Podstawy pedagogiki

 0    52 fiszki    wercianowak1
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
paidagogos wywodzi się od...(2 słowa)
rozpocznij naukę
1) paidos-chłopiec, dziecko; 2) agos-prowadzący
2 zadania paidagogos'a
rozpocznij naukę
1) nauka czytania, pisania, recytowania 2) wpajanie zasad moralnych
pedagogike techne
rozpocznij naukę
technika prowadzenia
dzieło wychowania zależy od (3)
rozpocznij naukę
1) talentu (bo to sztuka); 2)warsztatu/wyćwiczenia umiejętności praktycznych; 3) wiedzy naukowej na temat człowieka, jego rozwoju i możliwych kierunków i modeli postępowania
omów ewolucję pedagogiki
rozpocznij naukę
pedagogija: a) pedagogike techne>pedagogika; b) Paidagogija>pedagogia(praktyka)
wiedza naukowa to
rozpocznij naukę
obszar przekonań głoszonych i udowadnianych przez naukowców i w danej społeczności uznanych za normatywne(ujęte w normie)
pedagogika jako sztuka sztuk
rozpocznij naukę
twórcze oddziaływanie na dzieci/młodzież
pedagogika jako technika pedagogiczna
rozpocznij naukę
rutynowe naśladowanie wzorców postępowania z dziećmi/młodzieżą
ewolucja ideałów racjonalnych (3)
rozpocznij naukę
1) racjonalność premoderniatyczna-wiedza magiczno-religijna 2) racjonalność modernistyczna- wiedza mechanistyczno-redukcjonistyczna 3) racjonalność współczesna- ponowoczesne wątpliwości
ojciec pedagogiki
rozpocznij naukę
Johan Fridrich Herbart
Johan Fridrich Herbart-przedmiot badań
rozpocznij naukę
cele wychowania i metody wychowawcze
Wilhelm Rein badał...
rozpocznij naukę
proces kształcenia
Truiskon Ziller był...
rozpocznij naukę
pierwszym przewodniczącym stowarzyszenia Pedagogiki Naukowej
pedagogika eksperymentalna
rozpocznij naukę
koniec XIX w. Wilhelm Wundt stosując eksperymenty psychologiczne chciał ustalić najlepsze rozwiązania w dziedzinie wychowania
pedagogika normatywna
rozpocznij naukę
początek XX w. cel wychowania? wartości: dobro, piękno, prawda i świętość
pedagogika teoretyczna
rozpocznij naukę
po 2 Wojnie Światowej pedagogika dążyła do zbudowania syntetycznej i spójnej teorii wychowania
pedagogika jako nauka(4 cechy)
rozpocznij naukę
-wlasny przedmiot badan; -pojęcia pedagogiczne; -metody badań pedagogicznych; -teorie opisujące i wyjaśniające aktywność wychowawczą człowieka
geneza pedagogiki
rozpocznij naukę
paidagogos(gr. prowadzenie chłopca) jako nauka powstała w XIX w. jej ojcem Herbart. oddzielił pedagogikę od filozofii, ustanawiając ją autonom. dziedziną opartą na 2 naukach: etyce filozoficznej (wyznaczanie celu wychowania) i psychologii(środki dążenia).
perspektywy przemocy w szkole (3)
rozpocznij naukę
-osobista-bezpośrednia; -strukturalna; -symboliczna
problem przemocy jawnej
rozpocznij naukę
ok. 3/4 uczniow w klasach (gimn/podst) ma do czynienie z przemocą fiz. ponad 8% uczniów to ofiary; zwiększa się forma i drastyczność
przemoc może być (2)
rozpocznij naukę
jawna/ukryta
przemoc to
rozpocznij naukę
użycie siły +zamach na społecznie akceptowane dobro
przemoc symboliczna
rozpocznij naukę
1) narzucone normy zachowań w różnych sytuacjach; 2) standardy w które wierzymy (idee)
przemoc strukturalna
rozpocznij naukę
w strukturze edukacji przesiąkniętej rywalizacją o pozycję, niszczeniem słabszych
klimat to
rozpocznij naukę
subiektywna reprezentacja tego, co dzieje się wewnątrz zbiorowości
dzieci potrzebują (też w szkole; 2)
rozpocznij naukę
-jasnych reguł, -oddanych i dzielnych wychowawców
codzienność szkoły składa się z 3 części
rozpocznij naukę
władza, ocenianie i tłok
codzienność szkoły pokazywana jako "naturalna" jest...
rozpocznij naukę
przesiąknięta przymusem i opresyjna
przymus w szkole to
rozpocznij naukę
sztuczne stymulowanie do trudów nauki
ukryty program szkoły to
rozpocznij naukę
(pozadydaktyczne a) wychowawczo ważne konsekwencje chodzenia do szkoły
skutki ukrytrgo programu(4)
rozpocznij naukę
-radzenie sobie ze stresem, -układy z władzą, -czekanie, -oddzielać uczucia i działania
skutki przemocy ukrytej(2)
rozpocznij naukę
-brak szkoły 'równych szans', -nowy system społeczny-niesprawiedliwy
3 podejścia w szkolnictwie
rozpocznij naukę
1tradycyjne/konserwatywne 2romantyczne i liberalne 3krytyczne
podejście tradycyjne/konserwatywne
rozpocznij naukę
unowocześnić i ulepszyć program nauczania, metody
podejście romantyczne i liberalne
rozpocznij naukę
uczeń-autonomiczny podmiot, edukacja dostosowana do potrzeb dziecka, usuwanie przymusu, wspieranie aktywności własnej dziecka
podejście krytyczne
rozpocznij naukę
wyzwolić szkołe od przymusu władz, zdemaskować ukrytą przemoc, szkoła daje szanse wszystkim(indywidualizm) i może zmienić świat
2 poł. XX w. uczyć (2)
rozpocznij naukę
wszystkich i tego, co potrzebne
celem wychowania
rozpocznij naukę
jest optymalny rozwój jednostki
wolność to
rozpocznij naukę
brak przymusu, realizacja własnych potrzeb
szczęście
rozpocznij naukę
życie zgodne z naturą
wychowanie w przymusie (co robi?)
rozpocznij naukę
zniewala naturę dziecka
2 funkcje szkoły
rozpocznij naukę
emancypacyjne i adaptacyjne
pedagogika emancypacyjna
rozpocznij naukę
A.S. Neill
dziś edukacja w swobodzie (3)
rozpocznij naukę
1wyrównywanie szans edukacyjnych i indywidualizacja 2szkoła naturalnie i łagodnie łagodzi konflikty, 3dostosowana do potrzeb i możliwości uczniów
szkoły demokratyczne cechuje (4) zgodnie z myślą A.S. Neill'a
rozpocznij naukę
dobrowolność, współdecydowanie, indywidualizacja i (zazwyczaj) kameralność
człowiek(idea swobody)
rozpocznij naukę
to indywiduum sutonomiczne. społeczeństwo jest mu potrzebne tylko jeśli pomaga w w lepszej realizacji jego potrzeb
psychologia humanistyczna o człowieku jako
rozpocznij naukę
istocie samorealizującej się(potrzeby niższego, później wyższego rzędu)
przemoc a agresja
rozpocznij naukę
przemoc przewaga siły u sprawcy w przemocy, równowaga sił w agresji
język pedagogiki-wychowanie
rozpocznij naukę
-świadome i celowe działanie pedagogiczne>celem osiągnięcie korzystnych zmian rozwojowych w osobowości wychowanka
język pedagogiki wiodące pojęcia
rozpocznij naukę
wychowanie i kształcenie, edukacja; edukacja>wychowanie>kształcenie
język pedagogiki-kształcenie
rozpocznij naukę
-proces wspomagania uczącej się jednostki w poznawaniu świata i samej siebie
język pedagogiki-edukacja
rozpocznij naukę
celowe i niecelowe oddziaływania pozwalające pozyskać wiedzę i zdolności życiowe

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.