familia uno

 0    66 fiszek    Mounde
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
zawarcie małżeństwa w prawie rzymskim było czynnością
rozpocznij naukę
prywatną, nieformalną
w rzymie istniała też bardzo silna
rozpocznij naukę
patria potestas
prawo rzymskie uznawało prawne więzi
rozpocznij naukę
tylko pomiędzy ojcem a dziećmi zrodzonymi z iustum matrimonium
na czele rzymskiej rodziny stał
rozpocznij naukę
pater familias
pater familias
rozpocznij naukę
właściciel majątku i zwierzchnik osób będących pod jego władzą, głowa rodziny
manus
rozpocznij naukę
władza nad żoną
patria potestas
rozpocznij naukę
władza nad dziećmi
dominica potestas
rozpocznij naukę
władza nad niewolnikami
sponsalia
rozpocznij naukę
zaręczyny
w prawie archaicznym zaręczyny były zawierane w formie
rozpocznij naukę
uroczystego kontraktu słownego przez ojców osób zaręczających się lub przez samych narzeczonych, o ile byli osobami sui iuris
zaręczyny w prawie archaicznym polegały na
rozpocznij naukę
przyrzeczeniu oddania przyszłej żony pod władzę przyszłego męża, w przypadku niedotrzymania tego przyrzeczenia można było domagać się zapłaty kary pieniężnej
pod koniec republiki i w okresie pryncypatu zaręczyny zawierano za pomocą
rozpocznij naukę
nieformalnego porozumienia, ich zerwanie nie pociągało za sobą żadnych konsekwencji
w okresie prawa poklasycznego wprowadzono tzw.
rozpocznij naukę
zadatek zaręczynowy
zadatek zaręczynowy
rozpocznij naukę
jeśli zaręczyny zerwał zaręczony to tracił zadatek, jeśli narzeczona to musiała zwrócić, początkowo poczwórną, potem podwójną wartość zadatku zaręczynowego
quasiadfinitas
rozpocznij naukę
stosunek pomiędzy jednym narzeczonym a krewnymi drugiego (zbliżony do powinowactwa)
małżeństwo
rozpocznij naukę
związek mężczyzny i kobiety obejmujący nierozłączny sposób życia
ojciec miał nad dziećmi zrodzonymi z iustum matrimonium
rozpocznij naukę
prawo życia i śmierci
decydujące dla istnienia małżeństwa znaczenie miała
rozpocznij naukę
trwała zgodna wola mężczyzny i kobiety pozostawania w związku małżeńskim
affectio maritalis
rozpocznij naukę
zgodna wola mężczyzny i kobiety na pozostawanie w związku małżeńskim
dla osób alieni iuris do zaistnienia małżeństwa potrzebna była
rozpocznij naukę
zgoda zwierzchników familijnych
wyrażenie zgody zwierzchników rodzinnych (w przypadku osób alieni iuris)
rozpocznij naukę
było uznawane za chwilę powstania małżeństwa
wymogi iustum matrimonium
rozpocznij naukę
1. conubium 2. zgoda 3. dojrzałość fizyczna nupturientów (odpowiedni wiek dla chłopców 14 lat dla dziewcząt 12 4. wola pozostawania w związku małżeńskim
conubium
rozpocznij naukę
możność zawarcia małżeństwa uznanego w prawie rzymskim
conubium posiadał
rozpocznij naukę
obywatel rzymski lub osoba której przyznano ius conubium
conubium nie było pomiędzy
rozpocznij naukę
krewnymi, senatorami a wyzwolenicami
prawo rzymskie nie ingerowało w sumie w sposób
rozpocznij naukę
zawarcia małżeństwa
prawo rzymskie nie regulowało też
rozpocznij naukę
rozwiązania małżeństwa
w rzymie uważano, że małżeństwo trwa tak długo
rozpocznij naukę
jak długo istnieje wola pozostawania w nim
małżeństwo przestawało istnieć też małżonkowie
rozpocznij naukę
doszli do zgodnego porozumienia co do jego rozwiązania, bądź też gdy jedno z małżonków wyraziło wolę zerwania związku
divortium
rozpocznij naukę
porozumienie co do rozwiązania małżeństwa
repudium
rozpocznij naukę
wola zerwania związku (małżeństwa)
w małżeństwach połączonych z conventio in manum zerwania mógł dokonać
rozpocznij naukę
najpewniej tylko mąż
w małżeństwach niepołączonych z conventio in manum
rozpocznij naukę
każda ze stron mogła samodzielnie wyrazić wolę zerwania związku
w prawie poklasycznym wprowadzono
rozpocznij naukę
pisemne oświadczenie rozwodu jako formę obligatoryjną (za pomocą listu libellus repudii)
libellus repudii
rozpocznij naukę
list za pomocą którego oświadczało się rozwód
małżeństwo rozwiązywało się też przez
rozpocznij naukę
śmierć oraz capitis deminutio maxima (utrata wolności i obywatelstwa) lub media (utrata obywatelstwa)
conventio in manum
rozpocznij naukę
wejście żony pod manus męża albo jego ojca jeśli mąż był osobą alieni iuris) początkowo często, pod koniec republiki stanowiło raczej wyjątek
conventio in manum mogło nastąpić poprzez
rozpocznij naukę
confarreatio, coemptio badź usus
confarreatio
rozpocznij naukę
najbardziej skomplikowana forma, dostępna tylko dla patrycjuszy, odbywała się w obecności kapłanów i 10 świadków, a jej kulminacyjnym punktem było ofiarowanie Jowiszowi chleba orkiszowego wyrabianego ze specjalnego rodzaju ziarna
pewne funkcje kapłańskie mogli pełnić tylko urodzeni z
rozpocznij naukę
małżeństw, w których matka weszła pod władzę męża przez confarreatio
coemptio
rozpocznij naukę
prostsza forma, dokonywała się za pomocą mancypacji, podczas której w obecności 5 świadków i libripensa, za pomocą symbolicznej zapłaty, mąż jak gdyby kupował władzę małżeńską od pater familias żony lub od niej samej jeśli była osobą sui iuris
usus
rozpocznij naukę
żona wchodziła pod władzę męża na skutek rocznego, nieprzerwanego przebywania w jego domu.
w ususie zgodnie z u12t wystarczyło, że żona
rozpocznij naukę
opuściła dom męża na 3 kolejne noce by mąż nie nabywał nad nią władzy (usurpatio trinoctii)
coemptio i usus wyszły z użycia
rozpocznij naukę
w I w.p.n.e.
w okresie prawa klasycznego zawierana była jedynie
rozpocznij naukę
coemptio fiduciae causa
coemptio fiduciae causa
rozpocznij naukę
sposób pozbycia się niewygodnego dla kobiety tutora lub umożliwienia jej sporządzenia testamentu
gdy żona wchodziła pod władzę męża, w nowej rodzinie agnacyjnej zajmowała miejsce
rozpocznij naukę
agnacyjnej córki
filiae loco
rozpocznij naukę
agnacyjna córka
żona wchodząca pod władzę męża w stosunku do swych dzieci jest
rozpocznij naukę
agnacyjną siostrą (sororis loco), ale tylko w tym sensie, że po śmierci męża dziedziczyła na równi ze swymi dziećmi
differreatio
rozpocznij naukę
akt przeciwny do confarreatio
mąż uwalniał żone spod manus przez dokonanie
rozpocznij naukę
diffarreatio bądź remancipatio
remancipatio
rozpocznij naukę
akt przeciwny do coemptio i usus
stosunki osobiste między małżonkami
rozpocznij naukę
obowiązek wzajemnego szacunku, niemożność wnoszenia względem siebie nawet w po ustaniu małżeństwa skarg infamujących, można wnieść jedynie odszkodowawczą
actio rerum amotarum
rozpocznij naukę
skarga o zwrot zabranych rzeczy
żona uzyskiwała miano
rozpocznij naukę
mater familias
żona dzieliła status społeczny
rozpocznij naukę
swojego męża
żona przychwycona na cudzołóstwie mogła być ukarana
rozpocznij naukę
nawet śmiercią
ujemne skutki niewierności męża wprowadzono
rozpocznij naukę
dopiero w okresie dominatu
uprawnienia męża w stosunku do żony zależały od tego
rozpocznij naukę
czy znajdowała się pod jego manus czy nie
mąż żony nawet znajdującej się pod manus
rozpocznij naukę
nie mógł sprzedać, zastawić, nie miał nad nią prawa życia i śmierci
w małżeństwie połączonym z conventio in manum mąż
rozpocznij naukę
sprawował nad żoną sądownictwo przy pomocy tzw. sądu domowego
sąd domowy
rozpocznij naukę
najbliżsi krewni zarówno od rodziny żony jak i męża
mąż był właścicielem całego majątku jeśli
rozpocznij naukę
żona wchodziła pod manus
jeśli żona nie wchodziła pod manus i była osoba sui iuris
rozpocznij naukę
sama decydowała o swoim majątku
posag
rozpocznij naukę
przysporzenie majątkowe ustanowione na rzecz męża
dos
rozpocznij naukę
posag

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.