| Pytanie   | Odpowiedź   | 
        
        |  rozpocznij naukę Ile państw znajduje się w Europie  |  |   47 w tym największe i najmniejsze  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   suwerenna organizacja terytorialna  |  |  | 
|  rozpocznij naukę co składa się na państwo (3 elementy)  |  |   terytorium wyznaczone przez granicę, ludność zamieszkująca terytorium i suwerenna władza która utrzymuje międzynarodowe relacje  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   ląd wraz z wodami śródlądowymi oraz przestrzenią powietrzną (nad panstwem, kraje nadmorskie maja jeszcze wody max 12 mil)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   mają pewną autonomię ale pozostają w strefie wpływów innego kraju  |  |  | 
|  rozpocznij naukę wielkie państwo i ile ich jest  |  |   jego powierzchnia nie może być mniejsza niż 2 mln kilometrów2, jest ich 12  |  |  | 
|  rozpocznij naukę mini państwo lub państwo mikroskopijne, ile ich  |  |   jego powierzchnia wynosi mniej niż 1000 km2 (czasem to tylko kilka km2), jest ich 24  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Watykan, Monako, San Marino  |  |  | 
|  rozpocznij naukę przykłady wielkich państw  |  |   Rosja Kanada USA Chiny Brazylia  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Ile jest państw na świecie  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę kryteria aby państwo mogło istnieć  |  |   zdobycie niepodległości uznania międzynarodowego i sprawowanie realnej władzy (przynajmniej na części terytorium)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   proces historyczny który polegał na podboju i utrzymaniu przez kraj europejski kontroli politycznej, gospodarczej (nad obszarami Azji Afryki obu Ameryk)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Które państwa miały Imperia kolonialne  |  |   Hiszpania Portugalia Wielka Brytania Francja Belgia Holandia Włochy  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rozwinięcie niewolnictwa eksploatacja surowców narzucanie europejskich wzorców życia zmiany w strukturze ras ludzkich, wyznaniowych, jezykowych  |  |  | 
|  rozpocznij naukę definicja dekolonizacji, kiedy trwala  |  |   proces w wyniku którego dochodziło do rozpadu kolonii, trwała głównie w xix i xx wieku (najpierw w usa, potem w ameryce łacińskiej, dalej w azji, najpóźniej w afryce)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   powstało w nim aż 17 nowych krajów, miał miejsce w 1960 roku  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   osłabienie gospodarcze i polityczne mocarstw, podważenie idei wyższości Europejczyków, wzrost świadomości narodowej, deklaracja onz o przyznaniu niepodległości koloniom (1960)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zwiększenie liczby wolnych państw, dostęp nowych do ich zasobów naturalnych, liczne konflikty, załamywanie się gospodarek, migracje ludności, utrwalenie występowania różnych odmian ludzkich  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   państwo otoczone przez inne państwo (watykan, san marino)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   część państwa oddzielona od głównego terytorium powierzchnia innego kraju (alaska od usa przez kanadę, obwód kalingradzki od Rosji przez litwe lotwe Białoruś)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Podział Europy po ii wojnie  |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Wielka Brytania Francja Republika Federalna Niemiec  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   1991 roku powstało 15 nowych państw, Rosja Estonia Łotwa Litwa Białoruś Ukraina Mołdawia Kazachstan  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   trwał od 1991 do 2008, to Słowenia Chorwacja Macedonia Północna Bośnia i Hercegowina Czarnogóra Serbia Kosowo  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   integracja niemiecka kiedy Republika Federalna Niemiec i Niemiecka Republika Demokratyczna się lączy  |  |  | 
|  rozpocznij naukę procesy integracyjne na świecie (na jakich płaszczyznach)  |  |   dokonują się na płaszczyźnie politycznej (prowadzenie wspólnej polityki), militarnej (zapewnienie bezpieczeństwa) i gospodarczej (ułatwienie wymian handlowych, znoszenie barier celnych, czasem ustalanie wspólnych walut)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę ONZ Organizacja Narodów Zjednoczonych  |  |   Największa organizacja międzynarodowa powstała w 1945 roku założona przez 51 państw dzisiaj skupia 193 kraje, jej częścią jest who, unicef, unesco  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Unia afrykańska; integracja polityczno-gospodarcze militarna; skupia wszystkie państwa Afryki  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego; polityczna-militarna; 29 państw w tym Polska  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju; gospodarcza polityczna; 36 państw demokratycznych świata w tym Polska  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   charakter gospodarczy; 189 państw w tym Polska  |  |  | 
|  rozpocznij naukę przyczyny integracji europejskiej  |  |   konieczność odbudowy gospodarek po wojnie, potrzeba budowy nowego demokratycznego porządku, polityczne zbliżenie dawnych wrogów  |  |  | 
|  rozpocznij naukę pozytywne skutki integracji europejskiej  |  |   wspólny rynek; zniesienie formalności przy przekroczeniu granicy; wprowadzenie wspólnej waluty i ochrony przedsiębiorców w Unii Europejskiej, wsparcie inwestycji  |  |  | 
|  rozpocznij naukę negatywne skutki integracji europejskiej  |  |   zbiurokratyzowane administracja Europejska, wysokie koszty prowadzenia niektórych polityk, zobowiązanie wysoko rozwiniętych państw do przekazywania części swoich dochodów słabszym, nadmierne migracje  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Ekonomiczne przyczyny konfliktów zbrojnych  |  |   dostęp do zasobów naturalnych lub mineralnych i lepszych terenów, długotrwały kryzys gospodarczy, sprzeczne interesy gospodarcze  |  |  | 
|  rozpocznij naukę polityczne przyczyny konfliktów zbrojnych  |  |   zajęcie terytorium, rozpad kolonii, dążenia różnych organizacji do sprawowania władzy lub dążenia społeczne do niepodległości  |  |  | 
|  rozpocznij naukę społeczne przyczyny konfliktów zbrojnych  |  |   różnice wyznaniowe, konflikty między grupami etnicznymi, ruchy separatystyczne (np. dążenie jakiejś grupy do uzyskania niepodległości)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   forma walki zbrojnej która poprzez przemoc i zastraszanie ma prowadzić do osiągania określonych celów politycznych społecznych lub religijnych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   bezwzględność wykorzystywanie przemocy, uzyskiwanie rozgłosu dla propagowanych idei, nielegalne źródła finansowania, współpraca z grupami przestępczymi  |  |  | 
|  rozpocznij naukę przykład zamachu terrorystycznego w xxi wieku  |  |   zamach na World Trade Center w 11 września 2001 roku; walka islamistów przeciw działaniom usa na terenie islamskich państw  |  |  | 
|  rozpocznij naukę skutki konfliktów zbrojnych  |  |   wyniszczenia społeczeństwa uchodźców postępujące ubożenie społeczeństwa glod choroby wyniszczenia gospodarki  |  |  | 
|  rozpocznij naukę z jakich czynnilów wynikają dysproporcje w rozwoju państw (5)  |  |   z czynników przyrodniczych (np występowania surowców), historycznych (bycie kolonią), kulturowych (wykształcenie), politycznych (aktualna sytuacja np wojna i rodzaj gospodarki) i ekonomicznych (zasoby finansowe)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Produkt Krajowy Brutto; miernik ekonomiczny; wartość rynkowa wszystkich dóbr i usług wytworzonych w kraju w określonym czasie  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wskaźnik rozwoju społecznego; odzwierciedla różne dziedziny życia społecznego i gospodarczego danego państwa  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   długość życia obywateli, wykształcenie, oczekiwany czas trwania edukacji, dochód narodowy w przeliczeniu na osobę  |  |  | 
|  rozpocznij naukę cztery grupy HDI i jego wartosc  |  |   bardzo wysoka, wysoka, średnia i niska. HDI przyjmuje wartość od 0 do 1 a im jest ona wyższa tym wyższy poziom rozwoju społecznego danego kraju  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wielokryterialny wskaźnik ubóstwa. przy badaniach bierze się pod uwagę zdrowie edukacje i standard życia społeczeństwa  |  |  | 
|  rozpocznij naukę cechy państw o wysokim poziomie rozwoju  |  |   wysoka wartość PKB mały udział rolnictwa wysoki udział społeczeństwa osób starszych brak głodu wysoki poziom wykształcenia rozwinięty przemysł  |  |  | 
|  rozpocznij naukę cechy krajów o średnim poziomie rozwoju  |  |   średni poziom PKB rosnący udział społeczeństwa osób starszych niewielka liczba osób niedożywionych rosnący udział osób z wyższym wykształceniem Rozwój przemysłu technicznego i nowoczesnych technologii  |  |  | 
|  rozpocznij naukę cechy krajów o niskim poziomie rozwoju  |  |   niski poziom PKB dominacja rolnictwa niewielki udział w społeczeństwie osób starszych, niedożywienie, niski poziom wykształcenia zacofany Technologicznie przemysł  |  |  | 
|  rozpocznij naukę przykład integracji politycznej i gospodarczej  |  |  |  |  |