Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
metoda prowadzenia działań, w której badacz nie wpływa na danny organizm, bądź proces. Określa tylko stan faktyczny.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
metoda prowadzenia działań, w której badacz w kontrolowanych warunkach zmienia jeden z czynników wpływających na przedmiot doświadczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
próba w której przedmiot badań jest poddawany działaniu czynnika
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
próba w której przedmiot badań nie jest poddawany działaniu czynnika
|
|
|
etapy badań biologicznych rozpocznij naukę
|
|
1. obserwacja 2. sformułowanie problemu badawczego. 3. postawienie hipotezy. 4. weryfikacja hipotezy 5. sformułowanie wniosku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Max. powiększenie - ok. 1000 razy. Zdolność rozdzielacza - 0,2 mikrometra. Możliwość obserwacji żywych obiektów - tak. Rodzaje preparatów; trwałe i nietrwałe (świeże) Obraz - dwuwymiarowy
|
|
|
skaningowy mikroskop elektronowy rozpocznij naukę
|
|
Max. powiększenie - ok. 100 000 razy. zdolność rozdzielcza - 5 nanometrów możliwość obserwacji żywych obiektów: nie. Rodzaje preparatów: pokryte cienka warstwa metalu np. złota obraz: trójwymiarowy
|
|
|
transmisyjny mikroskop elektronowy rozpocznij naukę
|
|
Max. powiększenie - 1 000 000 razy możliwość obserwacji żywych obiektów: nie rodzaje preparatów: utrwalone za pomocą środków chemicznych. obraz: dwuwymiarowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwiastki, które stanowią główny składnik związków organicznych C(węgiel), H(wodór), O(tlen), P(fosfor), S(siarka), N(azot)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwiastki, których zawartość w masie suchej komórek wynosi 0,01% lub więcej MAKROELEMENTY PIERWIASRKI BIOGENNE + wapń, magnez, potas, sód, chlor
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwiastki, który zawartość w masie suchej komórek wynosi poniżej 0,01% Żelazo, jod, miedź, kobalt, fluor
|
|
|
Podstawowe związki chemiczne wchodzące w skład organizmów rozpocznij naukę
|
|
Organiczne: -sacharydy, -lipidy, -białka, -kwasy nukleinowe NIEORGANICZNE: -woda -sole mineralne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
•wiązania chemiczne (silne) •oddziaływania miedzyczasteczkowe (słabe)
|
|
|
oddziaływania międzycząsteczkowe rozpocznij naukę
|
|
•oddziaływania dipol-dipol, jon-dipol •wiązania wodorowe. •siły van der Waalsa. •oddziaływania hydrofobowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podstawowym składnikiem jest węgiel
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
W swojej budowie najczęściej nie zawierają węgla. WYJĄTKI: dwutlenek węgla, kwas węglowy i jego sole
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
●Gęstość mniejsza w stanie stałym niż ciekłym (umożliwia to przetrwanie zimy organizmom wodnym) ●Gęstość większa niż gęstość powietrza (umożliwia utrzymywanie się w wodzie dużych organizmów np. walenie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
●wysokie ciepło parowania(trzeba dostarczyć znaczną ilość energii, aby zmienić stan skupienia z ciekłego na gazowy, dzięki temu woda pełni funkcję termoregulacyjną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
●wysokie ciepłe właściwe(aby podnieść jej temperaturę, należy dostarczyć ciepła, natomiast aby obniżyć, trzeba dużą ilość ciepła odebrać, dzięki temu woda chroni przed nagłymi zmianami temeratury
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
●spójność i przyleganie(ma kohezje, czyli odporność słupa wody na rozerwanie, athezje, czyli dobre przyleganie do powierzchni naładowanych elaektycznie. dzięki temu może przemieszczać się w górę np. w naczyniach roślin.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wysokie napięcie powierzchniowe (na powierzchni wody powstaje cienka, sprężysta błonka, na której mogą się utrzymać małe organizmy np nartniki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
●regulują stan udowodnienia komórek ●aktywują enzymy, które przyspieszają przebieg reakcji chemicznych ● wpływają na procesy wymiany wody i innych substancji między komórką a otoczeniem ●stanowią fizjologiczne układy buforowe
|
|
|