rozwojówka

 0    192 fiszki    guest1772400
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
psychologia biegu życia
rozpocznij naukę
dział psychologii obejmujący badania zjawisk rozwojowych w trakcie całego cyklu życiowego, od poczęcia do śmierci (ADAPTACJA)
Rozwój według Dąbrowskiego
rozpocznij naukę
szereg procesów o charakterze dezintegracyjnym i integracyjnym
Dezintegracja
rozpocznij naukę
rozpadanie się całości na cz. składowe; przetwarzanie jednych struktur osobowości w drugie; brak harmonii
integracja
rozpocznij naukę
scalanie się cech osobowości; tworzenie całości z części
charakterystyczna właściwość człowieka
rozpocznij naukę
naturalna tendencja do rozwoju
poziomy rozwoju - Dąbrowski
rozpocznij naukę
1. integracja pierwotna 2. Dezintegracja 3. Integracja wtórna
esencja indywidualna
rozpocznij naukę
inwywidualne właściwości istotne: - talenty i umiejętności -więzi przyjaźni i miłości -świadomość naszego rozwoju i poczucie tożsamości podmiotowej
esencja społeczna
rozpocznij naukę
społeczne właściwości istotne: -empatia -świadomość społeczna -autentyczność -odpowiedzialność
Rozwój jest drogą
rozpocznij naukę
do „egzystencji poprzez esencję”
zdrowie psychiczne - Dąbrowski
rozpocznij naukę
zdolość do rozwoju wew. w kierunku wszechstronnego rozumienia, przeżywania, odkrywania i tworzenia coraz wyższej hierarchii rzeczywistości i wartości aż do konkret. ideału indywid. i społ. poprzez procesy dezintegracji pozyt. i cząstkowej integr. wtórn
rodzaje przystosowania (Sujak)
rozpocznij naukę
bierne; aktywne; twórcze; patologiczne
źródła zainteresowania rozwojem w okrecie dorosłości?
rozpocznij naukę
1. ludzie żyją dłużej 2. Charakterystyka naszych czasów (rozwój technologii itp) 3. Rozwój i stosowanie nowych metod badania rozwoju
Rozwój psychiczny - C. Jung
rozpocznij naukę
ciąg zmian organizacji struktur psychiki
wyznacznik rozwoju - C. Jung
rozpocznij naukę
cele i dążenia jednostki
efekt rozwoju - C. Jung
rozpocznij naukę
niepowtarzalna całość
4 Etapy rozwoju według C. Junga
rozpocznij naukę
1. dzieciństwo 2. wczesna dorosłość 3. wiek średni 4. wiek starczy
czym charakteryzuje się 1 okres życia - C. Jung
rozpocznij naukę
- zewnętrzną ekspancją - wzrostem ego i umiejętności potrzebnych do działania w świecie zew.
Co zachodzi w 2 okresie życia - C. Jung
rozpocznij naukę
- proces indywiduacji
z czym wiąże się indywiduacja?
rozpocznij naukę
-osiągnięciem zaspokojenia potrzeb biol. -opanowaniem wartości kulturo., norm społ. -ukształtowaniem postawy wobec siebie i świata
do czego prowadzi indywiduacja?
rozpocznij naukę
do odnalezienia sensu życia i wypracowania indywidualnego wzorca życia; jednostka staje się kreatorem siebie
Co umożliwia rozwój - Ch. Buhler
rozpocznij naukę
warunki, które pozwalają na adaptację (rozwój ego) oraz na rozwinięcie nadziei, ciekawósci, świadomości, celowości, twórczości, tożsamości i poczucia sensu życia (rozwój self)
4 tendencje zaangażowane w proces integracji self - Ch. Buhler
rozpocznij naukę
1. zaspokajanie potrzeb 2. samoograniczająca adaptacja 3. kreatywna ekspansja 4. utrzymanie wew. porządku
samoograniczająca adaptacja - Ch. Buhler
rozpocznij naukę
przystosowanie się do otoczenia oraz uzyskanie poczucia bezpieczeństwa w świecie; pragnienie przynależności i uczesticzenie w społeczności
kreatywna ekspansja - Ch. Buhler
rozpocznij naukę
dążenie do bycia produktywnym, użytecznym; pragnienie panowania nad środowiskiem, uzyskania autorytetu
Rozwój według Ch. Buhler
rozpocznij naukę
zmiany self: ważne cele i projekty oraz znaczące relacje z innymi ludźmi
Stadia rozwoju człowieka według Ch. Buhler (5)
rozpocznij naukę
1. progresywne dorastanie 2. generacyjne wzrastanie 3. faza środkowa życia 4. okres przejściowy 5. okres regresji
co jest podstawową tendencją rozwojową w dzieciństwie? - Ch. Buhler
rozpocznij naukę
wczesne - samoograniczająca adaptacja; późne- samoograniczająca adaptacja i kreatywna ekspansja
Co decyduje o dojrzałości szkolnej? -Ch. Buhler
rozpocznij naukę
operowanie symbolami, koncentracja uwagi, zdolność do intencjonalnego działania
Klasyfikacja zabaw według Ch. Buhler
rozpocznij naukę
-fikcyjne -funkcjonalne -receptywne -konstrukcyjne
Co dominuje w generacyjnym wzrastaniu?
rozpocznij naukę
kreatywna ekspansja
Ch. Buhler ukazała życie człowieka na 3 zazębiających się planach:
rozpocznij naukę
1. biologiczno-behawiorystycznym 2. przeżyciowym 3. osiągnieć
Typologia dróg życiowych ze względu na okres wystąpienia największych osiągnięć -Ch. Buhler
rozpocznij naukę
- kulminacja wczesna - późna -środkowa -przez całe życie
punkt szczytowy - Ch. Buhler
rozpocznij naukę
najwybitniejsze dzieło; poczucie, że jest się u szczytu formy; okres najbardziej ekspansywnego życia; okres, w którym wygląda się najlepiej
Od czego zależy udane życie - Ch. Buhler
rozpocznij naukę
1. stosunku aspiracji do danych faktcznych 2. równowagi między potrzebami a zadaniami
Rozwój - Havighurst
rozpocznij naukę
realizacja sekwencji zadań, oczekiwana przez środowisko społeczne; zadania rozwojowe są między indywidualnymi potrzebami a społecznym oczekiwaniem
Źródła celów rozwojowych - Havighurst
rozpocznij naukę
- fizyczne dojrzewanie organizmu - wpływ kultury (oczekiwania społ.) - wartóści i aspiracje jednostki (indywidualne dążenia)
o czym świadczy podjęcie i zrealizowanie przez jednostkę sadań w każdym okresie życia?
rozpocznij naukę
o punktualniści i normatywności rozwoju
Model rozwoju Havighursta należy do:
rozpocznij naukę
cyklicznych; rozwoj jest to szereg zmian cyklicznych wyznaczonych przez zadania przypisane kolejnym etapom życia
Stadia rozwoju (6) - Havighusrt
rozpocznij naukę
1. niemowlęctwio i wczesne dzieciństwo 2. średnie dzieciństwo 3. adolescencja 4. wczesna dorosłość 5. wiek średni 6. późna dojrzałość
kryzys - E. Erikson
rozpocznij naukę
wynik interakcji między biologicznym planem rozwoju a środowiskiem kulturowym
co jest podstawową częścią psychiki według E. Eriksona?
rozpocznij naukę
ego
Co określa plan epigenetyczny?
rozpocznij naukę
właściwy czas, kierunek i sposoby rozwoju poszczególnych procesów i struktur psychiki aż do ukształtowania się całościowej struktury. Każda część osobowości istnieje jako preforma (potencjalnie).
niepomyśle rozwiązanie kryzysu może (E. Erikson)
rozpocznij naukę
zmacniać adaptacyjne siły jednostki (kształtuje się niespecyficzna odporność na trudności)
Czym owocuje rozwiązanie kryzysu? E. Erikson
rozpocznij naukę
wykształceniej nowej siły witalnej; Ego zostaje wyposażone w nową specyficzną jakość - CNOTĘ, która stanowi podstawę orientacji w otoczeniu, jest źródłem nowych strategii radzienia sobie w życiu
Co to jest Self według E. Eriksona?
rozpocznij naukę
werbalne zapewnienie, według którego czuję, że jestem centrum świadomości, posiadam koherentną tożsamość, poczucie władania rozsądkiem; czuję i myślę
Selves (E. Erikson):
rozpocznij naukę
obrazy siebie w różnych sytuacjach, które budują całościowe self
Etapy rozwoju psychospołecznego według E. Eriksona (8)
rozpocznij naukę
1. Niemowlęctwo 2. Dzieciństwo 3. Wiek zabawy 4. Wiek szkolny 5. Wczesna adolescencja 6. Wczesna dorosłość 7. Średnia dorosłość 8. Późna dorosłość
Kryzys i cnota w 1. Niemowlęctwie:
rozpocznij naukę
kryzys: zaufanie - nieufność; cnota: nadzieja
Kryzys i cnota w 2. Dzieciństwie:
rozpocznij naukę
kryzys: autonomia - wstyd i wątpliwości; cnota: wola
kryzys i cnota w 3. Wieku zabawy:
rozpocznij naukę
kryzys: inicjatywa - poczucie winy; cnota: przedsiębiorczość
Kryzys i cnota w 4. Wieku szkolnychm:
rozpocznij naukę
kryzys: pracowitość, przediębiorczość - poczucie niższości; cnota: kompetencje
kryzys i cnota w 5. Wczesnej adolescencji i późnej adolescencji:
rozpocznij naukę
kryzys: tożsamość indywidualna - dyfuzja ról, tożsamość grupowa - alienacja; cnota: wierność
kryzys i cnota w 6. Wczesnej dorosłości:
rozpocznij naukę
kryzys: intymność - izolacja; cnota: miłość
kryzys i cnota w 7. Średniej dorosłości:
rozpocznij naukę
kryzys: produktywność - stagnacja; cnota: troska
kryzys i cnota w 8. Późnej dorosłości:
rozpocznij naukę
kryzys: integralność - desperacja i rozpacz; cnota: mądrość życiowa
wchodzenie w dorosłość - Arnett
rozpocznij naukę
faza łącząca adolescencję z wczesną dorosłością; okres przechodzenia od okresu dorastania do okresy wczesnej dorosłości; okres bycia pomiędzy; niestabilny i intensywny; pełen poszukiwań, porażek, przeżywany samotnie
Zmiany społeczne prowadzące do wyodrębnienia się fazy „wchodzenie w dorosłość” - Arnett
rozpocznij naukę
1) późniejsze zawieranie małżeństwa i późne rodzicielstwo 2) dłuższa i bardziej wszechstronna edukacja 3) kontrola urodzin 4) akceptacja przedmałżeńskiego seksu i związku o charakterze konkubinatu
moratorium psychospołeczne - E. Erikson
rozpocznij naukę
daje przyzwolenie młodym ludziom do eksperymentowania w zakresie różnych ról, bez konieczności podejmowania zobowiązań
Faza nowicjusza - Levinson
rozpocznij naukę
podstawowym zadaniem rozwojowym jest wejście w świat dorosłych oraz zbudowanie stabilnej struktury życia
Atrybuty dorosłości - dziedziny (Arnett): 7
rozpocznij naukę
1. Biologiczna 2. Emocjonalna 3. Ról społ. 4. Odpowiedzialności 5. Zachowania 6. Prawno-chronologiczna 7. Materialna
Najczęściej wybierane kryteria dorosłości (Arnett):
rozpocznij naukę
1. Akceptacja odp. za siebie 2. Podejmowanie samodzielnych decyzji 3. Samodzielność finansowa
Cechy dystynktywne (odróżniające) stającej się dorosłości (Arnett) 5:
rozpocznij naukę
1) poczucie możliwości 2) poszukiwanie tożsamości 3) brak stabilności 4) zainteresowanie sobą 5) poczucie bycia pomiędzy
Co jest celem rozwojowym w wyłaniającej się dorosłości? (Arnett)
rozpocznij naukę
stabilność Self
3 obszary konstruowania tożsamości:
rozpocznij naukę
1. interakcje społeczne 2. aktywność zawodowa 3. budowanie własnego światopoglądu
Specyficzne cechy aktywności młodych ludzi przypadające na okres między 18-25 r.ż.
rozpocznij naukę
- zmiany w relacjach z rodzicami - nasilenie zachować ryzykownych - nie podejmowanie odp. za własne decyzje - poczucie dorosłości tylko w niektórych sferach - budowanie własnej tożsamości - duże zróżnicowanie demograficzne
Podstawowe zadanie rozwojowe w okresie stającej się dorosłości?
rozpocznij naukę
osiągnięcie samowystarczalności / samodzielności
Proces osiągania dorosłości opisany jako 3-etapowy proces decentracji (Tanner):
rozpocznij naukę
1. adolescencja 2. wyłaniająca się dorosłość 3. wczesna dorosłość
Proces decentracji (Tanner):
rozpocznij naukę
(recentering) proces, poprzez który jednostka przesuwa swoje główne zaanagażowanie z kontekstów dzieciństwa i adolescencji (zależność) do kontekstów dorosłości (niezależność)
etapy sekwencji przejścia (Arnold van Gennep)
rozpocznij naukę
1. etap separacji (faza preliminalna) 2. etap przejściowy (liminalny) 3. etap integracji (faza postliminalna)
Co jest celem rytuału przejścia?
rozpocznij naukę
przeprowadzenie jednostki z jednego ściśle określonego stanu do innego
Inicjacje dojrzałościowe:
rozpocznij naukę
rytuały przejścia do nowego sposobu istnienia: od dzieciństwa do dorosłości; od życia świeckiego do sakralnego
Próg przejścia (Tanner):
rozpocznij naukę
czas i przestrzeń między dwoma różnymi kontekstami, które wyznaczają ramy znaczeń i działań
Cechy etapu przejściowego (Tanner):
rozpocznij naukę
- kontakt ze sfera sacrum - ludyczna dekonstrukcja - uproszczenie relacji w strukturze społecznej
communitas (Tanner):
rozpocznij naukę
grupa niezróżnicowana, traktowana jednakowo, nieustrukturowana, wiezi oparte są na woli i emocjach
Co jest kształtowane w fazie liminalnej (Tanner):
rozpocznij naukę
tożsamość uczestników i gotowość do podjęcia zobowiązań na dorosłe życie
Ścieżki biograficzne (Bynner):
rozpocznij naukę
wyznaczane są przez kolejne decyzje, ich skutki, KAPITAŁ TOŻSAMOŚCIOWY JEDNOSTKI, konteksty społ., instytucjonalane
Kapitał tożsamościowy (Bynner):
rozpocznij naukę
sieć zależności w grupie społecznej zbudowanej na ustalonych normach, lojalności, wzajemnym zaufaniu; wyraża się umiejętnością pracy w grupie, organizacji, osiąganiu zamierzonych celów = zasoby niezbędne do radzenia sobie
rodzaje zasobów (Bynner):
rozpocznij naukę
zasoby materialne i niematerialne
Natura człowieka (Kloep i Hendry):
rozpocznij naukę
system otwarty, złożony z wielu innych systemów. Taki system tworzą wspólnie człowiek i środowisko; system otwarty nie ma granic, jest dynamiczny
Równowaga (Kloep i Hendry):
rozpocznij naukę
stan, w którym wszystkie elementy systemu pozostają w pełnej homeostazie
Co cechuje systemy otwarte? (Kloep i Hendry)
rozpocznij naukę
nie posiadają stałej równowagi; nieliniowość
system zasobów (Kloep i Hendry)
rozpocznij naukę
potencjał jednostki do radzenia sobie z różnymi zadaniami i wyzwaniami życiowymi. wyróżniamy zasoby wrodzone, zdeterminowane strukturalnie i nabywane w toku uczenia; podlegają zmianom w toku życia
Rozwój - Kloep i Hendry:
rozpocznij naukę
współdziałanie elementów w otwartym systemie, który sam się organizuje, jest względnie stały, ale podlega przeorganizowywaniu, aby osiągnąć równowagę na wyższym poziomie
Stagnacja rozwojowa może być: (Kloep i Hendry)
rozpocznij naukę
- zadowalająca (jednostka mimo zasobów nie podejmuje działań z wygody) -nieszczęśliwa (w sytuacji braku odp. zasobów)
trajektorie rozwojowe:
rozpocznij naukę
wzory typowych przemian w biegu życia; tworzą je procesy i mechanizmy zmian rozwojowych
Grupy wpływów różnicujących ludzi międzi kulturami: (Kloep i Hendry)
rozpocznij naukę
1. normatywno-społeczne (np pójście do szkoły, prawnie nadane) 2. quasi-normatywne (oczekiwane społ., np. zawarcie małżeństwa) 3. zminy nienormatywne (skutki nieoczekiwanych zdarzen, choroba, wypadek)
Wejście w dorosłość jest procesem zróżnicowanym i zindywidualizowanym; może to być: (Kloep i Hendry)
rozpocznij naukę
1. stan szczęśliwej stagnacji, bez umiejętn. do funkcj. w świecie dorosłych 2. niepodejmowanie zobowiązań związanych z dorosłością z powodu braku zasobów i umiejętności 3. osiągnięcie dorosłości pod wpływem hartujących doświadczeń życiowych
wskaźniki dorosłości:
rozpocznij naukę
-poczucie gotowości do wypełniania dorosłych ról -podejmowanie dorosłych zadań -poczucie odp. za innych -uzyskanie autonomii
dorosłość:
rozpocznij naukę
osiągnięcie dojrzałości, na którą składa się fizyczny i psychiczny dobrostan, jako wynik podejmowania odpowiedzialnych działań i akceptowania ról społ.
osoba dorosła posiada:
rozpocznij naukę
-uporządkowany system wartości -stabilność emocjonalną -umiejętność logicznego myślenia -realistyczną konecpcję siebie -możliwości radzenia sobie z trudnościami
Podstawowy wyznacznik wczesnej dorosłości (Kegan):
rozpocznij naukę
modyfikacja życia z kierowanego przez autorytety dorosłych na samodzielne zarządzanie własnym życiem
Stadia rozwoju wczesnej dorosłości (R. Gould):
rozpocznij naukę
1) opuszczam świat moich rodziców 2) nie jestem teraz niczyim dzieckiem 3) otwieram się na to co jest we mnie
4 błędne założenia dzieciństwa, które jednostka musi odrzucić (R. Gould):
rozpocznij naukę
1. jako dorsośli zawsze będą mieszkać ze swoimi rodzicami 2. rodzice dorosłych zawsze bedą służyć im pomocą 3. rodzice zawsze mogą uprościć skomplikowaną wew. rzeczywistość 4. diabeł i śmierść nie istnieją
Wyzwoleniu w fazie „opuszczam świat moich rodziców” sprzyja:
rozpocznij naukę
-ugruntowanie niezależności poza domem -rozpoczęcie kariery -poszerzenie społ. horyzontów -rozwój osobistych poglądów na temat życia
Przekonaniu „nie jestem teraz niczyim dzieckiem” sprzyja:
rozpocznij naukę
-opanowanie kompetencji -poczucie sprawstwa -wzrost pewności siebie
Co sprzyja fazie „otwieram się na to co jest we mnie”?
rozpocznij naukę
-systematyczne doświadczenia związane z wypełnianiem nowych ról społ. prowadzą do budowania wiedzy o sobie i rozwijanej autonomii
myślenie postformalne to myślenie:
rozpocznij naukę
-relatywistyczne (ujowanie problemów z różnych perspektyw i integrowanie ich) -dialektyczne (syntetyzowanie sprzeczności, uwzględnianie złożoności systemów) -odkrywanie problemów (kreatywne myślenie)
samoodniesienie (charakterystyka o. postformalnych):
rozpocznij naukę
świadomość istnienia granic systemu naszej wiedzy
porządkowanie „piagetowskich o. formalnych” (charakterystyka o. postformalnych):
rozpocznij naukę
zdolność wyboru systemu logicznego najbardziej odp. do zadania
wymiary wiedzy:
rozpocznij naukę
-epistemologiczny -intrapersonalny -interpersonalny
Co wyznacza prawidłowy rozwój w dorosłości (Freud):
rozpocznij naukę
zdolność do pracy i miłości
intymny związek tworzony jest przez takie komponenty relacji interpersonalnych:
rozpocznij naukę
-emocjonalne wsparcie -niezawodność -zaufanie -wzajemna empatia -zrozumienie
Teoria kołowa Reiss - miłość charakteryzowana jako proces złożony z 4 wzajemnie powiązanych komponentów:
rozpocznij naukę
1) zrozumienie 2) ujawnianie siebie 3) wzajemne uzależnienie 4) spełnianie się osobowości
Ewolucja związku (Reiss) jest:
rozpocznij naukę
meaforą obrotu koła
Miłość budują 3 czynniki (Sternberg);
rozpocznij naukę
1. namiętność 2. intymność/bliskość 3. zaangażowanie
Fazy związku - Sternberg:
rozpocznij naukę
1. zakochanie 2. romantyczne początku 3. związek kompletny 4. związek przyjacielski 5. związek pusty 6. faza rozpadu
czym charakteryzuje się związek przyjacielski? (Sternberg)
rozpocznij naukę
zanikiem namiętności (tylko intymność i zaangażowanie)
Czym charakteryzuje się związek pusty?
rozpocznij naukę
zostaje tylko zaangażowanie; zanik namiętności i intymności
miłość romantyczna:
rozpocznij naukę
bliskość i namiętność
miłość fatalna
rozpocznij naukę
namiętność i zaangażowanie
Trendy rozwoju osobowości White:
rozpocznij naukę
- stabilizacja tożsamości ego -nawiązywanie głębszych związków interpersonalnych -pogłębienie dziedzin aktywności -humanizacja systemu wartości -wzrost znaczenia troski o innych
najbardziej stresujące sytuacje związane z wchodzeniem w dorosłość
rozpocznij naukę
małżeństwo, ciąża, zmiana pracy
Tożsamość (Marcia)
rozpocznij naukę
wew., samodzielnie skonstruowana, dynamiczna organizacja popędów, zdolności, przekonań i zdarzeń z historii życia jednostki
4 statusy tożsamości:
rozpocznij naukę
1) osiągnięta 2) nadana/odbita 3) rosproszona/dyfuzyjna 4) moratorium
2 wymiary za pomocą których zdefiniowano statusy tożsamości (Marcia)
rozpocznij naukę
1) eksploracja 2) zobowiązania
wymiar eksploracji:
rozpocznij naukę
doświadczanie kryzysu i poszukiwanie alternatywnych działań
wymiar zobowiązania:
rozpocznij naukę
wybór sposobu realizowania siebie i zadań rozwojowych
najczęściej obecny wzorzec rozwojowy statusów tożsamości:
rozpocznij naukę
dyfuzyjna -> odbita -> moratorium -> osiągnięta
co stanowi istotny predyktor dobrostanu społecznego i zdolności do generatywności?
rozpocznij naukę
tożsamość osiągnięta w wieku 27 lat
Jak ujmowana jest tożsamość wdłg Berzonsky’ego?
rozpocznij naukę
w kategoriach STRUKTURY (tworzą ją schematy poznawcze) oraz PROCESU (sposobów wykorzystania zasobów poznawczych w trakcie rozwiązywania problemów życiowych
3 style budowania tożsamości (Berzonsky)
rozpocznij naukę
1. informacyjny 2. normatywny 3. dyfuzyjno-unikający
styl tożsamości (Berzonsky):
rozpocznij naukę
metody, za pomocą których ludzie konstruują wiedzę o sobie (czyli budują tożsamość) oraz rolę jaką pełni ona przy podejmowaniu decyzji życiowych
zachowania prokrastynacyjne
rozpocznij naukę
zwlekanie, ociąganie się, odwlekanie, opóźnianje lub przekładanie czegoś na później, ujawniające się w różnych dziedzinach życia
na wybór pracy mają wpływ: (4)
rozpocznij naukę
-pochodzenie i wartości rodzinne -wykształcenie i inteligencja -płeć -osobowość
Teoria rozwoju zawodowego - Super (7)
rozpocznij naukę
1. Faza krystalizacji 2. specyfikacji 3. implementacji 4. stabilizacji 5. konsolidacji 6. schyłkowa 7. emerytura
Klimakterium
rozpocznij naukę
okres w życiu człowieka dorosłego kiedy następuje osłabienie lub utrata zdolności rozrodczych; spadek poziomu hormonów (tesosteronu i estrogenu)
inteligencja płynna
rozpocznij naukę
inteligencja abstrakcyjna; ujawnia się w testach wymagających rozwiązywania w sposób twórczy
inteligencja skrystalizowana
rozpocznij naukę
inteligencja konkretna; zdolność do skutecznego radzenia sobie z problemami
średnia dorosłość to okres, w którym jednostki:
rozpocznij naukę
zaangażowane są w wielorakie role
zadania normatywne okresu średniej dorosłości:
rozpocznij naukę
-osiągnięcie stabilizacji w rodzinie -zaangażowanie w pracę zawodową i osiągnięcie zadowolenia i sukcesu -wypełnianie obowiązków wobec własnych dzieci i starzejących się rodziców
Kryzys średniej dorosłości - Jaques
rozpocznij naukę
uświadomienie sobie własnej, zbliżającej się śmierci
kryzys połowy życia (Oleś)
rozpocznij naukę
to proces intensywnych i subiektywnie trudnych przemian osobowości, które dot. koncepcji siebie, świata i wartości oraz zadań życiowych
2 wymiary kryzysu wdłg Olesia
rozpocznij naukę
ciągłość-zmiana; reflekcja-działanie
psychologiczne uwarunkowania kryzysu (badania na mężczyznach):
rozpocznij naukę
-niejasna koncepcja przyszłości -słabo uporządkowany system wartości -emocjonalnie zorientowane strategie radzenia sobie ze stresem -mało refleksyjni, mało sumienni w działaniu -mało otwarci na nowe doświadczenia
wymiary kryzysu:
rozpocznij naukę
-dojrzałość psychologiczna - intensywność kryzysu -akceptacja losu i śmierci
system poznawczy tworzą 3 wymiary:
rozpocznij naukę
1) przetwarzanie inf. 2) wiedza ekspercka 3) myślenie postformalne
wiedza w okresie średniej dorosłości staje się:
rozpocznij naukę
zróżnicowana, zautomatyzowana, intuicyjna
kryteria wiedzy eksperckiej:
rozpocznij naukę
-w. faktograficzna -w. proceduralna -osadzenie w kontekście biegu życia -relatywizm wartości i tolerancja -świadomość i radzenie sobie z niepewnością
na co pozwala zakapsułowana wiedza (ekspertywna):
rozpocznij naukę
-rozwiązywanie słabo zdefiniowanych problemów -dostrzeganie nowych problemów i możliwości ich rozwiązywania -twórczość w ramach wiedzy eksperckiej
mądrość
rozpocznij naukę
ekspertywność w rozwiązywaniu problemów zwązanych z pragmatyką życia
czynniki wpływające na rozwój mądrości
rozpocznij naukę
1) sprzyjający kontekst doświadczeń (wiek, kultura) 2) przesłanki rozwoju wiedzy eksperckiej (mentor, doświadczenie życiowe) 3) czynniki osobowe (inteligencja, cechy itp)
kryzysy w średniej dorosłości - Peck
rozpocznij naukę
1) cenienie mądrości/cenienie sił fizycznych 2) socjalizowanie się/seksualność 3) katektyczna giętkość/katektyczne zubożenie 4) giętkość umysłowa/umysłowa sztywoścć
giętkość umysłowa
rozpocznij naukę
elastyczność w opiniach, działaniach, wrażliwość na nowe idee
kryzysy w późnej dorosłości - Peck
rozpocznij naukę
1) różnicowanie się ego/zaabsorbowanie rolą człowieka pracującego 2) wykraczanie poza swoje ciało/nadmierne zajmowanie się nim 3) wzniesienie się ponad ego/zaabsorbowanie swym ego
średnia dosrosłość - pokolenie...
rozpocznij naukę
„pomiędzy” dorastającymi dziećmi a starszejącymi się rodzicami (sandwich generation)
syndrom drzwi obrotowych
rozpocznij naukę
dzieci wracają do domu
rodzaje związków dziadków z wnukami
rozpocznij naukę
-związek zdystansowany -związek towarzyski -związek zaangażowany
Co leży u podstaw kryzysu kariery zawodowej?
rozpocznij naukę
rozbieżność między oczekiwaniami wobec zawodu a wykonywaną pracą
Co cechuje wypalenie zawodowe?
rozpocznij naukę
- wyczerpanie emocjonalne -poczucie utraty możliwości wykonywania zawodu w sposób efektywny i zaangażowany
Fazy wyczerpania zawodowego- Maslach:
rozpocznij naukę
1) faza wyczerpania emocjonalnego 2) faza depersonalizacji 3) faza braku poczucia własnych osiągnięć
model rozwoju Levinsona jest...
rozpocznij naukę
cykliczny, występują w nim okresy zmian i względnej stabilizacji podstawowych typów aktywności i związków jednostki z otoczeniem
podstawowe pojęcia w koncepcji Levinsona:
rozpocznij naukę
bieg życia, cykl życia, struktura życia, era, stadium, faza(era), przejście
bieg życia - Levinson
rozpocznij naukę
proces zmian i stabilizacji w zakresie wybranych aspektów życia
cykl życia - Levinson
rozpocznij naukę
cykliczne następstwo okresów przemian i względnej stabilności. Każdzy człowiek przechodzi przez te same etapy w życiu.
struktura życia - Levinson
rozpocznij naukę
podstawowy w danym czasie wzorzec aktywności osoby i powiązań z otoczeniem
Co wchodzi w skład struktury życia?
rozpocznij naukę
potrzeby, cele, postawy, role, jakość i wzory stosunków z innymi, w powiązaniu z potencjałem jednostki
3 aspekty struktury życia - Levinson
rozpocznij naukę
- społ.-kulturowe właściwości świata, w którym człowiek żyje - udział w otaczającym świecie -wiedza o sobie i ustosunkowanie się do siebie
marzenia - Levinson
rozpocznij naukę
oczekiwana koncepcja życia (małżeństwo, kariera zawodowa); formułowane w okresie przemian w dorosłe życie
4 ery życia - Levinson:
rozpocznij naukę
Era I - przeddorosłość, Era II - wczesna dorosłość, Era III - wiek pełni dorosłości, Era IV - późna dorosłość
Podział er na 3 krótsze okresy:
rozpocznij naukę
1) faza nowicjatu 2) faza środkowa 3) faza kulminacyjna
Pomiędzy erami występują ... (Levinson)
rozpocznij naukę
okresy przejściowe
BOOM (Levinson, wczesna dorosłość)
rozpocznij naukę
stawanie się panem samego siebie
Główne zadania wczesnej dorosłości (Levinson)
rozpocznij naukę
-działalność zawodowa - włączenie się w świat ludzi dorosłych
główne zadanie średniej dorosłości (Levinson)
rozpocznij naukę
integracja przeciwstawnych wew. tendencji
Przeciwstawne tendencje (Lecinson)
rozpocznij naukę
1) młodość/starość 2) destrukcja/twórczość 3) męskość/kobiecość 4) więź z otoczeniem/oddzielenie
Główne zadanie rozwojowe w późnej dorosłości (Levinson)
rozpocznij naukę
konfrontacja ze śmiercią
3 rodzaje wieku człowieka starego
rozpocznij naukę
1. chronologiczny 2. biologiczny 3. psychologiczny
Podokresy późnej dorosłości wdłg wieku
rozpocznij naukę
-starość wczesna (60-74) -starość zaawansowana (75-89) - starość późna (powyżej 90)
Co jest ogólną cechą rozwoju, obecną w każdym okresie życia? - Baltes
rozpocznij naukę
kształtowanie się różnych form adaptacji
Model pomyślnego starszenia się - model selektywnej optymalizacji i kompensacji (SOC) - Baltes
rozpocznij naukę
model zakłada, iż ogólną cechą rozwoju człowieka w ciągu życia jest ciągłe kształtowanie się wyspecjalizowanych form adaptacji
pomyślne starzenie się - Baltes
rozpocznij naukę
maksymalizowanie pozytywnych efektów i minimalizowanie negatywnych; koncentrowanie się na istotnych obszarach życia a wycofywanie się z mniej ważnych
przystosowanie się do starości opiera się na 3 mechanizmach: (Baltes)
rozpocznij naukę
1. Selekcja 2. Optymalizacja 3. Kompensacja
selekcja -Baltes
rozpocznij naukę
polega na ograniczaniu się do wybranych dziedzin funkcjonowania z uwagi na fakt, że w wyniku starzenia się dochodzi do ubytków w zakresie potencjału adaptacyjnego. wybór powinien dot. dziedzin priotyteowych
Priorytetowy charakter wybieranych dziedzin w procesie selekcji wyznaczany jest przez (Baltes)
rozpocznij naukę
-wymogi środowiska -indywidualne preferencje -motywy i cele osoby -jej możliwości biol.
optymalizacja - Baltes
rozpocznij naukę
zaangażowanie posiadanych rezerw w celu maksymalizacji sprawności działania w wybranych dziedzinach życia i w związanych z nimi formach aktywności
selektywna optymalizacja - Baltes
rozpocznij naukę
selekcja i optymalizacja są ze sobą powiązane; mechanizm wyboru obszarów funckjonowania dla których zostanie utrzymana wysoka sprawność
przystosowanie zachodzi z udziałem?
rozpocznij naukę
mechanizmów selektywnej optymalizacji
kompensacja - Baltes
rozpocznij naukę
obejmuje rozwój mechanizmów wyrównujących i/lub zastępujących funkcje, które uległy pogorszeniu. Środki zastępujące: okulary, laska, aparat sluchowy, notatki
obszary wymagające wsparcia u osób starzejących się:
rozpocznij naukę
-funckje poznawcze -samoocena -tożsamość
wspomaganie w zakresie osiągania pomyślnego starzenia się powinno obejmować:
rozpocznij naukę
-działania aktywizujące - działania wspomagające mechanizm kompensacji lub inicjujące jego wystąpienie -działania facylitujące (wspierające) nowe zjawiska adaptacyjne i wspomgające ich pozytywny wpływ na proces starzenia
strategie kompensacyjne stosowane przez osoby starsze:
rozpocznij naukę
-zapiski w kalendarzu, notatki, kateczki, listy rzeczy do zrobienia -regularny tryb życia
Co może stanowić czynnik kompensacyjny?
rozpocznij naukę
większa wiedza i doświadczenie
Na inteligencję składa się:
rozpocznij naukę
-elementarne procesy inf. uniwersalne, niezależne od treści, uwarunkowane genetycznie - wiedza deklaratywna i proceduralna
badania longituidalne 7letnie nad funkcjonowaniem intelektualnum - Baltes
rozpocznij naukę
•inteligecja skrystalizowana - wyższe wyniki •giętkość poznawcza -brak zmian •wizualizacja - wyniki wyższe •giętkość wzrokowo-motoryczna -regres
mądrość - definicja
rozpocznij naukę
wiedza o podstawowej pragmatyce życia (Baltes) - korzystanie z inteligencji i doświadczenia dla osiągnięcia dobra wspólnego (Sternberg)
mądrość
rozpocznij naukę
wiedza o podstawowj pragmatyce życiowej i ludzkiej kondycji, decyduje o doborze strategii radzenia sobie z problemami życiowymi; wiąże się z orentacją na wspólne dobro z rozumieniem.
Składniki mądrości - Baltes
rozpocznij naukę
1) wiedza faktograficzna 2) wiedza proceduralna (-rozumienie znaczenia kontekstu, -rozumienie znaczenia wartości, pojmowanie nieprzewidywalności skutków decyzji)
Gerotranscendencja
rozpocznij naukę
Proces który prowadzi do zmiany metaperspektywy z postrzegania materialnego i racjonalnego na postrzeganie bardziej kosmiczne i transcendente. Pomyślne starzenie się.
Koherencja - składniki
rozpocznij naukę
sensowność, zrozumiałość, zaradność
Wymień główne czynniki rozwoju za K. Dąbrowskim:
rozpocznij naukę
1) fizjologia 2) uwarunkowanie społeczne 3) wewnętrzna siła autokreacji
źródła rezerwy poznawczej w wieku senioralnym:
rozpocznij naukę
-uwatunkowania biol. -gospodarowanie czasem wolnym -relacje społeczne -cech osobowości
Co jest podstawowym warunkiem rozwoju?
rozpocznij naukę
osobiste zaangażowanie we własny rozwój

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.