biologia

 0    52 fiszki    nikolasekwrona
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
pierwiastki chemiczne występujące w organizmach
rozpocznij naukę
węgiel, wodór, tlen, azot, siarka, fosfor
związki chemiczne
rozpocznij naukę
woda, sole mineralne, cukry, białka, tłuszcze, kwasy nukleinowe
znaczenie wody
rozpocznij naukę
transport sub., wydalanie szkodliwych sub., regulacja temperatury ciała, uczestyniczy w fotosyntezie
funkcja soli mineralnych
rozpocznij naukę
budują części ciała organizmów, źródło pierwiastków potrzebnych do regulacji pracy organizmu
funkcje cuków
rozpocznij naukę
budulcowa, zapasowa (organizmy wykorzystują je do wzrostu i rozwoju), energetyczna (najważniejsza!), ochronna
funkcje białek
rozpocznij naukę
budulcowa, zapasowa, regulacyjna (regulacja prcesów w organizmie)
funkcje tuszczy
rozpocznij naukę
zapasowa, energetyczna, ochronna (np. u ssaków utrzyamnie temperatury i ochrona przed urazami)
DNA
rozpocznij naukę
zawiewriera info. o wszystkich cechach orgaznimu i opdowiada za przekazywanie genów potomstwu
komórka
rozpocznij naukę
namniejsza część organizmu zdolna do przeprowadzania czynności życiowych
podział komórek
rozpocznij naukę
jądrowe/bezjądrowe
komórka bezjądrowa
rozpocznij naukę
komórka bakterii
komórki jądrowe
rozpocznij naukę
komórki wszystkich organizmów z wyjątkiem bakterii
komórka zwierzęca
rozpocznij naukę
błona komórkowa, cytozol, jądro komórkowe, mitochondrium. wakuola, rybosomy
komórka roślinna - budowa
rozpocznij naukę
błona komórkowa, cytozol, jądro komórkowe, mitochondrium, rybosomy, chloroplasty, sciana komórkowa, wakuola
komórka grzyba - budowa
rozpocznij naukę
błona komórkowa, ściana komórkowa, wakuola, mitochondrium, cytozol, jądro komórkowe, rybosomy
komórka bakterii - budowa
rozpocznij naukę
błona komórkowa, cytozol, rybosomy, sciana komórkowa, nić DNA (zastepuje jądro komórkowe)
kształty komórek zwierzęcych
rozpocznij naukę
długa nić (np. plemnik), kula (np. komórka jajowa), długie wypustki (np. komórka nerowowa), kostka (np. komórka nabłonka)
błona komórkowa
rozpocznij naukę
oddziela wnętrze komórki od otoczenia i transportuje substancje do wnętrza i na zewnątrz komórki
cytozol
rozpocznij naukę
wypełnia komórkę, składa się z wody, soli mineralnych i innych związkółw (głównie białek)
jądro komórkowe
rozpocznij naukę
kieruje procesami zachodzącymi w komórce, zawiera DNA i info. genetyczne
WAKUOLA (WODNICZKA)
rozpocznij naukę
uczestniczy w transportowaniu, trawieniu i usuwaniu z komórki różnych substancji
mitochondrium
rozpocznij naukę
dostarcza energię
rybosomy
rozpocznij naukę
wytwarzają białka
ściana komórkowa
rozpocznij naukę
nadaje komórce kształt, chroniu przed uszkodzeniami i drobnoustrojami chorobotwórczymi - jest zbudowana głównie z glukozy
nić DNA
rozpocznij naukę
w komórce bakteryjnej peni rolę jądra komórkowego
rzęska
rozpocznij naukę
ruch komórki bakteryjnej
otoczka śluzowa
rozpocznij naukę
(w komórce bakteryjnej) chroni przed wysychaniem
samożywność
rozpocznij naukę
sposób odżywiana polegający na samodzielnym wytwarzaniu pokarmu podczas fotosyntezy (rośliny, bakterie, protisty)
fotosynteza
rozpocznij naukę
dwutlenek węga + woda + energia ———> sybstancje pokarmowe (glukoza) + tlen
dlaczego rośliny przeprowadzają fotosyntezę?
rozpocznij naukę
w liściach są chloroplasty, które posiadają zielony barwink - chlorofil - a on pochłania światło
jak roślina wykorzystuje sub. pokarmowe?
rozpocznij naukę
jako źródło energii, związki do budowy ciała i materiały zapasowe
jakie czynniki wpływają na intensywność fotosyntezy? - skutki nadmiaru/niedoboru
rozpocznij naukę
światło, dwutlenek węgla, woda, sole mineralne i temperatura - jakikolwiek nadmiar lub niedobór hamuje fotosyntezę
cudzożywność - kto się tak żywi
rozpocznij naukę
zwierzęta, grzyby, większość bakterii i niektóre protisty
cudzożywność
rozpocznij naukę
pobierają pokarm z otoczenia, są przystosowane do poszukiwania, pozyskiwania i trawienia pokarmu, którego same nie mogą wytowrzyć
pasożyty odźywiające się kosztem żywicieli - podział
rozpocznij naukę
wewnętrzne (wewnątrz ciała żywiciela) i zewnętrzne (na zewnątrz ciała żywiciela)
podział cudzożywności
rozpocznij naukę
organizmy zjadające inne organizmy/ pasożyty odżywiające się kosztem żywicieli/ odżywiające się szczątkami organizmów
organizmy cudzożywne zjadające inne organizmy
rozpocznij naukę
roślinożercy, mięsożercy (drapieżniki polują na ofiary, padlinożercy zjadają ciała martwych zwierząt), wszystkożercy
organizmy cudzożywne - pasożyty odżywiające się kosztem żywicieli
rozpocznij naukę
pasożyty wewnętrzne (np. tasiemiec) i zewnętrzne (np. kleszcz)
organizmy cudzożywne odżywiające się szczątkami organizmów
rozpocznij naukę
organizmy, ktróre trawią szczątki we wnętrzu ciała lub na zewnątrz ciała
roslinożercy
rozpocznij naukę
żywią się pokarmem roślinnym
mięsożercy
rozpocznij naukę
żywią się innymi organizmami
wszystkożercy
rozpocznij naukę
zjadają pokarm roślinny i zwierzęcy
oddychanie komórkowe
rozpocznij naukę
polega na stopniowym rozkładzie sub. pokarmowych i uwolnienieu zawartej w nich energii, zachodzi w każdej żywym orgasnizmie
oddychaniec tlenowe
rozpocznij naukę
glukoza + tlen ——-> dwutlenek węgla + woda + energia
wymiana gazowa
rozpocznij naukę
dostarczanie organizmowi tlenu i na usuwaniu z organizmu dwutlenku węgla (zwierzęta - cała powierzchnia ciała lub specjalne narządy, np. płuca, skrzela, rosliny - aparaty szparkowe)
aparat golgiego
rozpocznij naukę
odpowiada za przekształacanie i transportowanie białek
siateczka śródplazmatyczna
rozpocznij naukę
uczestniczy w wytwarzaniu i transporowanoiu białek i tłuszczu
fermentcja alkoholowa
rozpocznij naukę
glukoza ———-> alkohol etylowy +dwutlenek węga + energia
podział organizmów ze względu na budowę komórkową
rozpocznij naukę
jednokomórkowe (np. bakterie), wielkokomórkowe (np. zwierzęta)
kto przeprowadza fermentację?
rozpocznij naukę
bakterie, grzyby, niektóre pasożyty
co to jest fermentacja
rozpocznij naukę
beztlenowy rozkład substancji pokarmowych do prostszego związku, któremu towarzyszy uwolnienie energii (proces ten zachodzi w cytozolu)
oddychanie tlenowe - co to?
rozpocznij naukę
polega na rozkładzie sub. pokarmowych do dwutlenku wegla i wody i uwolnieniu energii (proces ten zachodzi w mitochondriach) - wymaga obecności tlenu

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.