Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zasada azotowa, cukier (deoksyryboza lub ryboza), reszta fosforanowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w cząsteczce dna ilość adeniny=ilości tyminy, a ilość cytozyny = ilości guaniny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
umożliwia odczytanie informacji genetycznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
służy jako matryca do syntezy białek. Przenosi informacje genetyczna z miejsca przechowywania do miejsca syntezy białek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
biorą udział w procesie dojrzewania mRNA ułatwiają degradację cząsteczek mRNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odsuwa od siebie nici DNA, helikaza- przerywa wiązania wodoro
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozrywa wiązania wodorowe pomiędzy zasadami azotowymi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polimeraza RNA - odpowiada za syntezę startera
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
krótki odcinek RNA do którego przyłącza się polimeraza DNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
synteza nowej nici DNA ma zdolność do naprawiania błędów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
łączy powstałe fragmenty nici DNA (fragmenty Okazaki)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
trójkowy, jednoznaczny, bezprzecinkowy, zdegenerowany
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyłączenie czapeczki do 5' i ogona do 3', wycinanie intronów i składanie eksonów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zespół genów podlegający wspólnej regulacji 1. geny struktury 2. sekwencje regulatorowe - promotor
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
operon indukowany, ekspresja kontrolowana przez substrat
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
operon jest wyłączony gdy w środowisku nie ma laktozy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
operon hamowany, ekspresja kontrolowana przez produkt końcowy szlaku
|
|
|
regulacja ekspresji genów u eukariota rozpocznij naukę
|
|
regulacja dostępu do genu (rozluźnianie chromatyny), regulacja inicjacji transkrypcji (czynniki transkrypcyjne), regulacja składania RNA (alternatywny splicing), regulacja translacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawo czystości gamet, w gametach allele tego samego genu występują zawsze pojedynczo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zasada niezależnej segregacji. Allele dwóch różnych par genów przechodzą do gamet niezależnie od siebie na zasadzie losowej segregacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
krzyżowanie badanego osobnika z homozygotą recesywną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wpływ ekspresji jednego genu na inny np. albinizm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pod wpływem jednego genu ujawnia się kilka cech fenotypowych np geny anemii i mukowiscydozy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstają w wyniku błędów podczas replikacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czynniki mutagenne: promieniowanie UV i X, kwas azotowy (III) HSV, HBV, HCV, HPV
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
geny hamujące podziały komórek oraz odpowiadające za ich naprawę
|
|
|
choroby autosomalne recesywne rozpocznij naukę
|
|
fenyloketonuria, albinizm, mukowiscydoza, anemia sierpowata
|
|
|
choroby autosomalne dominujace rozpocznij naukę
|
|
choroba huntingtona, achrondroplazja
|
|
|
choroba sprzężona z płcią recesywna rozpocznij naukę
|
|
hemofilia, daltonizm, dystrofia mięśniowa D
|
|
|
choroba sprzężona z płcią dominująca rozpocznij naukę
|
|
|
|
|