Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
zespół czynnosci intelektualnych, które zmierzają do odtworzenia z tekstu prawnego jednoznacznych norm prawnych
|
|
|
wykładnia w sensie pragmatycznym rozpocznij naukę
|
|
jako zespół czynności prowadzących do uzyskania z tekstu prawnego, normy prawnej
|
|
|
wykładnia w sensie apragmatycznym rozpocznij naukę
|
|
jako rezultat tegoż zespołu czynności
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ustalenie jakie znaczenie nadał tekstowi prawnemu jego twórca
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
znaczenie wyznaczone regułami języka i kontekstem pozajęzykowym, ingerenja prawodawcy faktycznego nieistotna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
znaczenie tekstu prawnego może się zmieniać, jest zależne od zmian w regułach języka lub pozajęzykowych kontekstach interpretacyjnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dokonywana zgodnie z obowiązującymi regułami wykładni, choć może jej dokonywać każdy, kto zna te reguły
|
|
|
wykładnia (merytoryczna) doktrynalna rozpocznij naukę
|
|
jest dokonywana przez autorytety naukowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest dokonywana przez odpowiednie do tego podmioty
|
|
|
wykładnia (formalna) autentyczna rozpocznij naukę
|
|
dokonywana przez prawodawcę
|
|
|
wykładnia (formalna) delegowana rozpocznij naukę
|
|
dokonywana przez podmiot upoważniony przez prawodawcę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dokonywana przez organ stosowania prawa w toku rozstrzygania konkretnej sprawy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dokonywana w oderwaniu od rozstrzygnięcia konkretnej sprawy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyjmujemy, że przepis wyraża normę, która ma szerszy zakres zastosowania niż ten z wykładni językowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
interpretowany przepis wyraża normę, która ma węższy zakres zastosowania lub normowania niż ten, jak ustaliliśmy, dokonując wykładni językowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces myślowy, który polega na tym, że ktoś przyjmując za prawdziwe pewne zdania (przesłanki), wyrabia sobie na podstawie tego przeświadczenie o prawdziwości innych zdań (wnioski)
|
|
|
Wnioskowania oparte na wynikaniu normy z normy rozpocznij naukę
|
|
nie można zrealizować normy N1, jeżeli nie zrealizuje się normy N2
|
|
|
Wnioskowanie oparte na logicznym wynikaniu normy z normy rozpocznij naukę
|
|
między normą-przesłanką, a normą-wnioskiem zachodzi związek logiczny opierający się na stosunku między zakresami nazw
|
|
|
norma-wniosek wynika logicznie z normy-przesłanki, jeżeli rozpocznij naukę
|
|
❏ zakres zastosowania n-p obejmuje zakres zastosowania n-w ❏ zakres normowania n-p obejmuje zakres normowania n-w ❏ przy tożsamości albo węższym zakresie elementów n-w
|
|
|
Wnioskowanie oparte na instrumentalnym wynikaniu normy z normy rozpocznij naukę
|
|
opiera się na założeniu, że między zachowaniem adresata normy a wyznaczonym przez normę stanem rzeczy, który ma zostać zrealizowany przez adresata, występują związki przyczynowe. Wnioski te przebiegają według dwóch dyrektyw inferencyjnych: ins. nak i zak
|
|
|
Argumentum a minori ad maius rozpocznij naukę
|
|
skoro obowiązuje norma zakazująca naruszać coś w stopniu mniejszym, to uznajemy za obowiązującą normę, która zakazuje naruszać to dobro w stopniu większym
|
|
|
Argumentum a maiori ad minus rozpocznij naukę
|
|
skoro obowiązuje norma nakazująca czynić więcej, to obowiązuje norma nakazująca czynić mniej, aby zrealizować jakiś stan rzeczy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występują, gdy system prawa przewiduje dokonanie pewnych czynności konwencjonalnych, ale brak jest w tym systemie reguł ważnego dokonywania tych czynności
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
brak pewnych norm w systemie powoduje, iż inne normy są w rażącym stopniu nieskuteczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zachowanie nie jest uregulowane w systemie, ale ktoś kierując się swoim systemem wartości uważa, że zachowanie powinno być przez normy nakazane/zakazane (luka pozorna)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
analogia legis (z przepisu prawa normującego podobny stan faktyczny), analogia iuris (z ducha prawa), a także wnioskowanie a fortiori i a contrario, ewentualnie dodatkowo jeszcze wnioskowanie z ogólnych zasad, jakie obowiązują w danym systemie prawnym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dwie normy z których jedna w określonych okolicznościach nakazuje adresatowi określonego zachowania, a druga zaś w tych samych (przynajmniej częściowo) okolicznościach mu tego zakazuje. Jedną normę się realizuje, a drugą przekracza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dwie lub więcej norm, które mając ten sam zakres zastosowania, nakazują adresatowi czyny, których zarazem spełnić się nie da. Można zrealizować obowiązek wyrażony w co najwyżej jednej z norm przeciwnych, ale można też przekroczyć wszystkie te normy
|
|
|
Niezgodność prakseologiczna rozpocznij naukę
|
|
zrealizowanie wszystkich norm jest możliwe, ale zrealizowanie jednej czy kilku z nich niweczy częściowo lub całkowicie skutki realizacji innych norm
|
|
|
Więzi kompetencyjne (dynamiczne) rozpocznij naukę
|
|
norma została ustanowiona lub uznana na podstawie innej normy (norma kompetencyjna). Powiązania te nazywają się dynamicznymi, bo wskazują one, że system prawny zmienia się pod wpływem decyzji prawodawczych
|
|
|
Więzi treściowe (statyczne) rozpocznij naukę
|
|
normy mające wyższą pozycję w hierarchii aktów prawnych wpływają na treść norm o niższej pozycji
|
|
|
Domniemanie prawne (praeusmtio iuris) rozpocznij naukę
|
|
szczególnego rodzaju reguła dotycząca wiążącego ustalania faktów, sformułowana w przepisie prawnym, adresowana do organu stosującego prawo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nakazuje uznawać za istniejący jakiś stan faktyczny istotny z prawnego punktu widzenia, dopóki nie zostanie wykazane, że miał czy ma miejsce jakiś stan przeciwny (np. domniemanie niewinności)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nakazuje uznawać za udowodniony jakiś fakt B, jeżeli w postępowaniu został należycie ustalony fakt A (np. domniemanie daty śmierci osób, które straciły życie podczas grożącego im wspólnie niebezpieczeństwa)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ułatwiają przeprowadzenie postępowania w pewnych sprawach, ułatwiają sytuację procesową określonych podmiotów poprzez przerzucenie ciężaru dowodu na drugą stronę procesową, która uważa się za silniejszą
|
|
|
Zdolność prawna (atrybut osoby fizycznej) rozpocznij naukę
|
|
możliwość posiadania praw i obowiązków. Ma ją każdy człowiek (istota żywa) od chwili urodzenia do śmierci
|
|
|
Zdolność do czynności prawnych rozpocznij naukę
|
|
zdolność danej osoby do dokonywania szczególnego rodzaju czynności konwencjonalnych, przez które można nabyć lub utracić określone prawa i obowiązki
|
|
|
pełna zdolność do czynności prawnych rozpocznij naukę
|
|
mają ją osoby, które skończyły 18 rok życia i nie są ubezwłasnowolnione częściowo
|
|
|
ograniczona zdolność do czynności prawnych rozpocznij naukę
|
|
mają ją osoby od 13 do 18 roku życia i osoby ubezwłasnowolnione częściowo
|
|
|
brak zdolności do czynności prawnych rozpocznij naukę
|
|
mają osoby, które nie ukończyły 13 roku życia oraz osoby ubezwłasnowolnione całkowicie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podmiot jest uprawniony do żądania od innego podmiotu wypełnienia na jego rzecz jakiegoś obowiązku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawo do żądania od oznaczonej osoby zachowania się w określony sposób
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
moc prawna, dzięki której osoba z niej korzystająca nie podlega określonym przepisom, do przestrzegania których inne osoby są zobowiązane
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powinien być ustalony w sposób niewątpliwy i pewny, nie ma tu miejsca na okoliczności niepewne i niedookreślone
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wskazują w jaki sposób powinny zostać uregulowane określone sprawy (odesłanie do przepisu, którego nie ma)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przepisy bezwzględnie wiążące, tzn. ich stosowanie nie może zostać wyłączone ani ograniczone decyzją stron
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są to przepisy znajdujące zastosowanie tylko wtedy, gdy strony nie uregulowały sprawy inaczej niż w takim przepisie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przepisy wyznaczające minimalny zakres ochrony interesów jednej ze stron, można je wyłączyć lub ograniczyć tylko jeśli strony regulują korzystniej sytuację strony chronionej
|
|
|