| Pytanie   | Odpowiedź   | 
        
        | rozpocznij naukę |  |   poz. rozwoju fiz. i psych. dziecka, który czyni je wrażliwym (zainteresowanym) i podatnym (zdolnym do roz., zap.) na syste. nauczanie i wych.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Czego wymaga samodzielność w podejmowaniu i wykonywaniu własnych dążeń i planów  |  |   wymaga karności i dyscypliny, czyli umiejętności panowania nad sobą  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   należy dopasować poziom nauczania do poziomu rozwoju dziecka  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Sytuacja psychologiczna dziecka rozpoczynającego naukę w szkole 1  |  |   1. wejście w nowe środ, nauka w oderwaniu od wł. działań, zmiana rel dziecko-dor, zwiększenie wym. dot. samodzielności, zaradno., odp.,  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Sytuacja psychologiczna dziecka rozpoczynającego naukę w szkole 2  |  |   dośw ogr. czasu, przestrz, swobody działania, dominacja uczenia by coś zap i to odtworzyć, ocena przez nau.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Przejście od realizacji własnego programu o charakterze aktywności spontanicznej do  |  |   realizacji programu zewnętrznego o charakterze aktywności reaktywnej -> zablokowany system własnych preferencji  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Według S. Szumana dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dziecko właściwego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, przez co dziecko osiąga odpowiedni poziom:  |  |   a) wrażliwości na nauczanie i b) podatności na wychowanie  |  |  | 
|  rozpocznij naukę . Wrażliwość na naukę rozumiana jest jako  |  |   stopien zainteresowania dziecka nauką, momentem pójścia do szkoły, ważną rolę odgrywa tutaj ambicja dziecka. wiedza ze nie jest juz przedszkolakiem  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Szuman zwraca uwagę na kształtowanie się woli, jako czynnika wpływającego na dojrzałość szkolną dziecka. Wola dziecka rozwija się w dwóch kierunkach (współzależnych). W kierunku:  |  |   posłuchu i uległości (wola do podporządkowania się innym) oraz osiągnięcia samodzielności (wola samostanowienia).  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Dziecko w swych poczynaniach kieruje się nie tylko swoim interesem, ale potrafi działać dla dobra i korzyści innych.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   dobrowolne i niewymuszone kierowanie sie zaleceniami i wskazówkami dorosłych  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Cierpliwość i wytrzymałość  |  |   Dziecko potrafi poradzić sobie z przeciwnościami i niepowodzeniami. Nie wpada łatwo w złość, gdy coś mu nie wychodzi. Pomimo trudność dąży do wykonania zadania.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Przedsiębiorczości i aktywności  |  |   świadome podejmowanie sie różnych celów, zadań z konsekwencją ich realizacji. dziecko dazy do tego aby wykonac zadanie do konca  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Pozytywne skutki zdolności podporządkowania się woli nauczyciela  |  |   -szacunek do starszych -lepszy kontakt z nauczycielem -lepsze stopnie i osiagniecia  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Zagrożenia wynikające ze zdolności podporządkowania się woli nauczyciela  |  |   dziecko może stać się podporządkowane (kiedyś), ludzie mogą wyk. jego ufność, może stać się obiektem drwin  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Doświadczenia normatywne w klasach 1-3  |  |   poznanie nowych kolegów, rówieśników, zawarcie z nimi relacji, nowe ob. jako uczeń, robienie zad. domowych, przedstawiane zad. na forum, praca zesp.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Doświadczenia normatywne w klasach 4-8  |  |   pojawia się rywalizacja o popularność, oceny, znajomych, pierwsze zauroczenia, kłótnie  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Operacje konkretne wg Piageta  |  |   decentracja poznawcza, roz. log. na bazie realnych przesłanek, roz. klas i relacji między nimi, niezmienniki ilościowe (zanikają cechy myślenia prelogicznego).  |  |  | 
|  rozpocznij naukę FUNKCJONOWANIE PSYCHOSPOŁECZNE  |  |   op. konkretne, wzrost f. planującej mowy, wypowiedzi w pełni gram., pamięć dowolna, logiczna, czynności strateg.,  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Socjonomia moralna (Muszyński)  |  |   wzrost znaczenia grupy rówieśniczej, przyjaźń i wymiana wynikająca z wzajemnego porozumienia  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Odpowiedzialność subiektywna to:  |  |   przechodzenie od realizmu moralnego do relatywizmu moralnego  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 4 kryzys rozwojowy wg Eriksona  |  |   pracowitość vs poczucie niższości, cnota: poczucie kompetencji, inercja-antyteza pracowitości  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Wpływ innych na obraz siebie:  |  |   nadal znaczący wpływ opinii innych osób, wzrost zainteresowania porównaniami z innymi dziećmi  |  |  | 
|  rozpocznij naukę odpowiedzialność obiektywna  |  |   dla dziecka wazna jest wielkosc szkody a nie motywy czy intencje sprawcy  |  |  | 
|  rozpocznij naukę sprawiedliwość immanentna  |  |   przekonanie dziecka ze kazde przewinienie skutkuje dostaniem kary nawet jesli to przewinienie nie zostało jawnie wykryte  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przekonanie dz. ze reguly czy zasady przestawione mu przez dorosłych są niezmienne i sztywne. nie mozna z nimi dyskutowac  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Operacja intelektualna (logiczna) charakteryzuje się  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Konkretne operacje logiczne, takie jak szeregowanie, klasyfikacja, dodawanie J. Piaget nazywa  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Umiejętność sortowania elementów ze względu na różne właściwości tych elementów nazywamy  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Porządkowanie elementów na danym wymiarze ilościowym to  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę W jaki sposób rodzice mogą pomóc dziecku nauczyć się uczyć?  |  |   Mnemotechniki, wyciszanie emocji, koncentracja na zadaniu, pozytywnego nastawienia, rociągnięcie ciała, aktywny odpoczynek, pok., że wiedza jest użyteczna, rozmowa  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Otoczenie społeczne dziecka oddziałuje na nie poprzez mechanizmy wpływu społecznego, takie jak:  |  |   1) naśladownictwo, 2) identyfikacja 3) modelowanie  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Do czego przydaje się zabawa?  |  |   Zabawa może prowokować dziecko do nieskrępowanego poruszania niebezpiecznych tematów i ujawniania postaw, które są wynikiem jego lęku i prowadzą do nagłego zniszczenia zabawy  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Wszystkie dzieci będą prędzej czy później niezadowolone z zabawy, jeżeli  |  |   nie uzyskają poczucia bycia użytecznym – nazywamy to poczuciem pracowitości.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Późne dzieciństwo, zwane młodszym wiekiem szkolnym, to okres trwający  |  |   od 7. do 10.-12 Jego początek to czas zmian w życiu dziecka, które rozpoczynając naukę szkolną, musi przeobrazić swój świat przeżyć i przyzwy. w świat obowiązków  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Podstawowym środowiskiem, w którym dziecko przebywa i rozwija się, jest  |  |   szkoła, będąca jego miejscem pracy oraz przestrzenią dla kontaktów interpersonalnych i grupowych.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Przyjmuje się, że dziecko dojrzałe do podjęcia nauki w szkole to takie, które:  |  |   rozwinięte ruchowo i fiz, posiada db orient. w oto. i wiedzę ogólną, zdolności kom, potr. działań inten. i kontr, dośiad. emocję, est uspołecznione,  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Sprostowanie wymaganiom stawianym przez szkołę oraz dostosowania się do sytuacji spotykanych poza domem rodzinnym, wymaga od dziecka  |  |   nabycia odp poz umiejętności potrzebnych do rozwiązania różnych zadań: pozn, kom, ruch czy związanych z emocjonalną samokontrolą.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę zdolność do decentracji to  |  |   umiejętności przyjmowania punktu widzenia innej osoby w zakresie percepcji, myślenia oraz odczuwania  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Tempo i osiągnięcia rozwoju dziecka zależą od sprzyjających warunków:  |  |   od uzdolnień dziecka, od char. i wpływu środowiska, w którym żyje, sposobu wych., własnej aktywności i przedsiębiorczości z zdobywaniu wiad. o świecie  |  |  | 
|  rozpocznij naukę STADIUM OPERACJI KONKRETNYCH (7-11 r.ż.)  |  |   coraz bar. odwracalne manip. na reprezentacjach konk. przed. i zdarzeń, decentracja umożli. uwzględnienie w rozważaniach w tym samym czasie wielu własności przed., a także wielu perspektyw społ.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Główne osiągnięcia operacji konkretnych:  |  |   zdol. do zach., toższamości ilościowej, wyr. się w zrozumieniu pojęć stałości, objętości, rozumowanie sylogistyczne  |  |  | 
|  rozpocznij naukę pojawia się myślenie logiczne, ale rozwiązywanie problemów nadal:  |  |   ogranicza się do przedmiotów konkretnych, a nie obejmuje pojęć abstrakcyjnych  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Rozwiązywanie problemów, egocentryzm:  |  |   usiłują rozwiązywać problemy w sposób logiczny, wyzbywają się egocentryzmu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   na początku stadium operacji konkretnych uświadamiają sobie, że liczenie to procedura arbitralna i dlatego cyfry można stosować zamiennie, liczby można łączyć w grupy i podgrupy  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Zasada zachowania stałości  |  |   – zrozumienie, że pewne podstawowe cechy przedmiotu (waga, objętość) pozostają niezmienne nawet, gdy ich wygląd uległ zmianie.  |  |  |