Moja lekcja

 0    30 fiszek    shotylive
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie Odpowiedź
POTOP (Pierwsza płaszczyzna)
rozpocznij naukę
wyznaczaja wydarzenia zwiazane z watkiem romansowym. W potopie zauwazycmozna sytuacje klasycznego trojkata na drodze kochankom (Kmicicowi i Olence) staje ten trzeci ksiaze Boguslaw
POTOP (Druga płaszczyzna)
rozpocznij naukę
okreslona jest przez wydarzenia historyczne i poliyczne czyli dzieje narodu polskiego zmuszonego do walki ze szwedzkim najezdzca.
Gdzie odgrywa sie akcja?
rozpocznij naukę
Wydarzenia przedstawione w Potopie obejmuja teren niemal calego kraju od Wielkopolski po Litwe a taze poludnie Polski Slask i Malopolske
Jaki był cel napisania powiesci?
rozpocznij naukę
Sienkiewicz jasno okreslil cel napisania powiesci - pokrzepienie serc. Chcial przypomniec wielkie momenty narodowej historii aby podniesc na duchu zniewolony podlegly zaborcy narod
ARCHAIZM FONETYCZNY
rozpocznij naukę
wyraz współczesny różni się od archaizmu pojedynczymi głoskami, np. sierce (serce), sumnienie (sumienie)
ARCHAIZM FLEKSYJNY
rozpocznij naukę
wyrazy odmieniające się inaczej niż współcześnie, zazwyczaj czasowniki; w wyrazach takich jak „zyszczy” czy „spuści” końcówki „y”, „i” oznaczają tryb rozkazujący (zjednaj, ześlij)
ARCHAIZM SŁOWOTWORCZY
rozpocznij naukę
THE WORLD-FORMING ARCHAISM
ARCHAIZM LEKSYKALNY
rozpocznij naukę
wyrazy, które dawniej były w powszechnym obiegu, np. kajet, kaleta
ARCHAIZM FRAZEOLOGICZNY
rozpocznij naukę
związki frazeologiczne, które powstały dawniej. Rozumiemy ich znaczenie, ale często nie wiemy, co jest ich źródłem powstania.
ARCHAIZM SKŁADNIOWY
rozpocznij naukę
archaizm składający się z co najmniej dwóch wyrazów, których zestawienie jest inne niż współcześnie
ARCHAIZM ZNACZENIOWY
rozpocznij naukę
wyrazy występują współcześnie, ale zmieniło się ich znaczenie, np. błędny rycerz (bujający w obłokach)
Apostrofa
rozpocznij naukę
uroczysty, podniosły zwrot do osoby, zjawiska lub przedmiotu: Litwo! Ojczyzno moja!.
Inwersja
rozpocznij naukę
to naruszenie szyku zdania, zastosowanie szyku przestawnego. Często spotykane w poezji barokowej, jak np. u wspomnianego wcześniej Morsztyna:
Wykrzyknienie (eksklamacja)
rozpocznij naukę
wyraża silne emocje mówiącego do przedmiotu wypowiedzi. Zazwyczaj kończy się wykrzyknikiem: Ach, to dziewczyna spod lasku!.
Peryfraza
rozpocznij naukę
inaczej omówienie. Stosowana jest, by nie nazywać wprost danej rzeczy, osoby czy zjawiska, tak więc zamiast mówić Jagiełło, możemy użyć wyrażenia omownego zwycięzca spod Grunwaldu.
Antyteza
rozpocznij naukę
polega na łączeniu w jedną frazę skontrastowanych znaczeniowo wyrazów lub zdań, np. jak w sonecie J.A. Morsztyna „Do trupa”:
Pytanie retoryczne
rozpocznij naukę
o pytanie skłaniające do refleksji. Zadający to pytanie nie oczekuje odpowiedzi, gdyż jest ona znana. Oto przykład z wiersza Norwida:
Synekdocha
rozpocznij naukę
to tzw. ogarnienie, czyli nazwanie zjawiska lub przedmiotu poprzez nazwanie jego części, np. żołnierz polski zamiast armia polska
Metonimia
rozpocznij naukę
inaczej mówiąc zamiennia – polega na użyciu wyrazu pozostającego w związku z pojęciem, o które chodzi: Mówiono o Norwidzie, oprawnym we wstążki. Oczywiście mowa tutaj o tomiku poezji autorstwa Norwida.
Epitet
rozpocznij naukę
to najczęściej przymiotnik określający rzeczownik. Środek ten wskazuje cechę opisywanej rzeczy, zjawiska, postaci, np. jej barwę, kształt, charakter: w malinowym chruśniaku, malachitowa łąka.
Hiperbola
rozpocznij naukę
wyolbrzymienie, przesadnia, np. wylałam morze łez. Ten środek stylistyczny ma podkreślać ogrom zjawiska i jego wartość, doniosłość. Mało kto wie, że przeciwieństwem hiperboli jest litota figura stylistyczna polegająca na minimalizowaniu znaczenia zjawisk.
Oksymoron
rozpocznij naukę
zestawienie dwóch wyrazów o przeciwstawnych znaczeniach, np. żywy trup, gorący lód.
Powtórzenie
rozpocznij naukę
zabieg polegający na wielokrotnym użyciu tego samego elementu językowego w celu uzyskania rytmu lub podkreślenia
Onomatopeja
rozpocznij naukę
To wyrazy dzwiekonasladowcze np miał, hau
Neologizm
rozpocznij naukę
nowo utworzone słowo w celach uzyskania efektu artystycznego, np. zjesieniałe zmrocze, natchniuzo
Elipsa
rozpocznij naukę
wyrzutnia, czyli opuszczenie elementu zdania, które jest oczywiste, bo wynika z kontekstu, jak np. opuszczenie czasownika u Kochanowskiego
Porównanie
rozpocznij naukę
polega na odnalezieniu analogii między dwoma zjawiskami, rzeczami, postaciami. Chętnie stosujemy je na co dzień, mówiąc np. wysoki jak brzoza, głupi jak koza. Bardzo rozbudowane porównanie nazywamy porównaniem homeryckim.
Metafora (przenośnia)
rozpocznij naukę
o wyrażenie odbierające tworzącym je wyrazom ich pierwotne znaczenie. Metafora ma więc charakter niedosłowny – jest to zaskakujące połączenie obrazów, które pobudza naszą wyobraźnię, np. Stojąc przed lustrem ciszy.
Ożywienie (animizacja
rozpocznij naukę
środek uważany za odmianę metafory. Polega na nadaniu rzeczom i zjawiskom cech istot żywych, np. chmura goni chmurę, cień ucieka.
Uosobienie (personifikacja)
rozpocznij naukę
również jest odmianą metafory. To nadanie rzeczom, zjawiskom, zwierzętom cech ludzkich, np. liść tańczy na wietrze, kamień milczy. Uwaga – ożywienie i uosobienie bywają często ze sobą mylone.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.