Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
forma zdaniowa według której musimy wnioskowac
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sposob potwierdzania przez potwierdzenie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zajmuje sie prawami logiki. cele: formulowanie, porzadkowanie i metody weryfikacji praw logiki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przedmiotem skladni sa relacje miedzy wyrazeniami jezykowymi ze wzgledu na ich ksztalt (forme). inaczej stnaksa logiczna. okresla kryteria poprawnisci wyrazen jezykowych w oderwaniu od strony znacxeniowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zajmuje sie relacjami miedzh wyrazeniami jezykowymi, a przedmiotami (desygnatami) czyli znaczniem jezyka. relacja miedzy wyrazeniem, a przedmiotem. 1) jako teoria oznaczania 2) jako teoria znaczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wlasnosc wyrazen, dzieki ktorym je rozumiemy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podanie cech istotnych dla danego przedmiotu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
znaczenie, krorego zrodlem jest relacja miedzy zbiotem materilanych desygnatow, a ich nazwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrazenie ktore w zdabiach typu a jest b moze wystepowav w roli podmiotu lub orzeczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrazenie ktore podlega wartosciowaniu logicznemu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrazenie laczace wyrazenie proste ze zlozonym
|
|
|
podzial zdsn kateogrycznych wd kryteriow jakosciowych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
podzj zdan kategorycznych wg kryteriow ilosciowych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ifem per idem (to samo przez to samo); bledne kolo; ignotum per ignotum(niezrozumiale przez niezrozumiale); definicja za szeroka lub za waska
|
|
|
glowne pojecia teorii oznaczania rozpocznij naukę
|
|
spelnianie i definiowanie
|
|
|
glowne pojecia teorii znaczenia rozpocznij naukę
|
|
synonimicznosc, sensownosc, analitycznosc (prawdziwosc na mocy tego samego znaczenia)
|
|
|
pojecia wskazujace na pragmatyke rozpocznij naukę
|
|
stwierdzanie, uznawanie, przypuszczanie, przekonywanie, watpienie, zapytywanie, rozkazywanie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
medium, pewnym srodkiem za pomoca ktorego dochodzi do komunikacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
slowne, obrazowe, komunikowanke za pomoca milczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
element znaczacy, oznaczony, relacja znakotworcza (cos ustalonego na mocy konwencji)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
znak slowny stanowiacy calosc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sklada sie z co najmniej 2 wyrazow, polaczonycb ze soba skladniowo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrazenie pelniace funkcje komunikacyjna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
komunikacyjna, opisowa, impresyjna, performatywna, ekspresywna, prezentacyjna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przedmiot oznaczany przez dana nazwe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
forma, znaczeniem, oznaczeniem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tresc, czyli znaczenie nazwy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
cechy konstytutywne, a cechy konsekutywne rozpocznij naukę
|
|
konstytutywne - istotne, konsekutywne - nieistotne
|
|
|
podzial nazw ze wg na sposob istnienia desygnatow rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
podzial nazw ze wg na sposob ujecia i strukture desygnatow rozpocznij naukę
|
|
zbiorowe (las), prywatne (nieupowazniony), relatywne (brat)
|
|
|
podzial nazw ze wg na sposob w jaki wskazuja na swoje desygnaty rozpocznij naukę
|
|
indywidualne (Gniezno), generalne (1. stolica polski) —> oznaczaja te sama nazwe ale maja inny sens; rownowaznosc - ten sam desygnat, rownoznacznosc ten sam sens
|
|
|
podzial nazw ze wg na znaczenie rozpocznij naukę
|
|
jednoznaczne i wieloznaczne
|
|
|
podzial nazw ze wg na ilosc desygnatow rozpocznij naukę
|
|
ogolne, jednostkowe i puste (jednorozec)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prosta(jako znak konkretnego przedmiotu), formalna (jako nazwa dla calego gatunku), materialne uzycie wyrazu (jako znak dla niego samego)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrazenie dookreslone, oznajmujace, w czasie terazniejszym lub przeszlym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nazwotworcze, zdaniotworcze i funkyorotworcze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uzyskanie jasnosci i precyzji uzywanych nazw, wprowadzenie nowego slowa do zasobu leksykalnego danego jezyka, modyfikacja dotychczasowego znaczenia i sposobu uzycia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
definiendum - to czego nie wiemy, definiens - zwrot orsy uzyciu ktorego definiujemy i lacznik definicyjny - spelnia funkcjd ustalnie rownowaznosci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrazenie zdaniowe, w ktorym wyatepuja ienne wolne - zmienne nazwowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odnoszaca sie do przedmiotow. odpowiedz na pytanie co to jest przedmiot, zdarzenie, relacja. podaje cechy konstytutywne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bez wskazywania, slowne tlumaczenie, supozycja materialna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
termin DK to funktory, spojniki, kwantycikatory, operatory, nie majace znaczenia poza kontekstem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekazujemy komus kto nie zna danego terminu uzywanegk w danym jezyju, albo gdy chcemy sie upewnic w jaki sposob uzywa nazwy rozmowca
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ustala znaczenie jakiegos slowa na przyszlosc w projektowanym sposobie uzycia slowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
celem nie jest uchwycenie istoty pojecia(zjawiska) lecz poda is przepisow na zmienienie wielkosci odpowiadajacej danemu pojeciu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opiera sie tylko na jednej przeslance
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dwie lub wiecej przeslnek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niepoprawny schemat wnioskowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ktoras z przeslanek jest niepoprawna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okreslenie zbioru zalozem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1) kazde a jest a; 2) istnieje przynajmniej jedno takie a ktore jest a
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dany system musi spelniac to kryterium, aby moc mu przyznac status skutecznosci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w praktyce oznacza, ze kazsa regule sensowna jestemy w stanie zweryfikowac
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdanie ktorego wartosc logiczna jest zdeterminowana przez relacje zachodzaca mieszy zakresami podmiotu i orzeczenia
|
|
|
przedmiot badan stlogistyki klasycznej (SK) rozpocznij naukę
|
|
rozumowania w ktorych przeslankami i wnioskami sa zdania zbudowane miedzy zakresami podmiotu i orzeczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wartlsci nazwowe z wylaczeniem pewnych i uniwersalnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1) spojniki —> a, e, i, o 2) terminy —> S, P, M1, M2
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrazenie sensowne ktore musi spelniac pewne kryteria skladniowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zachodzi na podstawie 1) zaleznksci podanych w przeslankach 2) mozna ustalic relacje zakresowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy mamy 3 przeslanki jawne i zdania kategoryczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy spelnia wszystkie 6 warunkow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
koniunkcji, alternatywy zwyklej, implikacji i negacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pewna liczba, zamknieta calosc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrazenie zawierajace zmienne, z krieego po podstawieniu wartosci za zmirnne otezymujemy zdanie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przynajmniej 2 pojecia polaczone spojka “jest”
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kazdy sad mozna ujac jako wartosc pewnej funkcji dla 1 lub wielu argumentow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrazenie zawierajace zmienne, z ktorych otrzymyjemy zdania po podstawieniu za zmienne ich wartosci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszystkie podstawienia sa zdaniami prawdziwi - TAUTOLOGIA, pewne tak inne nie - KONTRTAUTOLOGIA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrazenie ktorego pewna czesc jest tez zdaniem w sensie logiki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
z kazdym spojnikiem skojarzona jest liczba naturalna zwana jego argumentowoscia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kazdy skonczony ciag symboli alfabetu tego jezyka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
teoria zwiazkow miedzy wartoscia logiczna zdan zlozonych zbudowanych z uzyciem spojnikow ekstensjonalnych, a wartosciami logicznymi zdan skladowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrazenie sensowne jezyka krz spelniajce warunki: kazda zmienna zdaniowa jesg wyrazeniem sensownym, jezi alfa i beta sa sensowne to alfa implikuje beta tez jest sensowne
|
|
|
pierwotne schematy wnioskowania rozpocznij naukę
|
|
przyjmujemy bez dowody ze okreone schematy sa niezawodne, sa to schematy pierwotne, a zdania stwierdzajace to nazwiemy regulami pierwotnymi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opierajac sie na niezawodnosci schematow pierwotnych dowodzimy niezawodnosci innych schematow formalnych, ktore nazwiemy wtornymi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
z implikacji i jej poprzednika wynika jego nastepnik
|
|
|
regula dolaczania koniunkcji (DK) rozpocznij naukę
|
|
z dwoch wyrazen zdaniowych wynika ich koniunkcja
|
|
|
regula opuszczania koniunkcji (OK) rozpocznij naukę
|
|
z koniunkcji wynika kazdy z jej czlonow
|
|
|
regula dolaczania alterntywy (DA) rozpocznij naukę
|
|
z dowolnego zdania wynika alternatywa, ktorej 1-szym lub 2-gim czlonem jest to zdanie
|
|
|
regula opuszczania alterntywy (OA) rozpocznij naukę
|
|
z alternatywy i negacji jedno z jej czlonow wynika 2-gi jej czlon
|
|
|
regula dolaczania rownowaznosci (DE) rozpocznij naukę
|
|
rownowaznosc odpowiadajaca danej implikacji wynika z tej implikacji i implikacji odwrotnej
|
|
|
regula opuszczania rownowaznosci (RE) rozpocznij naukę
|
|
z danej rownowsznosci wynika odpowiednia implikacja i implikacja odwrotna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
reguly stwierdzajacej niezawodnosc danego schematu logicznego zaczynamy od wypisania zalozen dowodu ktorymi sa: przeslanki schematu, poprzedniki jego wniosku
|
|
|