jednostek o wlasnosciach typowych dla grupy, im wiecej gruo tym lepiej
|
|
|
zalety i wady losowania warstwowego rozpocznij naukę
|
|
glówna cecha jest reprezentatywnosc proby pod wzgledem wszystkich cech ktore stanowia kryteria wyodrebniania warstw, lepsze od nieograniczonego indywidualnego, gdy cechy bedace przedmiotem badania pozostaja w zwiazku z cechami krytarow warstwowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbior jednostek bedacy obiektem badania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cecha, ktora u roznych jednostek orzyjmuje rozne wartości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyporzadkowanie wartosci zmiennej kazdej badanej jednostce
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okreslenie jakie operacje zostana wykonane aby ustalic wartosc zmiennej u jednostek
|
|
|
naredzie pomiaru zmiennej musi byc rozpocznij naukę
|
|
trafne (pomiar tej danej ktora chcemy faktycznie zmierzyc), rzetelne (duzy stopien dokladnosci mierzenia zmiennej)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ich pomiar to klasyfikowanie jednostej np plec
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mozna wnioskowac o poziomie zmiennej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wartosci zmiennych tworza kontinuum
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
moga przyjmowac tylko okreslone wartości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyjasniane, te ktore zaleza od innych zmiennych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyjasniajace, te ktore wlywaja na zmienne zależne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyodrebnia sie pewna liczbe kategorii, a rezultatem pamiaru jest zaliczenie kazdego badanego do dokladnie jednej z nich, kategorie nie wysteouja w kolejnsoci i sa do siebie rownorzedne np. płeć
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
na jej podstawie mozemy wypowiadac sie o kolejnosci jednostek pod wzgledem natezenia zmiennej, rangi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
daje możliwość orrzekania o roznicach w poziomie zmiennej u roznych jednostek, mozna wypowiadac sie na temat o ile poziom zmiennej jest wyzszy lub niższy, np. temperatura
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odznacza sie istnieniem naaturalnego zerowego punktu poczatkowego skali, oznaczajacego brak mierzonej wielkości, mozemy orzekac ile razy pomiar zmiennej jest rozny od innego pomiaru.np. wielkosci fizyczne,
|
|
|
transformacje skal pomiarowych rozpocznij naukę
|
|
pomiar na skali silniejszej - > w oparciu o wyniki rozeprowadzonego pomiaru tworzy sie nowa zmienna wyrazona na skali slabszej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzaj tabeli, w ktorej zestawia sie wartości zmiennej z ich liczbnosciami kub czestosciami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okresla w jaki sposob wartosci zmiennej rozkladaja sie w zbiorowości
|
|
|