Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
powoduja, ze wzniesienia sie obnizaja a zaglebienia wypelniaja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niszczy skaly przez temperature wode i organizmy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kruszy skaly, powstaje zwierzchlina
|
|
|
wietrzenie fizyczne mrozowe rozpocznij naukę
|
|
chlodny klimat, woda wplywa w szczeliny, zamarza i topnieje (CZESTO!) to ten rysunek gdzie skala peka
|
|
|
wietrzenie fizyczne termiczne rozpocznij naukę
|
|
goracy suchy klimat, dzien= goraco rosna noc=zmino kruszw sie zmniejsza sie spoistosc skal=peka i oddziela sie =luszczenie skal
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmienia sklad chemiczny skal, woda, klimat wilgotny i goracy. podatne na to sa skaly weglanowe (granit) np. wapienie rozpuszczaja sie przez wody opadowe, ktore maja CO2 KRASOWANIE
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cieply wilgotny klimat zwierzeta i rozliny you know
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niszczenie podloza skalnego 1
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
material skalny jest przenoszony 2
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osadzanie w roznych miejscach 3
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
woda-poglebia dna, niszczy strome brzegi. lod- zlobi podloza skalne. wiatr-przenosi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
skaly weglanowe sa rozpuszczane przez wode z CO2
|
|
|
powierzchniowe formy krasowe rozpocznij naukę
|
|
zlobki krasowe, ponory, polia, ostance krasowe, lejki krasowe
|
|
|
krasowanie (wzor chemiczny) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podluzne dziury, bo woda splywa po pochylej powierzchni skaly
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
male, okragle dziury, mocno rozpuszczaly sie skaly na powierzchni/ zapadanie sie podziemnych komor krasowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
roznej wielkosci szczeliny i otwory w podlozu skalnym po nich splywa woda pod powierzchnie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
szerokir kotliny otoczone pionowymi scianami skal bo dlugo byly te procesy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pojedyncze pagory wapienne one sa nietykalne MOGOT
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stalaktyty, stalagmity i stalagnaty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwisajace z gory sople bo woda kapir ze stropu jaskini
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
slupki wytracenie sie weglanu wapnia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kolumny tamte sie polaczyly
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
woda saczy sie po nachylonej powierzchni scian /splywa po krawedziach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zrodla krasowe wyplywajace na powierzchnie
|
|
|
erozja transport i akumulacja w rzece rozpocznij naukę
|
|
gorny- szybko, srodek-wolniej dolny- slimak
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poczatek gornego odcinka tak wody wyplywawaja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uderza w podloze i silnie je zlobi, formuje sie dolina V krztaltna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bez ostrych krawedzi gdy rzeka rozdrabnia i szlifuje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rzeka trafia na dobre podloze tworza sie progi skalne i tam woda splywa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
woda uderza o dno i powoli podcina prog skalny odrywa sie jego gorna czesc i prog skalny sie cofa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dominuje w odc srodkowym, podcina brzegi rzeki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uzyskany material skalny osadza sie gdzie woda ma mala predkosc, zakola rzeczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
woda wpada do morza/ oceanu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
morze jest plytkie, nie ma silnych pradow (Nil, Huang He, Missisipi, Wolga, Wisla)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
duze plywy (Tamiza, Jangcy, Parana, Garonna)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszary gorskie duzo sniegu podloze sie zlobi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
(cyrki) nieckowate zaglebienia bo podloze sie zlobi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kotly lodowcowe wypelnione woda
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
snieg i lod przez grawitacje ida w dol doliny przesuwaja sie z materialem skalnym- MORENA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
usypywana wzdluz bokow jezora
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wleczony material skalny zdziera podloze i szlifuje i wygladza charakterystyczny krztalt
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jezor poszerza doline v krztaltna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
antarktyda grenlandia ogromne obszary
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozostalosc po ladolodzie plejstocenskim niazczace i budujace formy i widy z topnienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dlugie i waskie dziury zlobienia przez wody pod ladolodem wypelnia h2o -JEZIORA RYNNOWE
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
szerokie doliny przed czolem ladolodu przez wody z topniejacego ladolodu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przed czolem ladolodu, dlugo w jednym miejscu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
faliste osadzanie sie materialu morenowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozlegle rowniny osadzanie sie zwirow i piachu niesionych przez h2o
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dlugie waskie waly z piasku zwiru przez wode w tunelach ladolodu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyniesiome przez ladolod
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niszczenie brzegow przez fale kruszenie mat skalnego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fale uderzaja i podcinaja dolna czesc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gorna cz brzegu sie odrywa strome urwisko
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mat skalny rozkruszany przez fale przenoszony w glab
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mat skalny z zniszczonego brzegu rozkrusza sie i plynie w morze przez prady przybrzerzne przemieszcza sie wzdluz brzegu i osadza plaski odcinek wybrzeza element lini brzegowej zmieniajacy rozmiary
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
piaszczyste waly odcinaja wody zatok od otwartego morza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zalanie przez morze dolin polodowcowych floidy= glebokie krete waskie zatoki NORWEGIA KANADA GRENLANDIA ALASKA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zalanie przez morze dolin polodowcowych liczne pagorki gladkie wysepki=szkiery FINLANDIA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czesciowe zalanie grzbietow gorskich prostopadle do lini brzegowej PORTUGALIA HISZPANIA W. BRYTANIA
|
|
|
wybrzeza zalewowo mierzejowe rozpocznij naukę
|
|
zatoka czesciowo odcieta od otw. morza POLSKA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
roslinnosc przystosowana do zycia w slonej wodzie oraz do obecnosci plywow. korzenie zatrzymuja osady w trakcie przeplywu BRAZYLIA WENEZUELA INDONEZJA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wywiewanie mat skalnego z obszarow zbudowanych z luznych skal
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dlugie wywiewanie mat skalnego= obnizenie terenu i powstanie rozleglych zaglebien
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niszczenie powierzchni skalnej przez uderzajace z duza sila okruchy skal = GRZYBY SKALNE
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gromadzenie sie piasku piaszczyste wzniesienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszary pustynne wiatr wieje z jednego kierunku, ramiona sa ulozone zgodnie z kierunkiem wiania wiatru ramiona przemieszczaja sie szybciej niz srodek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszary wilgotne skapa roslinnosc ramiona przemieszczaja sie wolniej niz srodek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszary gdzie wiatr wieje z roznych stron
|
|
|
niszczaca dzialalnosc - woda rozpocznij naukę
|
|
rynny polodowcowe, pradoliny,
|
|
|
dzialalnosc budujaca ladolodow i wod rozpocznij naukę
|
|
wzgorza moreny czolowej, obszary moreny dennej, sandry, ozy, glazy narzutowe
|
|
|
niszczaca dzialalnosc morza rozpocznij naukę
|
|
abrazja, nisza abrazyjna, klif, platforma akumulacyjna
|
|
|
budujaca dzialalnosc morza rozpocznij naukę
|
|
plaza, mierzeje, wybrzerza fiordowe, wybrzeza szkierowe, wybrzeza dalmatynskie, wybrzeza riasowe, wybrzeza zalewowo mierzejowe, wybrzeza namorzynowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
deflacja, niecki deflacyjne, bruk deflacyjny, korazja, grzyby skalne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wydmy, barachany, wydmy paraboliczne, wydmy gwiezdziste
|
|
|