Pytanie |
Odpowiedź |
IMPRESJONIZM IMPRESJONIZM kierunek w sztuce rozwijający się w latach 70. i 80. XIX w. głównie we Francji; jego prekursorem był Édouard Manet, a najważniejszymi przedstawicielami Claude Monet, Auguste Renoir i Edgar Degas; rozpocznij naukę
|
|
IMPRESJONIZM IMPRESJONIZM pierwsza wystawa impresjonistów, tzw. Salon Odrzuconych, miała miejsce w 1874 roku;
|
|
|
malowanie z natury, wyjście w plener głównym celem jest wrażeniowe, subiektywne, zmysłowe przekazanie widzenia rzeczywistości, uchwyconej w jej zmieniających sie, zależnych od pory roku i dnia stanach - studia nad wzajemnymi stosunkami światła i koloru lekkie, szkicowe nakładanie farb, zacierające kontury i bryłowatość przedmiotów, co pozwalało na budowanie płaszczyzny obrazu wyłącznie kolorem i światłem, oddawanie przelotnych faz oświetlenia i ruchu rozpocznij naukę
|
|
pod wpływem fotografii i drzeworytów japońskich wprowadzono kadrowanie motywów, silne skróty perspektywiczne, asymetryczność ujęcia podstawową techniką malarską, którą posługiwali się impresjoniści był: dywizjonizm – kładzenia obok siebie drobnych, nieregularnych plam czystych, jasnych kolorów, łączących się w oku widza w większe płaszczyzny barwne
|
|
|
Edouard Manet nie był impresjonistą, chociaż miał ogromny wpływ na powstanie impresjonizmu. Wpływ ten miał naturę towarzysko teoretyczną, ponieważ Manet miał zwyczaj we czwartki i w niedziele pojawiać się w paryskiej Cafe Gerbois, gdzie toczył niekończące się dyskusje o realizmie z przychodzącymi tam malarzami - Bazillem, Sisleyem, Renoirem, Monetem, Cezannem, Pisarrem rozpocznij naukę
|
|
Przypisywany Manetowi skandalizm wydaje się w dzisiejszych kategoriach bardzo niewinny, jednak nie ulega wątpliwości, że naga kobieta w towarzystwie ubranych mężczyzn (Śniadanie na trawie), a szczególnie niemal kompletnie naga kobieta, ale w butach (Olimpia) nie mają nic wspólnego z wszechobecną w akademickim malarstwie nagością i bezpośrednio nawiązują do starannie ukrywanych kulis mieszczańskiego półświatka.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Olympia, 1863, olej na płótnie, 130,5 × 190 cm, Musée d'Orsay Paris
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Śniadanie na trawie, 1863, olej na płótnie, 208 × 264 cm, Musée d'Orsay Paris
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Egzekucja cesarza Maksymiliana, 1867, olej na płótnie, 63,5 x 73,5 cm, Ny Carlsberg Glyptotek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Balkon, 1868-1869, olej na płótnie, 169 × 125 cm, Musée d'Orsay Paris
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Atelier w łódce, 1874, olej na płótnie, 80 x 98 cm, Neue Pinakothek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Bar w Folies-Bergere, 1881-82, olej na płótnie, 96x130 cm
|
|
|
Claude Monet to właściwie historia impresjonizmu w najczystszej postaci. Dzieła większości innych, zaliczanych do impresjonizmu malarzy noszą ślady wpływów innych nurtów. Malarstwo Moneta po 1870 r. jest impresjonizmem idealnym. Początki kariery nie wskazywały na kierunek rozwoju stylu Moneta. Rysunku uczył się u Jacques-François Ocharda, studenta Ingresa. rozpocznij naukę
|
|
w 1875 r. powstaje Pani Monet w stroju japońskim. Dopiero w późnych latach 70-tych pojawiają się obrazy dworców kolejowych, a prawdziwe poszukiwania świadomego celu artysty rozpoczynają się na początku lat 90-tych. Temat jest obojętny, bo prawdziwym tematem jest kolor światła. Malowane pod koniec lat 20-tych XX wieku lilie wodne czy płaczące wierzby stają się już niemal wyłącznie grą kolorowych plam.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Monet, Kobiety w ogrodzie, 1866
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Monet, Na brzegu Sekwany w Bennencourt, 1868
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Impresja - wschód słońca, 1872, olej na płótnie, 48 × 63 cm, Musée Marmottan Monet Paris
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Bulwar Kapucynów, 1873, olej na płótnie, 80 × 60 cm, Nelson-Atkins Museum of Art Kansas City
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Tory kolejowe na dworcu Saint-Lazare Station, 1877, 60.5 x 81.1 cm, Pola Museum of Art Hakone
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dworzec Saint Lazare, olej na płótnie, 82 x 101 cm, Fogg Art Museum
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Spacer, 1882, olej na płótnie, 65.5 x 81 cm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Katedra w Rouen, 1892-1894 olej na płótnie Museum Beyeler Riehen Katedra w Rouen, 1893 olej na płótnie, 107 × 73 cm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Katedra w Rouen, 1893 olej na płótnie, 107 × 73 cm Musée d'Orsay Paris
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Katedra w Rouen, 1892-1894 olej na płótnie Folkwang Museum Essen
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pole makowe pod Giverny, 1895
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nenufary (Japoński mostek), 1899, olej na płótnie, Metropolitan Museum of Art
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Parlament, 1900-1901, olej na płótnie, 81 × 92 cm, Art Institute of Chicago Chicago
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nenufary, 1907, olej na płótnie, Bridgestone Museum of Art, Tokyo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nenufary, 1917-1919, olej na płótnie, Honolulu Academy of Arts
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Monet, Dom w różach, 1925
|
|
|
Podobno w 1855 r. młody Edgar Degas spotkał sie z Jean-Auguste-Dominique Ingresem, który powiedział mu: "Rysuj linie, młody człowieku, dużo linii, z natury i z wyobraźni, a zostaniesz dobrym artystą". Sam Degas powiedział zaś o swoim malarstwie: "Nigdy nie było sztuki mniej spontanicznej niż moja. To co robię, to rezultat refleksji i studiowania starych mistrzów". rozpocznij naukę
|
|
Degas nie był impresjonistą, chociaż wypracował technikę malarską kojarzącą się z impresjonistyczną ulotnością. Do impresjonizmu zaliczany jest raczej z przyczyn środowiskowych i palety kolorów, jaką przejął od swoich przyjaciół impresjonistów. Degas był nowoczesnym fotografem, ponieważ nie komponował rzeczywistości, ale zamykał w kadrze obrazu to, co dla niej najistotniejsze. Jednym słowem - Degas był tradycyjnym realistą używającym supernowoczesnego języka malarskiej kompozycji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Państwo Manet, 1868, Kitakyushu Museum, Japonia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Degas, Kantor bawełniany w Nowym Orleanie, 1873
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Plac de la Concorde, 1875, 78.5 x 117.5 cm, Ermitaż, Petersburg
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Absynt, 1876, olej na płótnie, 92 x 68 cm, Muzeum d'Orsay
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Odpoczywające tancerki, 1879, pastel, Museum of Fine Arts, Boston
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Lekcja tańca, 1881, olej na płótnie, Philadelphia Museum of Art
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Oczekiwanie, 1882, Muzeum d'Orsay
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Prasowaczki, 1884, olej na płótnie, 76 x 82 cm, Muzeum d'Orsay
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Kąpiel, 1885, pastel, 52 x 51 cm, Muzeum Puszkina, Moskwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Balia, 1885, Musée d'Orsay, Paryż
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wyścigi, 1885, pastel, 57.5 x 65.5 cm, MoFA, Cleveland
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wyścigi konne (trening), 1894, pastel, 48 x 64 cm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Czternastoletnia baletnica, 1879-80, brąz
|
|
|
CAMILLE PISARRO 1830-1903 francuski malarz impresjonistyczny i neoimpresjonistyczny pochodzenia żydowskiego. rozpocznij naukę
|
|
CAMILLE PISARRO 1830-1903 Pisarro był jedynym malarzem biorącym udział we wszystkich ośmiu wystawach impresjonistów w latach 1874-1886.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Voisin, 1872, Musee d'Orday
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Sad, 1872, National Gallery of Art, Waszyngton
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Czerwone dachy, 1877, olej na płótnie, 53 × 64 cm, Musée d'Orsay
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
PIERRE-AUGUSTE RENOIR 1841-1919 Malarstwo Renoira to radość malowania i nieustanny zachwyt urokami życia - nawet jeśli w twarzach postaci pojawia się nuta smutku. Renoir urodził się w biednej rodzinie robotniczej, jako chłopak pracował w fabryce porcelany, gdzie zauważono jego zdolności i zatrudniono go przy dekoracji naczyń. Od 1862 r. był uczniem Charlesa Gleyre, u którego poznał innych impresjonistów. rozpocznij naukę
|
|
PIERRE-AUGUSTE RENOIR 1841-1919 Renoira uważa się za bezpośredniego kontynuatora linii prowadzącej od Rubensa przez Watteau. Rubensowi zawdzięcza Renoir upodobanie do bogactwa i obfitości form, śladem Watteau jest nieoczekiwanie pojawiający si ę cień smutku, który jest nieodłącznym towarzyszem rokokowej sielanki.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Lisa z parasolką, 1867, olej na płótnie, 184 x 115 cm, Folkwang Museum
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Loża, 1874, olej na płótnie, 80 x 63.5 cm, Courtauld Institute Galleries, London
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Akt w słońcu, 1975, olej na płótnie, 81 x 55 cm, Muzeum d'Orsay
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Bal w Moulin de la Galette, 1876, olej na płótnie, 131 x 175 cm, Musée d'Orsay, Paris
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Huśtawka, 1876, olej na płótnie, 92 x 73 cm, Muzeum d'Orsay
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Portret pani Charpentier z dziećmi, 1878, olej na płotnie, 153 x 190 cm, MMoA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Śniadanie wioślarzy, 1881, Phillips Collection, Washington
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Parasolki, 1883 (Suzanne Valadon z koszykiem)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wielkie kąpiące się, 1887, olej na płótnie, 115 x 170 cm, MoA Philadelphia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Sąd Parysa, 1909, Hiroszima Art Museum, Japonia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Kąpiące się, 1918, Barnes Foundation, Filadelfia
|
|
|
Berta Morisot była jedną z trzech (obok Marie Bracquemond i Mary Cassatt) wybitnych malarek impresjonistycznych. Pochodziła z bogatej rodziny mieszczańskiej i podobno była spokrewniona z wybitnym malarzem rokokowym Fragonardem. rozpocznij naukę
|
|
W swoim malarstwie artystka preferowała tematy z życia rodzinnego, portret, pejzaż, unikała natomiast scen miejskich - był to typowy "impresjonizm kameralny".
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Port w Lorient, 1869, National Gallery of Art, Waszyngton
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Kołyska, 1873, olej na płótnie, 56 x 46 cm, Musee d'Orsay
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Polowanie na motyle, 1874, olej na płótnie, 47 x 56 cm, Musee d'Orsay
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Rose Trémière, 1884, Musée Marmottan Monet, Paryż
|
|
|
kierunek w malarstwie stworzony we Francji w latach 80. XIX wieku; jeden z nurtów postimpresjonizmu, który rozwijał i systematyzował zasady impresjonizmu; rozpocznij naukę
|
|
od impresjonizmu przejmuje jasną paletę i czyste barwy u dążenie do zdyscyplinowanej, świadomej kompozycji, posługiwanie się celowymi, oszczędnymi formami, budowanymi trójwymiarowo i przestrzennie przy zastosowaniu zasad dywizjonizmu postulował tworzenie poprzedzone naukowo opracowaną teorią
|
|
|
Georges Seurat żył tylko 31 lat, ale zdążył wyznaczyć, wspólnie z Paulem Signac'iem, nowy kierunek rozwoju malarstwa impresjonistycznego. Kierunek ten nazywany jest pintylizmem lub dywizjonizmem, a jego istota polega na bezpośrednim zastosowaniu w technice malarskiej wyników badań uczonych zamujących się teorią percepcji i koloru. rozpocznij naukę
|
|
Technika polega na rozbiciu koloru na kolory składowe nakladane w formie niewielkich plan, ktore oko ludzkie obczytuje jako kolor będący wynikiem zmieszaniakolorów składowych. Ponieważ obrazy składają się z ogromnej liczby kolorowych punktów, nie w nich śladów "malarskiego gestu", ani wyraźnych, liniowych konturów, co nadaje im delikatny, nierealny charakter.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Fragment obrazu Seurata Cyrk (1888) wyjaśnia istotę pointylizmu-dywizjonizmu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Niedzielne popołudnie na wyspie La Grande Jatte, 1884 – 1886
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Cyrk, 1891, olej na płótnie, 185 × 152 cm, Musée d'Orsay Paris
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Modelki, 1887-88, olej na płótnie, 78 3/4 x 98 3/8 in, The Barnes Foundation, Merion, PA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zrezygnował z typowych dla pointylizmu Seurata drobnych punktów, zastępując je większymi, wyraźniejszymi, bardziej emocjonalnie działającymi kwadratami i prostokątami. Na obrazie Poranek w Antibes z 1914 r. ta zmiana jest już bardzo wyraźnie widoczna. Signac był od 1908 r. prezesem Towarzystwa Artystów Niezależnych i usilnie zachęcał do organizowania wystaw młodych malarzy tworzących krąg fowistów i kubistów.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Droga do Gennevilliers, 1883
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Portret Felixa Feneona, 1890, MMoA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Widok portu w Marsylii, 1905, olej na płótnie, MMoA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Port w Marsylii, 1906, 46 x 55 cm, Ermitaż, Petersburg
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Antibes - Poranek, 1914, 80 x 120 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie
|
|
|