Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Przepisy bezwzględnie stosowane, Nie pozwalają adresatom prawa na zachowanie odmienne niż przewidują to przepisy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przepisy względnie stosowane (na wszelki wypadek) Stosowane są w momencie, kiedy strony nie doszły do porozumienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Reguła powszechna. Obejmuje grupę okoliczności i określa skutki prawne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Reguła szczególna, ustanawiająca wyjątek od reguły powszechnej, ustanawia odmienne skutki prawne.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przepisy, które odsyłają do istniejących już przepisów prawa. Służa redaktorom aktów prawnych do zmniejszenia objętości teksu oraz zwiększeniu czytelności aktu prawnego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przepisy, w których prawodawca odsyła do przepisów które jeszcze nie powstały, a jedynie uzupełnia miejsce przeznaczone na sankcję, inne organy ustalają okolicznośći
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Są to ujemne skutki prawne, jakie ponosi podmiot który nie zastosował się do nakazu lub zakazu jakie przewidują przepisy prawa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Sankcje represyjne polegają na pozbawieniu danego podmiotu określonych dóbr, Są odpłatą za wyrządzone krzywdy, zło, niedogodności. np kara śmierci, ograniczenia wolności, grzywna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Sankcje egzekucyjne zmuszają adresata który nie zastosował się do przepisów prawa, do takiego zachowania jakiego poddałby się dobrowolnie w momencie przestrzegania przepisów.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Sankcja jako skutek wadliwości lub niedochowania wierności w postanowieniach prawa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przepisy w których adresaci są określani nazwą generalna. Obiekty odwołują się do cech
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przepisy normujące zachowania powtarzalne w rodzajowo określony sposób, przepis wielokrotnego zastosowania, ma zastosowanie keidy dzieje się coś o określonych cechach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przepisy ogólne to przepisy jednocześnie generalne i abstrakcyjne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przepisy w których adresat został określony nazwą indywidualną. Wyróżniają określone obiekty ze świata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przepis wyrażający jednorazowe zachowanie się, do jakiego adresat musi się zastosować. Po zastosowaniu się do danego przepisu, ten staje się przeszłością
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przepisy jednocześnie indywidualne i konkretne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przepisy określające jeden skutek prawny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Określają skutki prawne dwóch lub więcej aktów prawnych
|
|
|
Przepisy pierwszego stopnia rozpocznij naukę
|
|
Przepisy z których mocą z określonymi faktami wiązane są skutki prawne, wskazują zachowanie któe jest nakazane lub zakazane
|
|
|
Przepisy drugiego stopnia rozpocznij naukę
|
|
Przepisy o innych przepisach prawa, normują sprawy z tworzeniem, obowiązywaniem, stosowaniem, rozumieniem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Okoliczności wymieniane w przepisach prawa, które polegają, wywołują rodzą skutki prawne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wszystkie następstwa prawne jakie przepisy wiążą z faktami prawnymi, mogą polegać na powstaniu, zmianie lub ustaniu obowiązków uprawnień sotsunków prawnych lub sankcji
|
|
|
Orzeczenia sądowe konstytutywne rozpocznij naukę
|
|
Wraz z jego wydaniem powstają zmieniają się lub kończą się czyjeś uprawnienia. Obowiązuje w momencie wydania
|
|
|
Orzeczenie sądowe deklaratoryjne rozpocznij naukę
|
|
stwierdza coś co miało już miejsce w przeszłości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
PowersPrzepis prawa przewiduje dla danego podmiotu możliwość zachowania wywołującego skutki prawne, ale nie jest obowiązkiem
|
|
|
Zachowania prawnie indefyrentne rozpocznij naukę
|
|
nie rodzą skutków prawnych, nie są przedmiotem zainteresowania prawodawcy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Sytuacja w której organ państwa ma uprawnienia i obowiązek do działania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Prawnie określona relacja kogoś do kogoś, w której strony mają ze sobą skorelowane uprawnienia i obowiązki. Wyróżnia się trzy elementy: Strony stosunku prawnego, przedmiot stosunku prawnego, uprawnienia i obowiązki
|
|
|
Wykładnia prawa = interpretacja prawa rozpocznij naukę
|
|
zespół czynności odnoszących się do wyrażeńzawartych w przepisach, wynik tych czynności, ustalenie znaczenia zwrotów użytych w tekście, ustalenie intencji prawodawcy.
|
|
|
Clara non sunt interpretanda rozpocznij naukę
|
|
to co jasne nie wymaga wykładni, jeśli są wątpliwości - interpretujemy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wszystko podlega wykładni
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ustalenie językowego znaczenia zwrotów użytych w tekście prawa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ustalenie językowego znaczenia zwrotów użytych w tekstach prawa
|
|
|
Jeżeli zwrot ma swoją definicję legalną rozpocznij naukę
|
|
należy ten zwrot rozumieć z definicją legalną
|
|
|
Jeżeli zwrot nie ma definicji legalnej można sięgnąć do rozpocznij naukę
|
|
język ogólny, prawny, prawniczy, specjalistyczny
|
|
|