Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Wspólnota tworzona przez kobietę i mężczyznę połączonych małżeństwem, którzy odpowiadają za siebie, a także wydają na świat potomstwo i je wychowują
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Typ rodziny tradycyjny. na czele rodziny stał mężczyzna, który podejmował wszystkie decyzję 18/19w.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
druga połowa 20w. przez przemiany ekonomiczne (zwiększenie zatrudnienua kobiet, zmniejszona rola ojca) - model partnerski
|
|
|
cechy rodziny jako grupy społecznej rozpocznij naukę
|
|
-niewielka liczebność, silne więzi emocjonalne, bezpośrednie i ciągłe kontakty, wielość ról społecznych, charakter wspólnoty, trwałość i stały skład, wielość funkcji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najmniejsza podstawowa rodzina (mama tata plus dziecko)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
a) ze względu na typ małżeństwa b) wielkość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Związek kobiety z mężczyzną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przedstawiciel jednej płci zawiera związek małżeński z co najmniej dwoma osobami płci przeciwnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przynajmniej jedna osoba dorosła pełniąca funkcje rodzicielskie oraz przynajmniej jedno dziecko
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
np. rodzina złożona czyli składająca się z kilku rodzin nuklearnych
|
|
|
rodzina krewnicza(rodzina rozszerzona) rozpocznij naukę
|
|
stanowią nią rodzice, dzieci wraz ze swoimi rodzinami oraz zamieszkujący sąsiedztwo kuzyni z rodzinami
|
|
|
rodzina krewnicza (wielopokoleniowa) rozpocznij naukę
|
|
składająca się z przedstawicieli co najmniej trzech pokoleń (dziadków, rodziców i dzieci)
|
|
|
podział władzy (matriachalne) rozpocznij naukę
|
|
cała władze sprawuje przedstawicielka płci żeńskiej
|
|
|
podział władzy (patriarchalne) rozpocznij naukę
|
|
pełnia władzy należy do przedstawiciela płci męskiej
|
|
|
podział władzy (egalitatrne - partnerskie) rozpocznij naukę
|
|
kobieta i mężczyzna współpracują ze sobą
|
|
|
miejsce zamieszkania (matrylokalne) rozpocznij naukę
|
|
gospodarstwo domowe takiej rodziny umiejscowione jest w miejscu zamieszkania rodziny żony
|
|
|
miejsce zamieszkania (patrylokalne) rozpocznij naukę
|
|
dom rodziny znajduje się w miejscu zamieszkania męża
|
|
|
miejsce zamieszkania (neolokalne) rozpocznij naukę
|
|
rodzina organizuje nowe miejsce zamieszkania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prokreacyjna, Socjalizacyjna, opiekuńcza, emocjonalna, ekonomiczna, stratyfikacyjna, identyfikacyjna, integracyjno-kontrolna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzina służy zapewnieniu biologicznej ciągłości społeczeństwa. przyczynia się do ciągłości większych zbiorowości społecznych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzina jest pierwszym i podstawowym ośrodkiem, w którym jednostka poznaje normy, wartości, język, obyczajowy charakterystyczne dla danego społeczeństwa.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzina jest grupą, która ma zapewniać opiekę dzieciom oraz innym członkom rodziny poprzez pomoc w rozwiązywaniu trudności i zaspokojeniu potrzeb życiowych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzina gwarantuje wsparcie emocjonalne dzieciom i rodzicom. służy także zaspokojeniu potrzeb uczuciowych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzina zapewnia swoim członkom dobra materialne, a także przydziela rolę, zadania i formy aktywności gospodarczej odpowiednio do wieku i płci.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzina jako grupa społeczna nadaje określony status społeczny swoim członkom i tym samym przyczynia się do utrwalenia podziałów społecznych np. na klasy, warstwy
|
|
|