Pytanie |
Odpowiedź |
wymien choroby bakteryjne rozpocznij naukę
|
|
gruzlica tezec borelioza salmonelloza kiła rzeżączka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przedstawiciele archeowców, żyją w miejscach niedostępnych dla innych organizmów z powodu niekorzystnych warunków fizycznych lub chemicznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
archeowce halofilne, termofilne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wystepują w środowiskach silnie zasolonych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wystepują w gorących źródłach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prątek gruźlicy, zakażenie drogą kropelkową i drogą pyłową, profilaktyka szczepienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
laseczka tężca/rany zabrudzone ziemią/dezynfekcja ran, podanie surowicy, szczepienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
borrelia burgdorferi/ugryzienie przez zakażonego kleszcza/preparaty, odziez ochronna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pałeczki z rodzaju salmonella/droga pokarmowa/ przestrzeganie higieny, szczepienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
krętek blady/droga płciowa/unikanie przypadkowych kontaktów seksualnych, stosowanie prezerwatyw
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dwoinka rzeżączki /droga płciowa/unikanie przypadkowych kontaktów seksualnych, stosowanie prezerwatyw
|
|
|
wymien procesy płciowe balterii rozpocznij naukę
|
|
koniugacja, transformacja, transdukcja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1) komórki dawcy i biorcy łączą się za pomocą pilusów 2) przeniesienie jednej nici D N A plazmidu 3) synteza brakujących nici plazmidu 4) komórki rozłączają się
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
komórki bakterii pobierają wolne DNA z podłoża
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekazywanie fragmentów DNA pomiędzy dwiema komórkami za pośrednictwem bakteriofagów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1) kuliste -ziarenkowce, dwoinki, gronkowce 2) cylindryczne- pałeczki, laseczki, przecinkowce 3) spiralne-krętki, śrubowce 4) nieregularne-promieniowce, maczugowce, prątki
|
|
|
ściana komórkowa bakterii jest zbudowana z rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
typy bakterii ze względu na budowę ściany komórkowej rozpocznij naukę
|
|
gram dodatnie, gram ujemne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bawią się na czerwono, Gruba ściana Komórkowa zbudowane z kilku warstw mureiny i kwasów tejchojowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Bawią się na fioletowo, dzięki ściana Komórkowa, jedna warstwa mureiny, jest okryte dodatkową błoną zewnętrzną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
domena, królestwo, typ Gromada, klasa Gromada, rząd, rodzina, rodzaj, gatunek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
monofiletyczny, parafiletyczny, polifiletyczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
naturalna grupa organizmów obejmuje wspólnego przodka i wszystkich potomków np. ssaki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa sztuczna wywodzi się od jednego przodka nie obejmuje wszystkich potomków np. Gady
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa sztuczna wywodzi się od różnych przodków i obejmuje organizmy bardzo daleko ze soba spokrewnione np. Glony
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Postać zdolna do odżywiania się wzrostu i podziałów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
regularne następowanie po sobie pokolenia rozmnażające go się za pomocą gamet – gametofitu i za pomocą mejospor- sporofitu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pobieranie przez komórkę drobnych nie rozpuszczalnych cząstek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pobieranie przez komórkę małych kropli płynow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
strzępka komórczakowa, strzępka wielokomórkowa jednojądrowa, strzępka wielokomórkowa dikariotyczna
|
|
|
formy morfologiczne grzybów rozpocznij naukę
|
|
formy jednokomórkowe, wielokomórkowe i wielokomórkowe
|
|
|
formy jednokomórkowe (grzyby) rozpocznij naukę
|
|
są nieliczne, większość może wytwarzać grzybnie, przykładem są drożdże piekarskie
|
|
|
formy wielokomórkowe(pleśnie) rozpocznij naukę
|
|
zbudowane z luźnych strzępek, stanowią liczbą grupe przykład: rozłożek czerniejący
|
|
|
formy wielokomórkowe(grzyby) rozpocznij naukę
|
|
zbudowane z luźnych strzępek i plektenchymatycznych owocników, stanowią liczną grupe np. borowik szlachetny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszystkie grzyby należą do heterotrofów, odżywiają się osmotroficznie
|
|
|
odżywianie się osmotroficznie rozpocznij naukę
|
|
polega na wydzielaniu do środowiska enzymów hydrolitycznych wakuol trawiennych, które rozkładają złożone związki do prostszych rozpuszczalnych w wodzie, produkty trawienia są następnie wchłaniane przez komórkę
|
|
|
podzial grzybów ze wzgl na odżywianie rozpocznij naukę
|
|
grzyby saprobiontyczne, pasożytnicze, symbiotyczne, drapieżne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odżywiają się martwą materią organiczną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
atakują rośliny zwierzeta albo nawet grzyby wywołując choroby
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
żyją w symbiozie z innymi organizmami (np. z zielenicami i sinicami tworząc porosty) lub w mikoryzie z korzeniami roślin
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Za pomocą specjalnie przekształconych strzęp ak chwytają niewielkie zwierzęta glebowe i prezentują ich ciała wydzielają enzymy trawiące ich tkanki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to symbioza miedzy roslinami a grzybami dzieli sie na zewnetrzna i wewnetrzna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
strzępki Grzyba wnikają między komórki korzenia a następnie tworzą wokół niego rodzaj mufki. W ten sposób ogranizczają jego wzrost i przejmują funkcje pobierania wody
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Strzępki Grzyba wnikają do wnętrza komórek korzenia nie ograniczając jego wzrostu (występuje u 80 – 90% roślin zasiedlających kulę ziemską NP. U roślin zielnych i krzewinek
|
|
|
rozmnazanie bezpłciowe grzybów rozpocznij naukę
|
|
fragmentacja plechy, pączkowanie, rozsiewanie mitospor
|
|
|
rozmnażanie płciowe grzybów rozpocznij naukę
|
|
gametogamia, gametangiogamia, somatogamia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to łączenie się gamet(moze byc izo-anizo-lub oogamia)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
łączenie się całych gametangiów (zawartość plemni przelewa się do lęgni) np u sprzezniowych i workowcow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na łączeniu się różnoimiennych strzępek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zlanie się plazmy w czasie kopulacji gamet, gametangióq lub strzępek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zlanie się jąder sprzężonych w jedno diploidalne jądro zygotyczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tworzą sie wewnątrz zarodnii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstają przez odcinanie się komórek na końcach strzępek zarodnikonośnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zarodniki sporangialne, zarodniki konidialne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zarodniki workowe, zarodniki podstawkowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tworzą się w kulistych zarodniach(sporangiach) na koncu haploidalnych strzępek (np. pleśniak, rozłożek)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstają poprzez odcinanie się komórek na końcach strzępek zarodnikonośnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstają w podłużnych zarodniach zwanych workami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstają na specjalnych strukturach zwanych podstawkami
|
|
|