Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
określenie rzeczownika wyrażone przymiotnikiem, imiesłowem lub rzeczownikiem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Podkreśla cechy zjawisk, przedmiotów, osób i Uplastycznia opis
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nietypowe zestawienie wyrazów, w którym zyskują one nowe, niedosłowne znaczenie
|
|
|
Funkcje metafory (przenośni) rozpocznij naukę
|
|
Tworzy nowe skojarzenia, znaczenia i Zaskakuje, działa na emocje odbiorcy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przypisanie przedmiotom, pojęciom lub zjawiskom cech istot żywych
|
|
|
Funkcje animizacji (ożywienia) rozpocznij naukę
|
|
Nadaje opisowi dynamiczny charakter, oddaje wrażenie ruchu i Zwiększa obrazowość wypowiedzi
|
|
|
Personifikacja (uosobienie) rozpocznij naukę
|
|
Nadanie przedmiotom, pojęciom, roślinom lub zwierzętom cech ludzkich
|
|
|
Funkcje personifikacji (uosobienia) rozpocznij naukę
|
|
Dynamizuje opis i Podkreśla emocje podmiotu lirycznego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zestawienie jednego zjawiska z innym, pod pewnym względem podobnym, za pomocą spójników:, jak", jakby", niby", niczym", na kształt"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Uwydatnia cechę zjawiska (poprzez wskazanie na jego podobieństwo do innego zjawiska)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Obszerne porównanie, w którym człon porównujący został tak rozbudowany, że jest samodzielnym obrazem
|
|
|
Funkcje porównania homeryckiego rozpocznij naukę
|
|
Uwydatnia cechę opisywanej sytuacji, osoby i Odkrywa nieoczekiwane podobieństwo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nowy wyraz, który do tej pory nie istniał w języku, utworzony zgodnie z regułami słowotwórstwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Może nadawać wypowiedzi żartobliwy charakter
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Znak (Postać, zwierzę, zdarzenie, przedmiot), który poza znaczeniem dosłownym ma znaczenie domyślne, umowne; alegoria jest jednoznaczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jest elementem kompozycyjnym utworów dydaktycznych (np. bajek, przypowieści) i Zwiększa obrazowość pojęcia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Znak (postać, zdarzenie, przedmiot), który poza znaczeniem dosłownym wyraża treści głęboko ukryte, niejasne; symbol jest wieloznaczny - można go interpretować na wiele sposobów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Buduje nastrój tajemniczości i Zwiększa wieloznaczność tekstu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Bezpośredni, uroczysty zwrot do adresata (przedmiotu, osoby, bóstwa)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Podkreśla emocjonalny stosunek nadawcy do adresata i Nadaje wypowiedzi podniosły charakter
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Rozbudowana apostrofa na początku utworu, w której autor zwraca się do muzy, bóstwa z prośbą o natchnienie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nadaje wypowiedzi uroczysty charakter i Ujawnia emocjonalny stosunek nadawcy do adresata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pytanie, na które nie oczekuje się odpowiedzi
|
|
|
Funkcje pytania retorycznego rozpocznij naukę
|
|
Przykuwa uwagę odbiorcy i Skłania go do refleksji, przemyśleń
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Powtórzenie jednakowych lub podobnych zakończeń wyrazów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zwraca uwagę na relacje między rymującymi się wyrazami i Nadaje wypowiedzi rytmiczny charakter
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Powtarzalność tych samych elementów w utworze np. stała liczba sylab w kolejnych wersach, regularne rozmieszczenie rymów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ożywia utwór lub go spowalnia
|
|
|
Wyraz dźwiękonaśladowczy (onomatopeja) rozpocznij naukę
|
|
Wyraz naśladujący swoim brzmieniem rzeczywisty dźwięk
|
|
|
Funkcje wyrazu dźwiękonaśladowczego (onomatopeji) rozpocznij naukę
|
|
Oddaje efekty brzmieniowe opisywanego zjawiska i Buduje nastrój utworu
|
|
|