Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sich an|schauen
|
|
|
Geben Sie [nam] unsere Sachen zurück rozpocznij naukę
|
|
Geben Sie uns unsere Sachen zurück
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Wie kann ich [państwu] helfen? rozpocznij naukę
|
|
Wie kann ich Ihnen helfen?
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
kolejność przypadków i pytania po polsku rozpocznij naukę
|
|
Nominativ Genitiv Dativ Akkusativ ręka ręki ręce rękę mianownik kto co? /dopełniacz Czyje? / Celownik komu czemu, z kim z czym? Biernik kogo, co?
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kogo? czego? czyj? czyje? - nie ma
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
komu? czemu? z kim z czym?
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Pokaż mi, jak mnie lubisz! rozpocznij naukę
|
|
Zeig mir, wie du mich magst!
|
|
|
„Nic ci nie pokażę, bo cię nie lubię.” rozpocznij naukę
|
|
Ich werde dir gar nichts zeigen, weil ich dich nicht mag.
|
|
|
On jest z nią w związku i on ją kocha rozpocznij naukę
|
|
Er ist mit ihr in einer Beziehung und er liebt sie.
|
|
|
Spędzam z nim dużo czasu i odwiedzam go bardzo chętnie. rozpocznij naukę
|
|
Ich verbringe mit ihm viel Zeit und besuche ihn sehr gerne.
|
|
|
Widzisz to (na przykład dziecko)? To daj mu buziaka! rozpocznij naukę
|
|
Siehst du es? Dann gib ihm einen Kuss!
|
|
|
Z nami nikt nie rozmawia i nikt nas nie lubi rozpocznij naukę
|
|
Mit uns redet niemand und uns mag niemand.
|
|
|
Kocham spędzać z wami czas i was odwiedzać. rozpocznij naukę
|
|
Ich liebe es, Zeit mit euch zu verbringen und euch zu besuchen.
|
|
|
Widzę ich co tydzień – z nimi zawsze jest przyjemnie. rozpocznij naukę
|
|
Ich sehe sie jede Woche – mit ihnen hat man immer Spaß. Es ist immer schön / angenehm mit ihnen
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
używa się po określonych czasownikach, przyimkach oraz dla dopełnienia dalszego w zdaniu
|
|
|
Dopełnienie dalsze w Dativie rozpocznij naukę
|
|
W zdaniach z WIECEJ jak z jednym dopełnieniem, dopełnienie dalsze jest zawsze w Dativie – chyba, że przyimek wymusza zastosowanie Akkusativu lub Genitivu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ich gebe dem Kind einen Ball
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ich gebe dir (Dat.) mein Herz (Akk.) Genitiv: des Herzens, Dativ: dem Herzen, Akkusativ: das Herz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Das Mädchen [nie slucha] mir nicht. słuchać kogoś, być poslusznym rozpocznij naukę
|
|
gehorchen + DATv Das Mädchen gehorcht mir nicht.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ich tue du tust
|
|
|
boleć, skaleczyć się, zrobić sobie krzywdę P? rozpocznij naukę
|
|
(weh)tun + DATv / schmerzen Mein Rücken schmerzt.
|
|
|
słuchać (kogoś), przysłuchiwać się komuś p? rozpocznij naukę
|
|
Kannst du mir zuhören?(posłuchać?) Ich habe mir dieses Lied zugehört
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mir/dir /ihm/ihr/ihm /uns/euch/ihnen/Ihnen
|
|
|
Zaimki osobowe w Bierniku AKK Ktoś Akk mnie, ciebie, jego rozpocznij naukę
|
|
mich/dich /ihn/sie/es /uns/euch/sie/Sie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
die Blume,-n
|
|
|
Końcówki przym i rodz w Datv rozpocznij naukę
|
|
Ich gehe mit einem Mann einkaufen. Gehst du mit deinem Mann? Rosa gefällt keinem Mann. Jeśli rodzajnik, przymiotnik, rzeczownik lub zaimek “jest w Dativie”, to oznacza, że zmienia się jego forma/ dostaje określoną końcówkę:
|
|
|
L mnoga w Dativie rzeczowników Tische, Bücher, Autos, Automaten? rozpocznij naukę
|
|
Do rzeczownika w liczbie mnogiej w Dativie trzeba dodać „-n”: Chyba, że liczba mnoga rzeczownika kończy się na „-s” lub „-n” – wtedy nie dodajesz „-n”: Autos... Autos, Automaten... Automaten etc. Tische... Tischen, Bücher... Büchern etc.
|
|
|
Czy możesz mi proszę pomóc? rozpocznij naukę
|
|
Kannst du mir bitte helfen?
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ich habe dir alles gegeben!
|
|
|
Ich bin mit ihm morgen [umówiony] rozpocznij naukę
|
|
Ich bin mit ihm morgen verabredet
|
|
|
Dlaczego piszesz moim długopisem? rozpocznij naukę
|
|
Warum schreibst du mit meinem Stift?
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ich telefoniere mit deiner Mutter.
|
|
|
Dopełnienie dalsze w Dativie rozpocznij naukę
|
|
W zdaniach >1 dopełn, dopełn dalsze jest zawsze w Dat. – chyba, że przyimek wymusza Akk lub Gentv Ich gebe dem Kind (datv) den Ball (akk). w zdaniu z dwoma dopełnieniami, osoba będzie zawsze w Dativie, a rzecz w Akk: Ich gebe dir (Dat.) mein Herz (Akk.)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
po; do Jordanii, na północ p? rozpocznij naukę
|
|
nach Jordanien, Norden datv
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
poza, oprócz, z wyjątkiem, za wyjątkiem rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Schnee bis zu den Knien datv
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przyimek zawsze decyduje o tym, jaki przypadek musisz zastosować. : nach (do), zu (do), aus (z), von (od), bis (do), entlang (wzdłuż), neben (obok), hinter (za), vor (przed), unter (pod), über (nad), auf (na), zwischen (pomiędzy), in (w), np. Ich gehe nach Hause.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
R O, NO, XR rozpocznij naukę
|
|
den netten Mann / einen netten Mann / netten Mann
|
|
|
AKk rozpocznij naukę
|
|
die nette Mutter / eine nette Mutter / nette Mutter
|
|
|
rodz okr/ nieokreślony/ bez rodzajnika rozpocznij naukę
|
|
das nette Kind / ein nettes Kind / nettes Kind
|
|
|
Akk MĘSKI odmiana der ein kein mein i bez rodzajnika rozpocznij naukę
|
|
Akk MALE Flexion der ein kein mein und ohne den Artikel
|
|
|
Widzę twoich miłych rodzicow rozpocznij naukę
|
|
die netten Eltern / deine netten Eltern / nette Eltern
|
|
|
Mam wspaniałego przyjaciela großartig, herrlich, ausgezeichnet rozpocznij naukę
|
|
Ich habe einen tollen Freund
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Du hast den Sinn verloren.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Er hat einen langweiligen Job.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Zostaw mojego psa w spokoju! rozpocznij naukę
|
|
Lass meinen Hund in Ruhe!
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Hast du meinen Regenschirm gesehen? der Regenschirm, -e der Schirm, -e parasol, abażur, parawan, ekran
|
|
|
Co miesiąc odwiedzam rodziców. rozpocznij naukę
|
|
Ich besuche meine Eltern jeden Monat
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Kiedy stosuje się biernik? rozpocznij naukę
|
|
AKK Biernik niemiecki (Akkusativ) używa się go po określonych przyimkach, czasownikach oraz dla dopełnienia bliższego w zdaniu:
|
|
|
Po jakich czasownikach stosuje się AKK? rozpocznij naukę
|
|
Akkusativ: bestellen, bezahlen, buchen, kaufen, verkaufen, verstehen, fragen, vergessen, lesen, trinken, rauchen, haben, besitzen, schreiben, zählen, lernen, essen, tragen, verstecken, suchen, finden,
|
|
|
zamówić zamawiać gospodarować przekazywać p? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
płacić zapłacić opłacać p? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zarezerwować bukować rezerwować księgować p rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zapytać pytać spytać zapytać się spytać się dopytać dopytywać się zapytywać dopytywać P? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
pić wypić napić się pijać P? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
pisać napisać redagować p? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
liczyć policzyć płacić naliczyć doliczyć się liczyć się p? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
odbywać praktykę odbyć praktykę rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
nosić ponieść nieść odnieść odnosić ponosić zaowocować p? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ukryć ukrywać schować chować kryć pochować p? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
szukać poszukać poszukiwać polować p? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
znaleźć znajdować znajdować się sądzić myśleć mniemać odnaleźć posądzić osądzić domniemać odnajdywać natrafiać natrafić natykać się natknąć się odszukać odszukiwać zastawać rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
trafić spotykać trafiać zastać zastawać podejmować napotkać napotykać rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
słuchać kogoś usłyszeć słuchać posłuchać rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zobaczyć widzieć patrzeć popatrzeć patrzyć popatrzyć rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Schreibst du einen Brief?
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ich habe sie gestern getroffen.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ich habe ein Geschenk für dich.
|
|
|
Frankreich spielt [przeciwko] Deutschland przeciwko przeciw około ku p? rozpocznij naukę
|
|
Frankreich spielt gegen Deutschland
|
|
|
To było wbrew mojej woli. rozpocznij naukę
|
|
Das war gegen meinem Wille. der Wille,-n
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ich gehe nicht ohne dich.
|
|
|
Sklep jest za rogiem. / w rogu. rozpocznij naukę
|
|
Der Laden ist um die Ecke.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Helga idzie wzdłuż ulicy. rozpocznij naukę
|
|
Helga geht die Straße entlang.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
z miłą mamą - r no kein mein rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rodzajnik nieokreślony / kein mein rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
z twoimi miłymi rodzicami rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
z miłymi rodzicami - bez rodzajnika rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ich sehe den / einen netten Mann
|
|
|
miłego człowieka - bez rodzajnika rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ich sehe die / eine nette Mutter
|
|
|
miłą mamę - bez rodzajnika rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ich sehe ein nettes / das nette Kind
|
|
|
miłe dziecko - bez rodzajnika rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ich sehe die netten Eltern
|
|
|
widze twoich miłych rodziców rozpocznij naukę
|
|
Ich sehe deine netten Eltern
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|