POLIFONIA - zagadnienia ogólne, pojęcia

 0    17 fiszek    aapacanowska
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
głos
rozpocznij naukę
pojedyncza linia melodyczna
Kontrapunkt
rozpocznij naukę
a) głos towarzyszący (przeciwstawny) – tematowi, cantus firmus, etc. b) zbiór zasad regulujących prowadzenie pojedynczego głosu oraz kilku głosów jednocześnie, ich wzajemnych relacji itp
Gatunek kontrapunktyczny
rozpocznij naukę
stała proporcja rytmiczna pomiędzy głosami; 1:1, to gatunek pierwszy (w dłuższych wartościach nazywany nota contra notam), 2:1 – to drugi gatunek, 3:1 – trzeci itd.
Floridus (kwiecisty)
rozpocznij naukę
styl kontrapunktyczny, w którym głos towarzyszący jest rytmicznie zróżnicowany, bez stałej proporcji.
Kontrapunkt wielokrotny
rozpocznij naukę
możliwość zamiany głosów, nie powodująca błędów kontrapunktycznych i szkody w brzmieniu; podwójny - dotyczy dwóch głosów, potrójny - trzech, itd.
Cantus firmus
rozpocznij naukę
głos wiodący, zazwyczaj wzięty z chorału (gregoriańskiego lub protestanckiego), często będący znaną wcześniej melodią.
Imitacja
rozpocznij naukę
powtórzenie danego odcinka (motywu, ugrupowania, rzutu, wątku, tematu) w innym głosie; może być w różnych interwałach, lecz najczęściej jest w oktawie i kwincie.
Imitacja swobodna
rozpocznij naukę
dopuszcza pojedyncze zmiany interwałów (może się to wiązać z tonalnością, np. imitacja tonalna lub tonalno-modulująca).
Imitacja ścisła (realna)
rozpocznij naukę
nie dopuszcza żadnych zmian (poza wynikającą ze stopnia skali zmianą np. 3 na 3>, 5> na 5 itp.)
Kanon
rozpocznij naukę
forma polifonii ścisłej, polegająca na imitacji (ścisłej) KAŻDEGO odcinka, prezentowanego przez głos wchodzący jako pierwszy, przez wszystkie głosy biorące udział w kanonie.
Rzut kanonu
rozpocznij naukę
pierwszy odcinek kanonu
Kanon kołowy
rozpocznij naukę
początkowe rzuty kontrapunktują się z dalszymi
Temat
rozpocznij naukę
odcinek jednogłosowy, o wyrazistym początku (czole) i zwartej, czytelnej budowie, podlegający imitacji lub także przekształceniom i do którego odnoszą się wszystkie pozostałę współczynniki formy.
Polifonia imitacyjna
rozpocznij naukę
oparta na jakiejkolwiek imitacji
Polifonia kontrastowa
rozpocznij naukę
pozbawiona imitacji, gdzie każdy głos ma swój odrębny materiał melodyczny
Polifonia linearna
rozpocznij naukę
oparta na skalach modalnych, gdzie prowadzenie głosów jest nadrzędne w stosunku do następstw harmonicznych.
Polifonia konstruktywna
rozpocznij naukę
reprezentująca już (przynajmniej częściowo) system funkcyjny dur-moll, gdzie pewne rygory prowadzenia głosów (reguły kontrapunktyczne) zostają złagodzone ze względu na konieczność kontrolowania następstw harmonicznych (funkcyjnych).

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.