Moja lekcja

 0    71 fiszek    annpisk
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
badanie przesiewowe funkcjonowania poznawczego
rozpocznij naukę
Krótka Skala Oceny Stanu Umysłowego (MMSE), Montrealska Skala Funkcji Poznawczych
Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych
rozpocznij naukę
do oceny łagodnych dysfunkcji poznawczych
MMSE
rozpocznij naukę
służy jedynie do wstępnej oceny funkcjonowania poznawczego
wyniki MMSE
rozpocznij naukę
poniżej 24 punktów zaburzenia funkcji poznawczych
metody przesiewowe zalety
rozpocznij naukę
krótki czas badania, akceptowane przez pacjentów, niewielki wpływ wyksztalcenia, kompetencji językowych, czynników kulturowych
metydy przesiewowe wady
rozpocznij naukę
nie mogą stanowić podstawy do formułowania diagnozy klinicznej, nie mogą zastąpić badania neuropsychologicznego, ktore powinno opierać się na eielu żródłach informacji i klinicznym osądzie
ocena ilościowa
rozpocznij naukę
wnioskowanie oparte o współczynniki, wskaźniki, skale, minusy: wiele testów reakcje ocenia jako „+” lub „-„ bez ocen pośrednich, wynik uśredniony, sztuczna sytuacja badań testowych, trzeba dodawać analizę jakościową, obserwacje, wywiad, próby kliniczne (z
zestaw prób Łucki
rozpocznij naukę
zestaw prób do badania procesów poznawczych u pacjentów z uszkodzeniem mózgu
zestaw prób Łucki
rozpocznij naukę
zeszyt A- funkcje językowe
zestaw prób Łucki
rozpocznij naukę
zeszyt B- funkcje językowe, myślenie abstrakcyjne, myślenie przyczynowo-skutkowe
zestaw prób Łucki
rozpocznij naukę
zeszyt C- funkcje językowe
zestaw prób Łucki
rozpocznij naukę
zeszyt D- gnozja wzrokowa, funkcje wzrokowo-przestrzenne, praksja
rodzaje uszkodzenia mózgu -nagłe ogniskowe
rozpocznij naukę
zaburzenia krążenia mózgowego (niedokrwienie, zawał, krwotok -udar, tętniaki), uraz mózgu (otwarty, zamknięty)
rodzaje uszkodzenia mózgu -zmiany powolne
rozpocznij naukę
guzy śródczaszkowe, choroby zwyrodnieniowe
udar typu niedokrwiennego
rozpocznij naukę
zaburzony przepływ naczyniowy, nagłe ogniskowe zaburzenie funkcji
afazja Broki
rozpocznij naukę
zaburzenie mowy w wyniku uszkodzenia lewej półkuli i pacjent traci zdolność mówienia
afazja Wernickiego
rozpocznij naukę
pacjent traci zdolność mówienia uszkodzenia kory skroniowej
apraksja
rozpocznij naukę
niemożność wykonywania ruchy np. nie ma niedowładu, ale nie może zapiąć guzika
agnozja wzrokowa
rozpocznij naukę
czyli patrzy, sle nie wie, co to jest, mimo, że nie ma zaburzeń wzrokowych
dysleksja
rozpocznij naukę
trudności z nauką czytania, z róźnicowaniem fonemów k-d, p-b
funkcje wykonawcze
rozpocznij naukę
wszystkie gunkcje potrzebne do wykonania zadania, czyli uwaga, podzielność uwagi, koncentracja, pamięć, planowanie
zaburzenia lewej półkuli
rozpocznij naukę
zaburzenia mowy
zaburzenia prawej pókuli
rozpocznij naukę
wesołkowatość, żarty nie na temat, myślenie bardzo wprost
udary lewostronne
rozpocznij naukę
afazje - dysfunkcje językowe - mówiony, pisanie (agrafia), czytanie (aleksja)
aleksja
rozpocznij naukę
problem z czytaniem
agrafia
rozpocznij naukę
problem z pisaniem
praksje
rozpocznij naukę
ruchy nastawione na jakiś cel
apraksje
rozpocznij naukę
zaburzenie wykonywania tuchu celowego
sieć spoczynkowa
rozpocznij naukę
„błądzenie w myślach”, myślenie o „niebieskich migdałach”
sieć istotności
rozpocznij naukę
grzbietowa przednia część zakrętu obręczy i przednia część wyspy
centralna sieć wykonawcza
rozpocznij naukę
tylna kora ciemieniowa oraz grzbietowo-boczna kora przedczołowa
sieć spoczynkowa
rozpocznij naukę
tylna część kory obręczy, przedklinek oraz brzuszno-przyśrodkowa kora przedczołowa
soeć istotności (funkcje)
rozpocznij naukę
jej zadaniem jest przekierowywanie zasbów uwagowych na najistotniejsze w danej chwili zadanie
centralna sieć wykonawcza (funkcje)
rozpocznij naukę
kierowanie uwagi na bodźce zewnętrzne w trakcie wysiłku poznawczego
ADHD
rozpocznij naukę
pomniejszona całkowita objętość mózgu
tensor dyfuzji DTI
rozpocznij naukę
obrazuje grubość i kierunek przebiegu włókien aksonalnych
afazja Broki) gdzie)
rozpocznij naukę
płat czołowy, dolny zakręt, wyspa, jądra podstawy
agazja ruchowa
rozpocznij naukę
płat ciemieniowy, zaburzenia mówienia
afazja czuciowa
rozpocznij naukę
zaburzenia rozumienia
afazja motoryczna
rozpocznij naukę
trudności w planowaniu wypowiedzi
afazja semantyczna
rozpocznij naukę
trudności w planowaniu wypowiedzi i nazywaniu, na pograniczu płata ciemieniowego, potylicznego i skroniowego półkuli dominującej
agnozja (ogólnie)
rozpocznij naukę
„pozbawienie wiedzy”, ślepota lub głuchota umysłowa, mózg przestaje tozumieć dostarczane mu informacje
apraksja wyobrażeniowa
rozpocznij naukę
zaburzenie kopiowania, uszkodzenie tylnej części płata ciemieniowego, chory w połowie wykonywania jakiejś złożonej czynności traci wyobrażenie, jak powinny wyglądać dalsze etapy
apraksja konstrukcyjna (gdzie)
rozpocznij naukę
drugorzędowa kora czuciowa/kora asocjacyjna ciemieniowa
diaschiza
rozpocznij naukę
nagła utrata funkcji części mózgu, dochodzi do uszkodzenia w danej półkuli i metabolizm w niej spada prawie do 0
penumbra
rozpocznij naukę
to otoczka strefy 0, jest dla komórek strefą podwyższonego ryzyka, bo przepływ krwi jest w tym miejscu niższy niż zwykle, ale wyższy niż w strefie 0
reperfuzja
rozpocznij naukę
to przywrócenie przepływu krwi w niedokrwionym narządzie np. za pomocą trombolizy mechanicznej
terapia wymuszoną koniecznością
rozpocznij naukę
unieruchomienie ręki zdrowej i pacjent trenuje w ten sposób półkulę, gdzie jest niski metabolizm. Regularne powtarzanie trudnej czynności powiduje powiększenie korowej reprezentacji ćwiczonej części ciała
pierwszorzędowe
rozpocznij naukę
(projekcyjne), najbardziej podstawowe
pierwszorzędowa kora ruchowa
rozpocznij naukę
odpowiada za wykonanie ruchu, ma organizację somatotopową
drugorzędowe
rozpocznij naukę
(projekcyjno-asocjacyjne), one łączą coś w całość, np. osoba nie umie rozpoznać słowa jako kot (nie tozpoznała go słuchowo), ona odbiera dźwięki mowy, ale ich nie składa, bo nie tozumie, co to słowo znaczy
drugorzędowa kora ruchowa
rozpocznij naukę
(kora przedruchowa), odpowiada za planowanie ruchu
TSM przezczaszkowa stymulacja magnetyczna
rozpocznij naukę
zmienia się funkcjonalność mózgu nietrwale
aprozodia emocjonalna
rozpocznij naukę
trudności w interpretacji emocjonalnej intonacji wypowiedzi innych osób
jednostronne uszkodzenie pierwszorzędowej kory wzrokowej
rozpocznij naukę
powoduje częściową utratę wzroku
opóźnienia w ADHD
rozpocznij naukę
dotyczą obszaru kory czołowej
test rysowania zegara
rozpocznij naukę
zaburzona sekwencja cyfr
choroba Alzheimera
rozpocznij naukę
splątki neurofibrylarne wewnątrzkomórkowo i złogi amyloidu zewnątrzkomórkowo
dysfunkcja systemu wielkokomórkowego
rozpocznij naukę
w dysleksji
sieć istotności
rozpocznij naukę
grzbietowa przednia część zakrętu obręczy i przednia część wyspy
centralna sieć wykonawcza
rozpocznij naukę
tylna kora
sieć spoczynkowa
rozpocznij naukę
tylna część kory obręczy, przedklinek oraz brzuszno-przyśrodkowa kora przedczoło
sieć istotności
rozpocznij naukę
jej zadaniem jest przekierowywanie zasbów uwagowych na najistotniejsze w danej c
centralna sieć wykonawcza
rozpocznij naukę
kierowanie uwagi na bodźce zewnętrzne w trakcie wysiłku poznawczego
apraksja wyobrażeniowa
rozpocznij naukę
drugorzędowa kora czuciowa/kora asocjacyjna ciemieniowa
pierwszorzędowa kora ruchowa
rozpocznij naukę
niedowład połowiczny jednostronny
apraksja ruchowa
rozpocznij naukę
po stronie przeciwnej do uszkodzenia, uszkodzenie okolicy przedruchowej płata czołowego półkuli dominującej, chory nie może pisać, uczesać się, zapiąć guzika
neglect
rozpocznij naukę
zaburzenie uwagowe (nie percepcyjne)
neglect
rozpocznij naukę
tylna część płata ciemieniowego
apraksja mowy
rozpocznij naukę
niemożność programowania w mózgu ruchów wymaganych przy mowie (skoordynowaniem ruchów mięśni twarzy, języka, gardła itd)
choroba Alzheimera (które struktury najpierw)
rozpocznij naukę
zakręt obręczy, płaty czołowe

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.