Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
wymyślone, istnienie fizyczne nieudowodnione
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nazwy gatunkowe mają ontologiczny status bytów rzeczywistych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
swiat z jednolitej substacji, materialistyczny i spirytualistyczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
budowa świata z elementy duchowego i materialnego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
byt zbudowany z materii i formy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiele wlementow, zmieszanych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyczyna i skutek, ten sam skutek i ta sama przyczyna, stala zasada
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
z góry okreslony cel, przebieg
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przypadkowosc wystepowania zjawisk, watpliwosc zwiazana ze zwiazkami orzyczynowymi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poza przyroda struktura bytu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
teoria poznania, bada struktury teorii naukowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stanowisko w sporze o uniwersalia (powszechniki) uznające, ze istnieją tylko rzeczy jednostkowe, a pojecia ogolne sa jedynie wytworami mowy, takimi jak slowa i dzwieki i nie odpowiadaja im realne przedmioty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stanowisko w sporze o uniwersalia, zakldajace ze uniwersalia nie istnieja w rzeczach, lecz w ludzkich umyslach, ogolne nie sa ni rzeczy czy nazwy tych rzeczy ale odpowiadajace tym pojeciom stany psychiczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwotnisc idei wzgledem rzeczy, swiat materialny stanowi niedoskonale odbicie doskonalego swiata idei. prawde mozna poznac wylacznie dzieki rozumowi, ktoey za posrednictwem rzeczy moze dotrzec do idei i w ten sposov osiagnac wiedze pewna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
istnieja tylko jednostkowe byty, a istoty rzeczy sa w nich zawarte
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszystko jest zmiennoscia przez wir zdarzen, nie ma konkretnego bytu jako rzeczy
|
|
|
ateizm, agnostycyzm, panteizm rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podloze istnienia bytu, jest racją bytu i stanowi o jego tozsamosci,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cecha danej rzeczy, istotna decydujaca o przynaleznosci, wytyczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zeodlo poznania, wiedza z ktora sie rodzimy, wrodzona wiedza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zeodlo poznananiq jest tylko nasze doswidczenie, ktore zdobywamy za posrednictwem zmyslow, a umysł ludzki jest czystą kartą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiedza nie wynika z doswiadczenia, w ludzkim poznaniu role odgrywają idee, a zmysly maja role drugiorzedna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiedza nie wynika z doswiadczenia,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiedza opiera sie na doswiadczeniu
|
|
|
metodologiczny aposteriotyzm rozpocznij naukę
|
|
poznanie pojawia sie na drodze doswwiadczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poznanie orzez intuicje, iluminacje czy wiare
|
|
|
idealizm epistemologiczny rozpocznij naukę
|
|
ograniczenie zmyslow i poznanie przez rozum
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
swiat zewnetrzny dostepny dla czlowieka, a rzeczywistosc jest taka jaka ja widzimy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie wszystko jest dostepne ludzkiemu poznaniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyrodniczne i humanistyczna, fizyka, biologis, chemia, socjologia, antropologia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
matematyka, logika, rozwazania abstrakcyjne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dyscyplina zajmujaca sie badaniem metod przyjmowanych przez poszczegolne nauki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sąd lub zdanie orzekajace
|
|
|
koncepcja klasyczna, arystotelesowska rozpocznij naukę
|
|
prawda jest zgodnością mysli, stanem faktycznym. Kryterium owej definicji opiera sie na zaleznosci miedzy mysla a rzeczywistoscia. prawda jest to co jest zgodne ze stanem faktycznym.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kartezjusz, prawdą jest to, co oczywiste i czemu nie da się zaprzeczyc. Jesli moj umysl pojmuje cos co narzuca mu oczywistosc to moge taka mysl uznac za prawde
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
G.W. Leibniz, koherencja mysli czy zdan, zgodnosc miedzy soba, jesli zdanie wpisuje sie w okreslony system innych zdan, tworzac logiczna harmonijna calosc, mozemy orzec, ze jest prawdziwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
W. James, sad badz zdanie pozyteczne, wykorzystywane w dzialanich praktycznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sad uznany na mocy powszechnej zgody
|
|
|
subiektywizm aksjologiczny rozpocznij naukę
|
|
rzeczy same w sobie nie posiadaja wartosci, my je nadajemy wedle uznania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przedmioty maja wartosc gdy porownujemy je z innymi orzedmiotami, wartosciowe wzglednie
|
|
|
obiektywizm aksjologiczny rozpocznij naukę
|
|
wartosci istnieja niezaleznie od uznania czlowieka
|
|
|
wariabilizm aksjologiczny rozpocznij naukę
|
|
wartosci nie sa stale, zmieniaja sie w zaleznosci od czasu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zapozyczone od innych(kopia obrazu)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wartosc uzytkowa, utylitarna rozpocznij naukę
|
|
uzyskuja ją jesli nam sluza(dlugopis w momencie uzytku)
|
|
|
wartosci rzeczy nie maja charakteru etycznego rozpocznij naukę
|
|
czyny ludzkie mqja wartosc etyczna, a przedmioty wartosci estetyczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
co mamy uczynic w danych okolicznosciach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
reguly utworzone na skutek wyznawanego swiatopogladu, religii i zasad zycia
|
|
|
norma nie jest zakazem nakazem rozpocznij naukę
|
|
norma obyczajowa, troska o ludzi starych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wynika z przyjetego systemu wartosci, klasyfikuje nas do robienieza ze wzgledu na to, ze tak jeat pieknie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie podlega ocenom, wynikaja z rozkazu badz nakazu prawa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dzialanie ktore odnosi sie do przyswiecajacego celu
|
|
|
etyka deskryptywna, opisowa rozpocznij naukę
|
|
bada teorie moralnosci w aspektach 1. psychologicznych(jak dochodzi do okreslonego dzialania) 2. socjologiczna(normy wystepujace w okrelsonych kulturach, od czego sa zalezne) 3. filozoficznym(jakie wartosci i ich hierarchie funkcjonuja w obrebie system
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ustala zasady postepowania na podstawie przyjetych kryteriow tego co dobre czy zle
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bada cele ludzkich dzialan, intencje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bada powinnosci moralne, deontologizm(cel osoagniety dobrymi zamiarami)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdolnosc do prawidlowego rozymowania i rozstrzygani problemow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niezmienne nakazy dekalog
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odrzucajaca sztywne normy, zrodlem moralnisc jest ludzki umysl
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
normy postepowania sa dane od Boga
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie istnieja stale normy, zasada postepowani odszukana dla danej okolicznosci
|
|
|
naturalizm, stanowisko etyczne rozpocznij naukę
|
|
normy moralne wywodza sie z naturalnych cech rzeczywistosci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
normy moralne maja charakter aprioryczny, pochodzenia od Boga ontuicji czy rozumu
|
|
|