25 IMPRESJONIZM, NEOIMPRESJONIZM

 0    81 fiszek    agrathe
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie Odpowiedź
IMPRESJONIZM IMPRESJONIZM
kierunek w sztuce rozwijający się w latach 70. i 80. XIX w. głównie we Francji; jego prekursorem był Édouard Manet, a najważniejszymi przedstawicielami Claude Monet, Auguste Renoir i Edgar Degas;
rozpocznij naukę
IMPRESJONIZM IMPRESJONIZM
pierwsza wystawa impresjonistów, tzw. Salon Odrzuconych, miała miejsce w 1874 roku;
cechy impesjonizmu
malowanie z natury, wyjście w plener głównym celem jest wrażeniowe, subiektywne, zmysłowe przekazanie widzenia rzeczywistości, uchwyconej w jej zmieniających sie, zależnych od pory roku i dnia stanach - studia nad wzajemnymi stosunkami światła i koloru
lekkie, szkicowe nakładanie farb, zacierające kontury i bryłowatość przedmiotów, co pozwalało na budowanie płaszczyzny obrazu wyłącznie kolorem i światłem, oddawanie przelotnych faz oświetlenia i ruchu
rozpocznij naukę
cechy impersonizmu
pod wpływem fotografii i drzeworytów japońskich wprowadzono kadrowanie motywów, silne skróty perspektywiczne, asymetryczność ujęcia podstawową techniką malarską, którą posługiwali się impresjoniści był:
dywizjonizm – kładzenia obok siebie drobnych, nieregularnych plam czystych, jasnych kolorów, łączących się w oku widza w większe płaszczyzny barwne
EDOUARD MANET 1832-1883
Edouard Manet nie był impresjonistą, chociaż miał ogromny wpływ na powstanie impresjonizmu. Wpływ ten miał naturę towarzysko teoretyczną, ponieważ Manet miał zwyczaj we czwartki i w niedziele pojawiać się w paryskiej Cafe Gerbois,
gdzie toczył niekończące się dyskusje o realizmie z przychodzącymi tam malarzami - Bazillem, Sisleyem, Renoirem, Monetem, Cezannem, Pisarrem
rozpocznij naukę
EDOUARD MANET 1832-1883
Przypisywany Manetowi skandalizm wydaje się w dzisiejszych kategoriach bardzo niewinny, jednak nie ulega wątpliwości, że naga kobieta w towarzystwie ubranych mężczyzn (Śniadanie na trawie), a szczególnie niemal kompletnie naga kobieta,
ale w butach (Olimpia) nie mają nic wspólnego z wszechobecną w akademickim malarstwie nagością i bezpośrednio nawiązują do starannie ukrywanych kulis mieszczańskiego półświatka.
rozpocznij naukę
Olympia, 1863, olej na płótnie, 130,5 × 190 cm, Musée d'Orsay Paris
rozpocznij naukę
Śniadanie na trawie, 1863, olej na płótnie, 208 × 264 cm, Musée d'Orsay Paris
rozpocznij naukę
Egzekucja cesarza Maksymiliana, 1867, olej na płótnie, 63,5 x 73,5 cm, Ny Carlsberg Glyptotek
rozpocznij naukę
Balkon, 1868-1869, olej na płótnie, 169 × 125 cm, Musée d'Orsay Paris
rozpocznij naukę
Atelier w łódce, 1874, olej na płótnie, 80 x 98 cm, Neue Pinakothek
rozpocznij naukę
Bar w Folies-Bergere, 1881-82, olej na płótnie, 96x130 cm
CLAUDE MONET 1840-1926
Claude Monet to właściwie historia impresjonizmu w najczystszej postaci. Dzieła większości innych, zaliczanych do impresjonizmu malarzy noszą ślady wpływów innych nurtów.
Malarstwo Moneta po 1870 r. jest impresjonizmem idealnym. Początki kariery nie wskazywały na kierunek rozwoju stylu Moneta. Rysunku uczył się u Jacques-François Ocharda, studenta Ingresa.
rozpocznij naukę
CLAUDE MONET 1840-1926
w 1875 r. powstaje Pani Monet w stroju japońskim. Dopiero w późnych latach 70-tych pojawiają się obrazy dworców kolejowych, a prawdziwe poszukiwania świadomego celu artysty rozpoczynają się na początku lat 90-tych.
Temat jest obojętny, bo prawdziwym tematem jest kolor światła. Malowane pod koniec lat 20-tych XX wieku lilie wodne czy płaczące wierzby stają się już niemal wyłącznie grą kolorowych plam.
rozpocznij naukę
Monet, Kobiety w ogrodzie, 1866
rozpocznij naukę
Monet, Na brzegu Sekwany w Bennencourt, 1868
rozpocznij naukę
Impresja - wschód słońca, 1872, olej na płótnie, 48 × 63 cm, Musée Marmottan Monet Paris
rozpocznij naukę
Bulwar Kapucynów, 1873, olej na płótnie, 80 × 60 cm, Nelson-Atkins Museum of Art Kansas City
rozpocznij naukę
Tory kolejowe na dworcu Saint-Lazare Station, 1877, 60.5 x 81.1 cm, Pola Museum of Art Hakone
rozpocznij naukę
Dworzec Saint Lazare, olej na płótnie, 82 x 101 cm, Fogg Art Museum
rozpocznij naukę
Spacer, 1882, olej na płótnie, 65.5 x 81 cm
rozpocznij naukę
Stogi, 1891
rozpocznij naukę
Stogi, 1891
rozpocznij naukę
Stogi, 1891
rozpocznij naukę
Topole, 1891
rozpocznij naukę
Katedra w Rouen, 1892-1894 olej na płótnie Museum Beyeler Riehen Katedra w Rouen, 1893 olej na płótnie, 107 × 73 cm
rozpocznij naukę
Katedra w Rouen, 1893 olej na płótnie, 107 × 73 cm Musée d'Orsay Paris
rozpocznij naukę
Katedra w Rouen, 1892-1894 olej na płótnie Folkwang Museum Essen
rozpocznij naukę
Pole makowe pod Giverny, 1895
rozpocznij naukę
Nenufary (Japoński mostek), 1899, olej na płótnie, Metropolitan Museum of Art
rozpocznij naukę
Parlament, 1900-1901, olej na płótnie, 81 × 92 cm, Art Institute of Chicago Chicago
rozpocznij naukę
Nenufary, 1907, olej na płótnie, Bridgestone Museum of Art, Tokyo
rozpocznij naukę
Nenufary, 1917-1919, olej na płótnie, Honolulu Academy of Arts
rozpocznij naukę
Monet, Dom w różach, 1925
EDGAR DEGAS 1834-1917
Podobno w 1855 r. młody Edgar Degas spotkał sie z Jean-Auguste-Dominique Ingresem, który powiedział mu: "Rysuj linie, młody człowieku, dużo linii, z natury i z wyobraźni, a zostaniesz dobrym artystą". Sam Degas powiedział zaś o swoim malarstwie:
"Nigdy nie było sztuki mniej spontanicznej niż moja. To co robię, to rezultat refleksji i studiowania starych mistrzów".
rozpocznij naukę
EDGAR DEGAS 1834-1917
Degas nie był impresjonistą, chociaż wypracował technikę malarską kojarzącą się z impresjonistyczną ulotnością. Do impresjonizmu zaliczany jest raczej z przyczyn środowiskowych i palety kolorów, jaką przejął od swoich przyjaciół impresjonistów.
Degas był nowoczesnym fotografem, ponieważ nie komponował rzeczywistości, ale zamykał w kadrze obrazu to, co dla niej najistotniejsze. Jednym słowem - Degas był tradycyjnym realistą używającym supernowoczesnego języka malarskiej kompozycji.
rozpocznij naukę
Młodzi Spartanie, 1860
rozpocznij naukę
Państwo Manet, 1868, Kitakyushu Museum, Japonia
rozpocznij naukę
Degas, Kantor bawełniany w Nowym Orleanie, 1873
rozpocznij naukę
Plac de la Concorde, 1875, 78.5 x 117.5 cm, Ermitaż, Petersburg
rozpocznij naukę
Absynt, 1876, olej na płótnie, 92 x 68 cm, Muzeum d'Orsay
rozpocznij naukę
Primabalerina, 1876-77
rozpocznij naukę
Odpoczywające tancerki, 1879, pastel, Museum of Fine Arts, Boston
rozpocznij naukę
Lekcja tańca, 1881, olej na płótnie, Philadelphia Museum of Art
rozpocznij naukę
Oczekiwanie, 1882, Muzeum d'Orsay
rozpocznij naukę
Prasowaczki, 1884, olej na płótnie, 76 x 82 cm, Muzeum d'Orsay
rozpocznij naukę
Kąpiel, 1885, pastel, 52 x 51 cm, Muzeum Puszkina, Moskwa
rozpocznij naukę
Balia, 1885, Musée d'Orsay, Paryż
rozpocznij naukę
Wyścigi, 1885, pastel, 57.5 x 65.5 cm, MoFA, Cleveland
rozpocznij naukę
Wyścigi konne (trening), 1894, pastel, 48 x 64 cm
rozpocznij naukę
Czternastoletnia baletnica, 1879-80, brąz
CAMILLE PISARRO 1830-1903
francuski malarz impresjonistyczny i neoimpresjonistyczny pochodzenia żydowskiego.
rozpocznij naukę
CAMILLE PISARRO 1830-1903
Pisarro był jedynym malarzem biorącym udział we wszystkich ośmiu wystawach impresjonistów w latach 1874-1886.
rozpocznij naukę
Voisin, 1872, Musee d'Orday
rozpocznij naukę
Sad, 1872, National Gallery of Art, Waszyngton
rozpocznij naukę
Czerwone dachy, 1877, olej na płótnie, 53 × 64 cm, Musée d'Orsay
rozpocznij naukę
Sianokosy w Eragny, 1887
PIERRE-AUGUSTE RENOIR 1841-1919
Malarstwo Renoira to radość malowania i nieustanny zachwyt urokami życia - nawet jeśli w twarzach postaci pojawia się nuta smutku. Renoir urodził się w biednej rodzinie robotniczej, jako chłopak pracował w fabryce porcelany,
gdzie zauważono jego zdolności i zatrudniono go przy dekoracji naczyń. Od 1862 r. był uczniem Charlesa Gleyre, u którego poznał innych impresjonistów.
rozpocznij naukę
PIERRE-AUGUSTE RENOIR 1841-1919
Renoira uważa się za bezpośredniego kontynuatora linii prowadzącej od Rubensa przez Watteau. Rubensowi zawdzięcza Renoir upodobanie do bogactwa i obfitości form,
śladem Watteau jest nieoczekiwanie pojawiający si ę cień smutku, który jest nieodłącznym towarzyszem rokokowej sielanki.
rozpocznij naukę
Lisa z parasolką, 1867, olej na płótnie, 184 x 115 cm, Folkwang Museum
rozpocznij naukę
Loża, 1874, olej na płótnie, 80 x 63.5 cm, Courtauld Institute Galleries, London
rozpocznij naukę
Akt w słońcu, 1975, olej na płótnie, 81 x 55 cm, Muzeum d'Orsay
rozpocznij naukę
Bal w Moulin de la Galette, 1876, olej na płótnie, 131 x 175 cm, Musée d'Orsay, Paris
rozpocznij naukę
Huśtawka, 1876, olej na płótnie, 92 x 73 cm, Muzeum d'Orsay
rozpocznij naukę
Portret pani Charpentier z dziećmi, 1878, olej na płotnie, 153 x 190 cm, MMoA
rozpocznij naukę
Śniadanie wioślarzy, 1881, Phillips Collection, Washington
rozpocznij naukę
Parasolki, 1883 (Suzanne Valadon z koszykiem)
rozpocznij naukę
Wielkie kąpiące się, 1887, olej na płótnie, 115 x 170 cm, MoA Philadelphia
rozpocznij naukę
Sąd Parysa, 1909, Hiroszima Art Museum, Japonia
rozpocznij naukę
Kąpiące się, 1918, Barnes Foundation, Filadelfia
BERTHE MORISOT 1841-1895
Berta Morisot była jedną z trzech (obok Marie Bracquemond i Mary Cassatt) wybitnych malarek impresjonistycznych. Pochodziła z bogatej rodziny mieszczańskiej i podobno była spokrewniona z wybitnym malarzem rokokowym Fragonardem.
rozpocznij naukę
BERTHE MORISOT 1841-1895
W swoim malarstwie artystka preferowała tematy z życia rodzinnego, portret, pejzaż, unikała natomiast scen miejskich - był to typowy "impresjonizm kameralny".
rozpocznij naukę
Port w Lorient, 1869, National Gallery of Art, Waszyngton
rozpocznij naukę
Kołyska, 1873, olej na płótnie, 56 x 46 cm, Musee d'Orsay
rozpocznij naukę
Polowanie na motyle, 1874, olej na płótnie, 47 x 56 cm, Musee d'Orsay
rozpocznij naukę
Rose Trémière, 1884, Musée Marmottan Monet, Paryż
NEOIMPRESJONIZM
kierunek w malarstwie stworzony we Francji w latach 80. XIX wieku; jeden z nurtów postimpresjonizmu, który rozwijał i systematyzował zasady impresjonizmu;
rozpocznij naukę
NEOIMPRESJONIZM
od impresjonizmu przejmuje jasną paletę i czyste barwy u  dążenie do zdyscyplinowanej, świadomej kompozycji, posługiwanie się celowymi, oszczędnymi formami, budowanymi trójwymiarowo i przestrzennie przy zastosowaniu zasad dywizjonizmu
postulował tworzenie poprzedzone naukowo opracowaną teorią
GEORGES SEURAT 1859-1891
Georges Seurat żył tylko 31 lat, ale zdążył wyznaczyć, wspólnie z Paulem Signac'iem,
nowy kierunek rozwoju malarstwa impresjonistycznego. Kierunek ten nazywany jest pintylizmem lub dywizjonizmem, a jego istota polega na bezpośrednim zastosowaniu w technice malarskiej wyników badań uczonych zamujących się teorią percepcji i koloru.
rozpocznij naukę
GEORGES SEURAT 1859-1891
Technika polega na rozbiciu koloru na kolory składowe nakladane w formie niewielkich plan, ktore oko ludzkie obczytuje jako kolor będący wynikiem zmieszaniakolorów składowych.
Ponieważ obrazy składają się z ogromnej liczby kolorowych punktów, nie w nich śladów "malarskiego gestu", ani wyraźnych, liniowych konturów, co nadaje im delikatny, nierealny charakter.
rozpocznij naukę
Fragment obrazu Seurata Cyrk (1888) wyjaśnia istotę pointylizmu-dywizjonizmu
rozpocznij naukę
Niedzielne popołudnie na wyspie La Grande Jatte, 1884 – 1886
rozpocznij naukę
Cyrk, 1891, olej na płótnie, 185 × 152 cm, Musée d'Orsay Paris
rozpocznij naukę
Modelki, 1887-88, olej na płótnie, 78 3/4 x 98 3/8 in, The Barnes Foundation, Merion, PA
PAUL SIGNAC 1863-1935
rozpocznij naukę
PAUL SIGNAC 1863-1935
Zrezygnował z typowych dla pointylizmu Seurata drobnych punktów, zastępując je większymi, wyraźniejszymi, bardziej emocjonalnie działającymi kwadratami i prostokątami. Na obrazie Poranek w Antibes z 1914 r. ta zmiana jest już bardzo wyraźnie widoczna.
Signac był od 1908 r. prezesem Towarzystwa Artystów Niezależnych i usilnie zachęcał do organizowania wystaw młodych malarzy tworzących krąg fowistów i kubistów.
rozpocznij naukę
Droga do Gennevilliers, 1883
rozpocznij naukę
Śniadanie, 1886-87
rozpocznij naukę
Portret Felixa Feneona, 1890, MMoA
rozpocznij naukę
Widok portu w Marsylii, 1905, olej na płótnie, MMoA
rozpocznij naukę
Port w Marsylii, 1906, 46 x 55 cm, Ermitaż, Petersburg
rozpocznij naukę
Antibes - Poranek, 1914, 80 x 120 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.