Pytanie                    | 
                
                    Odpowiedź                    | 
            
        
        | 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      powazane formy oparte na przyleglosci   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      powiązane formy oparte na podobieństwie   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      powiązane formy ze znaczeniem oparte na konwencji   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      dyscyplina zajmuje się badaniem znaków oraz semiozy, procesow uznakowania (tworzenia znaków) np. wskazywanie, analogia, metaf w kulrz komunik   
 | 
 | 
 | 
      Semiotyka vs jezykoznawstwo    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      1 Jezykoznawstwo NIE NALEZY do Semiotyki 2. jest odrebna dyscypliną naukową   
 | 
 | 
 | 
      Czym zajmuje sie Jezykoznawstwo    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      nauka o budowie i funkcjach jezyka naturalnego.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Fonologia, fonetyka, Gramatyka, Skladnia, Semantyka, Pragmatylka   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      opisuje oddzielny kazdy system jezyka naturalnego   
 | 
 | 
 | 
      językoznawstwo porównawcze    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      porownuje ze soba systemy jezyka naturalnego, klasyfikacja na grupy. Mamy dwa dzial: histotyczne, typologiczne   
 | 
 | 
 | 
      co nazyw jezykiem naturalnym    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      «język będący wytworem historycznego rozwoju, w przeciwieństwie do języków sztucznych»   
 | 
 | 
 | 
      dwa podstawowe funkcje jez naturalnego    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      1. Funkcja kognitywna (poznawcza) 2. funkcja komunikacyjna   
 | 
 | 
 | 
      funkcja kognitywna (poznawcza) Jez natur    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      jezyk cel to nazywanie rzeczywistości pozajezykowej, nazywanie oboektow, z ktorymi sie stykami (nowe odkrycia, wynalazki etc)   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      przekaz informacji, komunikujemy komunikaty. Komunikajca werbalna. Kiedy piszemy teksty również tą funkcę realizujem   
 | 
 | 
 | 
      wedlug FdeSaussure'a jak zbudow znak jezykowy    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      jest arbitralny tzn element znaczący (signifiant, forma) w zaden sposob nie jest umotywoany w stosunku do elementu znaczonego (signife, znaczenie)   
 | 
 | 
 | 
      cehy jezyka naturalnego jako systemu    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      - abstrakcyjny (nie podlega obserwacji zmyslowej) - spolecznym (nalezy do wszyskich czlon danej spolecznosci) - trwałym, choc sie rozwija   
 | 
 | 
 | 
      cechy jezyka naturalnego jako realizacji jezyka (mowa, tekst)    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      - akt konkretny (odegranie za pomoca sluchu, wzroku) - charakter jednostkowy (tworzony przez konkr czlowieka w danej sytiacj - odznacza sie ulotnosci, zmiennosc   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      ogól wszystkich cech dziwku wydwanych przez czlowieka   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      zbiór cech diaktrycznych głoski! Sluza do oddzielania i odróżniania wyrazów,   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Gdy chcemy porownac 2 litery? przyklad p: b - b to czlon nacechowany a p nienacehowany, fonem posiadający cechę pozytywną opozycji nazywamy członem nacechowanym, a człon odróżniający się od poprzedniego tylko brakiem tej cechy - to człon nienacechowany.   
 | 
 | 
 | 
      morfem oraz jakie podziały    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Najmniejszy znaczeniowo niepodzielny fonemów pełniacy okreslona funkcje (Podział: gramatyczny (rdzenne, glowne) lub leksykalne (poboczne)   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      dział gramatyki zajmujący się opisem form wyrazowych Wyróżniamy 10 części mowy, z których 5 odmienia się (czasownik, rzeczownik, przymiotnik, liczebnik, zaimek), a 5 jest nieodmiennych (przysłówek, przyimek, spójnik, wykrzyknik, partykuła).   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Fonologia: bada fonemy, fonetyka - bada artykulacje   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      nauka opisująca zbiór reguł językowych rządzących organizacją wypowiedz   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      nauka badająca znaczenia wyrazów i zdań z nich zbudowanych   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      zajm się użyciem języka (funkcja komuniikacyjna) a skl: opisuje znaczenia w języku   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Rodzaj? Liczby i przypadki   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      rodzaju męskim - temat bez końcowki: chłop-Q Rodzaj żeński - najczesc koncowki a, i np. ksiazk-a Rodzaj nijaki: koncowki o, e,ę okn-o   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Rzeczowniki najczesniej wystepuje w liczbie pojedynczej i mnogiej. Poj: jeden przedmiot mnoga: dwa lub wiecej przedmiotów   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Rzeczowniki w polskim wystepuja w 7 przypadkach, 6-sc rozpoznajamy za pomoca pytan a 7-dmy: WOŁACZ służy do bezposredniego zwracasia sie do kogos lub czegos.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Mianownik(kto? co?) Cel (komu? czemu?) Biernik (kogo? co?) Narz (z kim? z czym?) Miejsc (o kim? o czym?) Wołacz (o...)   
 | 
 | 
 | 
      Przykład człon nacechowany    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      p: b –p jest członem nienacech, bo nie posiada dźwięczności, wyst przed samogłoskami (pan, puch), spółgłoskami bezdźwięcznymi (/bapka/), a także na końcu wyrazów (słup, trup); b jest członem naceh, posiada dzwiecz, ale na końcu wyrazu ją traci (/chlep/)   
 | 
 | 
 | 
      cecha dystynktywna: samogloska    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      ◦przednia wysoka: i, y◦przednia średnia: e, ę◦środkowa: a◦tylna średnia: o, ą◦tylna wąska: u   
 | 
 | 
 | 
      cecha dystynktywna: społgłoska    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      ◦zwartość/szczelinowość –para: fara◦ustność/nosowość –papa: mama◦wargowość/przedniojęzykowość –pył: tył◦bezdźwięczność/dźwięczność –pył: był◦twardość/miękkość –pasek: piasek   
 | 
 | 
 |