GENETYKA- Chromosomowa teoria dziedziczenia (7)

 0    7 fiszek    b9znzk48fw
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
1. Dlaczego muszka owocowa okazała się dogodnym obiektem badań genetycznych dla Thomasa Morgana?
rozpocznij naukę
Cechy muszki, które umożliwiły badanie na niej to m.in. niewielkie rozmiary, łatwość hodowli, znaczna płodność, krótka długość życia, mała liczba chromosomów, występowanie wyraźnego dymorfizmu płciowego
2. Jake są główne założenia chromosomowej teorii dziedziczenia?
rozpocznij naukę
Geny znajdują się w chromosomach- każdy zajmuje locus; geny są ułożone w chromosomach liniowo; geny znajdujące się w jednym chromosomie to geny sprzężone; allele genów sprzężonych mogą zostać rozdzielone wskutek crossing-over
3. Czym róznią się od siebie geny sprzężone i niesprzężone?
rozpocznij naukę
Geny sprzężone- geny dziedziczone niezgodnie z II prawem Mendla, bo nie rozchodzą się niezależnie; Geny niesprzężone- geny znajdujące się na różnych chromosomach lub są daleko od siebie na tym samym chromosomie, segregują się niezależnie
4. Co nazywamy rekombinantami?
rozpocznij naukę
Rekombinanty- osobniki, które mają inny niż rodzicielski układ alleli w chromosomach
5. Na czym polega mapowanie genów?
rozpocznij naukę
Mapowanie genów- określenie ich względnego położenia w chromosomie
6. Do jakich wniosków w sprawie odległości miedzy genami doszedł Thomas Morgan?
rozpocznij naukę
Im większa jest częstość zachodzenia crossing over, tym dalej od ciebie są położone geny; Najrzadziej crossing-over zachodzi między genami położonymi bardzo blisko siebie
7. W jakich jednostkach liczymy odlegiosci miedzy genami?
rozpocznij naukę
Odległości między genami w jednym chromosomie wyraża się w jednostkach mapowych (centymorganach). Jeden centymorgan odpowiada 1% częstości zachodzenia crossing-over

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.