Pytanie |
Odpowiedź |
Cel wypraw Portugalczyków rozpocznij naukę
|
|
dotarcie do Indii opływając Afrykę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dotarcie do Indii płynąc na Zachód, wykorzystując teorię o kulistości Ziemi
|
|
|
Henryk Żeglarz PORTUGALIA rozpocznij naukę
|
|
rozpoczął wyprawy wzdłuż wybrzeża Afryki i zachęcał do nich innych (1394, 1460)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
żeglarze Portugalscy docierają do przylądka Bajador
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opłynęli Przylądek Zielony i dotarli do Senegalu, a następnie przekroczyli równik
|
|
|
Bartolomeo Diaz PORTUGALIA rozpocznij naukę
|
|
dotarł do przylądka dobrej nadziei (1487)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dotarł do brzegów Indii do miejscowości Kalikat
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyspy nowego przylądka, wyspy zielonego przylądka, poznali linię brzegową Afryki (m.in. Zatokę Gwinejską), odkryli dzisiejszą Brazylię
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dotarł do San Salvador, Haiki, Huby, Jamajki, Ameryki Płd i środkowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Antyle w tym Jamajka, a wypeawa miała charakter kolonizacyjny
|
|
|
Juan dela Costo i Alonso de Hejoda 1499 rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Amerigo Vespucci (1500-1505) rozpocznij naukę
|
|
odkrył, że nowy ląd jest równym kontynentem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postanowił opłynąć Ziemię, jego wyprawa trwała od 1519-1522. odkryto cieśninę Magelana, wyspy Mariańskie i Filipiny
|
|
|
SKUTKI POLITYCZNE WYPRAW GEOGRAFICZNYCH rozpocznij naukę
|
|
powstają imperia kolonialne (Portugalia, Hiszpania); Anglia, Francja, Niderlandia przyłaczają się do wyścigu o kolonie; 2 strefy wpływów Hiszpania i Portugalia
|
|
|
SKUTKI GOSPODARCZE WYPRAW GEOGRAFICZNYCH rozpocznij naukę
|
|
upadek dawnych potęg handlowych; napływ złota do Europy spowodował jego nadwyżkę = REWOLUCJA CEN; rozwój gospodarki towarowo; rozwój portów morskich; dualizm w gospodarce europejskiej
|
|
|
SKUTKI SPOŁECZNO-KULTURALNE WYPRAW GEOGRAFICZNYCH rozpocznij naukę
|
|
europejczycy migrowali do kolonii; chrystianizacja Ameryki płd i śr; rozwój kolonii i niewolnictwa; zmiana obyczajów; rozwój kultury Odrodzenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
AZTEKOWIE okres świetności rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
MAJOWIE położenie geograficzne rozpocznij naukę
|
|
pólwysel Jukatan, Honduras, Gwatemala, Salwador
|
|
|
AZTEKOWIE położenie geograficzne rozpocznij naukę
|
|
środkowy Meksyk, Stolica: TENOCHTITLAN
|
|
|
INKOWIE położenie geograficzne rozpocznij naukę
|
|
Ameryka Południowa, Peru, Ekwador, Pólnocne Chile
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zamieszkiwali miasta-państwa, które ze sobą rywalizowały NIE BYŁO JEDNOLITEGO PAŃSTWA
|
|
|
MAJOWIE system społeczny-warstwowy rozpocznij naukę
|
|
klan- podstawowa jednostka spoleczna; wojownicy i wolni posiadacze ziemscy; kapłani i dowódcy wojskowi; arystokracja- na czele, przewodzila kazdemu klanowi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uprawa roli (uprawiali kukurydze i bób); nie znali hodowli; wysoko rozwiniete rzemioslo(kamieniarstwo, tkactwo, garncarstwo, wytwarzanje ozdób); handel
|
|
|
MAJOWIE system polityczny rozpocznij naukę
|
|
luźno połączone panstwa; klan wybieral naczelnika w kazdym miescie ktory sprawowal wladze przy pomocy urzednikow miejskich; na czele panstwa stal dziedziczny wladca;
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wierzyli w wiely bogow; dualizm; bogom wznoszono swiatynie i skladano ofiary, takze z ludzi;
|
|
|
MAJOWIE osiagniecia kulturalne rozpocznij naukę
|
|
wlasny system pisma; budowali olbrzymie miasta; budowali kamienne piramidy schodkowe; wytwarzali ceramike i tkaniny; obrabiali metal; astronomia-kalendarz; matematyka(liczba zero); budowali łuki triumfalne; dbali o higiene- budowali łaźnię parowe
|
|
|
AZTEKOWIE zajecia ludnosci rozpocznij naukę
|
|
rolnictwo; nawadnianie pól; rzemioslo; rozwiniety handel
|
|
|
AZTEKOWIE system spoleczny rozpocznij naukę
|
|
duza rodzina; indywidualni wlasciciele ziemscy; niewolnicy
|
|
|
AZTEKOWIE system polityczny rozpocznij naukę
|
|
wodz na czele kazdego plemienia; klany
|
|
|
AZTEKOWIE system religijny rozpocznij naukę
|
|
politeizm-czcili bostwa; budowano swiatynie dla bogow;
|
|
|
AZTEKOWIE osiagniecia kulturalne; rozpocznij naukę
|
|
woda do miast; budowali potezne budowle; wiedza astronomiczna; przejeli kalendarz od majow; znali pismo hueriglificzne; ozdabiali piramidy freskami i mozaikami,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
imperium w Andach- AMERYKA POLUDNIOWA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uorawa roli; hodowla; rzemioslo; brak rozwinietego handlu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uprzywilejowani kaplani i wojownicy; niewolnicy;
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
na czele krol; rada zlozona z arystokracji; ziemia nalezala do krola (nominalnie)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
politeizm; kult przodkow; krol byl uwazany za wcielenie biga-slonca; bogom budowano swiatynue i skladano ofiary nawet z ludzi
|
|
|
INKOWIE osiagniecia kulturalne rozpocznij naukę
|
|
kominikacja za pomoca znakow ogniowych i dymnych; wysoki poziom; medycyny; wlasny kalendarz; stworzyli poczte; wlasny system szkolnictwa
|
|
|