Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
umiłowanie mądrości, dziedzina ludzkiej myśli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przenośny sens ukryty jednoznaczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
z gr. niemiejsce, wizja idealnego państwa, z powszechną równością, zadowolonymi obywatelami, bezpieczne i dobrobyt
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uosobienie czegoś co nie jest człowiekiem, nadanie mu ludzkich cech
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stałe, niezmienne sformułowanie, powtarzający się, odwieczny motyw
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwotny wzorzec postawy, będący jakims wyobrażeniem o czymś, ideał czegoś
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opowiadanie o bogach i herosach w religiach pogańskich, służyły ludziom do obkaśniania swiata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bardzo rozbudowane, pełne opisów, często porównuje ludzi do przyrody, zwierząt
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
łac. człowiek wędrujący/w podróży, topos, że zycie ludzkie to nieustanna wędrówka do celu, cel to idea ideał
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
właściwość sytuacji, wypowiedzi lub postaci sprawiające, że wywołują one śmiech
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
naśladowanie określonego gatunku, stylu, karykaturalne pokazanie cech lub pozbawienie go konntekstu, najczęściej jest ironiczna, satyryczna lub krytyczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gatunek i postawa, gdzie twórca wyraża krytyczny stosunek do aspektów życia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie wszystek umrę, człowiek zawsze bedzie żył w tym, co po sobie zostawił
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chwytaj dzień, hasło epikurejczyków, by korzystać z każdej chwili życia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
słowny, czyli zabawne wyrażenia, dialogi, sytuacyjny, czyli zabawna jest sytuacja, postaci, czyli postać jest zabawna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dzieli się na epejzodiony, stasimony, ma prolog i epilog, ma zawiązanie akcji, punkt kulminacujny i tragedię końcową, narodził się z dytyramb, ma trzy zasady dramatu i zasadę miejsca czasu i akcji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
katharsis, mimesis, decorum
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dotyczy losów, kiedy działania bohaterow doprowadzają do klęski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
epika, dzieje się w czasiw ważnym dla ludzi, rozpoczyna się inwokacją, stworzył go homer, paralelizm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dwutorowość, rozgrywa się w świecie bogów i ludzi
|
|
|
zasada miejsca czasu i akcji rozpocznij naukę
|
|
akcja trwa 24 godziny, w jednym miejscu i jest jednowątkowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uczeń sokratesa, idealista, racjonalista,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pogląd, że istnieje świat idei, byty niematerialne i niezmienne, których można doświadczyć przez rozumowanie, jest opozycją do materializmu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieosiągalny cel, ideał, pomysł idealny, założenie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przenośnie: ludzie widzą odbicia idei, materialne rzeczy, nie prawdę, tylko to co poznawalnw zmysłami, filozof to osoba, która wyszła z jaskini
|
|
|
rozwój państwa wg platona utopii rozpocznij naukę
|
|
na początku jest potrzeba innych i pomocy, potem jest podział na role ludzi, potem państwo się powiększa i ma stosunki z innymi państwami, potem wojsko, potem strażnik pilnujacy porządku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
celem życia jest dążenie do przyjemności, trzeba żyć i się cieszyć, żyć cnotliwie, odsunąć się od bólu, cierpienia i bogow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
filozofia złotego środka, nie ulegać ani przesadnej radości, ani smutkowi, trzeba byc opanowanym i spokojnhm i to jest postawa mądrości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stworzona przez horacego, stary gatunek liryki, pełniła funkcje liturgiczne, religijne, dzieli się na strofy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
horacy - wzniosłem pomnik rozpocznij naukę
|
|
pomnikiem jest tu jego poezja, najważniejsze jest pozostawienie po sobie śladu na ziemi, niesmiertelnej pamiątki, marzy o sławie i docenieniu przez pokolenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postawa złotego środka, łączy epikureizm i stoicyzm, unikanie skrajnych zachowań, opanowanie, dystans, wszystko co materialne przemija
|
|
|
horacy - ojczyzna okrętem rozpocznij naukę
|
|
alegoria ojczyzny jako tonący okręt, jest w niebezpieczeństwie i trzeba jej pomóc, czyli wojna, nie można czekac na bogów tylko samwmu coś zrobić, poeta ostrzega przed udawaną pomocą i zdradą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
motyw przemijania, zmienności losu, non omnis moriar, tęsknoty za ojczyzną wędrówki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wskazówki od horacego, jak żyć, trzeba zadbać tylko o podstawowe potrzeby, bo resztą zajmą się bogowie, naszym losem np. trzeba dbać tylko o najważniejsze rzeczy, żyć chwilą i się nie martwić, postawa epikurejska,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszystko przemija, jest zmienne, to co materialne minie, trzeba uważać na zmienność fortuny, w życiu powinniśmy się cieszyć ale i uważać na zdradę, a mądry człowiek poradzi sobie z każdym problemem w życiu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to utwory wzywające do walki o ojczyznę, propaguje heroizm
|
|
|