Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Niemiecki polityk, mąż stanu, premier Prus, kanclerz Rzeszy zwany Żelaznym Kanclerzem. Przyczynił się do zjednoczenia Niemiec. W polityce wewnętrznej zwolennik ewolucyjnego konserwatyzmu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Regent, a później król Prus, prezydent Związku Północnoniemieckiego, i od 1871 cesarz niemiecki. Współtwórca II Rzeszy Niemieckiej.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Chiński polityk i rewolucjonista, przywódca i twórca Kuomintangu. Teoretyk chińskiego socjalizmu. Uznawany za twórcę nowoczesnych i demokratycznych Chin.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Stanął na czele walki przeciw władzom tur.-egipskim, głosząc hasło świętej wojny przeciwko bryt. kolonizatorom.
|
|
|
Karol Ludwig Napoleon Bonaparte III rozpocznij naukę
|
|
Prezydent Francji w latach, cesarz Francuzów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przedstawiciel domu habsbursko-lotaryńskiego, cesarz Austrii i król Węgier, król Czech i król Chorwacji, Prezydent Związku Niemieckiego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cesarzowa Austrii i królowa Węgier od 1854 jako żona cesarza Franciszka Józefa I.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Angielski prozaik i poeta. Zdobył światową popularność wierszami o brytyjskich żołnierzach służących w koloniach oraz przygodowymi opowieściami zaliczanymi do klasyki literatury młodzieżowej.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Brytyjski polityk, przedsiębiorca. Twórca idei „od Kapsztadu do Kairu”, czyli kolonizacji przez Wielką Brytanię pasa ziem afrykańskich ciągnących się od Kraju Przylądkowego do Egiptu. Główny motor kolonizacji brytyjskiej w Afryce południowej.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Król Włoch z dynastii sabaudzkiej, cesarz Etiopii, król Albanii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Włoski rewolucjonista, żołnierz i polityk, działacz i bojownik o zjednoczenie Włoch, do czego w znacznym stopniu się przyczynił; karbonariusz.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Włoski polityk, mąż stanu, premier Sardynii i Włoch oraz minister spraw zagranicznych Włoch, przywódca liberałów piemonckich.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
deklaracja prezydenta Stanów Zjednoczonych Jamesa Monroe. Polegała na powszechnym zapewnieniu społeczeństwa, iż Stany Zjednoczone nie będą tolerować dalszej ekspansji terytorialnej na obszarze Ameryki Północnej i Południowej.
|
|
|
Przebieg wojny secesyjnej rozpocznij naukę
|
|
1. Secesja, czyli wystąpienie 11 południowych stanów z USA - Skonfederowane Stany Ameryki 2. Początkowe sukcesy konfederatów 3. Dekret prezydenta o zniesieniu niewolnictwa 4. Zwycięstwo Unii pod Gettysburgiem. 5. Ostateczne zwycięstwo Unii w 1865 roku.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spustoszenie gospodarcze i moralne kraju, olbrzymie straty demograficzne, zniszczenia wielkich połaci rolniczych, wyniszczająca okupacja Południa, wprowadzenie do konstytucji w 1865 roku poprawki znoszącej niewolnictwo
|
|
|
Rewolucja rosyjska 1905r. rozpocznij naukę
|
|
ogólnokrajowy spontaniczny zryw o podłożu społecznym i narodowym, skierowany przeciwko absolutyzmowi carskiemu oraz uciskowi obszarników i przemysłowców. początek zmian ustrojowych w Rosji, prowadzący do rewolucji lutowej i październikowej 1917 roku.
|
|
|
Kulturkampf ("walka kulturowa") rozpocznij naukę
|
|
nazwą tą powszechnie określa się wydarzenia w Cesarstwie Niemieckim, kiedy to kanclerz Otto von Bismarck usiłował doprowadzić do ograniczenia wpływów Kościoła katolickiego w państwie
|
|
|
„Brzmienie białego człowieka” rozpocznij naukę
|
|
Utwór mówi o misji krajów kultury chrześcijańskiej polegającej na ulepszeniu świata. Tytuł z czasem stał się sloganem, używanym do uzasadnienia kolonializmu jako misji humanitarnej.
|
|
|
Brytyjskie imperium kolonialne rozpocznij naukę
|
|
Wielka Brytania kontrolowała aż 40% kuli ziemskiej, a jej posiadłości znajdowały się na wszystkich kontynentach (Indie, Australia, Sudan, Egipt, Kanada)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wojna toczona pomiędzy burskimi republikami Transwalu i Oranii a imperium brytyjskim w latach 1899–1902. Pomimo początkowych sukcesów Burów, zwycięstwo przypadło Brytyjczykom.
|
|
|
Metody i formy zarządzania koloniami Francji rozpocznij naukę
|
|
Zamorskie terytoria podlegały bezpośrednim rządom metropolii. Na poszczególnych szczeblach administracji władzę sprawowali urzędnicy przysyłani z Europy. Starano narzucać język francuski, kulturę, obyczaje i rozwiązania prawne
|
|
|
Metody i formy zarządzania koloniami Wielkiej Brytanii rozpocznij naukę
|
|
Brytyjczycy stosowali protektoraty (Słabsze państwo jest chronione, a jego polityka jest kierowana przez silniejsze (protektora)). Organizowali także dominium.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zostało wywołane przez Hong Xiuguana, który twierdził, że jest bratem Jezusa. Szybko zajął centralne Chiny i wprowadzał wzór socjalistyczny. Powstanie zakończyło się rzezią 100 tysięcy mieszkańców Nanjingu.
|
|
|
Rewolucja Meiji (oświecenia) rozpocznij naukę
|
|
Przełom w ustroju władzy, jaki się dokonał w Cesarstwie Japońskim w 1868 roku. Cesarz Mutsuhito uzyskał pełnię władzy w państwie. Zmianom przyświecały hasła: „Wzbogacić kraj, wzmocnić armię, zachodnia technologia, wschodni duch”
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wojna pomiędzy Imperium Rosyjskim a Cesarstwem Japonii, zakończona traktatem z Portsmouth i zwycięstwem Japonii, która dzięki temu awansowała do grona światowych potęg.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zryw rewolucyjny ludności Paryża. Trwała od 18 marca do 28 maja 1871 roku. W zależności od punktu widzenia uważana za ostatnią rewolucję romantyczną.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Alfred Dreyfus, francuski oficer pochodzenia żydowskiego, został na podstawie spreparowanych dowodów oskarżony o zdradę na rzecz Niemiec. Dreyfus skazany został na dożywotni karny obóz na Wyspie Diabelskiej.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Uwolnienie jednostek i grup społecznych od zależności i zdobycie lepszej pozycji w strukturze społecznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Bojowniczka walcząca o prawa wyborcze dla kobiet w końcu XIX i na początku XX w.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Postawa i ideologia uznająca interes własnego narodu za wartość najwyższą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pogląd oparty na przekonaniu o nierównej wartości biologicznej, społecznej i intelektualnej ras ludzkich, łączący się z wiarą we wrodzoną wyższość jednej rasy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To stworzona przez Karola Marksa koncepcja filozoficzna, ekonomiczna i społeczno-polityczna, zgodnie z którą zmiany historyczne spowodowane są walką klas, która prowadzi do utworzenia społeczeństwa komunistycznego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
międzynarodowe organizacje robotnicze. stawiały sobie za cel walkę o prawa robotnicze i dążenie do przekształcenia stosunków społecznych zgodnie z założeniami socjalizmu
|
|
|