Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
mechanizm koordynujący zachowania nabywców i sprzedawców uczestniczących w procesie wymiany dóbr i usług
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kto, co, ile i dla kogo produkować
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
koszt wytworzenia, godna zapłata, użyteczność, popyt
|
|
|
podział rynków na typy wg przedmiotu obrotu rozpocznij naukę
|
|
rynek czynników produkcji; rynek dóbr i usług konsumpcyjnych
|
|
|
podział rynków na typy wg siły uczestnika rozpocznij naukę
|
|
rynek nabywcy; rynek sprzedawcy
|
|
|
podział rynków na typy wg zasięgu geograficznego rozpocznij naukę
|
|
lokalne; regionalne; krajowe; światowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wycena dóbr; źródło informacji o relacjach cen; ułatwia racjonalne wykorzystanie zasobów; weryfikuje społeczną przydatność produkcji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ilość dobra, jaką nabywcy są gotowi kupić przy różnym poziomie ceny (przy danej cenie - wielkość zapotrzebowania)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ilość dobra, jaką sprzedawcy są gotowi zaoferować przy próżnym poziomie ceny (przy danej cenie - ilość oferowana)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cena, przy której wielkość zapotrzebowania jest równa ilości oferowanej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
czynniki powodujące przesunięcie krzywej popytu rozpocznij naukę
|
|
ceny innych dóbr (komplementarnych, substytucyjnych); dochody konsumentów (dobra normalne, dobra niższego rzędu); gusty i preferencje (np. moda); sytuacja demograficzna (wiek, płeć, stan cywilny); pora roku
|
|
|
czynniki powodujące przesunięcie krzywej podaży rozpocznij naukę
|
|
dostępna technika (np. czas transportu, chłodnie); koszty produkcji (np. płace, surowce, urządzenia); interwencja państwa (np. przepisy BHP, instalowanie klimatyzatorów spalin)
|
|
|
co reaguje szybciej: popyt czy podaż rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
z czego wynikają różnice między podażą a wielkością produkcji rozpocznij naukę
|
|
konieczność gromadzenia zapasów; straty podczas przechowywania lub transportu; istnienie spożycia naturalnego; istnienie wymiany międzynarodowej
|
|
|
reakcja podaży na zmiany w otoczeniu w zależności od okresu rozpocznij naukę
|
|
w okresie ultrakrótkim podaż jest stała; w okresie krótkim można lepiej dostosować obecny potencjał wytwórczy; w okresie długim można zwiększyć potencjał wytwórczy dzięki inwestycjom
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
agregacyjna, informacyjna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
umożliwia sumowanie oraz porównywanie różnych dóbr, nieporównywalnych w żaden inny sposób
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmiany cen -> stopień pożądania dobra; ceny czynników produkcji -> obliczenie kosztów produkcji różnymi metodami i wybór najtańszej; porównanie kosztu jednostkowego produktu z ceną, jaką gotowi są zapłacić konsumenci -> decyzje dot. produkcji dobra
|
|
|
elastyczność cenowa popytu rozpocznij naukę
|
|
stosunek względny zmiany zapotrzebowania na dane dobro do względnej zmiany jego ceny: Ex=((popyt2-popyt1)/popyt1)/((cena2-cena1)/cena1)
|
|
|
elastyczność cenowa popytu rozpocznij naukę
|
|
Ex<-1 popyt elastyczny; Ex=-1 popyt neutralnie elastyczny; 0>Ex>-1 popyt nieelastyczny (mało elastyczny); Ex=0 popyt sztywny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ex<-1; procentowa zmiana popytu jest większa niż procentowa zmiana ceny
|
|
|
popyt neutralnie elastyczny rozpocznij naukę
|
|
Ex=-1; siła reakcji popytu jest równa sile bodźca
|
|
|
popyt nieelastyczny (mało elastyczny rozpocznij naukę
|
|
-1<Ex<0; procentowa zmiana popytu jest mniejsza niż procentowa zmiana ceny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ex=0; brak zmiany popytu przy zmianie ceny
|
|
|
skutki zmiany cen przy wysokiej elastyczności popytu rozpocznij naukę
|
|
obniżka ceny - zwiększenie utargu; podniesienie ceny - zmniejszenie utargu
|
|
|
od czego zależy elastyczność cenowa popytu rozpocznij naukę
|
|
łatwości zastąpienia tego dobra innymi w krótkim lub długim okresie; niezbędności danego dobra; szerokiej lub wąskiej kategorii dóbr
|
|
|
elastyczność dochodowa popytu rozpocznij naukę
|
|
stosunek względnej zmiany rozmiarów popytu; Ex=((popyt2-popyt1)/popyt1)/((dochód2-dochód1)/dochód1)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wraz ze wzrostem dochodów udział wydatków na żywność maleje
|
|
|
w miarę wzrostu dochodów, konsument wydaje: rozpocznij naukę
|
|
relatywnie coraz mniej na dobra podstawowe (np. żywność); relatywnie coraz więcej na dobra luksusowe (np. podróże i ochronę zdrowia); podobną część budżetu na odzież i mieszkanie
|
|
|