Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Don’t laugh at other people rozpocznij naukę
|
|
Nie śmiej się z innych ludzi
|
|
|
You should never take a rest rozpocznij naukę
|
|
Nigdy nie powinieneś odpoczywać
|
|
|
It is better to do things slowly and carefully rozpocznij naukę
|
|
Lepiej robić rzeczy powoli i ostrożnie
|
|
|
Listen again and choose the verb that you hear rozpocznij naukę
|
|
Posłuchaj jeszcze raz i wybierz czasownik, który słyszysz
|
|
|
One day, a rabbit watched / was watching a tortoise. He laughed / was laughing because the tortoise was so slow. rozpocznij naukę
|
|
Pewnego dnia królik obserwował żółwia. Śmiał się / śmiał się, bo żółw był tak powolny.
|
|
|
i think this is funny idea rozpocznij naukę
|
|
myślę, że to zabawny pomysł
|
|
|
i need to take a short rest rozpocznij naukę
|
|
zrobić sobie krótki odpoczynek. muszę zrobić sobie krótki odpoczynek
|
|
|
While the rabbit slept / was sleeping, the tortoise moved / was moving as fast as he could. rozpocznij naukę
|
|
Podczas gdy królik spał / spał, żółw poruszał się / poruszał się tak szybko, jak mógł.
|
|
|
Fables are short stories. rozpocznij naukę
|
|
Bajki to krótkie opowiadania.
|
|
|
Fables are short stories that often have animals as the main characters. At the end of the fable, there is a moral, an important lesson that we can learn from the story. rozpocznij naukę
|
|
Bajki to krótkie opowiadania, których głównymi bohaterami są często zwierzęta. Na końcu bajki znajduje się morał, ważna lekcja, której możemy się nauczyć z historii.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
The sentences in 2 and 3 use past continuous / past simple verb forms. These describe finished actions / actions in progress at a specific time in the past. rozpocznij naukę
|
|
Zdania w 2 i 3 używają form czasownikowych przeszłych ciągłych / przeszłych prostych. Opisują zakończone działania / działania w toku w określonym czasie w przeszłości.
|
|
|
The sentences in 1 use past continuous / past simple verb forms. These describe finished actions / actions in progress in the past. rozpocznij naukę
|
|
Zdania w 1 używają form czasowników przeszłych ciągłych / przeszłych prostych. Opisują zakończone działania / działania w toku w przeszłości.
|
|
|
We make past continuous with was/were + verb with -ing / is/are + verb with -ing. rozpocznij naukę
|
|
Tworzymy czas przeszły ciągły z was/were + czasownik z -ing / is/are + czasownik z -ing.
|
|
|
We often use past continuous / past simple at the beginning of a story to set the scene. rozpocznij naukę
|
|
Często używamy past Continuous/Past Simple na początku historii, aby ustawić scenę.
|
|
|
We cannot use state verbs in continuous forms. In sentences 1-3, the two state verbs are decide & look back / see & think. rozpocznij naukę
|
|
Nie możemy używać czasowników stanowych w formach ciągłych. W zdaniach 1-3 dwa czasowniki stanowe to „decyduj i patrz wstecz / patrz i myśl”.
|
|
|
4) While the rabbit was sleeping, the tortoise moved as fast as he could. Soon, he passed the rabbit and continued toward the finish line. rozpocznij naukę
|
|
4) Gdy królik spał, żółw poruszał się tak szybko, jak tylko mógł. Wkrótce minął królika i ruszył dalej w kierunku mety.
|
|
|
i think this is the best option rozpocznij naukę
|
|
myślę, że to najlepsza opcja
|
|
|
We use the past simple to talk about actions that happen at the same time. rozpocznij naukę
|
|
Używamy czasu prostego przeszłego, aby mówić o działaniach, które dzieją się w tym samym czasie.
|
|
|
i study medicine at university rozpocznij naukę
|
|
studiuję medycynę na uniwersytecie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
negative I/he/she/it wasn’t sleeping. You/we/they weren’t sleeping. rozpocznij naukę
|
|
negatywny ja/on/ona/to nie spało. Ty/my/oni nie spali.
|
|
|
yes/no questions Was I/he/she/it sleeping? Were you/we/they sleeping? rozpocznij naukę
|
|
pytania tak/nie Czy ja/ona/ona/to spałem? Czy ty/my/oni spali?
|
|
|
short answers Yes, I/he/she/it was. Yes, you/we/they were. No, I/he/she/it wasn’t. No, you/we/they weren’t. rozpocznij naukę
|
|
krótkie odpowiedzi Tak, ja/on/ona/to było. Tak, ty/my/oni byli. Nie, ja/on/ona/nie było. Nie, ty/my/oni nie byli.
|
|
|
question word questions Why was I/he/she/it sleeping? Why were you/we/they? rozpocznij naukę
|
|
pytanie słowo pytania Dlaczego ja/ona/ona/to spałem? Dlaczego ty/my/oni byliście?
|
|
|
What do you think the moral of this story is? rozpocznij naukę
|
|
Jak myślisz, jaki jest morał tej historii?
|
|
|
Read your fable and make sure you understand the story. Make notes of 12 key words or short phrases from your fable in the box. You will use these words to help you remember the fable and tell it to your partner. rozpocznij naukę
|
|
Przeczytaj swoją bajkę i upewnij się, że rozumiesz historię. Zanotuj w pudełku 12 kluczowych słów lub krótkich fraz z Twojej bajki. Użyjesz tych słów, aby pomóc sobie zapamiętać bajkę i opowiedzieć ją swojemu partnerowi.
|
|
|
Practice telling the fable from your notes. Use past simple and past continuous correctly. Then tell your partner the story. Listen and choose the best moral. rozpocznij naukę
|
|
Ćwicz opowiadanie bajki z notatek. Prawidłowo używaj czasu przeszłego prostego i przeszłego ciągłego. Następnie opowiedz swojemu partnerowi historię. Posłuchaj i wybierz najlepszy morał.
|
|
|
• A lion was sleeping in the forest. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
The mouse said, "Please don’t kill me! I’m sorry that I woke you up. If you let me go free, one day I will help you, if I can." rozpocznij naukę
|
|
Mysz powiedziała: „Proszę, nie zabijaj mnie! Przepraszam, że cię obudziłem. Jeśli pozwolisz mi odejść wolno, pewnego dnia pomogę ci, jeśli będę mógł”.
|
|
|
The lion laughed at this idea, but he let the mouse go free. rozpocznij naukę
|
|
Lew śmiał się z tego pomysłu, ale puścił mysz.
|
|
|
He was very angry and made a lot of noise. rozpocznij naukę
|
|
On był bardzo zły i robił dużo hałasu.
|
|
|
The mouse said, "You laughed about a mouse helping a lion. Look at you now!" rozpocznij naukę
|
|
Mysz powiedziała: „Śmiałeś się, że mysz pomaga lwu. Spójrz teraz na siebie!”
|
|
|
Don’t help other people when they’re in trouble. rozpocznij naukę
|
|
Nie pomagaj innym ludziom, gdy mają kłopoty.
|
|
|
Don’t ask other people for help. rozpocznij naukę
|
|
Nie proś innych ludzi o pomoc.
|
|
|
Look carefully at new situations before you take action. rozpocznij naukę
|
|
Przyjrzyj się uważnie nowym sytuacjom, zanim podejmiesz działania.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
we walked in the warm sunshine rozpocznij naukę
|
|
światło słoneczne/promienie słońca szliśmy w ciepłych promieniach słońca
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
It’s better to sunbathe in the morning or evening when the sun is weaker. rozpocznij naukę
|
|
Lepiej opalać się rano lub wieczorem, gdy słońce jest słabsze.
|
|
|