Pytanie                    | 
                
                    Odpowiedź                    | 
            
        
        | 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      zahamowanie wzrostu, zaburzenia w procesie transpiracji, zmniejszenie intensywności fotosyntezy, osłabienie procesów pobierania składników mineralnych, ograniczenie i opóźnienie wschodów   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      anomalia atmosferyczna wywołana okresem bezopadowym   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      susza klimatyczna, susza glebowa, susza hydrologiczna   
 | 
 | 
 | 
      susza klimatyczna – co to?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      zakłócenie bilansu wodnego obszaru, spowodowane niedoborem opadów i dużym parowaniem terenowym   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      nadmierny przesychanie gleb   
 | 
 | 
 | 
      susza hydrologiczna – co to?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      obniżenie poziomu wód gruntowych i zmniejszenie przepływu wody w rzekach   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      podsiąkowe, grawitacyjne (potocznie nazywane zalewowymi), deszczownie, kropelkowe   
 | 
 | 
 | 
      co może być źródłem wody do nawadniania?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      zbiorniki wodne naturalne i sztuczne: rzeki, kanały, stawy, studnie, ścieki   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      wymakanie roślin; wyleganie zbóż; porastanie nasion; wzrost zachwaszczenia; wzrost porażenia przez choroby; pogorszenie jakości plonu (gnicie okopowych); utrudnienie, opóźnienie prac polowych; utrudnienie dostępu tlenu   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      niszczenie powierzchni gleb   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
    
 | 
 | 
 | 
      wietrzna erozja gleb – co to?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      unoszenie cząstek gleby przez wiatr   
 | 
 | 
 | 
      wodna erozja gleb – co to?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      rozbijanie agregatów glebowych (niszczenie struktury gleby), spływająca woda unosi cząsteczki gleby   
 | 
 | 
 | 
      co jest miarą zapotrzebowania roślin na wodę?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      współczynnik transpiracji   
 | 
 | 
 | 
      współczynnik transpiracji – co to?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      ilość wody zużytej na wyprodukowanie jednostki suchej masy; waha się w granicy 200-900, tzn. na wyprodukowanie 1kg suchej masy rośliny zużywają 200-900 litrów wody   
 | 
 | 
 | 
      Grupy roślin według rosnących wymagań wodnych    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      międzyplony, zboża jare, zboża ozime, strączkowe, okopowe, pastewne motylkowe, warzywa, wielokośne użytki zielone   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      powierzchniowa warstwa kuli ziemskiej wytworzona ze skał, które uległy przekształceniu pod wpływem czynników glebotwórczych   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      wierzchnia warstwa gleby, na którą najsilniej oddziaływuje człowiek poprzez narzędzia uprawowe   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      ma zdolność zatrzymywania wody opadowej; zawiera niezbędne składniki pokarmowe w formie dostępnej dla roślin (jonowej), a dzięki nagromadzonej próchnicy jest źródłem azotu – niezbędnego do życia wszystkich organizmów   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      pionowy przekrój gleby; możemy w niej rozróżnić poziomy genetyczne; Poziomy te są ostro lub łagodnie od siebie oddzielone i wyróżniają się zarówno barwą, jak i składem mechanicznym oraz chemicznym   
 | 
 | 
 | 
      produktywność (produkcyjność) gleby – co to?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      zdolność gleby do zapewnienia określonego poziomu plonowania roślin (obejmuje urodzajność gleby, rzeźbę terenu, występujący makro- i mikroklimat oraz działalność rolnika)   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      faza stała (cząstki mineralne, organiczno-mineralne, organiczne); faza ciekła (woda z rozpuszczonymi związkami mineralnymi i organicznymi); faza gazowa (powietrze glebowe)   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      przestrzenne ułożenie cząstek fazy stałej gleby; gleba może mieć układ naturalny lub nadany; na układ gleby oddziałuje roślina, uprawa mechaniczna, czynniki siedliskowe (opady, mróz)   
 | 
 | 
 | 
      Układ nadany gleby – rodzaje    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      luźny, zagęszczony, zbity   
 | 
 | 
 | 
      układ pulchnych gleby – dla jakich roślin jest optymalny?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
    
 | 
 | 
 | 
      układ średnio zagęszczony gleby – dla jakich roślin jest optymalny?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
    
 | 
 | 
 | 
      układ bardziej zagęszczony gleby – dla jakich roślin jest optymalny?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      pszenica, lucerna, kukurydza   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      kompleks złożonych związków organicznych, tworzących się z rozkładu resztek roślinnych i zwierzęcych; Występuje w wierzchniej warstwie gleby; miąższość warstwy próchnicze gleb krajowych waha się w szerokich granicach, ale najczęściej wynosi 20-35cm   
 | 
 | 
 | 
      jaka jest średnia procentowa zawartość próchnicy?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
    
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      magazyn N; trwała struktura; popr. stosunki wodno-powietrzne i cieplne; skład. pokarm. i zw. biol. czynne dla roślin; sorbcja, większa ilość org. glebowych, zapobiega zmianom pH i skutkom 1-stronnego nawożenia mineral. rozkład ŚOR, żyzność i urodzajność   
 | 
 | 
 | 
      źródła materii organicznej    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      obumarłe części roślinne; resztki pożniwne i korzenie roślin wyższych; nawożenie naturalne i organiczne (obornik, kompost, nawozy zielone); obumarłe ciała makro- i mezofauny oraz obumarłe mikroorganizmy   
 | 
 | 
 | 
      Odczyn gleby (kwasowość gleby) – co to?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      stosunek jonów wodorowych (H+) do jonów wodorotlenowych (OH-) kształtujący się pod wpływem zawartych w glebie soli, kwasów i zasad; przewaga jonów H+ warunkuje odczyn kwaśny, OH- – odczyn zasadowy, a ich równowaga – odczyn obojętny   
 | 
 | 
 | 
      Klasyfikacja gleb według odczynu    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      gleby bardzo kwaśne – pH<4,5; gleby kwaśne – pH 4,6-5,5; gleby słabo kwaśne – pH 5,6-6,5; gleby obojętne – pH 6,6-7,2; gleby zasadowe – pH>7,2   
 | 
 | 
 | 
      gleby o jakim odczynie przeważają w Polsce?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      gleby o odczynie bardzo kwaśnym i kwaśnym, zajmują około 50% powierzchni kraju   
 | 
 | 
 | 
      jaki odczyn gleby jest optymalny dla większości roślin?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      większość roślin uprawnych najlepiej rozwija się przy odczynie lekko kwaśnym i obojętnym   
 | 
 | 
 | 
      na to wpływa kwasowości gleb?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      przyswajalność składników pokarmowych dla roślin; wzrost, rozwój i plonowanie roślin; procesy glebotwórcze   
 | 
 | 
 |