22. Nowe potęgi w Europie

 0    12 fiszek    dlaprzyjaciol
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Piotr I wielki
rozpocznij naukę
car Rosji od 1689 roku. Zreformował państwo, rzemiosło (manufaktury), armię, zbudował flotę wojenną, założył Akademię Nauk, wprowadził zachodnie obyczaje.
Główny cel polityki zagranicznej Piotra I Wielkiego
rozpocznij naukę
uzyskanie dostępu do Bałtyku.
1700
rozpocznij naukę
dołączył do III wojny północnej.
1703
rozpocznij naukę
budowa st. Petersburga
Katarzyna II wielka
rozpocznij naukę
1762-1796 – caryca – reformy w duchu oświecenia, zwiększyła liczbę guberni, nadała więcej uprawnień gubernatorom, odebrała prawa Kozakom, zezwoliła na zsyłanie chłopów, dokonała rozbiorów Polski.
Prusy
rozpocznij naukę
państwo militarne, miały stałą armię. Od 1618 - Prusami rządzi elektor brandenburski. 1657 - Jan Kazimierz zwalnia elektora z zależności lennej od Polski. 1701 - Prusy królestwem
Fryderyk II wielki
rozpocznij naukę
od 1740 król Prus, zajął Śląsk, prowadził dwie wojny Śląskie z Austrią, przegrał wojnę siedmioletnią, w 1772 – zainicjował pierwszy rozbiór Polski
Militaryzm
rozpocznij naukę
Prusy, funkcjonowanie państwa podporządkowane armii
Absolutyzm oświecony
rozpocznij naukę
monarcha sprawuje władzę absolutną, ale stara się zapewnić poddanym oświatę i dobrobyt. Rozwinął się w Prusach i Austrii, w II poł XVIII w.
Państwo Habsburgów w XVIII wieku
rozpocznij naukę
Austria (rządzili nią od XIII w.), Czechy, Śląsk, Węgry, tereny we Włoszech i południowych Niemczech. Od XV w. władcy zostawali cesarzami św. Cesarstwa rzymskiego narodu niemieckiego.
Maria Teresa
rozpocznij naukę
od 174 obejmuje rządy w Austrii, utrata śląska, reformy administracji, armii, oświaty, zmniejszyła obciążenia feudalne chłopom, wzięła udział w I rozbiorze polski
Józef II
rozpocznij naukę
1780-1790 cesarz Austrii. Wprowadził wolność osobistą, tolerancję religijną, zniósł tortury i karę śmierci, rozbudował armię, podporządkował sobie kościół katolicki

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.