Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
bakterie kulista spiralne cylindryczne nieregularna
|
|
|
budowa komórek bakteryjnych rozpocznij naukę
|
|
nie posiadają jądra komórkowego od środowiska zewnętrznego oddziela je błona komórkowa błonę komórkową otacza ściana komórkowa która nadaje kształt niektóre bakterie mają było na zewnętrzną która stanowi barierę. bakterie mają też fimbrie i pilusy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
imbria to krótkie białkowe włókna które umożliwiają przyczepianie się komórek do podłoża
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
plusy to dłuższe białko we włókna uczestniczące w procesach płciowych
|
|
|
co wypełnia wnętrze bakterii rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Co to jest chromosom bakteryjny rozpocznij naukę
|
|
co liście zamknięta cząsteczka DNA zawierająca niezbędne geny do prawidłowego funkcjonowania komórki chromosom leży w obszarze cytozolu zwanego nukleoidem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
małe koliste cząsteczki DNA które zawierają informacje o cechach przydatnych choć nie zawsze niezbędnych do życia bakterii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
struktury uczestniczące w syntezie białek i współczynnik sedymentacji wynosi 70 S
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
połączone rób nie połączone z błoną komórkową struktury które uczestniczą w fotosyntezie występują one wyłącznie u bakterii fotosyntetyzujących
|
|
|
budowa ściany komórkowej bakterii rozpocznij naukę
|
|
ściana komórkowa bakterii jest zbudowana głównie z modeliny może ona mieć różną grubość Co decyduje o właściwościach fizjologicznych oraz przynależności systematycznej.
|
|
|
rodzaje ścian komórki bakterii rozpocznij naukę
|
|
gram dodatnie i gram ujemne
|
|
|
bakterie gram-dodatnie barwią się na rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
bakterie gram-ujemne barwią się na rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ściana komórkowa bakterii gram-dodatnich rozpocznij naukę
|
|
jest choroba zbudowana z kilku warstw mureiny oraz kwasów tej chujowych czyli związków polimerowych składających się z reszt glicerolu lub innego alkoholu połączonych z grupami fosforanowymi 5
|
|
|
ściana komórkowa bakterii gram ujemnych rozpocznij naukę
|
|
jest cienka i i zbudowana z jednej warstwy mureiny. nie zawiera kwasów tejchojowy ich jest natomiast okryta błoną zewnętrzną
|
|
|
odżywianie się bakterii dzieli się na rozpocznij naukę
|
|
bakterie heterotroficzne i autotroficzne
|
|
|
rodzaje bakterii heterotroficznych rozpocznij naukę
|
|
pasożyty symbionty i saprobionty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odżywiają się związkami organicznymi wytworzonymi przez inne organizmy w tym sposobie odżywiania bakterie czerpią korzyści a ich żywiciel ponosi szkody
|
|
|
odżywianie się symbiontów rozpocznij naukę
|
|
odżywiają się związkami organicznymi wytwarzanymi przez inne organizmy w tym sposobie odżywiania korzyści czerpią zarówno bakterie jakich symbionty
|
|
|
odżywianie się saprobiontow rozpocznij naukę
|
|
odżywiają się martwą materią organiczną
|
|
|
rodzaje bakterii autotroficznych rozpocznij naukę
|
|
fotoautotrofy i chemoautotrofy
|
|
|
odżywianie fotoautotrofów rozpocznij naukę
|
|
wytwarzają związki organiczne ze związków nieorganicznych przy udziale energii światnej
|
|
|
odżywianie się chemoautotrofy rozpocznij naukę
|
|
wytwarzają związki organiczne ze związków nieorganicznych przy udziale energii chemicznej
|
|
|
oddychanie bakterii dzieli się na procesy rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
oddychanie tlenowe u bakterii rozpocznij naukę
|
|
wstępne etapy utleniania związków organicznych glukoza reakcja pomostowa i cykl Krebsa zachodzą w cytozolu a ostatni etap łańcuch oddechowy w błonie komórkowej
|
|
|
rodzaje uzyskiwania energii przez bakterie beztlenowe rozpocznij naukę
|
|
oddychanie beztlenowe i fermentacja
|
|
|
oddychanie beztlenowe u bakterii beztlenowych rozpocznij naukę
|
|
proces podobny do oddychania tlenowego w którym elektrony pochodzą z utlenienia zredukowanych przenośników elektronów są odbierane przez akceptor inny niż tlen
|
|
|
fermentacja u bakterii beztlenowych rozpocznij naukę
|
|
fermentacja zachodzi wyłącznie w cytozolu. się na fermentację alkoholową i mlecza nową
|
|
|
formy przetrwalnikowe bakterii rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niesprzyjających warunkach środowiska wiele bakterii zmniejsza tempo metabolizmu i przechodzi w stan anabiozy czyli życia utajonego wytwarzając formy przetrwalnikowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czyste powstają przed odwodnienie i otoczenie grubą ścianą całej komórki bakteryjnej która w tym stanie oczekuje na bardziej sprzyjające warunki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przy powstawaniu endospor dzieli się komórka na dwie nierówne części z których mniejsza otacza się nową grubą ścianą i staje się endospora
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiele bakterii wykazuje zdolność ruchu za pomocą obracających się rzęsek. bakterie reagują na związki chemiczne i w zależności od charakteru związku przemieszczają się w stronę jego lub w kierunku przeciwnym.
|
|
|
ruch komórek bakteryjnych w odpowiedzi na działanie bodźców zewnętrznych nosi nazwę rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
odpowiedz na środowiskowy bodziec chemiczny to rozpocznij naukę
|
|
chemotaksja. jest ona dodatnia gdy ruch odbywa się w kierunku związku chemicznego lub ujemne gdy ruch odbywa się w kierunku przeciwnym
|
|
|
reagowanie bakterii na światło to rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
reagowanie bakterii na temperaturę to rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wzrost i rozmnażanie się bakterii rozpocznij naukę
|
|
bakterie rozmnażają się wyłącznie bezpłciowo przez podział komórki pączkowanie lub fragmentację
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
procesy płciowe bakterii nie prowadzą do zwiększenia się liczby komórek bakterii ale zapominają rekombinacje materiału genetycznego.
|
|
|
rodzaje procesów płciowych bakterii rozpocznij naukę
|
|
koniugacja transformacja i transdukcja
|
|
|
na czym polega koniugacja rozpocznij naukę
|
|
koniugacja polega na okresowym połączeniu się dwóch komórek bakterii za pomocą długiej białkowych włókien wirusów a następnie przekazanie fragmentu DNA z jednej komórki do drugiej w procesie tym są zwykle przekazywane plazmidy
|
|
|
na czym polega transformacja rozpocznij naukę
|
|
transformacja polega na pobieraniu przez komórki bakterii wolnego DNA z podłoża
|
|
|
na czym polega transdukcja rozpocznij naukę
|
|
polega na przekazywaniu fragmentów DNA między dwiema komórkami bakterii za pośrednictwem bakteriofagów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
budowa komórek archeowce brzmi na budowę komórek bakterii chodzik struktury komórkowe mają często skład chemiczny również metabolizm jest inny od metabolizmu bakteri
|
|
|
przystosowanie archeologów do ekstremalnych warunków życia rozpocznij naukę
|
|
najbardziej znanymi przedstawicielami archeologów są ekstremofile żyją one w miejscach niedostępnych dla innych organizmów z powodu niekorzystnych warunków fizycznych lub chemicznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
archeowce halofilne i termofilne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występują w środowiskach silnie zasolonych dlatego wykształciły liczne przystosowania które zapobiegają odwodnieniu komórek w roztworze hipertonicznym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występują w gorących źródłach przystosowały się one do skrajnie wysokich temperatur między innymi dzięki wytworzeniu białek odpornych na denaturację termiczną
|
|
|
organizmy prokariotyczne dzielą się na rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
chromosom DNA u bakterii i archeowcós rozpocznij naukę
|
|
w chromosomie bakterii DNA nawinięty jest na zasadowy białka niehistonowe w chromosomie r fachowców DNA nawinięty jest na zasadowe białka histonowe
|
|
|
geny bakterii i archeowcos rozpocznij naukę
|
|
geny bakterii nie zawierają odcinków nie kodujących.✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨geny archeowcuw zawierają często odcinki niekodujące
|
|
|
lipidy błonowe u archeowców i bakterii rozpocznij naukę
|
|
lipinach bo nowych bakterii kwasy tłuszczowe są proste i połączone z resztą glicerolu wiązaniami estrowymi✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ lipidach błonowych archeowcuw kwasy tłuszczowe są rozgałęzione i połączone z resztą glicerolu wiązaniami estrowymi
|
|
|
ściana komórkowa u bakterii i archeowców rozpocznij naukę
|
|
ściana komórkowa bakterii jest zbudowana z mureiny u gram-ujemnych na jej powierzchni znajduje się błona zewnętrzna ✨✨✨✨✨✨✨ ściana komórkowa archeowców nie zawiera mureiny na powierzchni ściany komórkowej znajduje się ochronna warstwa s zbudowana z białek
|
|
|
bakteryjne choroby człowieka-gruźlica rozpocznij naukę
|
|
czynnik zakaźny-prątek gruźlicy✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ droga zakażenia: droga kropelkowa i pyłowa✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ profilaktyka: szczepienia ochronne
|
|
|
bakteryjne choroby człowieka tężec rozpocznij naukę
|
|
czynnik zakaźny: laseczka tężca ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ droga zakażenia: rany zabrudzone ziemią ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ profilaktyka: dezynfekcja ran, podanie surowicy przeciwtężcowej, szczepienia ochronne
|
|
|
bakteryjne choroby człowieka-bolerioza rozpocznij naukę
|
|
Czynnik zakaźny: Borrelia burgodorferi✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ droga zakażenia: ugryzienie przez zakażonego kleszcza ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ profilaktyka: stosowanie preparatów odstraszających kleszcze, odzież ochronna
|
|
|
bakteryjne choroby człowieka: Kiła rozpocznij naukę
|
|
czynnik zakaźny: krętek blady ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ droga zakażenia: droga płciowa ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ profilaktyka: unikanie przypadkowych kontaktów seksualnych stosowanie prezerwatyw
|
|
|
choroby bakteryjne człowieka-salmonelloza rozpocznij naukę
|
|
Czynnik zakaźny: pałeczki z rodzaju salmonella ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ droga zakażenia: droga pokarmowa ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ profilaktyka: przestrzeganie zasad higieny i szczepienia ochronne
|
|
|
wybrane choroby bakteryjne człowieka: Rzeżączka rozpocznij naukę
|
|
czynnik zakaźny: dwoinka rzeżączki ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ droga zakażenia: droga płciowa ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ profilaktyka: unikanie przypadkowych kontaktów seksualnych i stosowanie prezerwatyw
|
|
|
leczenie chorób bakteryjnych rozpocznij naukę
|
|
leczeniu chorób bakteryjnych stosuje się zazwyczaj antybiotyki. antybiotyki mogą działać na dwa sposoby: bakteriobójczo(powodując śmierć bakterii) i bakteriostatycznie(hamując wzrost i rozmnażanie się bakterii).
|
|
|
mechanizmy działania antybiotyków rozpocznij naukę
|
|
łączenie się z rybosomami bakteryjnymi uniemożliwiając syntezę białek bakteryjnych ✨✨✨✨✨✨✨ hamowanie replikacji DNA zapobiegając w ten sposób rozmnażaniu się bakterii ✨✨✨✨✨✨✨ hamowanie wytwarzania mureiny lub uszkodzenia błony jej błony komórkowej
|
|
|