Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
poezja patriotyczna zagrzewająca do walki w obronie ojczyzny, propagująca bezkompromisowy heroizm mówiąca czyny wielkich bohaterów rozbudzająca emocje patriotyczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postawa pełna gotowości oddania życia dla dobra ojczyzny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
umiłowanie mądrości. Filozofia jest dziedziną ludzkiej myśli poświęconą sprawom ogólnym takim jak np. istnienie i poznawanie świata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To narracyjna opowieść przedstawiająca i organizująca wierzenia danej społeczności przede wszystkim archaiczne, dotyczy zwłaszcza tego co było na początku opowiada o powstaniu świata, bogów, ludzi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
teogoniczne(o bogach), kosmogoniczne (o powstaniu świata i porządku natury) antropogeniczne (o powstaniu czlowieka) genealogiczne (o pochodzeniu zbiorowości społecznych, powstaniu rodow)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poznawcza sakralna i światopoglądowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
alegoria, metafora i symbol
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to jest stały obraz lub motyw powtarzający się w literaturze na przestrzeni wieków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podniosle, uroczyste przedstawienie rzeczywistości stosowane w opisie zjawisk ważnych monumentalnych lub bohaterskich
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jeden z głównych gatunków epiki obejmujący rozbudowaną formę zazwyczaj wierszowaną. Ukazujący dzieje mitycznych, legendarnych lub historycznych bohaterów na tle wydarzeń dla danej społeczności ludowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
inwokacja, fabuła(epizodyczna), paraleizm dwóch płaszczyzn fabularnych(realistyczna, fantastyczna), uosobienie bogów, podział na pieśni, narrator obiektywny i wszechwiedzacy, heksametr (Wers składający się z 6 stóp rytmicznych)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Odyseja- epos przygodowy, Illiada- epos patriotyczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cały początek tragedii, śpiewano dytyramby(wiosna), Tragicy: Ajschylos, Sofokles, Eurypides
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
daly początek komedii, śpiewano pieśni, Komicy: Arystofanes
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jeden z gatunków dramatycznych powstały w Starożytności obejmuje utwory których motorem akcji jest nieprzezwyciezony konflikt między dazeniami wybitnej jednostki A siłami wyższymi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sytuacja w której bohater musi dokonać wyboru miedzy dwoma rozwnorzednymi ale przeciwstawnymi racjami. Każda decyzja jaka podejmie będzie miała negatywne skutki, kategoria estetyczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
istota tragedii jest to właśnie istnienie dwóch równorzędnych ale przeciwstawnymi racji pomiędzy którymi nie sposob dokonac wyboru
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieszczęśliwe zgłaszanie bohatera które polega na zderzeniu rzeczywistej sytuacji bohatera z tym co wie on na własny temat
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oczyszczenie(że złych emocji, win)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nasladowanie rzeczywistosci
|
|
|
Zasady tragedii antycznej rozpocznij naukę
|
|
Zasada 3 jednosci (miejsca, czasu, akcji) Zasada decorum- odpowiednosc stylu do treści pociąga za sobą jedność estetyk Zasada nieukazywania bezpośrednio scen krwawych ...... Zasada niezmiennosci charakteru
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dwoiste prawo, panstwo jednostka, prawda rozumu i prawda uczucia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
syn Jokasty i Lajosa, mąż Jokasty, ojciec Antygony Ismeny, Polinejkesa i Eteoklesa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
inaczej: śmieszność to właściwość sytuacji wypowiedzi lub postaci rodzaje: postaci sytuacyjny slowny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przestrzeganie i wartościowanie świata z wąskiej perspektywy własnej kultury etnicznej czy narodowej (wszystko co inne gorsze i groźne)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
W refleksji kulturowej to ktoś kto z różnych powodów religijnych, narodowych, rasowych, seksualnych, nie przystaje do powszechnie uznawanej, zakorzenionej w tradycji normy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Najwybitniejszy poeta liryczny Starożytnego Rzymu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pogląd ktory dążył do odczuwania przyjemności, życie epikurejczykow na tym głównie polegalo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pogląd w którym ludzie uważali że szczęście może osiągnąć człowiek żyjący w zgodzie z rozumem i z własną naturą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzaj metafory, polega na nadaniu przedmiotom lub zjawiskom nieożywionym cech istot żywych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwotny, będący składnikiem zbiorowych wyobrażeń o świecie, wzorzec postawy, odgrywanie roli, jakiegoś zawodu, typu osobowości, lub emocjonalnie nacechowanego miejsca
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oznacza, stawiam sobie pomnik" co w twórczości Horacego mówiło o niesmiertelnosci jego poezji jak i jego samego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
alegoria zagrożonej ojczyzny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ktoś podstępnie wprowadzony do jakiegoś środowiska działający na jego szkode
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
meczarnia z powodu pożądania czegos
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sposób wybrniecia z zawilej sytuacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
głos czarujący uwodzicielski prowadzący do czegoś złego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
praca ciężka i bezcelowa, z góry skazana na niepowodzenie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wykonana z wawrzynu laska heroldów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
był atrybutem Dionizosa- patrona plodnosci ziemi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
symbol sprawiedliwości, bezstronności i rządów prawa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
(wawrzyn) był atrybutem Apollina
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kwiat miłości, atrybut Afrodyty i Erosa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
atrybut Demeter symbolizowal obfitość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zajmował uprzywilejowane miejsce w symbolice antycznej. Biale konie- pęd ku ideałowi, czarne konie- złe rządzę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
symbolizowal potęgę triumf
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
symbolizowal dumę przepych i strojnosc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
symbolizowaly zwodnicze piekno lub niebezpieczna pokuse zdobycia wladzy
|
|
|