Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
względnie elementarne cechy funkcjonalne i strukturalne organizmu w znacznym stopniu uwarunkowane genetycznie i możliwe do pomiaru za pomocą metod specyficznych dla nauk podstawowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kompleksy predyspozycji zintegrowanych wspólnym dominującym podłożem biologicznym i ruchowym ukształtowanym przez czynniki genetyczne i środowiskowe oraz pozostających we wzajemnych interakcjach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
morfologiczni-strukturalne, Energetyczne, Koordynalne
|
|
|
predyspozycje Morfologiczno-strukturalne rozpocznij naukę
|
|
wysokość ciała, masa ciała, proporcje ciała, masa mięśni
|
|
|
predyspozycje Energetyczne rozpocznij naukę
|
|
źródło energii anaerobowe niekwasomlekowe, ATP+fosfokreatyna=fosfagen, aerobowe kwasomlekowe, proces glikolizy beztlenowej
|
|
|
predyspozycje koordynacyjne rozpocznij naukę
|
|
szybkosc reakcji, koordynacja receptorowo-ruchowa, szybkość częstotliwości, czucie kinestetyczne, różnicowanie ruchów, rytmizacja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wytrzymałościowe, siłowe, koordynacyjne, szybkościowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zewnetrzny obraz ruchu. za realne mozna uznac ruch plynnośc rytm i dokładność
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
strona potencjalna: predyspozycje i zdolnosci motoryczne oraz umiejetnosci STEONA EFEKTYWNA: wynik zadani ruchowego steona potencjalna motoryczności
|
|
|
rodzaje włókien mięśniowych rozpocznij naukę
|
|
wolnokórczliwe (czerwone) typ1 szybkokórczliwe(białe) typ2–>tlenowo glikoliryczne, 2A-odporny na zmęczenie, 2B-podatny na zmęczenie
|
|
|
Zabezpieczenie energetyczne rozpocznij naukę
|
|
Anaerobowe 0-90s ATP, fosfokreatyna System kombinowany 90s-4min ANAEROBOWY <4min węglowodany+tłuszcze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
określają możliwości organizmu w zakresie przemieszczenia całego ciała i jego części w przestrzeni w jak najkrótszym czasie. Od strony energetycznej istotą jest rozładowanie możliwie maksymalnej energii w jak najkrótszym czasie, a więc nadanie ciału max p
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
określają możliwosci organizmu w zakresie pokonywania oporu zewnetrznego lub swojego ciała w warunkach statyki lub warunkach o małej prędkości ale znacznej intensywnosci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
definiuje się jako zdolność do wykonywania długotrwałego wysiłku o określonej intensywaności bez oznak zmęczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kobieta, najwyższe >49, przecietne 36-39, mężczyzna najwyższe >55, przecietne 42-45
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tworzy obszar pól kory mózgowej. Głównie zadanie kory ruchowej to organizowanie i umożliwianie ruchów dowolnych i wybieranie odpowiednich programow ruchowych, torowanie lub hamowanie ośrodków niższych bezpośrednia kontrola ruchów sekwencyjnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
układ ten przyjmuje i automatyzuje czynności które wcześniej były pod kontrolą układu piramidowego. Jest to układ wspomagający, odciążający nas od skupienia sie nad codzinnymi czynnosciami umozliwiajac pelna automatyzacje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to taka intensywnosc wysilku po przekroczeniu ktorej stezenie mleczanu we krwi przekracza poziom spoczynkowy i systematycznie sie zwieksza. Gorna granica w ktorej organizm radzi sobie na biezaco z oczyszczeniem miesni i krwi z kwasu mlekowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
60-75% tentna maxymalnego
|
|
|
średni dzienny wydatek energetyczny rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Najczesciej wyróżniane KZM rozpocznij naukę
|
|
kinestetyczne różnicowanie ruchu, orientacja czasowo-przestrzenna, rekrutacja motoryczna, rytmizacja ruchów, zachowanie równowagi, sprzężenie ruchowe, dostosowanie motoryczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mozna obliczyc metodą kalorymetrii pośredniej na podstawie poboru tlenu, wyrażanych w kJ
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wydolność jest podstawą biologiczną wytrzymałości, wydolność mierzymy w VO2max
|
|
|
wytrzymałość jest zależna od wydolnosci rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
predyspozycja umiejetnosci, ktore lokuje sie na pietrze zdolnosci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
celowość i skuteczność wykorzystywania możliwości organizmu do dokładniejszego wykonywania czynnosci ruchowej. Umiejetnosci w odróżnieniu od zdolnosci maja specyficzny charakter. Umiejetnosci sa nabyte od steony potencjalnej
|
|
|
zwiazek zdolnosci motorycznych z umiejetnosciami rozpocznij naukę
|
|
do ujawnienia sie wiekszosci umiejetnosci ruchowych niezbedny jest minimalny poziom zdolnosci motorycznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
elementarne(skok, bieg) specyficzne dla kazdej dyscypliny
|
|
|
strona efektywna(sprawnosc motoryczna) rozpocznij naukę
|
|
to stopien uzewnetrznenia sie strony potencjalnej(zdolnosci i umiejetnoaci) w konkretnych aktach ruchowych
|
|
|
strona efektywna(sprawnosc fizyczna) rozpocznij naukę
|
|
ilosci zdolnosci i umiejetnosci ruchowych czlowieka umozliwiajaca efektywne wykonywanie wszelkich zadan ruchowych. to raczej sprawnosc komandosa niz maratonczyka(sila, szybkosc, wytrzymałość koordynacja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sprawnosc krazeniowo-oddechowa, pomiar komponentow ciala, sila, wytrzymalosc miesniowa, gibkosc, postawa ciala
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okreslaja mozliwosci organizmu w zakresie wykorzystywania dokładnych i precyzyjnych ruchow w zmienijacych sie warunkach zewnetrznych. podloze biologiczne to finkcje ukladu nerwowego i narzady zmyslow, a szczegolnie zdolnosci do zapamietywania informacji
|
|
|
zdolnosci wytrzymalosciowe rozpocznij naukę
|
|
okreslaja mozliwosci organizmu w zakresie wykorzystywani dlugotrwalej pracy kiesniowej o okreslonej intensywnosci bez oznak zmeczeni
|
|
|
miedzynarodowy teat sprawnosci fizycznej rozpocznij naukę
|
|
szybkosc(bieg na 50m), skocznosc (skok w dal z miejsca 2x). zwinnosc (bieg wahadlowy 4x10m) sila reki(dynanometria silowa 2x) sila funkcjonalna (zwis na drazku) gibkosc tłowia(brzuszki 30s) wytrzymalosc(bieg600m)
|
|
|
Europejski test sprawnosci fizycznej rozpocznij naukę
|
|
rownowaga(test flaminga) szybkosc ruchow konczyn gornych(plte tapping) skocznosc(skok w dal z miejsca) siła tłowia (brzuszki 30s) gibkosc(sklon siedzac) zwinnosc(bieg 10x5m) sila reki(dynamometr) sila funkcjonalna(zwis na ugietych ramionach)
|
|
|
roznice testow miedzynarodowy-europejski rozpocznij naukę
|
|
w europejskim wystepuje testowanie rownowagi, rozni sie testami na zwinnosc, w europejskim test wytrzymalosciowy jest efektywniejszy
|
|
|