Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
dział biologi, który zajmuje się klasyfikacją organizmów, czyli ich podziałem na grupy, zwane TAKSONAMI
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
- opisanie, nazwanie i sklasyfikowanie wszytskich organizmów - naturalny system klasyfikacji, oparty na ewolucyjnym pokrewieństwie organizmów
|
|
|
takson monofiletyczny (klad) rozpocznij naukę
|
|
grupa naturalna. Wywodzi się od jednego przodka i obejmuje wszytskich jego potomków, np. ssaki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa sztuczna. Wywodzi się od jednego przodka, ale nie obejmuje wszytskich jego potomków, np. gady
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa sztuczna. Wywodzi się od różnych przodków i obejmuje organizmy bardzo daleko ze sobą spokrewnione, np. glony
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prowadzi do zwiększenia się liczby komórek bakterii. Zachodzi wyłącznie przez podział komórki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie prowadzą do zwiększenia się liczby komórek bakterii, ale zapewniają rekombinację materiału genetycznego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
koniugacja, transformacja i transdukcja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekazywanie DNA (plazmidu) między dwiema komórkami bakterii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pobieranie przez komórki bakterii wolnego DNA z podłoża
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekazywanie fragmentów DNA między dwiema komórkami bakterii za pośrednictwem bakteriofagów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces odbywa się w cytozolu i błonie komórkowej. Akceptorem elektronów jest TLEN. Przykładem bakterii: sinice
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces odbywa się w cytozolu i błonie komórkowej. Akceptorem elektronów jest m.in. azotan(V). Przykładem bakterii: bakterie denitryfikacjne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces odbywa się w cytozolu. Przykład bakterii: bakterie z rodzaju Lactobacillus
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces odbywa się w cytozolu. Przykład bakterii: bakterie rodzaju Sarcina
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
DNA jest nawinięte na ZASADOWE BIAŁKA NIEHISTONOWE. Ich geny nie zawierają odcinków niekodujących. Kwasy tłuszczowe proste, połączone z resztą glicerolu WIĄZANIAMI ESTROWYMI. Zbudowana głównie z peptydoglikanu - mureiny. Owinięta błona zewnętrzną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
DNA nawinięte na ZASADOWE BIAŁKA HISTONIWE. Geny zawierają odcinki niekodujace. Kwasy tłuszczowe rozgałęzione, połączone z resztą glicerolu WIĄZANIAMI ESTROWYMI. Nie zawiera peptydoglikanów. Osłonięty warstwą S, zbudowaną z białek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chroni komórkę i nadaje jej kształt
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
umożliwia wymianę substancji że środowiskiem, zachodzą procesy metaboliczne. Może być błona zewnętrzna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
krótkie białkowe włókna, które umożliwiają przyczepianie się bakterii do podłoża
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dłuższe białkowe włókna, uczestniczą w koniugacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zakotwiczone w błonie i ścianie komórkowej, umożliwiają ruch
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wypełnia wnętrze bakterii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chromosom bakteryjny, który zawiera geny niezbędne do życia bakterii. W cytozolu obecne są też plazmidy, które zawieją geny przydatne do życia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uczestniczą w biosyntezie białek, ich stała sedymentacji wynosi 70 S
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uczestniczą w fotosyntezie, są obecne wyłącznie u bakterii fotosyntetycznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ściana komórkowa jest gruba, zbudowana z kilku warstw mureiny. nie występują kwasy tejchojowe w siecianie oraz nie ma błony zewnętrznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ściana komórkowa jest cienka, zbudowana z jednej warstwy mureiny, brak jest kwasów tejchojowych w ścianie oraz obecna jest błona zewnętrzna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
heterotroficzne(organizmy cudzożywne) i autotroficzne (organizmy samożywne)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
symbiotyczne, pasożyty, saprobionty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bakterie wykorzystujące martwą materię organiczną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fotosyntetyzujące i chemosyntetyzujące
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sinice, bakterie zielone i bakterie purpurowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bakterie nitryfikacyjne, siatkowe, żelazowe i wodorowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstają przez odwodnienie i otoczenie grubą ściana całej komórki bakteryjnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstają w wyniku podziału komórki na dwie nierówne części. Mniejsza otacza się grubą ścianą komórkową j staje się endosporą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przedstawiciele archeowców, żyją w miejscach niedostępnych dla innych organizmów z powodu niekorzystnych warunków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występują w środowisku silnie zasolonym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występują w gorących źródłach
|
|
|