Metro 2

 0    32 fiszki    maciejsamborski0
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie Odpowiedź
Klasa dokładności
rozpocznij naukę
klasa przyrządów pomiarowych, które spełniają określone wymagania metrologiczne dotyczące utrzymywania określonych błędów w określonych granicach
Błąd podstawowy
rozpocznij naukę
błąd przyrządu pomiarowego znajdującymi się w warunkach odniesienia
Warunki odniesienia
rozpocznij naukę
zbiór wartości lub zakresów wartości wielkości wpływających, dla których są określone wartości dopuszczalnych błędów przyrządu pomiarowego
Wartość wpływająca
rozpocznij naukę
wielkość, na ogół zewnętrzna w stosunku do przyrządu pomiarowego, która może wpływać na jego właściwości
Błąd dodatkowy
rozpocznij naukę
błąd przyrządu pomiarowego powstający w wyniku zmiany wartości wielkości wpływającej w minimalnym zakresie użytkowania
Nominalny zakres użytkowania
rozpocznij naukę
określony zakres wartości przewidziany dla wielkości wpływającej, w którym błąd dodatkowy nie przekroczy określonej granicy nie większej niż 100% wskaźnika klasy dokładności
Przyrząd pomiarowy
rozpocznij naukę
urządzenie służące do wykonywania pomiarów, użyte indywidualnie lub w połączeniu z jednym lub więcej urządzeniami dodatkowymi
Klasa dokładności
rozpocznij naukę
klasa przyrządów pomiarowych, które spełniają określone wymagania metrologiczne dotyczące utrzymywania określonych błędów w określonych granicach
Błąd podstawowy
rozpocznij naukę
błąd przyrządu pomiarowego znajdującymi się w warunkach odniesienia
Warunki odniesienia
rozpocznij naukę
zbiór wartości lub zakresów wartości wielkości wpływających, dla których są określone wartości dopuszczalnych błędów przyrządu pomiarowego
Wartość wpływająca
rozpocznij naukę
wielkość, na ogół zewnętrzna w stosunku do przyrządu pomiarowego, która może wpływać na jego właściwości
Błąd dodatkowy
rozpocznij naukę
błąd przyrządu pomiarowego powstający w wyniku zmiany wartości wielkości wpływającej w minimalnym zakresie użytkowania
Nominalny zakres użytkowania
rozpocznij naukę
określony zakres wartości przewidziany dla wielkości wpływającej, w którym błąd dodatkowy nie przekroczy określonej granicy nie większej niż 100% wskaźnika klasy dokładności
Przyrząd pomiarowy
rozpocznij naukę
urządzenie służące do wykonywania pomiarów, użyte indywidualnie lub w połączeniu z jednym lub więcej urządzeniami dodatkowymi
Przyrząd pomiarowy wskazujący
rozpocznij naukę
przyrząd pomiarowy dający sygnał wyjściowy niosący informacje o wartości wielkości (np. barometr)
Przetwornik pomiarowy
rozpocznij naukę
urządzenie używane w pomiarach, które daje wielkości wyjściowe pozostającą w określonej zależności od wartości wyjściowej
Czujnik (sensor)
rozpocznij naukę
element układu pomiarowego, na który bezpośrednio oddziałowywuje zjawisko, ciało lub substancja która ma być zmierzona
Detektor
rozpocznij naukę
Urządzenie lub substancja która wskazuje obecność zjawiska ciała lub substancji
Układ pomiarowy
rozpocznij naukę
zbiór obejmujący jeden lub więcej przyrządów pomiarowych a często inne urządzenia połączone i przystosowane do generowania wartości wielkości zmierzonej
Miara materialna
rozpocznij naukę
przyrząd pomiarowy odtwarzający lub dostarczający w czasie jego używania wielkości jednego lub wielu rodzajów
Wzorzec miary
rozpocznij naukę
urządzenie przeznaczone do odtwarzania lub dostarczania jednej lub więcej znanych wartości danej wielkości fizycznej podczas jego stosowania
Metoda pomiarowa
rozpocznij naukę
ogólny opis logicznego uporządkowania działań wykonywanych przy pomiarze
Met. Pomiaru bezpośredniego
rozpocznij naukę
wartość wielkości mierzonej otrzymuje się bez potrzeby wykonywania obliczeń np. pomiar masy wagą uchylną
Met. Pomiaru pośredniego
rozpocznij naukę
wartość wielkości mierzonej otrzymuje się pośrednio z pomiarów bezpośrednich innych wielkości związanych znaną zależnością
Met. Pomiaru złożonego
rozpocznij naukę
liczbę wielkości mierzy się bezpośrednio lub pośrednio, a z układu równań wyznacza się wartość wielkości mierzonej
Metoda podstawowa
rozpocznij naukę
wartość wielkości mierzonej wyznacza się za pośrednictwem jej wzoru np. pole prostokąta z długości i szerokości
Metoda porównawcza
rozpocznij naukę
porównuje się nieznaną wartość ze znaną wartością wzorcową tej samej wielkości np. waga szalkowa
Metoda odchyłowa
rozpocznij naukę
metoda ta polega na wskazywaniu miejsca które należy przyporządkować wielkości mierzonej w uporządkowanym zbiorze wartości danej wielkości np. zbiór kresek. Należy przypisać liczbę do danego położenia ruchomej wskazówki przyrządu
Metoda różnicowa
rozpocznij naukę
od wielkości mierzonej odejmuje się znaną wielkość wzorcową. Różnicę tą mierzy się metodą odchyłową (Dokładniejszy pomiar im mniejsza różnica) np. waga szalkowa
Metoda koincydencyjna
rozpocznij naukę
wyznacza się małą różnicę pomiędzy wartością wielkości mierzonej i porównywaną z nią wartością wielkości wzorcu tego samego rodzaju
Metoda kompensacyjna
rozpocznij naukę
w procesie pomiaru wielkość wzorcowa przeciwdziała wielkości mierzonej i kompensuje jej fizyczne odziaływanie. Następuje bezpośrednie porównanie wielkości mierzonej z wzorową i wzajemne skompensowanie
Błąd systematyczny
rozpocznij naukę
to składowa całkowitego błędu która w procesie pomiaru tej samej wartości wielkości pozostaje stala lub zmienia się w sposób dający się przewidzieć.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.