Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
użycie polega na wydawaniu określonych nakazów lub zakazów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mają bardziej bezpośredni charakter, zmniejszają bowiem dystans dzielący rządzących i rządzonych
|
|
|
Bezpośrednie formy demokracji rozpocznij naukę
|
|
- referenda, zgromadzenia ludowe, plebiscyty, weta ludowe, inicjatywy ludowe, konsultacje społeczne
|
|
|
Pośrednie formy demokracji rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Najważniejsza rola władzy ustawodawczej rozpocznij naukę
|
|
tworzenie prawa, kreacyjne, kontrolne i komsultacyjne
|
|
|
Najważniejsza rola władzy sądowniczej rozpocznij naukę
|
|
dokonywanie wykładni przepisów oraz rozstrzyganie w konkretnych sprawach
|
|
|
Główny mechanizm w organach władzy regulacyjnej rozpocznij naukę
|
|
Polega na podejmowaniu decyzji administracyjnej
|
|
|
Sprawowanie władzy w systemie autokratycznym rozpocznij naukę
|
|
Władca nie podlega kontroli ze strony innych organów państwowych
|
|
|
Sprawowanie władzy w systemie demokratycznym rozpocznij naukę
|
|
Władza jest podzielona między różne organy państwowe które zobowiązane są do przestrzegania praw i wolności obywatelskich zagwarantowanych najczęściej w konstytucji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dąż wraz ze swoimi zwolennikami do osiągnięcia korzyści finansowe i rozwoju ekonomicznego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dąży się do realizacji określonego ideał etycznego i odnalezienia sensu życia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ma na celu jak najsprawniejsze zorganizowanie życia społecznego tak by było one zgodne z oczekiwaniami ogółu obywateli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cecha lidera politycznego który jest w stanie skutecznie wywierać wpływ na innych ludzi oraz aby z własnej woli zaakceptowali i realizowali zaproponowane rozwiązania w przywództwie politycznym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór zasad określających relacje łączące naczelne organy władzy państwowej oraz ich organizacje
|
|
|
podział ze względu na sposób wyłaniania organów władzy państwowej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ogół szczegółowych norm dotyczących hierarchii zakresu kompetencji i wzajemnych relacji organów państwowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pojęcie obejmujące formy rządów system polityczny a także rezim polityczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sposób sprawowania władzy
|
|
|
podział na ustrój terytorialny prawny rozpocznij naukę
|
|
jednolity w państwach unitarnych albo złożony
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
monarchia dziedziczna na drodze dziedziczenia oraz monarchia elekcyjna w wyniku wyboru
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór norm decydujący o tym monarchia kto przejmuje władzę po śmierci abdykacji lub detronizacji panującego
|
|
|
najważniejsze kompetencje głowy państwa rozpocznij naukę
|
|
formowanie rządu zwoływania i rozwiązywania parlamentu reprezentowania państwa na arenie międzynarodowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cecha urzędu prezydenta oznaczająca że głowa państwa sprawuje władzę tylko przez okres wskazany w przepisach prawa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kolegialny organ obradujący nad sprawami danego państwa lub jego części
|
|
|
najważniejsze kompetencje parlamentu rozpocznij naukę
|
|
funkcja ustawodawcza zwana również legislacyjną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przede wszystkim tworzenie i ustanowienie prawa
|
|
|
podział ze względu na liczbę tworzących izb parlamentu rozpocznij naukę
|
|
jednoizbowa czyli Mono kameralne lub unikameralne lub dwuizbowe czyli bikameralny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
działają w państwach w których uznano że funkcjonowanie większej liczby i nie ma uzasadnienia na przykład w Dani, w Irlandii Islandii i Norwegii i Szwecji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podzielono na dwie części struktura ukształtowała się czasach nowożytnych podzielna na izbę wyższą oraz niższą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
forma i wyższych dbająca o to aby stanowione prawo było dobrej jakości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawo do zgłaszania projektów ustaw
|
|
|
podział na tryby funkcjonowania parlamentów rozpocznij naukę
|
|
tryb sesyjne czyli działanie parlamentu jedynie w określonych prawem okresach lub tryb permanentny oznacza że izby działają stale bez przerw
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
działanie parlamentu polegające na tym że obraduje z udziałami wszystkim swoich członków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór uprawnień i obowiązków parlamentarzysty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
formy występująca w przyszłości składający się z przede wszystkim nakazów które głosujący przekazali mu przez siebie przedstawicielowi
|
|
|
mam wolny zwany też mandatem przedstawicielskim rozpocznij naukę
|
|
parlamentarzysta pochodzących z wyboru jest reprezentantem społeczeństwa jako całości a nie określonych grup
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jedna z podstawowych gwarancji niezależności parlamentarzystów
|
|
|
co oznaczać może immunitet rozpocznij naukę
|
|
wyłączenie odpowiedzialności czyli całkowity zakaz wyciągania konsekwencji karnych wobec deputowanego lub ograniczenie odpowiedzialności gdy przeciw parlamentarzyści może zostać wszczęte postępowanie przed sądem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie indywidualne mechanizm obronny chroniący parlamentarzystów przed naciskami ze strony organów władzy wykonawczej czy imunitet
|
|
|
immunitet materialny nie odpowiedzialności rozpocznij naukę
|
|
całkowite wyłączenie odpowiedzialności za działalność związaną ze sprawowaniem mandatu parlamentarnego
|
|
|
immunitet formalny, procesowy rozpocznij naukę
|
|
poseł nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej bez zgody parlamentu lub innego upoważnionego podmiotu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na zakazie ograniczenia wolności deputowanego
|
|
|
modele władzy wykonawczej rozpocznij naukę
|
|
model monokratyczny gdzie cała władza jest skupiona w rękach jednego podmiotu oraz model dualistyczny zakłada istnienie i współgranie dwóch organów głowy państwa i rządu
|
|
|
główne role w procesie tworzenia rządu rozpocznij naukę
|
|
głowa państwa i parlament
|
|
|
przebieg wyłaniania rządu rozpocznij naukę
|
|
pierwsza tura polega na tym że głowa państwa wskazuje parlament kandydata na szefa rządu premiera lub kanclerza jeśli osoba nie nominowana nie uzyska wotum zaufania następuje druga tura gdzie to parlament znacza kandydata
|
|
|
waga wotum zaufania od parlamentów rozpocznij naukę
|
|
aby zostać szefem rządu kandydat nominowany przez głowę państwa musi otrzymać wotum zaufania czyli uzyskać poparcie bezwzględnej większości deputowanych
|
|
|
odpowiedzialność polityczna rozpocznij naukę
|
|
polega na tym że jeden organ władzy może zostać rozwiązane przez inny organ
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odpowiedzialność polityczną może ponosić cały organy władzy
|
|
|
odpowiedzialność indywidualna rozpocznij naukę
|
|
rozliczanie są jedynie konkretnie politycy lub urzędnicy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jedna z dwóch dróg do uzyskania władzy podczas gdy po zwycięstwie wyborczym ugrupowanie nie może utworzyć rząd ponieważ po przeliczeniu głosów może się okazać że zdobyło ono mniej niż połowę miejsc w parlamencie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to sytuacja kiedy rząd posiada mniejszość w parlamencie
|
|
|
reguła koalicji minimalne zwycięskiej rozpocznij naukę
|
|
partia która wygrała wybory powinna dążyć do zawarcia porozumienia z taką liczbą ugrupowań która zapewni minimalną większość parlamentarną
|
|
|
teoria koalicji maksymalnie zwartej rozpocznij naukę
|
|
zakłada że porozumienie powinny zawrzeć partie reprezentujące podobne w programie i poglądy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w sytuacji w której żadna z par ty jej nie odniosła wyraźnego zwycięstwa w wyborach a mandaty parlamentarne zostały podzielone pomiędzy wiele ugrupowań z podobnym poparciem
|
|
|
system parlamentarno gabinetowy rozpocznij naukę
|
|
Wielka Brytania, rząd którym kieruje premier, zasada równoważenia się władz ustawodawczej i wykonawczej, gabinet premiera powoływany przez głowę państwa, głowa państwa niewielki zakres władzy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Stany Zjednoczone, parlament nie ma możliwości pociągnięcia do odpowiedzialności prezydenta, możliwość skrócenia kadencji izb przez prezydenta, zakaz łączenia stanowisk parlamentarnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Republika federalna Niemiec, minimalny możliwość wpływania organów władzy, prezydent nie posiada inicjatywy ustawodawczej ani prawa weta, kanclerz zajmuje najwyższą pozycję w systemie politycznych
|
|
|
system semiprezydencki, parlamentarno prezydencki rozpocznij naukę
|
|
Francja, dualizm władzy wykonawczej, wiodąca rola polityczna głowa państwa, prezydent odpowiada za politykę zagraniczną i jego bezpieczeństwo, posiada uprawnienia niewymagających asygnaty, rząd ponosi odpowiedzialność przed parlamentem i prezydentem
|
|
|
system parlamentarno-komitetowy, konwentu rozpocznij naukę
|
|
Szwajcaria, kompetencje władzy wykonawczej i ustawodawczej przenikają, nie możliwość pociągnięcia rządu do odpowiedzialności przez parlament ani skrócenia kadencji izb, nie istnieje instytucja badania konstytucyjności ustaw, demokracji bezpośredniej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Rosja, władza prezydenta, mała znaczenie premiera i rządu, prezydent jest nadrzędny brak wymogu kontrasygnaty zaprzeczenie większości założeń demokratycznego stylu sprawowania władzy
|
|
|
podział państw unitarnych rozpocznij naukę
|
|
scentralizowane czyli w których urzędników w instytucjach i organach regionalnych powołują władze centralne na przykład Holandia oraz zdecentralizowane który urzędnicy ci są powoływani niezależnie od władz centralnych na przykład Wielka Brytania
|
|
|
zasada domniemania kompetencji rozpocznij naukę
|
|
jeśli jakieś uprawnienie nie zostały konstytucji nie znane władzom centralnym to zazwyczaj należą one do kompetencji władz podmiotów federacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wynika z posiadania z pierwszej kolejności obywatelstwa podmiotu federacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
federacja państwo związkowe w którym szczególnie podmioty federacyjne są ze sobą najsilniej powiązane konfederacja stanowi związek państw które są ze sobą powiązane luźniej i Unia związek połączonych państw wspólnym monarchą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
możliwość stanowienia norm samemu sobie nie przysługuje prawo legacji oznacza to że i nie mogą samodzielnie utrzymywać stosunków dyplomatycznych z innymi państwami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
użycie przez dane państwo lub daną grupę państw siły zbrojnej przeciwko suwerenności terytorialnej lub nie zawiłości politycznej innego państwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozpad państwa w wyniku niezdolności władzy do rządzenia jego terytorium oraz tendencji odśrodkowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odłączenie się od danego terytorium tego państwa w celu utworzenia od drobnego organizmu państwowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
formalnie dobrowolny rozwiązanie do innego państwa i utworzeniu w ten sposób innych państw
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
metody za pomocą których rządzące państwem egzekwują posłuszeństwo od obywateli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
demokratycznym, hybrydowy i niedemokratyczne
|
|
|